Friday 30 March 2012

KALAU UMNO TAK SEDAR LAGI!

Oleh: Pemuda Baru Masuk UMNO

Tentu ada yang tidak kena bila Tun M bekas PM dan Presiden UMNO menegur UMNO agar menerima golongan profesional dalam UMNO agar UMNO tidak ketandusan pemimpin di masa akan datang. 

Pembangkang seperti PAS dan DAP mereka dah lama menerima profesional dalam parti mereka sebab itu ramai calon mereka seperti doktor, peguam, jurutera, profesor menjadi calon dalam pilihan raya.

Teguran Tun M ini mungkin berasas untuk UMNO fikirkan. Bukan sahaja golongan profesional tetapi golongan muda yang semakin hambar untuk jadi ahli parti UMNO. Jangankan nak jadi AJK atau pemimpin pemuda yang rata-ratanya keluaran Kelab UMNO Luar negara itu nak jadi ahli umno pun orang muda 'jijik'.Itu belum masuk golongan alim ulamak yang tidak mahu masuk UMNO. 

Di Sabah walaupun ahli UMNO paling ramai dari Negeri itu cubalah tengok dan siasat berapa golongan profesional dibawa bersama. ADUN pun ada yang bekas pemandu teksi, ada kasanova dan melepak di Hyatt 24 jam dan macam-macam lagi rupa. 


Ketua Pemuda UMNO Sabah misalnya yang disyor baru Musa Aman itu berucap pun tak pandai. Tergagap-gagap. Macam mana pemuda nak kedepan. Selepas Japlin Akim kelemahan Pemuda UMNO di Sabah diwarisi lagi oleh Hj Ag Kadim Tan. Selain dari jadi lembu ditarik hidung Musa Aman apa lagi yang hebat dilaksana oleh pemuda? Bagaimana Sabah nak kekal jadi Fix Deposit?

Kerja-kerja Ketua Pemuda di Sabah ialah datang ke KL cari menteri-menteri dan timbalan minta projek atas alasan mahu menjalankan kewajiban sebagai pemimpin muda.Cuba selidiki sekarang di Sabah berapa ketua-ketua pemuda di Sabah yang kaya-raya hasil projek KKLW dan anugerah projek Ketua Menteri?

Mereka lupa kerja paling asas iaitu datang ke kampung-kampung berjumpa orang kampung pun jarang mereka buat. Jadi orang kampung pun meluat dengan UMNO.

Perangai pemimpin Tertinggi UMNO pula kalau dilihat pemuda UMNO tu seolah-oleh tidak berada dalam radar mereka, cepat-cepatlah dipaksa letak jawatan. Tengoklah isu Azman bekas ketua pemuda Sabah yang diminta letak jawatan Musa Aman sebab tidak sebulu atau dilihat pro Shafie Apdal. Baru saja dilantik menjadi pengerusi pada anak syarikat Risda dan Musa Aman melenting. Pencacai dan penghasut Musa pula tidak henti-henti minta Azman di pecat segera. Kelam kabut dan sesak nafaslah Khairy Jamaludin Ketua Pemuda UMNO Malaysia membuat keputusan agar Azman digantikan. APakah situasi ini tidak real? Ala saya pun boleh akses juga dengan KJ ni. Saya tahulah.

Jadi macammana UMNO nak berkembang. Kalau dilihat pula pemimpin UMNO yang nampak menyaingi Musa Aman, didendam dan tanam sampai pemimpin itu susah lagi nak naik semula atau dibakul sampahkan saja asalkan kurang kuasanya. Anda boleh melihat sendiri siapa yang menjadi mangsa..



Masanya akan tiba jika segala bukti sudah tidak boleh dinafi. Itulah yang terjadi kepada Khir Toyo. Setelah tiada kuasa siapa lagi yang mahu membantu. Simpanlah kekayaan berbilion ringgit itu dahulu. Tuhan pasti akan tunjukkan suatu hari nanti segala yang dilakukan itu. 

Tun M pernah berpesan. "Berhenti semasa sedap". Tetapi berapa yang sanggup? itulah yang terjadi kepada Pak Lah... akhirnya hukumannya UMNO 2008 kehilangan majoriti 2/3. Apakah Najib juga mahu menerima nasib yang sama?

Contoh Lagak Menteri Besar
tidak boleh diikut.
Kuat ke Perak ni? menangpun
orang dah tahu caranya. Cukup-cukup
UMNO ni dari berlagak kuat
Satu lagi Ketua Menteri atau Menteri Besar di Malaysia ni jangan berlagak nak tunjuk terlalu berkuasa. Mentang-mentanglah Pengerusi Perhubungan UMNO/ BN Negeri maka sewenang-wenangnya lah mereka seolah-oleh menjadi pemegang utama senarai calon PRU13. Anda hanya sebagai pengerusi bukan penentu, yang menentu ialah Perdana Menteri. Kekadang yanCg jadi Menteri Besar tu menangpun kerana nasib dan kedudukan negeri pun bukanlah kuat sangat. Tapi lagak macam kuat tu dipalu seluruh negara. 

No comments: