Friday 30 March 2012

BERSARA SAJA APA NAK TUNGGU LAGI!

Mengenai MAHB.


1. Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB) merekodkan keuntungan sebelum cukai yang lebih tinggi sebanyak RM574.138 juta bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2011 berbanding RM474.964 juta yang dicatatkan pada 2010.


2. Perolehan operator lapangan terbang itu meningkat 11.6 peratus kepada RM2.754 bilion berbanding RM2.468 bilion yang direkodkan sebelumnya.


Ada orang berkata cara berniaga MAHB ini sesiapa jadi Pengerusi dan Pengarah Urusan tetap akan dapat untung berbeza dengan perniagaan Malaysia Airlines System (MAS) yang paling banyak risiko. Sebab itu kalau nak banding MAS dan MAHB bagaikan langit dan bumi. Satu pihak berniaga menerima duit, satu pihak mencari duit. Jadi MAS tak akan pernah untung selagi cara operatornya tidak menyaingi Airasia. 

Sebab itu Airasia bengang dengan MAHB, pelbagai sewa nak kena bayar menggunakan kemudahan MAHB. 

Berbalik cerita di atas mengenai Tan Sri Bashir Ahmad, Pengarah Urusan MAHB yang menyuarakan nak bersara kerana kontraknya tamat pada jun ini. Orang kita ni kalau ada ketua nak bersara situlah kita nak kata elok sambung dan macam-macam lagi. Kalau dah ornag nak bersara biarlah bersara lantik orang baru. Orang baru nak naik pangkat juga. 

Sepatutnya Pengerusi MAHB Tan Sri Dr Aris Othman pun yang dah tua dan sakit ghout ni perlu bersara dah. Berilah peluang kepada orang lain pula.

KLIA2 yang dijangka siap 2011 dah panjangkan lagi 2012 mungkin 2013 baru siap. Apa nak bangga sangat dengan pencapaian untung MAHB. Kota Kinabalu Airport (KKIA) yang menelan belanja lebih 1 bilion itupun belum siap dan dah di tunda siap berkali-kali. 

Nota:

Sudah-sudahlah ganti saja Bashir Ahmad itu. Arit Osman pun sama.




No comments: