Sunday 31 March 2013

MUSA AMAN TIDAK LAYAK JADI PENGERUSI ESSZONE?



Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman berikrar akan memikul tanggungjawab sebaik mungkin selaku pengerusi Zon Selamat Sabah Timur (ESSZONE) demi menjamin keselamatan penduduk dan negara. 

Persoalannya apakah beliau layak?  Isu pencerobohan pengganas Sulu di Lahad Datu Sabah adalah bukti kegagalan Musa Aman dalam melindungi Sabah dari anasir luar. Selaku Pengerusi MKN negeri beliau sepatutnya telah tahu segala bentuk ancaman keselamatan termasuk kebanjiran PATI yang sangat ramai di Sabah.

Sebagaimana  isu pelantikan Pengerusi BN dan Perhubungan UMNO di Selangor, begitulah umpama Musa di Sabah. Tiada kelayakan dan sepatutnya Perdana Menteri sendiri mengetuai ESSZONE mencerminkan seriusnya masalah keselamatan di Sabah. Musa Aman sepatutnya hanya menjadi Timbalan Pengerusi dan melaporkan kepada Perdana Menteri.

Perdana Menteri mungkin dilihat melakukan kesilapan besar dengan melantik Musa Aman. Sepatutnya dalam keadaan negara menghadapi PRU ke 13, PM menumpukan usaha untuk sokongan kepada rakyat. Menyerahkan tanggungjawab kepada Musa Aman hanya memberi tanggapan betapa "Najib menggeruni keluarga Aman itu". 

1 comment:

Anonymous said...

DATUK MUSA AMAN DILANTIK SEBAGAI PENGERUSI ESSZONE SEBAB DIA MAU SAPU SEMUA PROJEK YG ADA KAITAN DGN ESSZONE ..... BIASALAH DARI ATAS SAMPAI BAWAH DIA YG KONTROL DI SABAH ADALAH MILIK INDIVIDU BILA SUDAH BERKUASA, JADI NO COMMENT .....TIDAK ADA PERUBAHAN LAH TAPI KALAU RAKYAT BIJAK BUAT KEPUTUSAN DAN NILAI LAH SENDIRI APA DISEBALIK INI SEMUA HARUS KAH KITA ADA PEMIMPIN YG RAJA MONOPOLY? DARI ISI SAMPAI KE TULANG DISAPU SEMUA....