Thursday 16 May 2013

KABINET "TIMBANGAN" HASIL RAJUKAN MCA DAN GERAKAN


SENYUM MUSA "PAKISTAN " TENGIOK KABINET MALAYSIA BILA RAMAI BUDAK-BUDAK DIA JADI MENTERI DAN TIMBALAN.-TAHNIAH


Kabinet Berimbang
Akhirnya kabinet Malaysia sudah dibentuk. Di namakan Kabiner Berimbang. Kabinet yang menggabungkan ahli politik, korporat, golongan muda, NGO dan lebih penting penguasaan 13 Menteri dari Sarawak dan Sabah. Inilah kabinet transformasi yang dimaksudkan oleh PM Najib.

Tanpa MCA dan Gerakan yang merajuk nampaknya kabinet kali ini nampak tempang. banyak kerusi Menteri kepunyaan MCA dan Gerakan di beri kepada UMNO dan parti Sabah dan Sarawak. Inilah yang dinamakan "Yang menang diutamakan yang kalah cari tempat lain, yang boleh masuk semula dikitar semula".

Aura kabinet PM Najib ini nampaknya tidak begitu di senangi oleh masyarakat Cina. Tiada satupun Menteri dari kalangan Cina (Kementerian Pengangkutan kini direzabkan). EGM MCA yang menetapkan kalah maka tidak menyertai kabinet akhirnya memakan diri. Apakah dengan cara ini masyarakat cina akan bersimpati dengan MCA?

Gerakan pula, pemimpin gerakan tidak boleh menyertai kabinet persekutuan tetapi kabinet negeri boleh. Ini dipanggil lawak "kepentingan". Hanya kerana ketuanya kalah yang menjadi mangsa ialah pemimpin yang menang diterima rakyat. 

Apapun kabinet Malaysia sudah terbentuk. Yang dilantik jalankan tanggungjawab dengan amanah dan jujur. Bukan mengkayakan keluarga dan kroni. 

1 comment:

Unknown said...

BN tetap yang terbaik kan..haha :D