Friday 14 September 2012

MUSA AMAN GELABAH! SAM MANNAN TOLONG JAWAB?



Datuk Sam Mannan, Pengarah  Perhutanan Negeri Sabah melalui artikelnya Utusan Malaysia nampaknya telah berusaha menjawab isu pembalakan haram di Negeri Sabah yang berleluasa. Katanya itu tuduhan!. Sama ada beliau menjawab dengan betul atau tidak itu terpulanglah kepada pentafsiran masing-masing. Mungkin selepas ini ada pihak lain pula akan menjawab atau menafikan.

Kau Musa punya pasal, i kena jawab pula.
Tak tahu berapa yang percaya. sebab yang kaya
siapa? siapa gondol hutan? Lu tahu kah musa?
Apapun usaha Datuk Sam Mannan ini sudah mencerminkan isu balak adalah satu itu yang membungkam Musa Aman dan sentiasa saja tidak melenakan tidur Musa Aman dan puak-puaknya. Selepas pendedahan pelbagai pihak tenteng hal balak dan juga akaun berbilion ringgit di luar negara  nampaknya isu balak turut memberi impak. Sama ada  Datuk Sam Manan di arah menjawab atau menjawab untuk jabatannya yang pasti rakyat Sabah di luar sana sedang mengadilinya. 

artikel berkaitan : sila ke Utusan Tuduhan pembalakan haram di Sabah
artikel berkaitan : sila ke Sabahkini.net KENAPA SAM MANAN MEMBISU SETELAH BERSUBAHAT DENGAN PENIPU?

105 comments:

Pedro said...

Despite being hit by accusations of rampant illegal logging of its forest, the state is all set to post an increase of about 20 percent of Sabah’s total land area under the totally protected area (TPAS) reserves reaching 1.3 million hectares exceeding even the IUCN (International Union for Conservation of Nature) standard of 10%.

Pedro said...

Musa Aman has been consistent in his approach to reduce the dependence on timber revenue soon than later, ever since taking over the state as chief minister in 2003 and this was his agenda. The forest revenue is about RM150 million a year today as opposed to RM500 million to RM1 billion in the past. His objective is simple: to ensure that the forests are given a chance to recover.

Pemerhati said...

Jika benar pembalakan haram berlaku secara berleluasa, ianya mudah dikesan oleh satelit dan menarik perhatian NGO, alam sekitar dan masyarakat yang tinggal berdekatan.

Anonymous said...

This ia a baseless allegation to discredit Musa.

deGia said...

Adalah lebih baik jika Sam Mannan dapat tunjukkan bukti untuk menyokong kenyataan beliau.

Anonymous said...

sam manan adalah orang yang bertanggungjawab berkaitan dengan hal perutanan di Sabah, jadi beliau adalah orang yang paling sesuai untuk menjawab segala pertanyaan tentang Hutan2 di Sabah.

Anonymous said...

tuduhan2 yang dilemparkan kepada musa aman dan kerajaan negeri memang tududahn yang tidak berasas...siapa yang menuduh? orang luar...tidak tahu dari mana...boleh pakai kah tu? orang luar sabah tapi menyibuk pasal hal di sabah...

Anonymous said...

pengurusan hutan kerajaan negeri di bawah musa aman adalah yang terbaik...hutan sabah diselamatkan dari menjadi botak...malangnya usaha kerajaan ini dipolitikkan oleh pihak tertentu atas motif politik berikutan PRU13 di ambang pintu sudah..

kiki said...

Siapa juga yang mahu bagi jawapan ni baru suara2 sumbang mahu diam?

kiki said...

Terpulanglah pada diri kita sendiri untuk menilai jawapan si Sam ini.

Anonymous said...

Apa salahnya sam jawab soalan-soalan tentang isu hutan, bukankah di ada autoriti untuk bagi jawapan.

Avilla said...

Bagi saya, isu ini sengaja ditimbulkan untuk menjatuhkan Musa.

Avilla said...

Janganlah kita mudah terpedaya ya:P

Dino said...

Saya tidak tahu kenapa makin lama makin kerap pula isu menjatuhkan Musa diperkatakan.

Dino said...

Saya tidak tahu kenapa makin lama makin kerap pula isu menjatuhkan Musa diperkatakan.

Dino said...

PRU akan datang pasti rancak dengan gosip liar ni. Tengok sajalah nanti.

cece said...

Tuduhan ini tidak berasas sos tidak perlulah kita layan.

Anonymous said...

Kalalah Sam dapat tunjukkan bukti, mesti lagi senang hal ini selesai.

Anonymous said...

Apapun, semuanya terletak di tangan kita samada mahu percaya atau tidak.

Anonymous said...

Datuk Sam Mannan melihat sendiri usaha kerajaan Sabah dalam perlindungan hutan simpanan berserta fakta.

Anonymous said...

Datuk Sam Mannan sebagai Pengarah Jabatan Perhutanan Sabah,“Kami mempercayai dakwaan tidak berasas tersebut dibuat bermotifkan politik dan tidak didorong oleh cinta ke atas alam sekitar.”

Anonymous said...

Bagaimanapun, Sam Mananan mengakui dia menyedari tentang pembalakan haram yang berlaku dalam negeri tetapi mendakwa isu itu 'diperbesarkan' dengan alasan dakwaan AS$90 juta bersamaan dengan 20,000 hektar hutan ditebang.

Anonymous said...

Datuk Sam Mannan mengatakan pihak negeri mengamalkan amalan pengurusan hutan yang mapan malahan 'bertambah baik' sepanjang di bawah kepimpinan Musa.

Anonymous said...

Lesen jangka-pendek yang menyebabkan kerosakan besar kepada alam sekitar menunjukkan kredibiliti pengurusan hutan di Sabah berada di peringkat tertinggi. Dasar terbuka yang diamalkan oleh kerajaan dan semua bidang pengurusan hutan adalah terbuka kepada pihak ke-3 dan juga penelitian pihak NGO.

Anonymous said...

Beliau juga berkata bahawa lesen pembalakan jangka-panjang “tertakluk kepada pengauditan pihak ketiga sejak 2010” dan menegaskan “juru-audit bebas pasti akan dapat mengesan pembalakan haram besar-besaran jika ia berlaku.”

Anonymous said...

Bagi menyangkal dakwaan itu lagi, beliau juga berkata jumlah rizab hutan di bawah kategori Kawasan Keseluruhan Terlindung (TPAS) telah meningkat kini mencecah 1.3 juta hektar atau kira-kira 20% daripada keseluruhan tanah di Sabah, melebihi piawaian antarabangsa sebanyak 10%.

Anonymous said...

Sam Mannan juga menambah bahawa kawasan rizab hutan TPAS memiliki peningkatan terbesar di bawah pemerintahan Musa.

Anonymous said...

Beliau berkata bahawa “sekurang-kurangnya 800,000 hektar hutan Sabah adalah sebahagian atau sepenuhnya diperakui di bawah pelbagai sistem yang diiktiraf di peringkat antarabangsa seperti Forest Stewardship Council (FSC), Skim Pensijilan Balak Malaysia (MTCS) atau Pan European Forest Scheme (PEFC).”

Anonymous said...

Sabah sasar untuk memiliki “perakuan yang penuh di semua kawasan berlesen jangka panjang” menjelang tahun 2014, kata Mannan lagi.

Anonymous said...

Ketua Jabatan Perhutanan tersebut turut mendakwa tuduhan tersebut bakal akan menyebabkan penurunan dalam jualan balak dan menyebabkan hutan Sabah kehilangan nilai ekonomi.

Anonymous said...

Beliau berkata akibatnya ia akan “mengganggu” usaha pemuliharaan hutan di Sabah kerana ia mungkin akan “digugurkan” sebagai salah satu polisi negeri.

tom said...

siapa yang jawab pun jadi isu kah?

tom said...

pengurusan hutan di Sabah diiktiraf antara yang terbaik.

adda said...

pihak2 yang banyak mengkritik tu harus subangkan idea untuk pembangunan Sabah dan bukan hanya pandai mengkritik saja.

adda said...

sebaiknya semua pihak fokus untuk bangunkan Sabah daripada melayan tuduhan yang tidak berasas.

Anonymous said...

I rather wait for firm evidence that shows Musa is really involve in the rampant illegal logging of the forest.

Anonymous said...

While waiting, its best to focus developing sabah.

Unknown said...

Kunjungan Duke of Cambridge ke Lembah Danum baru2 initelah berjaya dan bermanfaat kerana ia bakal meletakkan Kawasan Pemuliharaan Lembah Danum ke satu tahap yang lebih tinggi. Ia merupakan satu pengiktirafan terhadap usaha bersama Yayasan Sabah dan Royal Society.

Unknown said...

Memang patut Sam Mannan menjawab tuduhan yang dilontarkan kepada Musa Aman tentang hutan di Sabah kerana beliau Pengarah Perhutanan Negeri Sabah lebih tahu tentang fakta sebenar keadaan hutan yang dimaksudkan.

Unknown said...

Bukan tolong jawablah. Tapi ini memang tanggungjawab sebagai Pengarah Perhutanan Negeri Sabah sememangnya dia mempunyai maklumat yang tepat dan lengkap mengenai perkara ini.

bayausbh.blogspot.com

Unknown said...

Itulah yang sebenarnya berlaku. Datuk Sam Mannan tahu apa yang betul dan apa yang tidak. Jadi tidak salah dia memberikan jawapan yang tepat mengenai perkara ini.

bayausbh.blogspot.com

Unknown said...

Untuk tambahan lagi, yang mana saya dengar dari ramai pihak yang mengatakan Sarawak Report ini tidak ada fakta untuk semua ini dan Sarawak Report ini cuma media yang diupah oleh pihak pembangkang untuk melemahkan kepimpinan Datuk Musa. Tapi nampaknya tidak berkesan dengan cara ini kepada Datuk Musa Aman.

bayausbh.blogspot.com

Anonymous said...

kan kalau org lain dituduh,asalkan issues tu ada kaitan dgn deparment, Sam akan cuba jelaskan juga....tidak semesti utk Musa aje.

Anonymous said...

sekarang main anti Sam pulak,banyak je alasan kalau sudah start prejudis...come on, Sam ada penjelasan yang kukuh dan bagus,pakatan tidak dapat cari pasal,mereka pun cari alasan nak kutuk org,mangsa kali ni Sam.., grow up la sikit pakatan...

Peter Sabahan said...

Nah ambik ni..

By: Borneo Bullet

Agaknya blogger pro pembangkang sudah ketandusan idea untuk menyerang kepimpinan Ketua Menteri Sabah selepas penjelasan yang dibuat oleh Datuk Sam Mannan sarat dengan fakta-fakta yang meyakinkan bagi menepis tuduhan berkenaan dengan skandal pembalakan di Sabah. Salahkah Datuk Sam Mannan menjawab tuduhan itu sedangkan beliau adalah Pengarah Jabatan Perhutanan Sabah yang tentunya tahu banyak perkara berkenaan dengan hutan di Sabah?

Anonymous said...

itulah,Sam menjalankan tugasan sendiri dan memberi jawapan yang kukuh kerana tidak sanggup Musa dituduh tanpa alasan.Kan ni tanggungjawab kerajaan.

Kris Jr said...

Isu tu hanya mainan pembangkang. buat apa layan gimik pembangkang.

Anonymous said...

Really? I didn't see anything.

Anonymous said...

He's scared of something? Hell no, he is well preserved like usual.

Anonymous said...

This is baseless allegation.

Anonymous said...

Apa pula kaitan dengan Sam Mannan?

Anonymous said...

"The government is committed to transforming public higher learning institutions (IPTAs) in its effort to develop the education sector in the country, said Chief Minister Datuk Seri Musa Aman. He said this included allowing IPTAs to have more freedom in managing their operations so that they can be more competitive both in terms of academic performance and resource management."

Education level in Sabah is getting better under his leadership.

Anonymous said...

" He urged more Sabah entrepreneurs, especially Bumiputeras, to venture into the oil and gas industry given the importance of the sector to the State. He said currently the number of Sabah entrepreneurs in the industry is still very low "....

A piece of advice to all the entrepreneurs, be alert and make Sabah as one of the best trade places.

Anonymous said...

" Semua pihak diminta tidak mengambil kesempatan mempolitikkan isu pendatang asing tanpa izin (PATI) hanya untuk kepentingan politik masing-masing.Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman berkata, semua pihak harus melihat komitmen kerajaan negeri dan Persekutuan yang kini giat mengatasi masalah PATI secara berterusan."

Anonymous said...

There will be a talk held in Sutera Magellan, I think we should go.

Anonymous said...

Lawatan Kate dan William membuahkan hasil.

Anonymous said...

Nak gelabah apa pula?

Anonymous said...

Royal couple datang sabah tanpa memberi apa2 komen yang negatif,so habislah cerita2 yang ingin meburukkan nama Musa.

Anonymous said...

I'm still waiting for the RCI to be set up.

Anonymous said...

Jangan terpedaya dengan kata2 pembangkang.

Anonymous said...

Everybody is talking about the deforestation. Is that really true?

Anonymous said...

Tony Fernandez is expected to be here tomorrow.

Anonymous said...

This allegation is totally absurd and hilarious.

Anonymous said...

kisah ni biarkan akhir,lepas William & Kate melawat di Danum Valley habis sudah cerita menuduh Musa Aman, royal couple tidak bagi negatif komen juga ba. ni semua boleh dijelaskan sebagai isu-isu politik yang cuba mencemarkan nama pemimpin Sabah!

Anonymous said...

Tiada pula berita macam ini keluar.

Anonymous said...

See what happens? Tony Fernandez will name one of the Air Asia airlines, his name.

Anonymous said...

Jadi lihatlah apa suimbangannya terhadap Sabah.

Anonymous said...

Musa said Sabah BN remained unshaken despite the defection of two more leaders to the opposition. He said Sabah BN would remain strong and united despite the departure of former federal deputy minister Datuk Yahya Lampong and corporate figure Tan Sri Ibrahim Menudin to Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Anonymous said...

" AirAsia is dedicating one of its A320 airplanes to Sabah as a sign of appreciation for all the support the state has given to the airline"

Think about it.

Anonymous said...

The State Government will continue to formulate policies and procedures that support a business friendly environment.

sharon said...

Takda juga Kate & William bagi komen negatif terhadap Sabah mahupun Musa kan. Atau tak dilaporkan media:P

sharon said...

Namun yang pasti Musa adalah pemimpin yang terbaik. Jadi janganlah asyik menjatuhkan namanya saja.

wilfred said...

Tak lama lagi Musa akan makin famous sebab Air Asia akan menamakan aircraft A320 sempena nama Musa.

wilfred said...

Pasti akan bertambah ramailah yang cemburu dengan Musa nanti.

Anonymous said...

Pasangan William & Kate datang Sabah pun dah timbul pelabagai cerita. Kalau Air Asia kasi letak nama Musa di kapal terbang dorang lagi, kamurang rasa apa jadi nanti ya:P

Anonymous said...

Apa sudah cerita pasal Air Asia tu. Harap menjadilah rancangan tu biar semua orang buka mata sama Musa.

Paquin said...

Betul kah tuduhan ni? Sam Mannan dah jawab tapi napa masih ada yang curiga?

Paquin said...

Semoga kebenaran akan terdedah supaya tidak ada lagi kekeliruan timbul.

page said...

Jika ada bukti kukuh yang mengesahkan Musa ada kaitan dengan semua tuduhan yang dilemparkan kepadanya then barulah kita buat kesimpulan.

page said...

Sekarang ini, terlalu tak adil buat Musa sebab penilaian kita agak berat sebelah.

Anonymous said...

Adakah blog ceritakan China top legislator datang jumpa Musa? China akan membuat pelabuhan di Sabah, baguslah ni.

Anonymous said...

150Apa yang sabah kurang,Musa sedang mebangunkan di pelbagai sectors, alam persekitaran perlu dijaga,pebangunan negeri pula memerlukan tanah yang luas, semua ni susah diseimbangkan.Negara maju dengan akibatnya hilang binatang tumbuhan. Tiada pemimpin dapat melaksanakan dengan sempurna.

Anonymous said...

Pembangunan industri dapat sokongan dari China,ni adalah peluang emas untuk Sabahan,semua orang pun tahu kejayaan China dalam industry pemprosesan,bersama-sama Sabahan berusaha.

Anonymous said...

Sam giving all the solid proof overthrow the false accusation of illegal logging, what is the problem? Since he is the one who in charge in forestry at Sabah.

Anonymous said...

It's proven that the royal couple came Sabah purely for Queen's diamond jubilee celebrations.

Anonymous said...

Banyak betul orang suruhan musa buat komen dalam ni. Bagus bagus.

mantera said...

Musa KM Sabah yang amat prhatin dgn penjagaan hutan di Sabah.

mantera said...

beliau yang menghentikan pembalakan di Ulu Segama Malua dan Maliau Basin serta mewujudkan hutan penampan.

mantera said...

beliau jg melindungi Lembah Danum daripada pembalakan, perlombongan dan pembukaan tanah untuk tujuan pertanian.

mantera said...

tanpa Musa, hutan dan bahan galian seperti emas di pantai timur Sabah mungkin akan hilang.

mantera said...

Kepimpinan Musa membuat keputusan tidak popular yang kritikal mengenai pemuliharaan 300,000 hektar hutan, emas, arang batu dan galian di Lemba Danum dan di hutan kompleks Ulu Segama Malua.

mantera said...

Dibawah Musa profesional akhirnya dibenarkan mengamalkan profesion untuk pengurusan yang baik," dan menambah yang beliau dibenarkan menggunakan inovasi, kreativiti dan keusahawanan dalam mengurus sumber alam semulajadi Sabah.

mantera said...

Musa telah menghentikan cubaan untuk membalak 20,000 hutan di Danum yang boleh membawa keuntungan sebanyak RM4 bilion.

Anonymous said...

The statement is not true!
i have read this:

Kota Kinabalu: Jabatan Perhutanan Sabah menafikan sekeras-kerasnya dakwaan kononnya penebangan balak secara haram berleluasa di negeri ini dengan keuntungan kononnya mencecah AS$90 juta (RM300 juta) dikatakan dilabur di luar negara.

Evaro said...

well... semuanya idea pembangkang sahaja. mereka dengan sekeras-kerasnya cuba untuk menjatuhkan kerajaan BN dengan menyerang aset yg kuat seperti Musa Aman

Encik Burn said...

Kerajaan PKR utamakan politik lebih daripada rakyat

TRADISINYA setiap kali ada pergantian tahun, akan ada peluang untuk merebut momentum menuju ke jalan keharmonian. Malangnya hal itu tidak berlaku malah ada yang lebih suka mencari keriuhan dan pergaduhan untuk mendapatkan manfaat politik.

Ada sahaja yang mahu mengganggu kehormanian hidup kita. Tetapi janganlah bersungut kerana nampaknya hari-hari ke depan wajah Malaysia akan terus dikotori dengan ulah mereka yang lebih suka berpolitik daripada menyelesaikan masalah rakyat.

Encik Burn said...

Kerajaan PKR utamakan politik lebih daripada rakyat

Inilah yang berlaku di Selangor ketika kita belum pun seminggu memasuki tahun baharu. Masalah air yang menjadi keperluan asas penduduk dijadikan alat ugutan agar permintaan mereka dipenuhi.

Masalah Rumah Pam Wangsa Maju yang menjejaskan kehidupan kira-kira 500,000 penduduk di sekitar Gombak dan Kuala Lumpur mahu dijadikan alasan agar tuntutan konsesi pengagihan bekalan air yang diurus oleh Syabas diserahkan kepada Kerajaan Negeri PKR Selangor.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20130106/re_08/Kerajaan-PKR-utamakan-politik-lebih-daripada-rakyat#ixzz2HGQ4CoZo
© Utusan Melayu (M) Bhd

Encik Burn said...

Kerajaan PKR utamakan politik lebih daripada rakyat

Memang malang kerana sepatutnya kerajaan negeri segera bertindak mengatasi masalah itu dengan bekerjasama dengan mana-mana juga pihak, bukan menuding jari kepada Syabas. Tetapi mungkin sudah begitu pemikiran Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim. Salahkan Syabas, terlepaslah tanggungjawab kerajaan negeri sekali gus boleh menjadi peluru politik menyerang Kerajaan Pusat.

Bayangkan senario yang sama jika berlaku gangguan bekalan elektrik. Kerajaan Persekutuan akan menuding jari kepada TNB, kemudiannya menuntut urusan bekalan elektrik dikembalikan kepada kerajaan dan bukannya mencari jalan mengatasi masalah yang berlaku.


Encik Burn said...

Kerajaan PKR utamakan politik lebih daripada rakyat

Sedangkan Abdul Khalid selalu membanggakan diri dengan komitmen pakatan pembangkang khususnya Kerajaan PKR Selangor menjaga kebajikan rakyat serta mengamalkan tadbir urus beramanah. Realitinya, apa yang dirasai ialah mereka tidak peduli dengan keluhan dan nasib rakyat malah menggunakan rakyat untuk kepentingan kuasa.

Jika rakyat yang diutamakan tidaklah Exco Dr. Xavier Jayakumar dalam nada marah-marah, dukacita dengan tindakan Syabas yang meminta bantuan daripada syarikat bekalan air dari luar bagi tujuan bekalan air ke kawasan terjejas.

Dr. Xavier dilaporkan tidak berpuas hati kerana Syabas tidak meminta bantuan kerajaan negeri tetapi mendapatkan bantuan daripada Lembaga Air Perak, Syarikat Air Melaka Berhad, Syarikat Air Johor dan Syarikat Air Negeri Sembilan. Mungkin atas sebab itu, tidak bolehlah kerajaan negeri tumpang semangkuk dapat nama berusaha mengatasi masalah rakyat.


Encik Burn said...

Kerajaan PKR utamakan politik lebih daripada rakyat

Jika benar mereka bersungguh-sungguh mahu mengatasi masalah air, tentu sekali kerajaan negeri akan menyegerakan projek mitigasi yang khabarnya sudahpun diluluskan oleh Kerajaan Pusat. Projek itu termasuk menambah pam di Wangsa Maju bagi memenuhi permintaan yang tidak lagi dapat ditampung oleh pam sedia ada. Jika tidak pun, kerajaan negeri seharusnya akur dengan cadangan Projek Langat 2 yang dipersetujui oleh ramai pakar demi kemaslahatan rakyat.


Encik Burn said...

Kerajaan PKR utamakan politik lebih daripada rakyat

Tetapi apakah yang dilakukan kerajaan negeri? Kekalkan masalah air ini supaya Syabas dan Kerajaan Pusat dapat terus dipersalahkan. Inilah agaknya tadbir urus beramanah yang selalu dinyatakan dengan bangga oleh Abdul Khalid.

Akhirnya rakyat juga yang jadi mangsa. Mangsa keangkuhan Menteri Besarnya sendiri. Tentu Menteri Besar tidak merasai betapa rumitnya hidup tanpa air. Bayangkan hidup di negeri maju tapi berhari-hari tak mandi, mengangkut air dengan baldi malah perniagaan terpaksa ditutup.

Encik Burn said...

Kerajaan PKR utamakan politik lebih daripada rakyat


Abdul Khalid seperti mahu mencabar rakyatnya sendiri. Tetapi apa hendak dihairankan, ini bukan pertama kali Menteri Besar menunjukkan keangkuhannya kepada rakyat. Tuntutan lebih 3,000 ibu tunggal supaya dibayar tunggakan elaun RM100 seperti dijanjikan dalam manifesto pilihan raya pakatan pembangkang dilempar begitu sahaja.

Siapa pun tidak menduga Menteri Besar sanggup pula meminta ibu tunggal membuktikan terlebih dahulu mereka mengundi calon PKR, Pas dan DAP dalam pilihan raya umum lalu sebelum memenuhi tuntutan tersebut. Alasan yang tak munasabah dan tak masuk dek akal sihat.


Encik Burn said...

Kerajaan PKR utamakan politik lebih daripada rakyat

Begitu juga apabila Abdul Khalid dengan mudah menyifatkan manifesto bukan sebuah janji bagi menolak tuntutan air percuma kepada pengguna bil berkelompok. Apakah yang boleh dirumuskan kepada seorang Menteri Besar yang suka memperlekeh rakyatnya sendiri?

Dengan kata lain, Abdul Khalid yang selalu menjaja slogan Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES), hanya berkata dusta. Jika janji yang disaksikan oleh rakyat sanggup diputarbelitkan, apakah kita boleh mempercayai kata-kata politikus seperti ini?

Mungkin sahaja beliau boleh berbangga dengan rizab tunai yang katanya meningkat lebih tiga kali ganda kepada RM2.5 bilion sekarang ini. Tetapi apakah rakyat negeri Selangor sekarang berasa selesa? Mengikut kajian, lima rungutan utama rakyat Selangor ialah cukai tinggi, masalah bekalan air, banjir, infrastruktur dan keselamatan.

Encik Burn said...

Kerajaan PKR utamakan politik lebih daripada rakyat

Apakah kerajaan negeri telah membelanjakan wang rakyat dengan betul? Benar, kerajaan negeri boleh berbangga tetapi 'kejayaan' itu dicurigai tidak lebih hanya satu pencitraan. Pencitraan kononnya kerajaan negeri telus dan tidak rasuah, sebab itu dapat kumpul rizab tunai sebanyak itu.

Realitinya rakyat Selangor mahukan keselesaan. Jalan yang tidak berlubang-lubang, taman dan taman perumahan yang tidak compang-camping kerana rumput lambat dipotong dan sampah tidak diangkut ikut waktunya. Yang rakyat harapkan ialah kemudahan asas termasuk air sentiasa ada dan mencukupi.

Encik Burn said...

Kerajaan PKR utamakan politik lebih daripada rakyat

Lebih penting kepada rakyat ialah peluang pekerjaan makin bertambah selain ruang pelaburan dan peniagaan yang bercambah. Itu yang mereka nikmati dahulu, yang mereka rasai selama bertahun-tahun sebelum ini.

Tetapi rupa-rupanya Kerajaan PKR Selangor lebih pentingkan citra daripada rakyat, lebih mementingkan politik daripada menyelesaikan masalah. Malanglah kepada mereka yang percaya, ku sangka panas sampai ke petang rupanya hujan di tengah hari.- Utusan