Saturday 30 March 2013

ESSCOM,ESSZONE, Musa dan Shafie Apdal….


Bernama menyiarkan;
"Saya ingin menjelaskan Semporna dari awal-awal masuk dan tidak pernah keluar (dari kawasan keselamatan)," katanya ketika mengulas kekeliruan berhubung Semporna tidak dimasukkan dalam pembentukan ESSCOM yang diumum Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak baru-baru ini.

Musa, Pengerusi Zon Keselamatan Timur Sabah (ESSZONE), berkata Semporna adalah kawasan utama yang dimasukkan dalam ESSCOM merangkumi daerah Kudat, Tawau, Kunak, Sandakan dan Lahad Datu.

Berikutan itu, Musa berharap tidak timbul lagi kekeliruan mengenai perkara itu.
Rabu lepas, Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Seri Mohd Shafie Apdal yang juga anggota Parlimen Semporna membawa cadangan untuk memasukkan daerah Semporna dalam ESSCOM pada mesyuarat Kabinet.

Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dipetik berkata kerajaan memperuntukkan RM200 juta untuk keperluan pasukan keselamatan di ESSZONE termasuk menambah aset pertahanan bagi memantapkan operasi di zon tersebut.
ESSZONE meliputi 10 daerah sebagai memberi asas perundangan kepada ESSCOM. (Bernama)




Kekeliruan? Apa beza ESSCOM dan ESSZONE?

Apa yang sebenarnya terjadi?  Sehingga Dato’ Seri  Shafie Apdal mengutarakan dalam kabinet? Kalau kita menyemak media. Pembentukan Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah yang dikenali sebagai Eastern Sabah Security Command (ESSCOM) disebut merangkumi daerah Kudat, Tawau, Kunak, Sandakan dan Lahad Datu  (5 Daerah sahaja ) diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada 7 Mac semasa lawatannya di Lahad Datu.

Dinyatakan Pewujudan Eastern Sabah Security Command (Esscom), kawasan keselamatan khas sepanjang 1,400 kilometer di timur Sabah, adalah seperti Kawasan Keselamatan Rajang (Rascom) di Sarawak.

Kemudian Perdana Menteri pada 25 Mac lalu mengumumkan lagi ESSZONE, Zon Selamat Sabah Timur (ESSZONE) yang merangkumi 10 daerah di sepanjang 1,400 kilometer pesisir pantai timur Sabah meliputi Kudat, Kota Marudu, Pitas, Beluran, Sandakan, Kinabatangan, Lahad Datu, Kunak, Semporna dan Tawau mempunyai matlamat jangka pendek dan panjang.

Perdana Menteri berkata 10 daerah dibwah zon berkenaan akan ditadbir oleh satu jawatankuasa yang ditubuhkan menurut Peraturan-peraturan Pemeliharaan Keselamatan Awam 2013 yang digubal oleh Menteri Dalam Negeri.

Menurut beliau, jawatankuasa dikenali Jawatankuasa Zon Selamat Sabah Timur akan dipengerusikan Ketua Menteri Sabah dan dibantu seorang ketua pegawai eksekutif serta anggota-anggota yang dilantik.


Shafie dan Nasir
Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah yang dikenali sebagai Eastern Sabah Security Command (ESSCOM) dan Zon Selamat Sabah Timur (ESSZONE) adalah suatu yang berbeza? Apakah bezanya keselamatan khas 5 daerah yang digembar gembur tu (sebelum ini yang tidak menyebut Semporna) dengan Zon Selamat Sabah Timur untuk 10 Daerah?

Inilah yang menyebab Shafie Apdal dan Nasir Tun Sakaran membuat komen berkaitan. Persoalannya apakah ketika pengumuman Perdana Menteri pada 7 Mac lalu, Musa Aman lupa memberi taklimat teknikal berkaitan dengannya? Atau terlepas pandang?

Tentu kekeliruan ini akhirnya akan mengundang pertanyaan oleh wakil rakyat berkaitan. Jika ESSZONE adalah penambahbaikan kepada ESSCOM keadaan itu sepatutnya dimaklum dan umumkan. Bukan seolah badan yang berbeza.


I cakap dah masuk..U cakap tak masuk. 

Kadang pemimpin ni ghairah umum sana umum sini, tapi terlepas pandang kepada beberapa perkara. Kita boleh menyemak pelaporan media massa mengenai ESSCOM dan ESSZONE yang nampak berbeza. Akhirnya Shafie Apdal bersuara, Musa menjawab. Umum pula mengetahui hubungan kedua-dua pemimpin ini. Apakah itu baik untuk BN?

Seperti Musa "Saya ingin menjelaskan Semporna dari awal-awal masuk dan tidak pernah keluar (dari kawasan keselamatan)," katanya ketika mengulas kekeliruan berhubung Semporna tidak dimasukkan dalam pembentukan ESSCOM yang diumum Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak baru-baru ini.

Jika disemak semua kenyataan media mengenai ESSCOM selepas 7 Mac. Berapakah daerah yang disebut? 5 atau 10? Hanya Zon Keselamatan Timur Sabah (ESSZONE) yang menyebut 10 Daerah selepas 25 Mac.

Moralnya YB-YB BN ni kena banyak berkomunikasi sesama mereka. Kalau kurang tanya itu yang memandai nak bawa dalam mesyuarat kabinet. Musa Aman pula jawab sedia ada. Entah-entah Musa Aman pun lupa yang disebut  sebelum ini.

Atau Shafie Apdal tidak tahu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pada 25 Mac mengumumkan pewujudan Zon Selamat Sabah Timur (ESSZONE) meliputi 10 daerah sebagai memberi asas perundangan kepada Eastern Sabah Security Command (ESSCOM)?

lain-lain artikel





No comments: