Thursday 18 October 2012

SUMBANG 40 JUTA DAN "TAK KENAL PENYUMBANG?"




Nampaknya Drama politik Sabah kali ini melalui episod baru. dari episod blog, media hinggalah ke dewan parlimen. Masing-masing bertahan dan menyerang. 

DULU

"Saya nafikan semua dakwaan ini. Saya ingin tegaskan sekali lagi bahawa saya tiada sebarang urusan perniagaan apa pun dengan individu bernama Michael Chia,"

"Malangnya terdapat pihak di luar sana yang akan terus mengitar semula tuduhan-tuduhan seperti ini apabila pilihan raya semakin dekat"

"Bagaimanapun Musa menambah bersedia memberikan kerjasama penuh dengan pihak berkuasa jika perlu namun menegaskan pada masa sama mahu memberikan fokus kepada negeri pimpinannya."

DAN

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berkata, Jabatan Peguam Negara turut memutuskan tiada elemen rasuah dibuktikan membabitkan Ketua Umno Sabah itu. 


"Jabatan Peguam Negara telah meneliti dan mempertimbangkan keterangan yang dikemukakan oleh SPRM dan memutuskan bahawa elemen perbuatan rasuah tidak dibuktikan. 



"Dana tersebut ialah sumbangan yang dibuat kepada Badan Perhubungan Umno Sabah dan bukannya untuk tujuan persendirian Ketua Menteri," katanya menerusi jawapan bertulis di Dewan Rakyat di sini, Khamis

KINI


Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz tiada masalah bagi Umno Sabah untuk menerima "sumbangan" berjumlah RM40 juta daripada seorang individu.

"Tiada masalah dengan sumbangan. Ia bukan kesalahan.


"Kalau nak jadikan kesalahan kita kena buat undang-undang," katanya ketika menjawab satu soalan lisan di Dewan Rakyat hari ini.

Menteri itu memberi alasan, tiada kesalahan dengan transaksi seperti itu memandangkan tiada undang-undang untuk menghalang sumbangkan kepada parti politik.


Maka, sesiapa saja boleh menyumbang sebanyak mana yang mereka mahu, katanya lagi.

Jutawan balak Sabah Michael Chia pada 2008 ditahan di Hong Kong dengan matawang Singapura berjumlah RM40 juta di dalam bagasinya, sebelum lelaki itu berjaya berlepas dengan pesawat ke Malaysia.

Chia ditahan dan didakwa atas tuduhan pengubahan wang haram.

Chia memberitahu penyiasat rasuah Hong Kong ICAC bahawa wang tersebut adalah untuk Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pada Jumaat lalu berkata wang RM40juta yang cuba diseludup ke Malaysia untuk Umno Sabah adalah "sumbangan politik" (political donation) untuk Umno.


Bagaimanapun, presiden Umno itu enggan mendedahkan pihak yang menyumbang wang tersebut kepada Umno apabila ditanya pemberita.


Nazri dalam jawapannya di Dewan Rakyat, sehari sebelumnya berkata siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menunjukkan wang itu merupakan sumbangan kepada Umno Sabah dan bukannya kepada Musa.

Renung- renungkan

1. "Saya nafikan semua dakwaan ini. Saya ingin tegaskan sekali lagi bahawa saya tiada sebarang urusan perniagaan apa pun dengan individu bernama Michael Chia,"

2. wang RM40juta yang cuba diseludup ke Malaysia untuk Umno Sabah adalah "sumbangan politik" (political donation) untuk Umno.

3. UMNO tak kenal penyumbang? Kalau orang lain dapat sumbangan, rasuah lah, agen asing masuk Malaysialah..tapi kalau UMNO dapat sumbangan...oh itu hak UMNO untuk menerima sumbangan. Tidak boleh didedahkan.

4. Bukankah alasan tak kenal, kemudian penyumbang RM40 yang kononnya tidak perlu didedahkan itu satu perkara yang terkena batang hidung sendiri. Kadang pemikir yang cari "alasan" ini bodoh sangap. Pendek akal. Bila dah tak tahu cara nak jawab maka " itulah sumbangan". 

5. Buat banyak -banyak lagi alasan macam ini. Boleh orang guna balik jawapan macam ini. Selepas ini kalau pembangkang terima dana luar"....jawab macam ni itu suka hatilah penyumbang adalah rahsia, apa salah mereka menyumbang?...


59 comments:

Sanih Alias said...

Biar betul...Akhirnya Datuk Musa dibersihkan dengan pelbagai tuduhan sebelum ini. Terima kasih kepada ICAC atas siasatan mereka mengenai perkara ini.

Star said...

bercerai kita roboh, bersatu kita teguh!

Star said...

Bersatu kita berjaya, bercerai kita musnah!

Star said...

Thank you the hard work of the authorities

Star said...

Musa telah melkukan kerja keras untuk sabah - BN

Star said...

Walaupun dituduh rasuah, BN Sabah puji Musa kerana kerja keras : msiainsider

Anonymous said...

KUALA LUMPUR, 13 Okt — Walaupun ditampar dengan tuduhan menerima rasuah, Ketua Menteri (KM) Sabah, Datuk Musa Aman telah digambarkan sebagai “melakukan kerja yang besar” dan “bekerja keras” bagi negeri di bawah bayu ini, kata rakan-rakannya dari kalangan pemimpin Barisan Nasional (BN).

asmirandah said...

Mereka juga berkata bahawa Umno Sabah boleh menerima sumbangan politik walaupun mereka tidak menghubungkannya kepada Musa yang telah dibersihkan daripada dakwaan rasuah dan pemindahan wang haram lebih S$16 juta (RM40 juta), yang telah didakwa diseludup dari Hong Kong ke negeri itu oleh laman web pendedah maklumat, Sarawak Report.

asmirandah said...

“Saya rasa pembangkang perlu memohon maaf kerana merosakkan reputasi KM oleh kerana dia bekerja keras untuk Sabah,” kata setiausaha BN Sabah Datuk Abdul Rahman Dahlan kepada The Malaysian Insider.

Anonymous said...

ulang lagi isu yang sama. dan sah Musa tak terlibat.

Anonymous said...

baik menyemak sendiri dengan agensi anti rasuah Hong Kong untuk mendapatkan kepastian tentang kes tersebut jika tak puas hati.

Anonymous said...

Siasatan kes ini hnya dilakukan ICAC. Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tidak menyiasat kes tersebut

Anonymous said...

ICAC dikenali dengan siasatan yang tegas , jadi keptusan mereka tak perlu dipertikaikan.

Anonymous said...

Whan Nazri Aziz recently made an announcement in Parliament reflecting on the decision ofthe Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) and Hong Kong’s Independent Commission Against Corruption (ICAC) in clearing Musa Aman of the alleged corruption charges, cynical smile cracked my face: the opposition must be finding themselves in a very awkward position now.

Anonymous said...

While I leave the opposition to their agenda, let’s peel some underlying truth within the fabric of Malaysian politics. It is not illegal for any Malaysian to give money to a political party of his or her choice – or to anybody for that matter. Should the donor wish to remain under the cloak of anonymity, the request should be respected as long as the donation stays within the confines of the law.

popo said...

But the opposition’s world thrives on the axis of inequality and double standards. Allow me to illustrate my point. When the donation falls into Umno’s coffer, the source must be revealed immediately. But have you heard the opposition declaring the sources of donation they have received so far? We all know that the opposition, too, receives political donations from all and sundry. How ironic!

perdana said...

clearer to figure out, check it out!!
http://www.freemalaysiatoday.com/category/opinion/2012/10/19/whats-the-fuss-over-political-funding/

mantera said...

Musa harus tumpukan pada pembangunan Sabah, pedulikan segala dakwaan tersebut.

mantera said...

ICAC sendiri tak ambil tindakan terhdap Musa Aman, bererti Musa mmg tak berlibat. ICAC diikitraf badan yang tegas dan telus.

Anonymous said...

ABDUL RAHMAN DAHLAN just posted an article in Malaysia kini and Malaysia today, he did explain well regarding the political phenomena that happened now at Malaysia.

Anonymous said...

Dahlan said when MACC and ICAC announce that Musa Aman name was cleared with no any corruption element, he was thinking the opposition has unveil their awkward position now.

Anonymous said...

And after few days, the opposition swiftly shifted the attack to UMNO, labeling it as an unacceptable funding.

Anonymous said...

Let see what Dahlan said : the headquarters in Penang cost about Rm 3.5 million, and they claim that the money was collected through donations. So its fine for them to received donations? while at the same time pointed finger to others.

jie said...

isu ini suda selsai, cuma mungkin masih ada yang tidak puas hati.

jie said...

pembangkang yang paling bising bila ada isu macam ini, tapi bila kena pada pemimpin mereka, mereka akan diam saja.

jie said...

janganlah asyik mainkan isu ini sampai lupa pula terhadap pembangunan.

adi said...

keputusan siasatan harus diterima dan dihomati oleh semua.

adi said...

rakyat perlu meneliti sesuatu pekara dengan sebaiknya dan jangan mudah percaya dengan khabar angin saja.

Anonymous said...

kan siasatan sudah dilakukan oleh SPRM dan ICAC..kes pun sudah tutup dan dianggap selesai..

Anonymous said...

tidak perlulah pembangkang mengitar semula isu yang sudah selesai ini untuk kepentingan politik...PR akan kalah dan anwar akan terpaksa bersara dengan tidak rela sebab sudah pun berjanji..

Anonymous said...

kalau masih tidak puas hati, minta copy hasil siasatan ICAC...

Anonymous said...

kini musa aman sudah dibuktikan bersih dari segala tuduhan2 liar dan tidak berasas tersebut..

Anonymous said...

isu kitar semula ini sudah tidak laku...pembangkang cari isu lain saja lah untuk cover isu jet anwar...

Unknown said...

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz dalam persidangan di Dewan Rakyat berkata, tiada masalah bagi Umno Sabah untuk menerima wang berkenaan.

Unknown said...

Serangan berhubung isu berkenaan menunjukkan dwistandard pemimpin Pakatan Rakyat sedangkan penyaluran sumbangan dariapda sesiapa sekalipun tidak menyalahi peruntukan undang-undang.-Rahman Dahlan

Unknown said...

Pemimpin Pakatan sebelum ini menyerang Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman dengan dakwaan penyalahgunaan kuasa dan rasuah, namun mengubah strategi apabila kerajaan mengumumkan mengenai status siasatan ke atas sumbangan wang RM40 juta itu.

Unknown said...

"Bila sumbangan jatuh ke kantung Umno, sumbernya mesti didedahkan serta mereta. Tapi adakah anda dengar pembangkang mengisytihar sumber derma yang mereka terima setakat ini?"-RD

Unknown said...

"Kita semua tahu bahawa pembangkang juga menerima sumbangan politik daripada semua pihak.Contohnya, ibu pejabat baru parti itu di Pulau Pinang yang DAP perolehi dalam tempoh dua tahun membentuk kerajaan di Pulau Pinang."

Unknown said...

"Bangunan DAP Pulau Pinang itu dilaporkan melibatkan kos sekitar RM3.5 juta. Menurut ketua DAP Pulau Pinang, wang itu dikutip melalui derma. Nampaknya, wang berjuta-juta ringgit sudah dikutip setakat ini," katanya.

Unknown said...

Musa sebelum ini diserang dengan dakwaan "merampas dan menjarah kawasan yang kaya dengan sumber balak" oleh pembangkang. Sedangkan, Musa berusaha untuk mempertahankan hasil balak dan hutan tersebut daripada dirampas individu tidak bertanggungjawab

Unknown said...

Hinggakan, usaha itu menjadikan Musa menjadi "kesayangan" oleh kumpulan pencinta alam sekitar dunia.-Rahman Dahlan

Anonymous said...

Tiada orang paksa mahu percaya. Terpulang kepada penilaian sendiri. Siapa juga dapat kawal.

Anonymous said...

Musatahil pengurusan kewangan negeri Sabah dipuji dan mendapat rating AAA kalau bukan jasa Musa Aman.

Mentally Tired said...

Ini semua permainan politik. Kebenaran akan ditegakkan.

Mentally Tired said...

Tidak akan ada noktahnya untuk isu ini selagi masih ada yang mahu spekulasikannya.

Anonymous said...

Kenali Musa Aman dengan lebih dekat dan anda akan tahu bahawa beliau seorang individu yang berwawasan dan berpandangan jauh.

Anonymous said...

Opposition spin the statement. MACC investigation finding did not say anything Musa Aman linked to Micheal Chia.

Anonymous said...

pembangkang sengaja buat cerita. Hasil siasatan ICAC dan MACC menunjukan segala laporan pembangkang adalah palsu.

Anonymous said...

Alahai kenapalah bodoh sangat nak faham. Semasa kena tangkap micheal kata ini duit musa aman ( sumbanganlah tu) tapi bila dah jadi isu maka musa kata dia tak kenal siapa micheal chia... Sekarang ni dah istihar pula sebagai sumbangan 40juta kepada umno. Dulu tak kenal sekarang sumbangan? Budak sekolah pun tahulah... Kena batang hidung sendiri..

FALCON JET $40 MILLION said...

Corrupting Free Anwar Campaign Millions of Dollars (Public Fund)

I remember telling you the story about one of Anwar’s lawyers, Pawancheek Marican, asking me to close down the FAC back in 2004. Pawancheek had asked me how much money I had received to fund the FAC and I told him so far only RM3,000 — RM1,000 from Wan Azizah and RM2,000 from Anwar’s brother, Rosli.

FALCON JET $40 MILLION said...

Corrupting Free Anwar Campaign Millions of Dollars (Public Fund)

This made Pawancheek very upset. He said that ‘they’ had been collecting millions so how come I only received RM3,000? He also told me he had met Anwar in prison to complain about this but Anwar did not say anything. Hence Pawancheek suggested that I close down the FAC so that they can no longer use it to raise money.

And who are ‘they’? ‘They’ are Azmin Ali, Khalid Jaafar, Anuar Shaari, Dr Rahim Ghouse, Tian Chua, Elizabeth Wong, Saifuddin Nasution, Ezam Mohd Nor, Ruslan Kassim, etc.

FALCON JET $40 MILLION said...

Corrupting Free Anwar Campaign Millions of Dollars (Public Fund)

On one occasion, one of the PAS leaders, an ‘Old Boy’ of MCKK, told me he met one of the FAC Directors in London together with a Malaysian tycoon-in-exile. I asked this PAS leader who this ‘Director’ was and he replied Khalid Jaafar.

I was surprised. Khalid Jaafar was not one of the FAC Directors so how come he was masquerading as one? On further investigation I found out that Khalid, as the ‘Director’ of the FAC, was in London to meet this Malaysian tycoon-in-exile to arrange ‘financing’ for the FAC. Millions changed hands but not a cent went to the FAC.

FALCON JET $40 MILLION said...

Corrupting Free Anwar Campaign Millions of Dollars (Public Fund)

On another occasion, I received a phone call from the US asking me to confirm the four ‘Directors’ of the FAC. I asked the chap from the US what their names were. Azmin Ali, Anuar Shaari, and two others whose names I will keep as a surprise.

I vouched for these four people, as I did not want to place them in an embarrassing situation. I then immediately phoned Dr Rahim Ghouse in Perth and asked him about these four people. His response was, “Four? I thought only three.” I then named the four and Dr Rahim said, “Oh, Anuar Shaari also went, is it?”

My phone call to Dr Rahim ended in a bitter quarrel. I cursed him and swore at him, the worse language I could use that included ‘mother-fucker’ and all. We did not speak for more than a year after that.

FALCON JET $40 MILLION said...

Corrupting Free Anwar Campaign Millions of Dollars (Public Fund)

Just close down the FAC, Pawancheek told me. The bastards are using you to collect money. If they gave you some funding at least that is not so bad. Now, as it is, they are collecting millions while you are funding the FAC from your own pocket. – Raja Petra

This is how much they can accused UMNO of being corrupted and yet at the same time these are the group of people that is even corrupted their own money for a cause where they can use it to released their own leader.

FALCON JET $40 MILLION said...

Corrupting Free Anwar Campaign Millions of Dollars (Public Fund)

Malaysian should start to be aware that Parti Keadilan Rakyat and Pakatan Rakyat are not as clean as you all think and they are also not an agent for change that can really fight against corruption where they are equally corrupted.

Look at how the abused the public donation and fund for into their own pocket ? During MCA recent Mega Dinner where they had collected RM 30 from the public and all the entire money is being announced to the public of their total collection and it was all 100% given to the Chinese School in that particular area where the dinner was being held.

FALCON JET $40 MILLION said...

Corrupting Free Anwar Campaign Millions of Dollars (Public Fund)

The Rakyat should now start making a comparison between the money MCA had collected from the public and also how MCA practise Pakatan Rakyat CAT by being transparent to announced the total collection and donated it all to the development of Chinese Education and Parti Keadilan Rakyat who always collected all your money but then the money was never given out to the community. It all end up into few Pakatan Rakyat leaders pocket.

FALCON JET $40 MILLION said...

Corrupting Free Anwar Campaign Millions of Dollars (Public Fund)

Malaysian who donated to DAP , PKR or any Pakatan Rakyat cause or dinner should start to question there where did all the money goes and how did they actually used all the money being collected ? Please do not let Pakatan Rakyat , DAP or PKR to further manipulate you all where they all are free from corruption therefore they are poor and need funding from the public where most of them already got a lot of International Funding worth millions of dollars.

FALCON JET $40 MILLION said...

Corrupting Free Anwar Campaign Millions of Dollars (Public Fund)

Think wisely before you all donate to any Pakatan Rakyat political party , dinner or cause and also vote wisely where it is already time to know they are not the real agent of change. Moreover more than 50% of the people and leaders in PKR are all UMNO recycle bin. Abusing millions of dollars of public fund is not something that we should take it lightly. Moreover they are the one that shouted for anti corruption and yet at the same time they are more corrupted than anybody on earth.

FALCON JET $40 MILLION said...

PKR = PARTI KELENTONG RAKYAT

mana yang betul? dana untuk membeli bas mewah dan menyewa jet mewah datang dari mana?

1. duit poket Anwar yang bergaji seringgit,

2. Anwar menabung sejak kecil,

3. sumbangan rakyat miskin yang disalurkan melalui tabung tin milo pakatan,

4. dana awam kerajaan negeri selangor,

5. bos besar Anwar iaitu George Soros.

Anwar cakap jet itu dipinjamkan kepadanya tanpa perlu membayar sesen pun, pemilik jet pula cakap DISEWA..

untuk lari dari dipersoalkan rakyat, maka terpaksalah Anwar mengarahkan "jentera2nya" mempertikaikan sumbangan politik rm40 juta.. untuk pengetahuan umum, jet itu juga bernilai $40 juta..

PKR = PARTI KELENTONG RAKYAT