Thursday 25 October 2012

Bank Negara digesa siasat 'sumbangan' RM40j


Pelbagai pihak menggesa skandal wang RM40 juta yang melibatkan Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman dan pengusaha balak Michael Chia disiasat dibawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram 2001 (Akta 613).

Hubungan yang mencetuskan masalah? siapa menyangka ia meletup dengan dahsyatnya
"Saya nafikan semua dakwaan ini. Saya ingin tegaskan sekali lagi bahawa saya tiada sebarang urusan perniagaan apa pun dengan individu bernama Michael Chia,"

Wilfred Kata....



Bank Negara Perlu Siasat


Kerana tindakan pantas Bank Negara sebelumnya berhubung dakwaan pelanggaran undang-undang perbankan, maka Rafizi berkata, beliau merasakan orang ramai mengharapkan Bank Negara mengambil tindakan pantas yang sama mengikut Akta Pencegahan Pengubahan Wang 2001, terutamanya apabila kesalahan itu lebih banyak memudaratkan reputasi negara. Klik


Kerajaan Tetapkan Duluan Luar Biasa



Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan kerajaan akan menetap duluan (precedent) yang luar biasa jika tiada ketelusan terhadap sumbangan RM40juta yang disalurkan kepada Umno Sabah. Jika tidak ditangani dengan baik, perdana menteri akan dianggap membiarkan perbuatan itu, kata bekas penasihat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Robert Phang.Klik
"Ia akan menetapkan duluan yang buruk dan membahayakan BN kerana membenarkannya."

Tidak Tahu

Musa kan "One Man Show"

Bekas anggota majlis tertinggi Umno Datuk Seri Lajim Ukin mendakwa pemimpin parti negerti tidak pernah mengetahui mengenai RM40 juta yang didakwa disumbangkan kepada Umno Sabah.Klik

ICAC Hong Kong membisu tentang kes RM40j



Suruhanjaya Bebas Menentang Rasuah (ICAC) Hong Kong enggan mendedahkan sebarang butiran berkaitan siasatannya terhadap kes RM40 juta di mana ia dilaporkan telah membersihkan Ketua Menteri Sabah, Datuk Musa Aman daripada dakwaan pengubahan wang haram. Sementara itu, Bruno Manser Fund (BMF) telah mendedahkan bahawa ICAC juga enggan memberi maklumat mengenai status siasatan terhadap Musa.Klik

Jika enggan mendedahkan persoalannya;

1.) Bagaimana Setiausaha Umno Sabah, Datuk  Abdul Rahman Dahlan mendedahkan bahawa ICAC teleh membersihkan Musa Aman?

2.) Bagaimana pula pendedahan dan jawapan Menteri Undang-undang, Datuk Seri Mohd Nazri Abdul Aziz juga dipetik sebagai berkata wang itu adalah untuk Umno Sabah dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah berkata bahawa tiada unsur rasuah telah dibuktikan? 


Lain-lain

Skandal RM40 Juta Perlu Siasat Dibawah Akta Pencegahan Wang Haram
Bank Negara digesa siasat status dana politik RM40 juta
ICAC Hong Kong membisu tentang kes RM40j

107 comments:

Anonymous said...

berapa kali disiasat jika memang tidak bersalah, keputusannya ttap sama....

Anonymous said...

Nah....
bagus bagus teruskan pendedahan. Jangan berhenti.
Biar rakyat bertanya banyak soalan.

Anonymous said...

lagi lagi danlagi. sehingga semua di dedahkan. siasatan tu mesti didedahkan baru rakyat percaya. Bukan hasil siasatanya. Sebab cara wang ini dimasukkan sahaja sudah mencetuskan banyak keraguan. Bank Negara mesti buat pendedahan.. Kalau tidak Bank Negara double standart. jadi elok tunggu pengumuman Bank Negara

Unknown said...

BNM akan menyerahkan kes ini kepada MACC juga nanti untuk disiasat. Jadi rasanya sia-sia juga buat laporan kepada BNM.

Anonymous said...

yang penting siasatan telus..BNM mesti menjelaskan

Sesebuah institusi kewangan perlu melaporkan segera kepada Bank Negara sekiranya sebarang pegawai atau kakitangannya mengesyaki bahawa satu pemindahan wang adalah bersabit kegiatan haram atau hasil dari kegiatan haram mengikut Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram 2001.

Selain itu, sesebuah institusi kewangan wajib mengambil semua langkah yang perlu untuk menjejaki identiti sebenar pemilik wang yang dipindahkan, lebih-lebih lagi dalam kes yang melibatkan seorang pemegang akaun yang tidak mempunyai sebarang aktiviti perniagaan, kewangan atau industri dari negara asal wang yang dipindahkan mengikut Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram 2001.

semakin banyak penjelasan dibuat oleh Bank Negara semakin kuat mereka terbelit dengan hujah mereka.

apa yang didedahkan sekarang hanya "permulaan permainan ini"

semakin hampir...tekan seperti NFC akhirnya Sharizat jalil tumbang

Anonymous said...

1) sejak 2009 hingga 2012, tiada penafian dilakukan Musa mahupun Umno Sabah, sebaliknya terpaksa menunggu hingga tiga tahun.

2) pelbagai pihak pernah mengemukakan laporan rasmi Suruhanjaya Bebas Menentang Rasuah Hong Kong (ICAC) berhubung penahanan rakyat Malaysia, Michael Chia yang disyaki membawa wang haram di dalam mata wang Singapura berjumlah 16 juta dollar Singapura bersamaan RM40 juta.

3) Persoalan bagaimana pembuktian yang kredibel dapat dilakukan Umno Sabah bahawa RM40 juta tersebut merupakan dana Umno Sabah."Adakah mereka bersedia untuk diaudit secara professional untuk membuktikan penafian mereka tersebut boleh diterima?"

4.) Selain itu, persoalan apakah wujud kebarangkalian wang tersebut merupakan wang haram yang dialirkan kepada Umno Sabah, mengapa rakyat Sabah terus tertindas dengan tajaan dan sumbangan yang begitu banyak untuk Sabah.

5) layanan berbeza ke atas Musa berbanding kes melibatkan bekas menteri besar Selangor, Tan Sri Muhammad Muhd Taib

Anonymous said...

RAFIZI said he will go and meet ICAC to get to the bottom of this matter if BNM fail to comply to his complaint. Why not just go now? why is he hessitaing? IS HE PULLING A BLUFF?

DorianG said...

ICAC can clear this matter. Why is Rafizi dragging his foot in this matter?

Anonymous said...


dah report. sekarang tunggu laporan BNM yang dipegang oleh BN korupsi ini.
Kalau BNM telus mesti mereka akan mendedahkan semua tu

Anonymous said...

Perdana Menteri Malaysia Najib Razak mengatakan adalah “betul” bagi parti politiknya untuk menerima derma berjuta-juta dollar dari penderma yang tidak perlu didedahkan.
Empat tahun yang lalu Ketua Menteri Sabah, Musa Aman telah berusaha menafikan bahawa wang ini ada kaitan dengannya atau mempunyai sebarang kaitan dengan seorang yang benama Michael Chia.

Namun kini, Perdana Menteri telah terpaksa berhadapan dengan bukti-bukti yang menunjukkan bahawa wang itu dikaitkan dengan Musa. Musa seharusnya memohon maaf kerana telah menafikan adanya kaitnya dengan Michael Chia, dan dia juga harus memohon maaf pada Sarawak Report yang telah dituduhnya menerbitkan dokumen-dokumen palsu dan menyebarkan fitnah terhadapnya.
Beralasankan bahawa semua bayaran itu dibuat kepada UMNO telah termusnah kerana bukti-bukti bahawa Michael Chia telah juga membuat pembayaran menggunakan akaun-akaunnya kepada anak-anak Musa selama beberapa tahun mereka menuntut di luar negara.

Adakah pengajian anak-anak Musa di Australia itu ada kepentingan dan kaitan dengan wang UMNO?
Nampaknya Pengerusi UMNO Sabah itu bukan sahaja menggunakan wang itu untuk kepentingan politiknya (sebagaimana dia berikan sebagai alasan) lebih dari kegunaan peribadinya. Wang itu juga turut digunakannya untuk membiayai perbelanjaan ahli-ahli keluarganya.

Nampaknya BN cuba mengatakan bahawa kaedah yang digunakan oleh negara-negara bertamadun yang lain untuk mempastikan keboleh-percayaan tidak dipedulikan oleh BN, kerana kita boleh percaya pada mereka bahawa mereka tidak menerima sebarang wang rasuah!
Lim bersaudara mempunyai banyak lesen dan konsesi yang diterima mereka dari Yayasan Sabah yang dipengerusikan oleh Musa Aman (yang juga Ketua Menteri Sabah dan juga Pengerusi UMNO Sabah). Hasil-hasil kajian kami mendapati bahawa syarikat-syarikat Maxland Sdn. Bhd., Cergas Kenari Sdn. Bhd dikendalikan oleh Priceworth Industries Sdn. Bhd. dimana Andrew Lim merupakan ketua mereka. Lim juga merupakan pengawal dan pengendali bagi banyak syarikat pembalakan di Sabah.

Anonymous said...

Wilfred yang bukan UMNO tau tentang RM40 juta tu sedangkan Lajim yang anggota UMNO tak tau pula.macam mana tu??

Anonymous said...

Everyone is concern when it is about money.Is anyone concern if it is about peoples problem?

Anonymous said...

Nothing I can do except to hear whats will going on next and the most important is voting during the election.

Anonymous said...

Stop embarrassing yourself Mr Rafizi. How many times already you make accusation without strong proof.

Anonymous said...

It has been clear that the money was not for Musa personal use but contribution to UMNO.

Anonymous said...

4 tahun kata bukan dia....selepas 4 tahun baru kata derma BULLSHIT....

Akaun UMNO 40 milion mesti di audit..true or not.

Sebab ramai pemimpin UMNO sabah tak tahu ada sumbangan 40 juta tu.

True masuk akaun peribadi? siapa?

Ini BNM dan UMNO Sabah kena tunjuk proof kepada rakyat. selagi tak tunjuk akaun bukti derma 40 milion itu maka Musa memang penipu lah

WildFrog Bumburing said...

si WildFrog Bumburing ada bukti yang wang itu dimasukkan ke akaun peribadi?? kenapa sebelum ini dia tidak dedahkan?? kenapa selepas SPRM habis siasatan baru terhegeh2 buat pendedahan itu ini??

WildFrog Bumburing said...

kata si Rafizi:

"Kerana tindakan pantas Bank Negara sebelumnya berhubung dakwaan pelanggaran undang-undang perbankan, maka Rafizi berkata, beliau merasakan orang ramai mengharapkan Bank Negara mengambil tindakan pantas yang sama mengikut Akta Pencegahan Pengubahan Wang 2001"

kes RM40 juta sudah disiasat oleh SPRM dan ICAC la lembu.. bukan macam kes si Rafizi yang melaggar akta BAFIA.. buat laporan BNM pun apa hasilnya jika BNM sendiri akan merujuk kepada SPRM atau ICAC..

WildFrog Bumburing said...

si Lajim pula cakap "kami tidak tahu RM40j untuk umno sabah"..

ini saja kenyataan yang boleh dia buat?? so beratus2 juta projek KKLW yang dia makan dengan si shafie dia ingat kami tahu??

WildFrog Bumburing said...

yang si Khalid guna dana awam untuk beli bas mewah dan untuk membiayai kos guaman adun seri muda dan si Rafizi tidak pula kena kritik.. itu lagi bahaya.. silap2 semua dana awam abis masuk ke poket pemimpin2 pakatan jika Anwar jadi PM..

WildFrog Bumburing said...

Anwar patut juga jawab, dari mana dia dapat dana untuk menyewa jet mewah.. siap mahu "pinjam" sebagai kenderaan rasmi pakatan pula tu.. kenapa penyokong2 pembangkang tidak persoalkan isu ini?? kenapa tidak buat laporan sprm, polis atau BNM?

Anonymous said...

Jet ni berapa sangat sewanya. Musa aman yang ada jet jenis falcon parking kat singapore tu tiada pula org bising.... Dengrhya robert kwok yg beri jet tu. baguslah.... Kalau org paling kaya boleh beri. itu namanya org kaya pun malas layan Bn yang korup ni......
Kalau anifah bagi cincin 24 juta tu tiada pula org yang bising. Apa kau sokong benggali khan kat sabah ni... Mereka ni dari zaman berjaya tak habis2...... Bolot

yare yare said...

To Wilfred: Are you UPKO or UMNO member before this? You knew more than Lajim. I guess you both had mistakenly made the wrong statement.

mantera said...

To Rafizi: You still have trust with BNM? Aren't you the opposition supporters always say that everything has been controlled by the govt, including the authorities?

yare yare said...

To Robert Phang: Already retired then only have the guts to slam the govt? I bet you would not come up with such statement if you are still with the MACC.Lame....

yare yare said...

To Lajim: As usual, you know nothing. Such a waste. You only know how to enrich yourself and dream to be the Sabah CM.

Anonymous said...

Bengapnya..tentulah ICAC tidak akan sembarang bagi komen dengan mereka yang tiada urusan atau kuasa. ICAC berhubung dengan kerajaan saja.

Anonymous said...

Dengar2 Robert Kwok yang taja jet tu? Biar betul. Sudah jadi yang terkaya di Msia pun mahu jadi lebih kaya?

Star said...

Ahli-ahli SAPP kini sedang giat melaksanakan aktiviti "turun padang" untuk mencari bahan yang boleh dipolitikkan untuk bekalan mereka pada PRU13 nanti. Sejauhmana kredibiliti bahan-bahan politik itu pula, tidak dapat dipastikan kerana kadang kala boleh berlaku penyelewengan fakta atau maklumat bilamana niat mereka adalah untuk menumbangkan kerajaan Barisan Nasiona

Star said...

Sebelum ini Yong Teck Lee pernah membuat kenyataan bahawa bukan mudah untuk parti pembangkang di Sabah menumbangkan BN. Sebab itulah Yong Teck Lee bersungguh-sungguh bekerjasama dengan parti pembangkang yang lain bagi menumbangkan kerajaan BN Sabah walaupun ada beberapa parti pembangkang di negeri ini yang tidak berminat untuk bekerjasama dengan beliau. Jesteru, berdasarkan kenyataan Yong Teck Lee ini, untuk apa pemimpin-pemimpin kerajaan BN Sabah melancarkan taktik kotor pilihanraya jika Yong Teck Lee sendiri mengakui bahawa BN Sabah bukan mudah untuk ditumbangkan?

Star said...

Bercakap mengenai taktik kotor pilihanraya, Yong Teck Lee sendiri pernah berhadapan dengan perbicaraan Mahkamah Pilihanraya apabila beliau didapati terbabit melanggar peraturan semasa kempen pilihanraya umum 1999. Malah, mahkamah telah memutuskan beliau bersalah dan tidak di benarkan bertanding dalam pilihanraya selama 5 tahun sehingga 2007.

Star said...

Apa yg saya nak katakan adalah: PEMBANGKANG TAK BOLEH DIPERCAYA

Anonymous said...

Ramai pihak mengesa siasatan kes Musa Aman berkaitan dengan Micheal Chia, sekarang kita tahu siasatan sudah selesai dan Musa Aman tidak terlibat dengan rasuah seperti yang dituduh oleh pembangkang

Anonymous said...

Pembangkang sengaja mahu memperbesarkan cerita kes biar pun sudah selesai. Pembangkang mengalihkan perhatian rakyat untuk menutup kelemahan dan rasuah2 pembangkang

Anonymous said...

Mainan pembangkang saja tu. pembangkang hanya bersandiwara dalam perkara2 rasuah pada hal pembangkang sendiri penuh dengan rasuah.

Anonymous said...

Saya setuju dengan komen Star iaitu pembangkang tidak boleh dipercayai. Pembohongan demi pembohongan pembangkang untuk menang PRU13.

Anonymous said...

I'm still waiting Rafizi finding with ICAC..

Unknown said...

Kalau perlu sangat, BNM siasatlah. biar pembangkang ni puas hati. tidak henti2 persoalkan perkara ni.

Liling said...

terimalah kenyataan yang mana datuk musa telah bebas daripada tuduhan rasuah tersebut.

albet wong said...

Ini yang dipinta oleh Pembangkang. Untuk menubuhakan RCI. Rasanya tidak ada guna juga RCI ini ditubuhkan untuk perkara ini. Memang beginilah perangai pembangkang sebenarnya.

albet wong said...

Sedangkan sudah 4 tahun kes ini berlalu tapi tidak ada pun pihak pembangkang meminta RCI ditubuhkan untuk siasatan.

albet wong said...

Sebelum ini pun PR cuma meminta SPRM melakukan tanggungjawab membuat siasatan atas kes tersebut. Itu yag PR inginkan sebelum ini. Jadi SPRM telah pun membuat siasatan.

surinah abas said...

Sebaiknya terimalah kenyataan. Laporan daripada SPRM telah pun menyatakan yang mana Datuk Musa tidak terlibat dalah kes ini.

albet wong said...

Hasil daripada siastan yang dibuat oleh SPRM telah membersihkan nama Datuk Musa dengan kes ini.

albet wong said...

Seperti apa yang telah dinyatakan oleh SPRM, SPRM telah mengatakan daripada report yang telah dibuat atas siasatan telah mengatakan Datuk Musa tidak ada hubungan perniagaan dengan Micheal Chia.

albet wong said...

Ini semua cuma permainan politik pembangkang yang mana cuba mengaitkan beliau dalam kes ini.

albet wong said...

Kerap kita dengan dengan isu ini. Sekarang isu ini dikitar semula hanya untuk kepentingan mereka sendiri dan bukannya untuk rakyat. Sengaja untuk mencari sokongan.

albet wong said...

Daripada kenyataan pemimpin BN sendiri yang mana tidak ada elemen rasuah dalam tuduhan tersebut. Tidak pernah ada kaitan rasuah dalam hal ini

karulnaim said...

Cuba rekaan semata-mata mengatakan ini ada unsur rasuah.

karulnaim said...

Menjadi persoalan sekarang ini, Kenapa Datuk Nazri Aziz berani mengumumkan perkara ini jika dalam kesilapan?

karulnaim said...

Tapi disebabkan Datuk Nazri yakin dan penuh dengan bukti menyebabkan beliau berani mengumumkan akan perkara ini.

Unknown said...

Kerajaan BN adalah kerajaan yang terbaik untuk rakyat. Teruskanlah menyokong parti yang mampu memberikan yang terbaik kepada rakyat Sabah.

albet wong said...

PR tidak ada pendirian yang tetap. Sekejap SPRM lepas ini pula RCI, BNM. Dulu meminta SPRM menyiasat lepas itu sudah bukti keluar tidak pula dapat menerima kenyataan.

albet wong said...

Inilah kehidupan pembangkang yang tidak dapat menerima kenyataan dalam hidup mereka apabila kebenaran terdedah.

albet wong said...

Pasti mereka ini akan cuba memutar belitkan kebenaran tersebut. Inilah permainan pembangkang sekarang ini yang dapat dilakukan.

albet wong said...

Dulu minta SPRM menyiasat sekarang ini meminta RCI pula. Apa sudah jadi dengan PR ini yang tidak ada kata yang tepat. Terimalah dan belajarlah untuk menerima kenyataan.

albet wong said...

PR meminta RCI dilaksankana, Lepas itu kalau siasatan begitu juga mahu siapa lagi yang siasat kes ini.

albet wong said...

Kalau kita lihat sendiri pun sekarang ini pelbagai isu mula dipermainkan. Tidak perlulah terpedaya dengan permainan yang dibuat-buat oleh pembangkang ini.

mantera said...

Musa tak bersalah, ICAC dah gugurkan pun kes ini.

supra said...

adi tak perlu nak perbesarkan lagi kes ini

supra said...

ICAC dikenali badan pencegah rasuah paling telus dan serius dalam menangani rasuah. jadi keputusan ICAC tak dipengaruhi mana2 pihak.

mantera said...

ICAC diiktiraf badan paling telus dalam membanteras rasuah.

supra said...

walaupn dilanda plbagai kontroversi, Musa tetap laksanakan tugasnya dgn baik.

mantera said...

walaupun byk cabaran dihadapi, ia tak menggangu fokus Musa dalam memajukan Sabah

mantera said...

Musa harus tumpukan pada pembangunan Sabah, pedulikan segala dakwaan tersebut.

Anonymous said...

Kurup said PBRS wants to defend the Pensiangan parliamentary seat and Sook state seat in the coming GE, and it is ready for challenges.

Anonymous said...

Commercial Vehicle Licensing Board (CVLB) Sabah Chairman Teo Chee Kang said the government has no plan yet to implement free bus services in the State Capital like the one provided by GOKL city buses in KL, recently.

Anonymous said...

I think this is merely a blind accusation.

Judas said...

Poor Rafizi Ramli. PKR's Strategic Director initially tried to be a Wannabe Anwar, signing up as chief executive officer of the Selangor Economic Advisor's office in 2009 when Datuk Seri Anwar Ibrahim was appointed State Economic Advisor.

Judas said...

Rafizi has launched the important sounding National Oversight and Whistleblowers Centre (NOW), an outfit he hopes will give him some legitimacy in the PKR cold storage he exists in.

Rafizi claims that NOW will encourage whistleblowers to come forward. Excellent news. Perhaps we will now see more corruption allegations against the PKR-led Selangor government. The RM1 billion Talam episode could be just the tip of the scandal.

Judas said...

However, Rafizi has some catching up to do. Firstly, the sight of a smug Rafizi (without his customary glasses) smiling in front of a NOW logo is not likely to convince anyone to come forward.

Judas said...

Secondly, Rafizi himself has poor credibility. This is a man whose modus operandi seems to be: expose first, find proof later.

Judas said...

He has failed on several occasions to provide proof of his many allegations, and has also failed to turn over any evidence to the Malaysian Anti Corruption Commission (MACC).

Judas said...

Going by Rafizi's own track record, he probably thinks giving breathless press conferences to pro-Opposition journalists, involving baseless allegations without any proof, will be enough to stop corruption. If so, he is living in cuckoo land.

Anonymous said...

The MACC has recorded significant successes in its fight against corruption, arresting and bringing to court a number of menteris besar, former MPs, state assemblymen, CEOs, the general manager of a major firm, and a deputy public prosecutor.

Anonymous said...

The agency has improved its performance in 2011 with a conviction rate of 74 per cent, compared to 71 per cent in 2010 and 54 per cent in 2009.

The formation of 14 Special Corruption Courts in July last year has helped in speeding up the legal process of corruption cases.

Anonymous said...

A key reason for MACC's growing success is the clear direction given by the government to the agency to clean out corruption and prosecute those responsible. The MACC reports directly to the Prime Minister.

NOW is nowhere near the MACC. Any comparison exists only in Rafizi's own imagination.

Anonymous said...

All Rafizi has are four members and no staff. Assange may have been the public face of Wikileaks, but behind him was a network of computer whiz kids, legal experts and fundraisers. Where is Rafizi's network?

Anonymous said...

CM said the State Government has welcomed the announcement of a framework agreement for peace between the Philippine Government and the Moro Islamic Liberation Front (MILF), as the much awaited initiative would pave the way for peace, a new way of life and prospect for a better future.

Anonymous said...

Dr Chong Eng Leong said both the State and Federal governments now have no reason not to close all the Refugee Resettlement Camps throughout Sabah by year end.

Anonymous said...

CM advised all Polling District Central Committee (PDCC) officials to understand the importance of knowing their role and duty to further strengthen the BN machinery. He said PDCC remains as a backbone for every election as it is the place to organise strategies

Anonymous said...

This issue all over again.

Anonymous said...

Memang menyusahkan la pembangkang ini, asyik nak cakap sembarangan ja.

Anonymous said...

I don't think this news will affect the voters.

Anonymous said...

Mengjengkelkan.

Anonymous said...

There are so many things that hardly been understood.

Anonymous said...

Sumbangan 40juta ini hanya illusi semata2.

Anonymous said...

Paling penting kerajaan memberi kan kita banyak manfaat.

Anonymous said...

20% of the 25,463 employees of Petronas currently are Sabah and Sarawak Bumi, the Dewan Rakyat was told Monday. Minister in the PM's Department Nor said efforts were always made by the government to create more opportunities for the Sabah and Sarawak Bumi especially the young people to get better jobs, including important posts in Petronas.

Anonymous said...

Malaysians staying abroad can vote in the next general election once the regulations have been tabled and passed at the ongoing parliamentary sitting.

Anonymous said...

CM said the Tagunggu Paitan Festival is a good way to promote Sabah's heritage, especially of the Sungai ethnic group in the State.

Anonymous said...

LDP Deputy President Chin Su Phin on Sunday urged the BN leadership not to tolerate any leader who sabotaged the coalition in the coming general election and traitors must be expelled from BN.

Anonymous said...

LDP Deputy President Chin Su Phin on Sunday urged the BN leadership not to tolerate any leader who sabotaged the coalition in the coming general election and traitors must be expelled from BN.

Anonymous said...

KK Mayor Abidin said the City Hall may soon get cracking to rid the KK Central Market off illegals who conduct businesses in the State.

Anonymous said...

A Chinese documentary producer from Beijing based China Central Television (CCTV) recently interviewed Pairin on issues related to the history and life of Chinese communities and how their presence impacted the locals.

Anonymous said...

Balik2 hal ini saja tidak boring ka?

Anonymous said...

Biarpun badai melanda akan ku tetap sokong BN juga.

Anonymous said...

Never mine doubt is always there but we must know that we have received lots of assistance.

headhunter said...

Rafizi macam beruk kena belacan.. kenapa tidak laporkan sekali kekayaan Anwar dan Azmin?

AHLI politik tidak beretika macam Rafizi Ramli ini rupanya tahu juga nak melapurkan apa yang di dakwa salah laku Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz kepada pihak SPRM dan BNM.

Kita fikir Rafizi sudah disumpah dosa-dosa silamnya sehingga jalan ke SPRM pun tidak jumpa.

Walaupun sudah kantoi banyak kali, Rafizi masih tegar tunjukkan kebodohan beliau.. Tahniah!

headhunter said...

Rafizi macam beruk kena belacan.. kenapa tidak laporkan sekali kekayaan Anwar dan Azmin?

Jangan kita lupa, budak ini senyap buat beberapa lama, keluar pun buat cerita bodoh yang tidak masuk akal. Antaranya yang inilah, menuduh Nazri Aziz menyalahguna kuasa bila yang pinjam kereta ahli perniagaan Sabah, Micheal Chia itu ialah anak lelakinya, bukan Nazri pun.

Kalau Nazri yang guna itu lain, macam Anwar guna jet peribadi secara ‘percuma’ untuk ke sana sini berkempen, tanpa ada balasan. Yelah, orang bodoh sahaja yang percaya itu. Tanpa balasan konon, piirah..

Walaupun sudah kantoi banyak kali, Rafizi masih tegar tunjukkan kebodohan beliau.. Tahniah!

headhunter said...

Rafizi macam beruk kena belacan.. kenapa tidak laporkan sekali kekayaan Anwar dan Azmin?

Nanti bila Nazri atau anaknya claim pinjam kenderaan tanpa balasan apa-apa, kerat jari 3 batang pin balaci Pakatan harami ini tidak akan percaya sebab ini bukan tentang fakta tapi persepsi pihak mana yang disokong bila mengundi besok.

Walaupun sudah kantoi banyak kali, Rafizi masih tegar tunjukkan kebodohan beliau.. Tahniah!

headhunter said...

Rafizi macam beruk kena belacan.. kenapa tidak laporkan sekali kekayaan Anwar dan Azmin?

hari ini saya lebih tertarik mempersoal kelayakan Rafizi meminta Nazri bercuti dari jawatannya hanya kerana laporan yang dibuatnya.

Kenapa pulak Nazri nak bercuti?

Nik Aziz, Khalid Ibrahim malah Azizan Razak pun, semuanya pernah dan sedang disiasat oleh SPRM, adakah kita nampak siapa di kalangan mereka ini yang bercuti? Nak harap Rafizi desak tak usahlah, seperti yang disebutkan di atas, Rafizi tidak ada etika, jadi dia nampak elok saja apa yang pemimpin sekutunya buat, yang BN, semuanya salah, tak kena.

Walaupun sudah kantoi banyak kali, Rafizi masih tegar tunjukkan kebodohan beliau.. Tahniah!

headhunter said...

Rafizi macam beruk kena belacan.. kenapa tidak laporkan sekali kekayaan Anwar dan Azmin?

Soal Ketua Wanita UMNO, itu soal lain. Yang terlibat ialah suaminya, tidur bersama, makan bersama, jadi kebarangkalian masuk campur itu ada. Sedangkan anak Nazri Aziz ini sudah punya keluarga sendiri, duduk lain-lain. Oleh yang demikian, tak nampak sebab kenapa Nazri perlu bercuti.

Anway, undang-undang mana yang kata Menteri perlu bercuti kalau dia atau kerabatnya disiasat SPRM.

Walaupun sudah kantoi banyak kali, Rafizi masih tegar tunjukkan kebodohan beliau.. Tahniah!

headhunter said...

Rafizi macam beruk kena belacan.. kenapa tidak laporkan sekali kekayaan Anwar dan Azmin?

Percanggahan kepentingan (conflict of interest) juga tidak timbul kerana Nazri bukan berkuasa ke atas SPRM. Memang dia Menteri bertanggungjawab, tapi itu tidak bermaksud dia ada kuasa masuk campur dalam bidang tugas SPRM, siapa yang perlu didakwa dan tidaknya.

Sama macam Zahid Hamidi sebagai Menteri Pertahanan, Zahid tidak ada kuasa mengarahkan askar serang mana-mana lokasi sesuka hati sebab askar melapor kepada Yang Dipertuan Agung, bukan pada Zahid Hamidi. Menteri bertanggungjawab atas soal pentadbiran dan menjawab di Parlimen, bukan hal operasi.

Walaupun sudah kantoi banyak kali, Rafizi masih tegar tunjukkan kebodohan beliau.. Tahniah!

headhunter said...

Rafizi macam beruk kena belacan.. kenapa tidak laporkan sekali kekayaan Anwar dan Azmin?

Anyway, persoalan yang lebih besar ialah, apa kaitan anak pinjam kereta, dengan bapak salahguna kuasa? saya rasa kalau masuk mahkamah pun, yang mula-mula ditanya ialah soalan itu.

Penulis tak rasa Rafizi ada jawapan kepada soalan itu, dia ni hanya tau cari publisiti murah. Dalam kes ini, kalau Rafizi bodoh ini ada bukti awal-awal, kenapa dia perlu cemarkan bukti itu dengan tunjuk kepada awam dahulu? Patutnya serahlah kepada SPRM. Ini nampak sangat nak cari publisiti murah.

Walaupun sudah kantoi banyak kali, Rafizi masih tegar tunjukkan kebodohan beliau.. Tahniah!

headhunter said...

Rafizi macam beruk kena belacan.. kenapa tidak laporkan sekali kekayaan Anwar dan Azmin?

Apa pun, Rafizi hanya ada gebang dan persepsi sahaja. Bukti yang sahihnya tidak ada. Nazri sebagai peguam patut tahu apa nak dibuat dengan Rafizi ini sebelum keadaan bertukar jadi parah, macam kes Shahrizat dulu.

Walaupun sudah kantoi banyak kali, Rafizi masih tegar tunjukkan kebodohan beliau.. Tahniah!

headhunter said...

Rafizi macam beruk kena belacan.. kenapa tidak laporkan sekali kekayaan Anwar dan Azmin?

Memang, tidak ada orang yang percayakan Rafizi sekarang sebab lidah biawak ini sudah kantoi dalam banyak isu pun sebelum ini. Tapi kita jangan lupa, dalam abad ke 21 ini pun, orang bodoh dan tak cukup akal masih ramai di negara ini serta mudah percaya cerita-cerita bohong seumpama ini.

Walaupun sudah kantoi banyak kali, Rafizi masih tegar tunjukkan kebodohan beliau.. Tahniah!