Monday 6 May 2013

MUSA KEMBALI KUKUHKAN TEMBOLOKNYA, RAKYAT TERUS DIGULA-GULAKAN, PRESIDEN LDP DAN UPKO TUMBANG, SAPP DAN STAR RASAKAN PENGAJARANNYA, TSUNAMI CINA DI MANA-MANA, PR TERUSKAN PERJUANGAN


Kepada pejuang PR. Jangan berputus asa. Teruskan perjuangan. Fixed deposit BN di Sabah semakin berkurangan juga berbanding sebelum ini disapu semuanya. Masanya akan tiba rakyat akan menolak BN. Kalah dalam Pilihanraya bukan bererti kalah dalam perjuangan. 

________


Pengerusi BN Sabah Datuk Seri Musa Aman mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri di hadapan Yang Dipertua Negeri Tun Juhar Mahiruddin di Istana Negeri di Kota Kinabalu hari ini.


Angkat sumpah berkenaan juga menandakan ia penggal keempat Musa mengetuai kerajaan negeri sejak pelantikan pada 2003 mengikut sistem penggiliran.

Musa menjadi ketua menteri selepas mengetuai kemenangan BN pada pilihan raya umum 2004.

Selepas pilihan raya umum semalam, BN mengekalkan pemerintahan Sabah dengan majoriti dua pertiga apabila menguasai 48 daripada 60 kerusi DUN.

Bagaimanapun, BN Sabah kali ini kehilangan 12 kerusi DUN berbanding tiga pada PRU 2008.

Sementara PKR berjaya menembusi tujuh kawasan DUN iaitu Api-api, Moyog, Kadamaian, Matunggong, Tamparuli, Klias dan Inanam.

DAP pula yang sebelum ini memiliki satu kerusi DUN, menambah empat kerusi iaitu Luyang, Kapayan, Sri Tanjong dan Likas. Parti Reformasi Sabah (STAR) pula menang kerusi tunggal di Bingkor.


Tahniah Ignatius. YB muda yang berjaya menumbangkan Presiden UPKO.
Selepas ini Presiden UPKO akan hilang dari radar.Impian rakyat Sabah. Sekarang ni PBS dan PBRS pasti bersyukur simulut cibai ni tumbang!  


BN Sabah gagal mempertahankan kerusi Parlimen Penampang apabila penyandang Tan Sri Bernard Dompok merangkap Presiden Pertubuhan Pasokmomogun Kadazandusun Murut Bersatu (UPKO) tewas kepada calon PKR Ignatius Dorell Leijing dengan majoriti 10,216 undi.

Saya tumbang kali ini. Tsunami Cina akhirnya
membuang saya. Rehat selepas ni.

Nasib sama menimpa Presiden Parti Liberal Demokratik (LDP), Datuk Liew Vui Keong, yang gagal mempertahankan kerusi Parlimen Sandakan.

Liew, yang juga Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, ditewaskan oleh calon DAP, Wong Tien Fatt dengan majoriti 1,088 undi.



362 comments:

1 – 200 of 362   Newer›   Newest»
Borneo Bullet said...

WALAUPUN PELBAGAI STRATEGI DILAKUKAN PEMBANGKANG UNTUK MENJATUHKAN KERAJAAN,, ANTARANYA TERMASUKLAH MENGADAKAN PERHIMPUNAN BESAR-BESARAN, MENYEBARKAN FITNAH, MENGGUNAKAN BANTUAN MEDIA ASING, NGO ASING DAN PENGGANAS SULU,, NAMUN TERNYATA RAKYAT SABAH TETAP MEMBERIKAN SOKONGAN PADU KEPADA BN..

SYABAS KEPADA RAKYAT SABAH..!!

Borneo Bullet said...

KALAH BEBERAPA KERUSI TIDAK BERMAKNA PAKATAN MEMPUNYAI KELEBIHAN PADA PRU AKAN DATANG.. PERJUANGAN MASIH DITERUSKAN..

SEPATUTNYA PAKATAN RAKYAT LEBIH TERTEKAN KERANA SEBUAH NEGERI TELAH JATUH KETANGAN BN..

Unknown said...

Musa Aman sworn in as Sabah chief minister


Sabah Barisan Nasional (BN) chairman Datuk Seri Musa Aman was sworn in yesterday as the chief minister of Sabah before Yang Dipertua Negeri Tun Juhar Mahiruddin at the Istana Negeri, here.

This is Musa’s fourth term as the chief minister, having been first appointed to the post in 2003 under the rotation system.

He led the Sabah BN to victory in the general election in 2004 and again in 2008.

In the 13th General Election on Sunday, the BN retained power in with a two-third majority, securing 48 of the 60 seats in the state legislative assembly.

In this election, 12 seats were won by the opposition, up from the three in 2008.

The PKR won seven seats, namely Api-Api, Moyog, Kadamaian, Matunggong, Tamparulli, Klias and Inanam; the DAP increased its one seat to four, taking Luyang, Kapayan, Sri Tanjong and Likas while the State Reform Party (STAR) won the Bingkor seat. Musa retained his Sungai Sibuga seat with a majority of 11,569 votes.

CONGRATULATIONS CM!

Sotong Kurita said...

Bukan main lantang lagi kedua-dua "Raja Katak" berkempen memperomosikan diri disamping memburuk-burukkan parti yang telah banyak berjasa kepada mereka. Nah.. akhirnya pembelotan mereka bukan sahaja merugikan diri sendiri, malah berjaya menconteng arang ke muka Anwar Ibrahim yang selama ini sangat mengidamkan satu perubahan yang memihak kepada dirinya..

Sotong Kurita said...

Teringat pada satu ketika diawal pembelotan kedua-dua Raja Katak ini, satu majlis telah diadakan bertempat di Restoran Singgah Singgarung sebagai simbolik meraikan penyertaan Lajim dan Bumburing ke dalam gabungan pembangkang Pakatan Rakyat. Dalam kekhusyukan mereka berkempen, dan tepat pada waktunya Anwar Ibrahim tiba di restoran tersebut, tiba-tiba ribut kencang melanda kawasan itu.

Sotong Kurita said...

Bagi mengelakkan orang ramai menyifatkan insiden tersebut sebagai petanda buruk kepada Pakatan Rakyat, maka terpaksalah puak-puak terdesak ini menggunakan bakat putar-belit mereka dengan membayangkan bahawa insiden itu sebagai Ribut Perubahan yang dibawa oleh Anugerah Tuhan atau Anwar Ibrahim dari Semenanjung.. Pergh!! Begitulah taksubnya puak-puak ini terhadap kepimpinan seorang insan yang sehingga hari ini gagal membuat penjelasan konkrit mengenai tuduhan liwat dan skandal seks beliau.

Sotong Kurita said...

Berbalik kepada Datuk Lajim Ukin, sudah tiba masanya untuk beliau bersara dari politik dan memberikan laluan kepada pemimpin-pemimpin muda dikalangan kaum Bisaya untuk menggantikan tempat beliau. Gelaran Janang Gayuh juga sudah tidak layak disandang oleh Lajim kerana kekalahan di Beaufort jelas menunjukkan bahawa Lajim bukan lagi Janang Gayuh bagi kaum Bisaya.

Sotong Kurita said...

Samada penolakan rakyat terhadap kepimpinan Lajim itu disebabkan oleh pembelotan terhadap umno, prestasi yang kurang cemerlang, atau sikap beliau yang suka berjudi, yang pasti karier politik beliau sudah sampai kepada penghujungnya.

Sotong Kurita said...

Baru-baru ini Lajim ada membuat kenyataan bahawa beliau masih ahli umno dan menunggu dirinya dipecat oleh Lembaga Disiplin Umno. Jika tidak ada tindakan diambil, beliau akan menghantar borang keluar parti selepas pilihanraya umum (5 Mei 2013).

Sotong Kurita said...

Persoalannya, kenapa Lajim perlu menunggu dirinya dipecat? dan kenapa perlu tunggu selepas pilihanraya umum untuk menyerahkan borang keluar parti?? Adakah Lajim berniat mahu menyertai semula umno selepas mengetahui BN masih kekal memerintah selepas Pilihanraya Umum ke-13 ini??

Sotong Kurita said...

Apa-apapun, tahniah kepada Datuk Azizah Mohd Dun kerana berjaya memecahkan sikap ego dan angkuh Datuk lajim Ukin dan para penyokong-penyokongnya...

Sotong Kurita said...

Apa salah Tan Sri Bernard Dompok sehingga para penduduk di daerah Penampang menolak kepimpinan beliau dan memilih pemimpin baru yang belum terbukti kemampuannya dalam memberikan perkhidmatan terbaik kepada penduduk Penampang? Adakah kerana Bernard Dompok berumur 60-an, maka penduduk menolak kepimpinan beliau dan memilih pemimpin yang berumur 40-an? Bullet amat kecewa jika faktor umur menjadi penentu kepada keputusan yang dibuat oleh penduduk Penampang.

Sotong Kurita said...

Disebabkan kesilapan memilih ini, penduduk Penampang bakal berhadapan dengan kesulitan dari aspek pembangunan. Dompok, bukanlah jenis pemimpin yang tidur selama 28 tahun sebagaimana yang didakwa oleh pembangkang dan penyokong-penyokongnya, malah pelbagai inisiatif telah dilaksanakan beliau bagi memastikan pembangunan daerah Penampang seiring dengan daerah lain. Dompok, bukan sahaja komited dalam memajukan kawasan yang diwakilinya, malah beliau juga adalah pemimpin yang mudah didekati dan bersifat mesra rakyat.

Sotong Kurita said...

Jika benar Dompok gagal melaksanakan tanggungjawabnya, bagaimana boleh wujud Kolej Komuniti di Penampang? Adakah Kolej itu tidak mendatangkan manfaat kepada penduduk Penampang? Dan, adakah cadangan pembinaan jalan dua hala dari Donggongon ke Papar dan sepanjang jalan ke Beaufort yang sudahpun diluluskan, juga tidak mendatangkan manfaat kepada penduduk di daerah itu?

Sotong Kurita said...

Masalah bekalan elektrik juga berjaya diselesaikan terutamanya di kawasan pedalaman seperti di Togudon. Bagi menyalurkan bekalan elektrik itu kepada 581 penduduk kampung dan 83 rumah di Kampung Tegudon, RM22 juta telah dibelanjakan untuk projek pemasangan talian kuasa sepanjang perjalanan dari Penampang ke Tambunan.

Sotong Kurita said...

RM15 juta juga telah diperuntukkan untuk pembinaan 3 buah klinik kesihatan di Kampung Dambai baru-baru ini dimana seramai 132, 390 orang dari 24 buah kampung dan tujuh mukim akan mendapat manfaat daripada kemudahan ini apabila ia siap kelak.

Sotong Kurita said...

Sebuah bandar teknologi menerusi pembinaan Pusat Komersial dan Teknologi Antarabangsa (ITCC) Penampang di Jalan Pintas, yang bernilai RM300 juta akan dibangunkan di tanah bekas sawah padi terbiar seluas kira-kira empat hektar. Projek ini dijangka siap pada tahun 2014.

Sotong Kurita said...

Semua ini adalah sebahagian daripada usaha Dompok dalam memastikan pembangunan di daerah Penampang seiring atau mungkin lebih baik dari daerah lain. Namun amat malang apabila kerja keras Dompok selama ini bukan sahaja dinafikan, malah tidak dihargai oleh sebilangan penduduk di daerah itu yang taksub dengan agenda perubahan yang dimomokkan calon PKR, Darell Leiking, yang belum terbukti kewibawaannya dalam melaksanakan aktiviti pembangunan di daerah itu.

Sotong Kurita said...

Berbanding dengan Dompok, apa kelebihan yang ada pada Darell Leiking? Adakah penduduk Penampang telah merasai suatu manfaat yang luar biasa sekembalinya Darell Leiking dari Manila bersama-sama Tian Chua dan Sivarasa?

Sotong Kurita said...

Darell, sebelum ini tersentak apabila Menteri Pertahanan mengumumkan bahawa 3 orang pemimpin pembangkang terlibat dengan insiden pencerobohan di Lahad Datu. Walaupun Menteri Pertahanan tidak menyebut nama ketiga-tiga pemimpin pembangkang itu, namun Darell dengan lantas menafikan penglibatan beliau dalam insiden tersebut dan dalam masa yang sama mengakui beliau bersama-sama dengan Tian Chua dan Sivarasa terbang ke Manila sebelum insiden itu berlaku.

Unknown said...

TAHNIAH KEPADA KERAJAAN BN. MEREKA MASIH DIPERCYAI OLEH RAKYAT MALAYSIA UNTUK MASA DEPAN YG GEMILANG. DIHARAPKAN MOMENTUM KERAJAAN AKAN BERTERUSAN KOMITED UNTUK KEMAJUAN MALAYSIA! TAHNIAH!

Datuk Seri Najib Razak Barisan Nasional’s (BN) survived a hard-fought polls battle in face of “Chinese tsunami” yesterday, but rival Datuk Seri Anwar Ibrahim has vowed to fight the result following allegations of widespread fraud.

The BN chairman admitted it had not expected the wholesale abandonment by the Chinese community, which he blamed on the Pakatan Rakyat’s alleged play on racial sentiments to woo support from the country’s second largest ethnic group.

Unknown said...

TAHNIAH KEPADA KERAJAAN BN. MEREKA MASIH DIPERCYAI OLEH RAKYAT MALAYSIA UNTUK MASA DEPAN YG GEMILANG. DIHARAPKAN MOMENTUM KERAJAAN AKAN BERTERUSAN KOMITED UNTUK KEMAJUAN MALAYSIA! TAHNIAH!

“I think they were taken in by some of the undertakings given by the opposition… and that’s why there was that swing…. and a lot of sentiments there, some of them racial in nature, that were being played up in this election, which is not very healthy for this country,” he told a 1am press conference at the Putra World Trade Centre (PWTC) today, shortly after a simple majority victory cemented BN’s place in Putrajaya.

“I expected it but I think not expect it to this extent. None of us expected it to this extent. But despite the extent of the swing against us, BN did not fall,” he added.

Unknown said...

TAHNIAH KEPADA KERAJAAN BN. MEREKA MASIH DIPERCYAI OLEH RAKYAT MALAYSIA UNTUK MASA DEPAN YG GEMILANG. DIHARAPKAN MOMENTUM KERAJAAN AKAN BERTERUSAN KOMITED UNTUK KEMAJUAN MALAYSIA! TAHNIAH!

At a separate press conference, PR de facto leader Datuk Seri Anwar Ibrahim said the pact rejected the results of the poll, pointing to unanswered allegations on electoral fraud.

“As of now, we are not accepting the results… until the EC (Election Commission) responds and issues an official statement to the allegations of irregularities and fraud,” he told reporters.



Barisan Nasional has secured a simple majority to form the next government, according to the Election Commission, but took heavy blows in its so-called fortress of Johor.

Unknown said...

TAHNIAH KEPADA KERAJAAN BN. MEREKA MASIH DIPERCYAI OLEH RAKYAT MALAYSIA UNTUK MASA DEPAN YG GEMILANG. DIHARAPKAN MOMENTUM KERAJAAN AKAN BERTERUSAN KOMITED UNTUK KEMAJUAN MALAYSIA! TAHNIAH!

The BN coalition also seized 19 seats from the Pakatan Rakyat, but lost five seats to the pact in the process.



Perak will also return to BN rule, according to EC, joining the states of Terengganu, Negri Sembilan and Malacca.



Datuk Seri Najib Razak convincingly retained his Pekan federal seat as he led his BN coalition to victory in Election 2013.



The country’s sixth prime minister recaptured the seat with a 35,613-vote majority, polling 51,278 votes to PKR supreme council member Mohd Fariz Musa’s 15,665 votes.

Unknown said...

TAHNIAH KEPADA KERAJAAN BN. MEREKA MASIH DIPERCYAI OLEH RAKYAT MALAYSIA UNTUK MASA DEPAN YG GEMILANG. DIHARAPKAN MOMENTUM KERAJAAN AKAN BERTERUSAN KOMITED UNTUK KEMAJUAN MALAYSIA! TAHNIAH!

In Election 2008, Najib won Pekan with a 26,464-vote majority, beating PKR’s Khairul Anuar Ahmad Zainudin when he polled 36,62 votes to the latter’s 9,798 votes.



More big hitters from Barisan Nasional have fallen in today’s results, with deputy ministers Datuk Puad Zarkashi and Datuk Saifuddin Abdullah joining three Cabinet ministers in defeat.



Puad lost in the Batu Pahat federal seat while Saifuddin was defeated in Temerloh.



Barisan Nasional was able to hold on to the state of Malacca, although caretaker chief minister Datuk Seri Ali Rustam failed to retain his Bukit Katil seat, losing by just 44 votes.



The coalition secured 17 seats from the 28-seat assembly for a simple majority.

Unknown said...

KEJAYAAN BESAR SABAH AKAN MENYUSUL SEDIKIT DEMI SEDIKIT DALAM EMPAYAR MUSA

Musa Aman kekal Ketua Menteri Sabah. TAHNIAH!


Pengerusi Barisan Nasional (BN) Sabah Datuk Seri Musa Aman mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri di hadapan Yang Dipertua Negeri Tun Juhar Mahiruddin di Istana Negeri di sini hari ini.

Angkat sumpah berkenaan juga menandakan ia penggal keempat Musa mengetuai kerajaan negeri sejak pelantikan pada 2003 mengikut sistem penggiliran.

Musa menjadi ketua menteri selepas mengetuai kemenangan BN pada pilihan raya umum 2004.

Selepas pilihan raya umum semalam, BN mengekalkan pemerintahan Sabah dengan majoriti dua pertiga apabila menguasai 48 daripada 60 kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun).

Bagaimanapun, BN Sabah kali ini kehilangan 12 kerusi Dun berbanding tiga pada PRU 2008.

Sementara PKR berjaya menembusi tujuh kawasan Dun iaitu Api-api, Moyog, Kadamaian, Matunggong, Tamparuli, Klias dan Inanam.

DAP pula yang sebelum ini memiliki satu kerusi Dun, menambah empat kerusi iaitu Luyang, Kapayan, Sri Tanjong dan Likas. Parti Reformasi Sabah (STAR) pula menang kerusi tunggal di Bingkor.

Musa mengekalkan kerusi Dun Sungai Sibuga dengan majoriti 11,569 undi.

Unknown said...

Bercakap kepada pemberita di Johor Bahru hari ini, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata beliau akan bekerja di sebalik tabir dalam parti pembangkang, namun akan terus memberi sokongan sekiranya diperlukan.Ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim sekali lagi mengulangi bahawa beliau akan bersara dari politik sekiranya Pakatan Rakyat tewas dalam pilihan raya umum kali ini.

Unknown said...

Ketua Umum Pakatan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim menimbang akan bersara daripada politik jika pakatan pembangkang yang dipimpinnya gagal merampas Putrajaya pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Unknown said...

Pengakuan itu dibuat dalam satu wawancara disiarkan akhbar Financial Times.
Anwar, 65, berkata, selepas bersara, beliau akan kembali kepada aktiviti asalnya sebelum menyertai politik – mengajar.

Unknown said...

Namun Ketua Pembangkang di Parlimen itu tidak pula menyatakan sama ada akan mengajar di dalam atau di luar negara.

Unknown said...

Anwar pernah jadi pensyarah jemputan di Universiti Georgetown, Amerika Syarikat.

Unknown said...

Meskipun, Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim berjaya mempertahankan kerusi Parlimen Permatang Pauh dengan majoriti 11,721 undi, namun beliau gagal mengotakan janjinya untuk menawan Putrajaya sebagaimana yang diwar-warkan sebelum ini.

Unknown said...

Beliau memperolehi 37,090 undi menewaskan calon BN Dr Mazlan Ismail yang mendapat 25,369 undi dan Abdullah Zawawi Shamsuddin yang hanya mendapat 201 undi.

Unknown said...

Dalam kempennya sebelum ini, Anwar mendakwa beliau bakal menawan Putrajaya dengan meletakkan Datuk Husam Musa sebagai penjaga pintu, namun calon Pas itu tewas di tangan BN.

Unknown said...

Ketika kempen itu juga Anwar membayangkan beliau sebagai bakal Perdana Menteri ke-7 dengan menyeru kakitangan kerajaan agar jangan membakar dokumen-dokumen penting dan turut memberi amaran kepada kumpulan media termasuk TV3, RTM, Utusan Malaysia yang bakal beratur menemuinya.

Unknown said...

Namun, selepas pengumuman SPR yang BN masih lagi memerintah Putrajaya dalam PRU 13, Anwar mula menyalahkan SPR yang didakwanya gagal melaksanakan pilihanraya yang telus dan adil.

Unknown said...

Nampak sangat yang mana Anwar tidak dapat menerima kenyataan dalam hidup ini. Semua itu hanya mimpi dan mainan Anwar yang ingin menawan Putrajaya.

Unknown said...

Datuk Seri Anwar Ibrahim membayangkan beliau tidak akan bersara daripada politik, walaupun semasa kempen Ketua Umum PKR itu memberi ancaman akan bersara dan menjadi tenaga pengajar sekiranya gagal menawan Putrajaya pada Pilihanraya Umum ke-13.

Unknown said...

Tidak berani pun Anwar kotakan janji akan bersara ini. apa ini Anwar? Takut dimalukan seumur hidupkah Anwar.

Unknown said...

Cerita Lajim pula semakin hangat. Lajim selamat tinggal. Tidak ada apa-apa yang dia boleh buat dengan hanya memegang kemenangan di Klias pada PRU13. Itu pun DUN. Nah.. Memang sudah agak Lajim akan kecundang dengan calon wanita BN..hahaa

Unknown said...

Anwar berkata bahawa beliau tidak menerima keputusan Suruhanjaya Pilihan Raya untuk pilihan raya umum, di mana Pakatan Rakyat berjaya memenangi 89 kerusi Parlimen beliau perlu untuk ‘menyelesaikan semua isu-isu mengenai pilihan raya’ sebelum membuat pilihan bersara.

Unknown said...

“Pilihan raya ini, sepatutnya hak kami, tetapi telah dicuri oleh UMNO-BN. Setakat yang saya tahu, kami telah memenangi pilihan raya ini, “katanya dalam satu temu bual di ibu pejabat PKR hari ini.

Inilah bila tidak dapat terima apa pun keputusan yang diberikan.

Unknown said...

Beliau yakin kemenangannya telah ‘dirompak’ berdasarkan momentum gelombang rakyat yang beliau sendiri alami semasa kempen saat-saat terakhir.

Unknown said...

Anwar.... Undi adalah rahsia.. rakyat datang pun pergi Anwar punya kempen tidak semestinya mereka sudah bersetuju untuk mengundi PR.

Unknown said...

rakyat berhak memilih parti mana yang merek mahukan. Kalau sudah datang pergi lihat kempen Anwar pun belum pasti lagi mereka akan pangkah PR. Fikirlah sendiri dan terima kenyataan.

Unknown said...

Kegelojohan Pakatan Rakyat untuk menyerang SPR sekali lagi memakan diri. Sejak awal pagi lagi Pakatan Rakyat dengan sistematik telah menyerang Media Sosial dengan pelbagai fitnah berkenaan penggunaaan dakwat kekal.

Unknown said...

Pelbagai gambar dan video telah dimuat naik ke dalam laman sosial yang kononnya menunjukkan bahawa dakwat tersebut boleh dibasuh dengan mudahnya.

Unknown said...

Inilah jadinya apabila Pakatan Rakyat sudah terlampau terdesak untuk menyerang SPR dan juga Barisan Nasional. Ironinya, penggunaan dakwat kekal ini adalah salah satu tuntutan Bersih yang mana SPR telah pertimbangkan. Sekarang mereka pula yang lantang menyerang SPR atas isu dakwat kekal. Bersedialah kawan-kawan dengan serangan-serangan sebegini yang akan terus dibuat oleh Pakatan Rakyat.

Unknown said...

Indeks pasaran saham Bursa Malaysia (FBM KLCI) terus mencatatkan rekod tertinggi berulang kali tahun ini, jelas menunjukkan sentimen pelabur yang yakin dengan kerajaan sedia ada untuk terus memerintah selepas Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13).

Unknown said...

Situasi berkenaan agak berbeza dengan beberapa pilihan raya sebelum ini yang mencatatkan trend penurunan sebelum berlangsungnya hari pengundian dan kembali segar selepas kerajaan dibentuk.

Unknown said...

Penganalisis ekonomi, Prof. Datuk Dr. Amir Hussin Baharudin berkata, lonjakan demi lonjakan tersebut menjadi bukti ia disokong oleh pelabur yang kerajaan sedia akan kembali memerintah selepas PRU-13.

Unknown said...

"Mereka tidak lagi bersikap tunggu dan lihat seperti sebelum ini. Pelabur dilihat yakin Barisan Nasional (BN) akan menjadi pilihan rakyat pada pilihan raya kali ini," katanya kepada Utusan Malaysia.

Unknown said...

Kepimpinan Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman telah menunjukkan pencapaian yang memberangsangkan untuk Sabah dan rakyatnya sejak menerajui kerajaan campuran Barisan Nasional (BN) Negeri 10 tahun lepas.

Unknown said...

Bekas timbalan ketua menteri dan bekas hakim besar Sabah Tan Sri Herman Luping berkata Musa telah berjaya menambah rizab negeri, memacu enjin pertumbuhan ekonomi negeri, menarik masuk pelaburan mega dan meningkatkan kompetensi syarikat-syarikat berkaitan kerajaan negeri.

Unknown said...

“Meskipun berhadapan dengan pelbagai cabaran dan kritikan, Musa masih berjaya,” kata beliau dalam satu kenyataan semalam.

Unknown said...

Luping berkata rakyat Sabah seharusnya berbangga yang belanjawan negeri itu telah meningkat secara konsisten setiap tahun sejak Musa mengambil alih kepimpinan BN di negeri itu.

Unknown said...

“Dan, Belanjawan untuk 2013 ialah RM4,088 bilion. Paling besar pernah dibuat oleh kerajaan negeri Sabah. Ini menunjukkan yang terdapatnya pengurusan dana yang berhati-hati,” kata beliau.

Unknown said...

Dengan pengendalian pengurusan kewangan negeri yang cekap, Musa telah berjaya mengumpulkan dana rizab negeri terbesar bagi mengekalkan ekonomi Sabah.

Unknown said...

“Ini ialah pada hakikatnya yang kerajaan di bawah beliau mengamalkan pengurusan kewangan yang berhati-hati dan berhemat. Malah, untuk ini, Audit Negara telah mengumumkan yang Sabah adalah antara negeri dengan rekod terbaik dalam pengurusan kewangan.

Unknown said...

Sabah telah diiktiraf dengan “Clean Bill” sejak 12 tahun lepas, kata Luping.

Beliau berkata yang sejak sekian lama, ekonomi utama negeri itu ialah balak.

Unknown said...

“Tetapi, Musa menyedari yang balak cepat pupus dann sumber negeri itu perlu dipelbagaikan,” kata beliau sambil menambah yang pelan tindakan pembangunan

Unknown said...

ekonomi telah diperkenalkan dengan penekanan utama kepada sektor pertanian, pembuatan dan pelancongan.

Unknown said...

“Pada tahun 2012, Sabah telah mencatatkan jumlah tertinggi pelaburan sektor persendirian iaitu RM10 bilion,” kata Luping yang mengaitkan kejayaan ini kepada kestabilan politik dan keyakinan para pelabur terhadap pengendalian kerajaan BN ke atas negeri dan pembangunan ekonominya.

Unknown said...

“Dan sebahagian daripada kisah kejayaan pesat pembangunan ekonomi Sabah ialah hasil hubungan yang rapat antara Ketua Menteri dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Unknown said...

Luping berkata di Sabah, perpaduan di kalangan pemimpin parti komponen jugalah yang membolehkan BN mencapai kejayaan dalam banyak bidang.

Unknown said...

“Tetapi, kekuatan BN juga adalah disebabkan kepimpinan Musa Aman yang mantap dan positif. Seorang pemimpin yang kuat diperlukan di tengah-tengah Kuala Lumpur dan kita mempunyai ini dengan adanya Perdana Menteri dan Pengerusi Barisan Nasional.

Unknown said...

“Di Sabah, kepimpinan yang kuat juga diperlukan dan Sabah amat bernasib baik kerana mempunyai Musa Aman yang menerajui BN Sabah. Kejayaannya juga ialah disebabkan beliau menggunakan “kuasa minda” berbanding emosi dalam melaksanakan tugasnya memajukan negeri itu,” tegas beliau lagi.

massu said...

TAMPUK PEMERINTAHAN BARISAN NASIONAL TERUS KEKAL DI SABAH

PASTI HATI PENYOKONG-PWNYOKONG PEMBANGKANG SEDANG PANAS BERGELORA MENGALAHKAN TSUNAMI

Memang tidak dapat dinafikan lagi bahawa Sabah merupakan "FIXED DEPOSIT" kerajaan Malaysia bersama negeri jiran iaitu Sarawak. Kelmarin Datuk Seri Musa Aman telah mengangkat sumpah untuk kali yang ke-3 dalam pemerintahannya di Negeri Sabah.

Ternyata tidak sia-sia beliau turun ke padang bersama-sama rakyat sepanjang tempoh berkempen pada PRU-13 ini. Seperti, pelancaran perayaan Kamaatan di Kota Belud sebagai pelengkap kepada kempen beliau di daerah tersebut. Kecemerlangan BN di Sabah banyak bergantung dengan kepada pengurusan kewangan yang baik.

Memang Musa Aman seorang yang berkeyakinan dan dipuji kerana pengurusan kewangan negeri yang mantap dan juga dibuktikan pada pilihanraya PRU 12 dan juga 13.


TERUSKAN PERJUANGAN BARISAN NASIONAL
USAHA LEBIH KERAS LAGI UNTUK MENAWAN KAWASAN YANG DITAKLUKI OLEH PEMBANGKANG

Unknown said...

TAMPUK PEMERINTAHAN BARISAN NASIONAL TERUS KEKAL DI SABAH

PASTI HATI PENYOKONG-PWNYOKONG PEMBANGKANG SEDANG PANAS BERGELORA MENGALAHKAN TSUNAMI

Memang tidak dapat dinafikan lagi bahawa Sabah merupakan "FIXED DEPOSIT" kerajaan Malaysia bersama negeri jiran iaitu Sarawak. Kelmarin Datuk Seri Musa Aman telah mengangkat sumpah untuk kali yang ke-3 dalam pemerintahannya di Negeri Sabah.

Ternyata tidak sia-sia beliau turun ke padang bersama-sama rakyat sepanjang tempoh berkempen pada PRU-13 ini. Seperti, pelancaran perayaan Kamaatan di Kota Belud sebagai pelengkap kepada kempen beliau di daerah tersebut. Kecemerlangan BN di Sabah banyak bergantung dengan kepada pengurusan kewangan yang baik.

Memang Musa Aman seorang yang berkeyakinan dan dipuji kerana pengurusan kewangan negeri yang mantap dan juga dibuktikan pada pilihanraya PRU 12 dan juga 13.


TERUSKAN PERJUANGAN BARISAN NASIONAL
USAHA LEBIH KERAS LAGI UNTUK MENAWAN KAWASAN YANG DITAKLUKI OLEH PEMBANGKANG

Unknown said...

TAMPUK PEMERINTAHAN BARISAN NASIONAL TERUS KEKAL DI SABAH

PASTI HATI PENYOKONG-PENYOKONG PEMBANGKANG SEDANG PANAS BERGELORA MENGALAHKAN TSUNAMI

Perjuangan Barisan Nasional terus diteguhkan dan diperkukuhkan lagi dengan barisan wakil-wakil rakyat yang berjuang habis-habisan ketika kempen PRU-13. Sabah di bawah pimpinan Musa Aman telah menunjukkan anjakan ekonomi dan juga pembangunan yang jauh lebih baik daripada sebelum ini. Kemisikinan tegar juga dapat dikurangkan. Banyak rumah bantuak kerajaan yang telah dibina di Sabah bagi membantu keluarga yang layak menerima bantuan tersebut.


Sabah, yang mengalami perubahan besar dalam lanskap pembangunan dan ekonomi sejak mencapai kemerdekaan menerusi Malaysia pada 1963, bukan lagi negeri termiskin malah berpotensi untuk maju ke hadapan, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.

Inilah buktinya kerajaan BN benar-benar melaksana dan menunaikan janji mereka.

Dan sekali lagi rakyat memberi mandat kepada BARISAN NASIONAL dengan keyjayaan memperolehi 133 kerusi parlimen.

TERUSKAN PERJUANGAN BARISAN NASIONAL
USAHA LEBIH KERAS LAGI UNTUK MENAWAN KAWASAN YANG DITAKLUKI OLEH PEMBANGKANG

Unknown said...

TAMPUK PEMERINTAHAN BARISAN NASIONAL TERUS KEKAL DI SABAH

PASTI HATI PENYOKONG-PWNYOKONG PEMBANGKANG SEDANG PANAS BERGELORA MENGALAHKAN TSUNAMI

SABAH mempunyai 25 kerusi Parlimen dan 60 kerusi Dewan Undangan Negeri (dun). Sabah mempunyai 984,034 bagi PRU-13 dijangka bersama-sama dengan 12,068,340 pengundi di seluruh negara akan membuang undi pada 5 Mei yang jatuh pada Ahad.


Ini merupakan ramalan awal sebelum keputusan keluar pada PRU kali ini.
Di Pantai Timur, nampaknya hanya kawasan bandar yang meruncingkan barisan nasional, namun bagi kawasan luar bandar dan spara bandar masih selamat bagi barisan nasional.
Di kawasan pedalaman, kawasan Parlimen Pensiangan dilaporkan hitam bagi barisan nasional, sementara Keningau, dilaporkan calon BN Presiden PBS dalam keadaan 50:50.


TERUSKAN PERJUANGAN BARISAN NASIONAL
USAHA LEBIH KERAS LAGI UNTUK MENAWAN KAWASAN YANG DITAKLUKI OLEH PEMBANGKANG

Unknown said...

TAMPUK PEMERINTAHAN BARISAN NASIONAL TERUS KEKAL DI SABAH

PASTI HATI PENYOKONG-PWNYOKONG PEMBANGKANG SEDANG PANAS BERGELORA MENGALAHKAN TSUNAMI

KEPUTUSAN SEBENAR PRU-13


P. 182 – Pensiangan
Fatimah Binti Agitor @ Mohd Daud BEBAS 152
Joseph Kurup BN 9,467
Martin Tomy @ Tommy STAR 3,554
Richard Sakian Bin Gunting PKR 7,723



P. 180 – Keningau
Gapari Bin Katingan @ Geoffrey STAR 11,900
Joseph Pairin Kitingan BN 15,818
Stephen Sandor PKR 7,825


TERUSKAN PERJUANGAN BARISAN NASIONAL
USAHA LEBIH KERAS LAGI UNTUK MENAWAN KAWASAN YANG DITAKLUKI OLEH PEMBANGKANG

Unknown said...

TAMPUK PEMERINTAHAN BARISAN NASIONAL TERUS KEKAL DI SABAH

PASTI HATI PENYOKONG-PENYOKONG PEMBANGKANG SEDANG PANAS BERGELORA MENGALAHKAN TSUNAMI


Di kawasan Pantai Barat Selatan, seperti yang dijangka Parlimen Beaufort dan Dun Klias adalah kawasan panas bagi barisan nasional.


Akan tetapi inilah keputusan muktamad untuk PRU-13



P. 177 – Beaufort
Datuk Azizah Binti Mohd Dun BN 12,827
Guan Dee Bin Koh Hoi STAR 409
Lajim Bin Ukin PKR 12,154


N. 25 – Klias
Aliapa Bin Osman STAR 71
Isnin Bin Aliasnih @ Liasnih BN 6,145
Lajim Bin Ukin PKR 6,324
Mohd Sanusi Bin Taripin SAPP 182


Dapat dilihat dengan jelas bahawa persaingan sengit antara Datuk Azizah dalam parlimen PRU-13 kali ini, dengan majoriti hanya 673 membezakan.

TERUSKAN PERJUANGAN BARISAN NASIONAL
USAHA LEBIH KERAS LAGI UNTUK MENAWAN KAWASAN YANG DITAKLUKI OLEH PEMBANGKANG

Unknown said...

TAMPUK PEMERINTAHAN BARISAN NASIONAL TERUS KEKAL DI SABAH

PASTI HATI PENYOKONG-PENYOKONG PEMBANGKANG SEDANG PANAS BERGELORA MENGALAHKAN TSUNAMI

Dalam DUN Klias pula, menunjukkan saingan yang sengit juga dengan majoriti hanya 179 antara calon PKR dan BN.

Hanya sebilangan kecil rakyat yang masih mahukan suara mereka iwakili oleh Lajim Ukin, manakala untuk parlimen Datuk Azizah mendahuli dengan 673 jumlah undian.

Hal ini sama seperti kawasan parlimen dan juga N4 Matunggong di Marudu.

Walaubagaimanapun sokongan BN masih utuh dikalangan masyarakat Sabah.

TERUSKAN PERJUANGAN BARISAN NASIONAL
USAHA LEBIH KERAS LAGI UNTUK MENAWAN KAWASAN YANG DITAKLUKI OLEH PEMBANGKANG

Unknown said...

TAMPUK PEMERINTAHAN BARISAN NASIONAL TERUS KEKAL DI SABAH

PASTI HATI PENYOKONG-PENYOKONG PEMBANGKANG SEDANG PANAS BERGELORA MENGALAHKAN TSUNAMI

Bagi Pantai Barat Utara pula, kawasan Kota Belud dan kawasan Kota Marudu yang pada awalnya dikatakan kawasan selamat bagi barisan nasional, kini dalam keadaan panas.
HAHA ternyata betul analisa ini, kerusi parlimen dan juga DUN di daerah berjiran ini adalah amat sengit.

Dan kejutan juga dapat dissaksikan ketika pengumuman keputusan rasmi daripada SPR

KOTA BELUD
P. 169 – Kota Belud
Dato’ Abd Rahman Bin Dahlan'BN 21,768
Isnaraissah Munirah Bt. Majili PKR 16,673
Fakharudy Jalumin Bin Bayogoh STAR 2,709
Kanul Bin Gindol BEBAS 185
Lamsil Bin Amidsor BEBAS 979



N. 07 – Kadamaian
Peter Marajin @ Peter Marazing SAPP 547
Rubbin Bin Guribah STAR 1,877
Timbon @ Herbert Bin Lagadan BN 4,988
Ukoh @ Jeremmy Bin Malajad PKR 5,877

Ada kerusi DUN yang berjaya dirampas oleh pembangkang, akan tetapi jangan lupa pengaruh BN akan terus dipertahankan dan juga terus di perjuangkan.

TERUSKAN PERJUANGAN BARISAN NASIONAL
USAHA LEBIH KERAS LAGI UNTUK MENAWAN KAWASAN YANG DITAKLUKI OLEH PEMBANGKANG

Unknown said...

TAMPUK PEMERINTAHAN BARISAN NASIONAL TERUS KEKAL DI SABAH

PASTI HATI PENYOKONG-PENYOKONG PEMBANGKANG SEDANG PANAS BERGELORA MENGALAHKAN TSUNAMI

Bagi Pantai Barat Utara pula, kawasan Kota Belud dan kawasan Kota Marudu yang pada awalnya dikatakan kawasan selamat bagi barisan nasional, kini dalam keadaan panas.
Dan inilah kejutan yang terjadi sewaktu keputusan rasmi diumumkan oleh SPR bagi parlimen Kota Marudu dan juga DUN Matunggong


N. 04 – Matunggong
Jelin Bin Dasanap @Jelani Bin Hamdan PKR 6,947

Jolius Bin Majawai BEBAS 54
Marunsai Bin Dawai STAR 1,536
Richard Bin Jiun SAPP 367
Sarapin Bin Magana BN 6,627


P. 168 – Kota Marudu
Johnity @ Maximus Bin Ongkili BN 3,228
Maijol Bin Mahap PKR 14,326
Majamis Bin Timbong STAR 2,228
Yuntau Bin Kolod @ Kuntau Bin Kolod SAPP 444


Seperti yang dilihat dalam keputusan PRU-13 ini, terjadi perubahan antara kerusi DUN di N.4 Matunggong. Adakah ini sedikit sebanyak dipengaruhi oleh tindakan Jornah masuk ke parti PKR?? Majoriti antara calon BN dan juga PKR adalah sebanyak 320 undi. Amat sengit persaingan mereka, akan tetapi parlimen 168 masih mengekalkan Maximus sebagai calon wakil rakyat Kota Marudu.

Walaupun PKR memegang DUN N.4 Matunggong, kuasa parlimen masih dibawah kuasa Barisan Nasional lagi. Syabas BN!


TERUSKAN PERJUANGAN BARISAN NASIONAL
USAHA LEBIH KERAS LAGI UNTUK MENAWAN KAWASAN YANG DITAKLUKI OLEH PEMBANGKANG

Unknown said...

TAMPUK PEMERINTAHAN BARISAN NASIONAL TERUS KEKAL DI SABAH

WALAUPUN KAWASAN INI DIBAWAH PEMBANGKANG, AKAN TETAPI PENGARUH BARISAN NASIONAL AKAN TERUS DITERUSKAN

Bagi kawasan-kawasan Dun-dun pula, beberapa dun di Pantai Barat kemungkin jatuh ke tangan pakatan.
Antara Dun-Dun itu, adalah Dun Luyang, Dun Api-Api dan Dun Kepayan. Sementara di Pantai Barat utara, Dun Tanjong Kapor dilaporkan persaingan cukup hebat antara calon Bn dan PKR.

N. 16 – Luyang
Chia Chui Ket SAPP 1,694
Hiew King Cheu DAP 11,213
Jafery Bin Jomion STAR 259
Shim Tshin Nyuk @ Agnes Shim BN 2,537


N. 15 – Api-Api
Felix Chong Kat Fah STAR 152
Liew Chin Jin PKR 5,853
Marcel Jude A/L Ms Joseph BEBAS 14
Wong Yit Ming SAPP 713
Yee Moh Chai BN 5,058

Jelas menunjukkan bahawa kawasan yang majoriti didiami oleh masyarakat cina mampu menumbangkan Barisan Nasional akan tetapi jangan dilupa ini adalah peratusan yang sangat rendah.

Sentimen perkauman tidak sepatutnya wujud akan tetapi nampaknya mereka lebih memilih jalan ini.

Nampaknya BN perlu memastikan lagi jentera pentadbiran akan terus kukuh dan pembangunan yang terus dilaksanakan dan diteruskan.

TERUSKAN PERJUANGAN BARISAN NASIONAL
USAHA LEBIH KERAS LAGI UNTUK MENAWAN KAWASAN YANG DITAKLUKI OLEH PEMBANGKANG





Unknown said...

SABAH MANTAP DI BAWAH BARISAN NASIONAL

Antara pendapat dan komen Perdana Menteri Datuk Seri Musa Aman
“Waktu itu (1963) mungkin lebih 70 peratus rakyat Sabah boleh dikatakan miskin, daif dan papa kedana. Namun selepas sekian lama, Sabah tidak lagi merupakan negeri yang miskin.

“Mengikut perangkaan, purata pendapatan per kapita negeri ini kini berada di tengah-tengah negeri terkaya dan termiskin,” katanya ketika berucap pada majlis pelancaran projek Mini Estet Sejahtera (Mesej) Akuakultur di Kampung Nala, Tungku, 60 kilometer dari sini Jumaat.

Najib berkata ini adalah hasil agenda pembangunan negara yang jelas dan berkesan termasuk yang terbaru iaitu Program Transformasi Negara yang bakal merubah masa depan rakyat.

“Transformasi pembangunan negara ini kita lancarkan kerana kita mahu ubah segala-galanya macam Kampung Nala ini (yang sebelum ini kawasan bakau sahaja).

“Kita tidak akan berhenti setakat ini, kita akan teruskan sehingga kita sifarkan miskin tegar yang ada. Dulu ada 30,000 rakyat Sabah yang miskin tetapi hari ini hanya tinggal 7,000,” katanya

Menyokong penuh program-program yang telah dan akan dilaksanakan oleh Barisan Nasional
BN TERUSKAN PERJUANGAN, JANGAN UNDUR TAPI TERUS MAJU KE HADAPAN

Unknown said...

Najib berkata walaupun masih ada yang miskin, kejayaan kerajaan Barisan Nasional dalam menangani masalah kemiskinan di Sabah adalah hebat dan besar.

Unknown said...

“Cuba tengok Kampung Nala ini, nilai setiap rumah yang disediakan lebih RM42,000 dan ini tidak termasuk nilai tanah, elektrik dan air yang menjangkau lebih RM60,000 dan semua ini kita berikan secara percuma kepada mereka yang terlibat.

Unknown said...

“Mereka tidak membayar satu sen pun. Mana ada kerajaan di dunia yang ada program seperti ini?” katanya.

Perdana Menteri berkata program itu berjaya dilaksanakan hasil kerjasama erat antara kerajaan pusat dan kerajaan negeri.

Unknown said...

“Dalam konteks ini, Felda memberi sumbangan RM22 juta untuk menjayakan projek Mesej di Nala dan tiap-tiap tahun Felda memperuntukkan RM50 juta kepada kerajaan negeri untuk memperjuangkan nasib rakyat Sabah,” katanya.

Unknown said...

Najib berkata Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah juga melaksanakan pelbagai program pembangunan di seluruh negeri Sabah.

Unknown said...

“Bagi tahun ini sahaja, 15,455 rumah (di bawah program bantuan rumah), lebih 68,000 rumah dapat bekalan air luar bandar dan 458 kilometer jalan akan dibina di seluruh Sabah.

Unknown said...

“Ini ditambah lagi dengan pelbagai projek pembangunan kerajaan negeri termasuk 50 projek Mesej di seluruh negeri yang pasti akan membantu meningkatkan taraf hidup rakyat,” katanya.

unknown said...

Sabah only suffers hairline cracks

Caldina said...

CONGRATULATIONS to Datuk Seri Musa Aman for leading Barisan Nasional to victory in Sabah. It was a relief when I saw BN Sabah emerging victorious at 2am yesterday

Caldina said...

After studying the results in the newspaper, I am sad to say that they are far from satisfying. It is a far cry from the results five years ago when Sabah BN achieved a landslide victory. The opposition had only managed to secure one state seat.

Caldina said...

The results show a general dissatisfaction among the communities over the performance of the present administration, leading to the defeat of several BN stalwarts and close calls in some constituencies.

Caldina said...

The opposition's strong showing may have also been helped by deserters or disloyal members who were not selected for the contest. This is a strong signal of the need for change. This is indeed a moment to reflect rather than to celebrate.

Caldina said...

The results are a wake-up call for Sabah BN leaders as well as our prime minister. It is evident that voters go for performers and not celebrities. And, quite frankly, BN Sabah is lucky to come through alive. It could have gone the other way, a modern-day Titanic. This is an area where some honest soul-searching is required to stop the slide in people's support and improve the situation in the next five years.

Caldina said...

The opposition was able to make inroads in many areas as they understand the people's problems, and their messages resonate with them. BN must now select a team of workers who are prepared to leave the comfort of their air-conditioned office and turun padang to serve the people. The opposition can be subdued as they are immature in the ways they engage in distasteful tactics during the election campaign.

Caldina said...

I also notice the opposition candidates are poor losers in the way they complain about voting fraud, indelible ink and other trivial matters, post-election. When I went to cast my vote, I noticed everything was quite normal. All the workers were friendly and helpful, even the returning officer joked with me.

Caldina said...

If the BN government wants any change in their transformation programmes, the moment for such change has arrived. We need dedicated and committed leaders to make this a happy nation.

unknown said...

Pakatan Rakyat led by Datuk Seri Anwar Ibrahim secured 87 seats. At press time, the results of the two remaining seats were yet to be announced.

unknown said...

Datuk Seri Najib Tun Razak has received his first election mandate from the people to continue to lead the country as the sixth Prime Minister of Malaysia after the Barisan Nasional (BN) won 133 of the 222 seats in the 13th General Election as at 3am today.

unknown said...

Kuasa pembangkang semakin kuat dan itu la kebenarannya

unknown said...

This marks a historic moment for Najib and the nation because it is the first time a son of a former Prime Minister has successfully led the 13-party coalition through the polls which had a record of 13.27 million registered voters.

unknown said...

Najib had campaigned tirelessly throughout the country to convince voters of the transformation within the BN and the pledges in the BN’s manifesto, which places the people’s interest first, and to take Malaysia to new heights.

Unknown said...

KITA TIDAK NAFIKAN KERAJAAN JUGA MEMILIKI KELEMAHAN. BERAPA BANYAK KAH PENCAPAIAN YANG TELAH DILAKUKAN OLEH KERAJAAN? BERAPA BANYAKAH USAHA YANG TELAH DISALURKAN OLEH KERAJAAN? ORANG KG SEKARANG SUDAH SENANG KE BANDAR, ANAK-ANAK DARI KG SUDAH SENANG MELANJUTKAN PELAJARAN DAN DAH BANYAK YANG BERJAYA. SEMUANYA KERANA SUMBANGAN KERAJAA... SIKAP MANUSIA SERINGKALI "OLEH KERANA NILA SETITIK, ROSAK SUSU SEBELANGA"... RAKYAT HARUS BIJAK DALAM HAL INI, DAN BUKANNYA POINTING FINGERS.... NAMUN, MUSA TETAP YANG TERBAIK UNTUK SABAH. TERUSKAN SOKONGAN ANDA TERHADAP MUSA AMAN!

Choosing between mice and man: A journey of the GE 13 in Sabah



In February, Musa Aman seemed a trifle embattled. The Lahad Datu standoff the intrusion of almost 200 armed Filipinos in Lahad Datu, 10 of our Security Forces were killed – for the first time in his decade-long rule in Sabah, the Chief Minister was feeling the pressure.

But come April, as he announced his election manifesto, neatly appropriating the legacy of the state leader, Musa Aman had put behind him all disadvantages of the month before. He then set off to the length and breadth of the state showcasing his “Vibrant Sabah” policy. The message was lost on none – Musa Aman was still a crowd puller.

Unknown said...

KITA TIDAK NAFIKAN KERAJAAN JUGA MEMILIKI KELEMAHAN. BERAPA BANYAK KAH PENCAPAIAN YANG TELAH DILAKUKAN OLEH KERAJAAN? BERAPA BANYAKAH USAHA YANG TELAH DISALURKAN OLEH KERAJAAN? ORANG KG SEKARANG SUDAH SENANG KE BANDAR, ANAK-ANAK DARI KG SUDAH SENANG MELANJUTKAN PELAJARAN DAN DAH BANYAK YANG BERJAYA. SEMUANYA KERANA SUMBANGAN KERAJAA... SIKAP MANUSIA SERINGKALI "OLEH KERANA NILA SETITIK, ROSAK SUSU SEBELANGA"... RAKYAT HARUS BIJAK DALAM HAL INI, DAN BUKANNYA POINTING FINGERS.... NAMUN, MUSA TETAP YANG TERBAIK UNTUK SABAH. TERUSKAN SOKONGAN ANDA TERHADAP MUSA AMAN!

Choosing between mice and man: A journey of the GE 13 in Sabah



After eleven days of campaigning, as the Sabah Chief Minister reaches the fag end of his final round of campaigning, the biggest question being asked is – will that charisma continue to translate into votes for the Barisan National? Surveys and analysts predict yet another victory for man who has adroitly changed his image to development role model. At stake are bigger ambitions – Musa Aman reckons another impressive victory could propel him to be the longest serving chief minister of Sabah, breaking the 9 yrs jinx. But is this road a smooth one?

All I can say is- The situation in 2004 and 2008 is very different from that of 2013.

The ending of the rotation of chief minister every 2 years in 2004 saw Musa winning hands down. By 2008 Musa had begun constructing his new avatar, that of able administrator. But 2013 is without any emotive issue except for the Lahad Datu standoff. The fragmented opposition has managed to keep the election battle low profile, avoiding another bad showing like 2008. That has forced Musa Aman to keep his campaign confined to development as the key agenda.

Unknown said...

KITA TIDAK NAFIKAN KERAJAAN JUGA MEMILIKI KELEMAHAN. BERAPA BANYAK KAH PENCAPAIAN YANG TELAH DILAKUKAN OLEH KERAJAAN? BERAPA BANYAKAH USAHA YANG TELAH DISALURKAN OLEH KERAJAAN? ORANG KG SEKARANG SUDAH SENANG KE BANDAR, ANAK-ANAK DARI KG SUDAH SENANG MELANJUTKAN PELAJARAN DAN DAH BANYAK YANG BERJAYA. SEMUANYA KERANA SUMBANGAN KERAJAA... SIKAP MANUSIA SERINGKALI "OLEH KERANA NILA SETITIK, ROSAK SUSU SEBELANGA"... RAKYAT HARUS BIJAK DALAM HAL INI, DAN BUKANNYA POINTING FINGERS.... NAMUN, MUSA TETAP YANG TERBAIK UNTUK SABAH. TERUSKAN SOKONGAN ANDA TERHADAP MUSA AMAN!

Choosing between mice and man: A journey of the GE 13 in Sabah



But does that suit Musa Aman? “Not at all,” says a political commentator, who later add that, “His political existence and shrill rhetoric is what makes him an unstoppable leader. But this time there seems to be no emotive issue. The developmental plank can’t excite voters to a decisive point.”

Unknown said...

KITA TIDAK NAFIKAN KERAJAAN JUGA MEMILIKI KELEMAHAN. BERAPA BANYAK KAH PENCAPAIAN YANG TELAH DILAKUKAN OLEH KERAJAAN? BERAPA BANYAKAH USAHA YANG TELAH DISALURKAN OLEH KERAJAAN? ORANG KG SEKARANG SUDAH SENANG KE BANDAR, ANAK-ANAK DARI KG SUDAH SENANG MELANJUTKAN PELAJARAN DAN DAH BANYAK YANG BERJAYA. SEMUANYA KERANA SUMBANGAN KERAJAA... SIKAP MANUSIA SERINGKALI "OLEH KERANA NILA SETITIK, ROSAK SUSU SEBELANGA"... RAKYAT HARUS BIJAK DALAM HAL INI, DAN BUKANNYA POINTING FINGERS.... NAMUN, MUSA TETAP YANG TERBAIK UNTUK SABAH. TERUSKAN SOKONGAN ANDA TERHADAP MUSA AMAN!

Choosing between mice and man: A journey of the GE 13 in Sabah



Musa Aman, the master strategist, realises this. And so, analysts say, he has attempted to add another element to his electioneering this time, projecting this to be not only a Sabah vs Pakatan Rakyat battle but also the personality battle between Musa Aman and Anwar Ibrahim. By taking the battle to a new level, he is sending a very subtle message to the electorate. He may not concede his national ambitions but when he talks about the Sabah vs Pakatan Rakyat battle, he is sending out a message; here is a Sabah leader who can stop Anwar Ibrahim from taking the throne in Putrajaya. If that’s the case, 2013 will, in a way, establish what connects Musa Aman to three million Sabahans. If he wins yet again it clearly establishes that even without a polarized vote, Musa Aman can win based on a campaign revolving around development.

But this road is not without potholes.

Unknown said...

KITA TIDAK NAFIKAN KERAJAAN JUGA MEMILIKI KELEMAHAN. BERAPA BANYAK KAH PENCAPAIAN YANG TELAH DILAKUKAN OLEH KERAJAAN? BERAPA BANYAKAH USAHA YANG TELAH DISALURKAN OLEH KERAJAAN? ORANG KG SEKARANG SUDAH SENANG KE BANDAR, ANAK-ANAK DARI KG SUDAH SENANG MELANJUTKAN PELAJARAN DAN DAH BANYAK YANG BERJAYA. SEMUANYA KERANA SUMBANGAN KERAJAA... SIKAP MANUSIA SERINGKALI "OLEH KERANA NILA SETITIK, ROSAK SUSU SEBELANGA"... RAKYAT HARUS BIJAK DALAM HAL INI, DAN BUKANNYA POINTING FINGERS.... NAMUN, MUSA TETAP YANG TERBAIK UNTUK SABAH. TERUSKAN SOKONGAN ANDA TERHADAP MUSA AMAN!

Choosing between mice and man: A journey of the GE 13 in Sabah


Though pre-poll survey and pundits say former Deputy Chief Ministers Lajim Ukim and Wilfred Bumburing are unlikely to do much damage to Musa Aman. The L & B factor, as it’s is called in these parts, could play spoiler at least in the politically critical Beaufort and Tuaran region. Lajim had won a huge majority in the Beaufort Parliamentary last time in 2008, but this time both Lajim and Wilfred could play a role in obtaining less than half a dozen seats. After all Lajim represents the all-powerful Bisaya community and Bumburing represents the Dusuns to an extend, which is a sizable chunk of the electorate. But the basic problem with L & B would be absence of an organizational structure since both are using unregistered NGOs PPPS (Pertubuhan Pakatan Perubahan Sabah)and APS ( Angkatan Perubahan Sabah) riding on Pakatan Rakyat, to topple Musa Aman as chief minister. Lajim is politicising the position of “Janang Gayuh”, causing disunity among the Bisaya, a Dusunic group, found only in the Beaufort region. Lajim ran away from UMNO because he knew he would not be fielded this time, the same with Bumburing and UPKO who didn’t want him to stand in Tuaran. To be honest, what has Lajim and Bumburing done the last 30 years? Zilch.

Unknown said...

KITA TIDAK NAFIKAN KERAJAAN JUGA MEMILIKI KELEMAHAN. BERAPA BANYAK KAH PENCAPAIAN YANG TELAH DILAKUKAN OLEH KERAJAAN? BERAPA BANYAKAH USAHA YANG TELAH DISALURKAN OLEH KERAJAAN? ORANG KG SEKARANG SUDAH SENANG KE BANDAR, ANAK-ANAK DARI KG SUDAH SENANG MELANJUTKAN PELAJARAN DAN DAH BANYAK YANG BERJAYA. SEMUANYA KERANA SUMBANGAN KERAJAA... SIKAP MANUSIA SERINGKALI "OLEH KERANA NILA SETITIK, ROSAK SUSU SEBELANGA"... RAKYAT HARUS BIJAK DALAM HAL INI, DAN BUKANNYA POINTING FINGERS.... NAMUN, MUSA TETAP YANG TERBAIK UNTUK SABAH. TERUSKAN SOKONGAN ANDA TERHADAP MUSA AMAN!

Choosing between mice and man: A journey of the GE 13 in Sabah


After eleven days of campaigning in this 13th General Elections, Musa Aman is looking to retain power again, thus enabling Sabah to live up to the tag of being “the fixed deposit” of the BN. Despite the opposition pact’s onslaught for the parliamentary battle, Sabah BN is likely to win most of the seats won in the 2008 general elections. However, BN can expect tough fights for Kota Kinabalu, Sandakan, Tawau, Beaufort, Tuaran, Penampang, Sepanggar, Pensiangan, Kota Belud and Kota Marudu parliamentary seats. In the 2008 general elections, Sabah BN won 59 of the 60 state seats and 24 of the 25 parliamentary seats, losing the Sri Tanjung state seat and the Kota Kinabalu parliamentary seat to the opposition DAP.

The determining factor for BN’s ability to continue ruling Sabah lies in the fact that the coalition is more united in facing the elections, while the oppositon is pitted not just against BN but also against each other. Despite pre-election calls for the opposition parties to reach an understanding so as to ensure straight fights with the BN, only the Tanjung Batu State seat and Sandakan parliamentary seat are seeing one-to- one contests.

Unknown said...

KITA TIDAK NAFIKAN KERAJAAN JUGA MEMILIKI KELEMAHAN. BERAPA BANYAK KAH PENCAPAIAN YANG TELAH DILAKUKAN OLEH KERAJAAN? BERAPA BANYAKAH USAHA YANG TELAH DISALURKAN OLEH KERAJAAN? ORANG KG SEKARANG SUDAH SENANG KE BANDAR, ANAK-ANAK DARI KG SUDAH SENANG MELANJUTKAN PELAJARAN DAN DAH BANYAK YANG BERJAYA. SEMUANYA KERANA SUMBANGAN KERAJAA... SIKAP MANUSIA SERINGKALI "OLEH KERANA NILA SETITIK, ROSAK SUSU SEBELANGA"... RAKYAT HARUS BIJAK DALAM HAL INI, DAN BUKANNYA POINTING FINGERS.... NAMUN, MUSA TETAP YANG TERBAIK UNTUK SABAH. TERUSKAN SOKONGAN ANDA TERHADAP MUSA AMAN!

Choosing between mice and man: A journey of the GE 13 in Sabah



The decision by Star Sabah (Sabah Reform Party), SAPP (Sabah Progressive Party) and PKR to field almost equal number of candidates for the state seats is clear example of serious faction among them. Given the bickering among them, its hard to imagine any one of them winning enough seats to become the leader of the pack. On top of that, PKR’s insincere gesture of offering SAPP a limited number of state seats has resulted in the latter completely abandoning the hope of wanting to work with the peninsula-based party. There are campaign whispers alleging that SAPP had received RM60 million from BN to split votes in favour of the ruling coalition. Worst still during a ceramah in Foh Sang Kota Kinabalu which I personally witnessed, SAPP was on a DAP bashing spree causing distrust among the voters.

Unknown said...

KITA TIDAK NAFIKAN KERAJAAN JUGA MEMILIKI KELEMAHAN. BERAPA BANYAK KAH PENCAPAIAN YANG TELAH DILAKUKAN OLEH KERAJAAN? BERAPA BANYAKAH USAHA YANG TELAH DISALURKAN OLEH KERAJAAN? ORANG KG SEKARANG SUDAH SENANG KE BANDAR, ANAK-ANAK DARI KG SUDAH SENANG MELANJUTKAN PELAJARAN DAN DAH BANYAK YANG BERJAYA. SEMUANYA KERANA SUMBANGAN KERAJAA... SIKAP MANUSIA SERINGKALI "OLEH KERANA NILA SETITIK, ROSAK SUSU SEBELANGA"... RAKYAT HARUS BIJAK DALAM HAL INI, DAN BUKANNYA POINTING FINGERS.... NAMUN, MUSA TETAP YANG TERBAIK UNTUK SABAH. TERUSKAN SOKONGAN ANDA TERHADAP MUSA AMAN!

Choosing between mice and man: A journey of the GE 13 in Sabah


Dr Jeffrey Kitingan’s STAR on the other hand, the youngest parties of the lot, is making unexpected inroads particularly among the mostly Christian Kadazandusun Murut community in the interiors, and the BN message is as such tailored to them. So, if Pakatan cannot turn things around, it can only likely bag the Chinese-majority seats of Sandakan, Tawau and Kota Kinabalu, while in Beaufort where incumbent Lajim Ukin, who is contesting on PKR’s ticket, is likely to pull through. Pensiangan could be taken by Dr Jeffrey’s Star Sabah. SAPP is most likely not able to get even one seat.

With the end of the race just days away it is evident that winning big is extremely important to Musa Aman and how Sabahans vote will decide the road map to power politics in Putrajaya.

unknown said...

Datuk Seri Najib Tun Razak today recorded his appreciation to the voters and all Malaysians for returning the Barisan Nasional to power at the national level.

unknown said...

The Prime Minister hoped that everyone could accept the decision which reflected that democracy was practised in a transparent manner.

unknown said...

Najib, who is also the BN chairman, said that following the decision and in the national interest, he hoped the opposition pact could accept the decision with an open heart and would allow the democratic process to proceed smoothly after the BN had formed the federal government.

unknown said...

Najib said a specific mechanism to monitor implementation of the promises would be set up to prove the coalition’s commitment to honour its promises to the people.

unknown said...

Addressing the BN supporters, Najib said the BN victory was most meaningful because the party had not only faced a stiff challenge during the 14 days of campaigning, but also over the past five years.

unknown said...

We can be proud of this achievement because the BN had continued to be in power in Malaysia without any break

unknown said...

He also criticised the opposition for making unfounded allegations including accusing the BN of importing Bangladesh nationals as voters, describing it as a malicious act to create public anger against the BN.

Unknown said...

Kerajaan Barisan Nasional (BN) pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak adalah pilihan terbaik bagi rakyat Sabah pada pilihan raya umum akan datang, kata Pengerusi Badan Perhubungan MIC Negeri Datuk V. Jothi.

Unknown said...

"Pelbagai strategi telah dirangka oleh kerajaan bagi membantu rakyat tanpa mengira bangsa dan agama menerusi program transformasi negara." Jothi.

Unknown said...

Sambil memberi contoh belanjawan 2012, Jothi berkata belanjawan yang diumumkan oleh Najib itu merupakan belanjawan membela rakyat dan mensejahterakan negara.

Unknown said...

“Oleh itu, berilah sokongan padu kepada kerajaan pusat di bawah pimpinan Najib dan Datuk Seri Musa Aman (Ketua Menteri) di peringkat negeri,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Unknown said...

"Antara transformasi yang dilaksanakan oleh kerajaan ialah bantuan persekolahan, tabung khas bagi membantu pembaikan sekolah, program perumahan rakyat dan progran transformasi luar bandar." Jothi

Unknown said...

“Kerajaan BN adalah sebuah kerajaan yang benar-benar dibentuk berasaskan aspirasi rakyat dan pilihan rakyat pelbagai kaum di negara ini, dan kerajaan BN sepatutnya menjadi kerajaan selamanya,” Jothi

mantera said...

Berlinanganlah air mata si lajim bersama kuncu-kuncunya yang meletak impian bakal menjadi Ketua menteri sabah musnah. Kempen INI KALILAH tidak menjadi. Kononnya Sabah antara negeri menjadi kubur BN.

mantera said...

jelasnya.. BN TATAP menerajui negeri Sabah!

DSP Musa dilantik menjadi Ketua menteri Sabah untuk tempoh 5
tahun ini.

mantera said...

BN TATAP!!!!!

Terima kasih rakyat Sabah yang mengundi dan memilih BN sebagai pentadbir negeri ini. Anda adalah rakyat yang bijak.

mantera said...

Kabinet baharu kerajaan negeri Sabah yang diterajui oleh Barisan Nasional (BN) akan dibentuk dalam tempoh dua atau tiga hari lagi, kata Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman.

mantera said...

Musa, yang mengangkat sumpah jawatan Ketua Menteri pada jam 5.10 petang Isnin, berkata beliau tidak menolak kemungkinan kabinet negeri itu dibarisi oleh beberapa muka baharu.

mantera said...

Bagaimanapun, Pengerusi BN negeri itu tidak menolak andaian memilih semula bekas menteri yang tewas pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) Ahad.

mantera said...

Sambil mengulangi penghargaan kepada rakyat Sabah kerana masih memberi kepercayaan kepada BN, Musa menyifatkan kemenangan itu adalah kemenangan bersama rakyat dan juga jentera parti.

mantera said...

aya berjanji akan menggalas tanggungjawab sebagai Ketua Menteri dengan bekerja dengan lebih kuat bagi memastikan lebih banyak kehendak rakyat dapat direalisasikan dan lebih banyak pembangunan dapat dilaksanakan," katanya pada sidang media di kediaman rasmi Ketua Menteri Sri Gaya di sini, Isnin.

mantera said...

Beliau juga optimis bahawa kerjasama yang terjalin dengan kerajaan Pusat di bawah pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak akan kekal terjalin, meskipun berlaku beberapa kejutan pada keputusan PRU-13.

mantera said...

usa, yang mempertahankan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Sibuga dengan majoriti 11,569 undi, percaya kejayaan BN membentuk kerajaan dengan majoriti mudah pada PRU-13 membuktikan Sabah masih menjadi simpanan tetap parti itu.

mantera said...

Mengulas mengenai kegagalan BN di beberapa kawasan yang majoriti penduduk Cina dan Kadazandusun, Musa berkata pihaknya akan mengkaji mengapa perkara itu boleh berlaku agar dapat diperbaiki pada pilihan raya akan datang.

mantera said...

BN mengekalkan pemerintahan Sabah dengan majoriti dua pertiga apabila menguasai 48 daripada 60 kerusi DUN.

Bagaimanapun, BN Sabah kali ini kehilangan 12 kerusi DUN berbanding tiga pada PRU 2008.

mantera said...

Naib Presiden Umno Datuk Seri Mohd Shafie Apdal menyifatkan kejayaan Barisan Nasional (BN) di Sabah dan kejayaannya mempertahankan kerusi Parlimen Semporna, sebagai manifestasi rakyat terhadap BN untuk terus mengemudi pemerintahan negara dan membela rakyat.

mantera said...

kemenangan itu juga menunjukkan keyakinan rakyat terhadap kerajaan BN untuk membela nasib mereka.

mantera said...

Kalau kita lihat dari segi purata, calon BN menang di hampir kesemua kawasan luar bandar. Jadi ini merupakan antara kejayaan daripada usaha yang kita (BN) laksanakan, serta tumpuan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dalam memperkasa luar bandar dalam konteks pembinaan prasarana, pembangunan insan serta peningkatan ekonomi

mantera said...

N yang kembali menguasai pemerintahan negara, menghargai sokongan masyarakat luar bandar dan akan terus memberi tumpuan kepada mereka yang selama ini memastikan Sabah kekal sebagai kubu kuat dan deposit tetap BN.

mantera said...

Presiden Parti Bersatu Sabah (PBS) Tan Sri Joseph Pairin Kitingan yang berjaya mempertahankan Parlimen Keningau dan DUN Tambunan, menyifatkan rakyat masih yakin terhadap BN, satu-satunya parti yang boleh membawa transformasi dan kebaikan.

mantera said...

Selepas ini, saya akan fokus kepada pembangunan infrastruktur dan pendidikan di kawasan ini, selain meningkatkan ekonomi masyarakat, khususnya mereka di kawasan pedalaman,” katanya.

mantera said...

Ketua Puteri Umno Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin yang berjaya mengekalkan kerusi Parlimen Papar, berkata kemenangan BN membuktikan parti itu masih relevan dan diterima rakyat, termasuk golongan muda.

mantera said...

Rosnah juga berkata pembangkang sepatutnya malu kerana kemenangan mereka jelas menunjukkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telus dalam menjalankan tugas dan tidak berpihak pada satu parti seperti yang sering didakwa.

mantera said...

Wakil Rakyat baharu, Limus Jury dari Pertubuhan Pasokmomogun Kadazandusun Murut Bersatu (UPKO) yang menang di DUN Kuala Penyu, berkata itu adalah kejayaan rakyat dan jentera parti yang banyak memberi sokongan.

unknown said...

Barisan Nasional (BN) membentuk kerajaan Persekutuan apabila mendapat majoriti mudah 112 kerusi Parlimen pada Pilihan Raya Umum ke-13, menurut Suruhanjaya Pilihan Raya pada 12.50 tengah malam tadi.

unknown said...

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata, keputusan pilihan raya ini menunjukkan berlakunya trend polarisasi pengundian yang membimbangkan dan boleh mencetuskan ketegangan.

unknown said...

Sebanyak 80 peratus daripada 12,992,661 pengundi berdaftar keluar mengundi pada pilihan raya umum ke-13 (PRU13) kelmarin, peratusan tertinggi pernah dicatatkan dalam PRU di negara ini.

unknown said...

Sejumlah 8,245 pusat pengundian dibuka pada pukul 8 pagi di seluruh negara melibatkan 25,337 saluran tempat mengundi, dengan 80 peratus daripadanya membabitkan bangunan sekolah, dewan serba guna dan balai raya. sepanjang proses pengundian hari ini polis Sabah turut menerima 10 laporan polis berhubung penyalahgunaan kad pengenalan yang didakwa digunakan orang tidak bertanggungjawab untuk mengundi.

unknown said...

The Barisan Nasional’s (BN) resounding victory in Sarawak’s rural constituencies reflected the strong voter confidence on the coalition’s plan to intensify development in their areas, Sarawak Chief Minister Tan Sri Abdul Taib Mahmud said last night.

unknown said...

the marginal defeats which BN suffered in some of the urban constituencies had shown that the coalition performed better than during the last state elections in 2011.

unknown said...

The government’s policies on rural development received wide support. Although we have overcome many issues concerning urban areas, the response from voters is still not satisfactory

unknown said...

He said the narrow defeats suffered by BN, particularly in the three urban constituencies of Miri, Sibu and Sarikei in the election had shown that the coalition still commanded good support in the area, but the tide was against them this time.

unknown said...

Abdul Taib said despite the defeats in Chinese-dominated urban constituencies, the situation should not be viewed that BN had no support from the community.

unknown said...

Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak’s sincerity to focus more on rural development had been shown by increasing the federal allocation for such development in Sarawak from RM14 billion to RM18 billion under the 10th Malaysia Plan.

unknown said...

He said the state government would try its best to match the figure in order to accelerate the rural development process.

unknown said...

Former Sabah State Attorney General Tan Sri Herman Luping described the 13th General Election as the hottest he ever witnessed in the Malaysian history.

unknown said...

The BN has been here for 57 years and have the supporters right from the very beginning.

unknown said...

We had a lot of developments taking place in this country that is why people from abroad invested billions of dollars here which shows they are very confident with our government and country

Unknown said...

The personality and caliber of the Sabah Umno Liaison Body Chairman, Datuk Seri Musa Hj Aman has once again become a pillar of strength for Sabah Umno in winning all the parliamentary seats and capturing almost all the state seats it contested in the 13th general election.

Unknown said...

Although BN was shocked by the defeat of its candidate in the Klias constituency, Umno Sabah managed to redeem the loss by winning all the 14 parliamentary seats it contested.

Unknown said...

With the unwavering support of the people of Sabah, Musa has shown his capability in managing the state’s finances well and increasing the state reserves in excess of RM3 billion.

Unknown said...

By fielding Umno new face Isnin Aliasnih in the Klias constituency, Musa also almost succeeded in defeating former Beaufort Umno division chief Datuk Seri Lajim Ukin who stood under the PKR ticket.

Unknown said...

Lajim, who is the founder of the Pertubuhan Pakatan Perubahan Sabah (PPPS) and former Beaufort MP, won the seat with a slim 179-vote majority.

Unknown said...

In the four-cornered fight, Isnin obtained 6,145 votes against Lajim’s 6,324 votes. Mohd Sanusi Taripin of the Sabah Progressive Party (SAPP) obtained 182 votes while Aliapa Osman of the State Reform Party (STAR), 71 votes.

Unknown said...

Unlike Umno, BN component parties such as the United Pasokmomogun Kadazan- dusun Murut Organisation (Upko), Liberal Democratic Party (LDP) and MCA were dealt with a big blow when their leaders lost in the election.

Unknown said...

They included Upko President Tan Sri Bernard Dompok, who failed to defend the Penampang parliamentary seat; the LDP president Datuk VK Liew, who lost in Sandakan and Sabah MCA chairman Datuk Edward Khoo in Kapayan.

Unknown said...

Meanwhile, the national political tsunami, which had not only rendered Sabah based opposition parties such as SAPP and STAR seemingly ineffective but also made significant impact on local BN component parties.

Unknown said...

Supporters of PBS, Upko, LDP and MCA are greatly disappointed with the 13th general election results which were clearly not in some of their candidates’ favour. The same goes for supporters of local opposition parties.

Unknown said...

Apparently, the electorate in Sabah was not attracted by political propaganda on issues of autonomy and Sabah’s rights as shown in the 13th general election.

Lucas said...

Tak apa,

BN kalah di beberapa kerusi tak bermakna BN sudah lemah. Kekalahan2 ini akan membuatkan BN bertambah kuat lagi...percayalah...

Lucas said...

Ketua Penerangan Wanita UMNO Malaysia, Dato’ Hamidah Osman berkata, program `Salam Sayang ‘ yang telah diadakan oleh wanita UMNO Sabah baru-baru ini membuktikan seluruh rakyat negeri itu terus memberikan sokongan mantap kepada BN.

Lucas said...

Dato’ Hamidah Osman berkata, menerusi program ini semua pemimpin peringkat tertinggi wanita bergabung tenaga dengan pemimpin bawahan `turun padang’ menemui rakyat dari rumah ke rumah bagi memantapkan perhubungan di antara pemimpin dengan rakyat bawahan termasuk yang tinggal di pedalaman.

Lucas said...

"Sabah merupakan negeri terakhir Program Salam Sayang ini dijalankan dan hasilnya kita dapati BN masih kuat bertapak di Sabah walaupun pembangkang bermain politik dengan melemparkan tohmahan tidak berasas kononnya BN tidak kuat.

Lucas said...

Menurut Hamidah, pembangkang sentiasa mencuri peluang dengan membuat pelbagai tohmahan dengan niat dan matlamat untuk meraih sokongan dan simpati rakyat.

Lucas said...

Ditanya mengenai Bajet 2013, katanya, ia merupakan bajet terbaik untuk seluruh rakyat Malaysia kerana mengambil kira semua lapisan masyarakat.

Lucas said...

Musa Aman masih lagi mempunyai penyokong bah, tengok la brapa banyak dia menang di tempatnya di Sandakan!

Lucas said...

Kalau setakat menang di beberapa kerusi saja, jgn la pembangkang nak temberang saja!

Lucas said...

Sabah Masih lagi fix deposit BN. That’s the fact!!!

Lucas said...

Musa Aman adalah yang terbaik untuk Sabah!!Thats the fact!!!

Unknown said...

Kabinet baharu kerajaan negeri Sabah yang diterajui oleh Barisan Nasional (BN) akan dibentuk dalam tempoh dua atau tiga hari lagi, kata Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman.

Musa, yang mengangkat sumpah jawatan Ketua Menteri pada jam 5.10 petang tadi, berkata beliau tidak menolak kemungkinan kabinet negeri itu dibarisi oleh beberapa muka baru.

Unknown said...

Bagaimanapun, Pengerusi BN negeri itu tidak menolak andaian memilih semula bekas menteri yang tewas pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) semalam.

Sambil mengulangi penghargaan kepada rakyat Sabah kerana masih memberi kepercayaan kepada BN, Musa menyifatkan kemenangan itu adalah kemenangan bersama rakyat dan juga jentera parti.

Unknown said...

Musa, yang mempertahankan kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) Sungai Sibuga dengan majoriti 11,569 undi, percaya kejayaan BN membentuk kerajaan dengan majoriti mudah pada PRU13 membuktikan Sabah masih menjadi simpanan tetap parti itu.

Mengulas mengenai kegagalan BN di beberapa kawasan yang majoriti penduduk Cina dan Kadazandusun, Musa berkata pihaknya akan mengkaji mengapa perkara itu boleh berlaku agar dapat diperbaiki pada pilihan raya akan datang.

Unknown said...

Prime Minister Najib Razak took the oath of office before Malaysia's King on Monday, a day after his Barisan Nasional (BN) survived the toughest challenge to its 56-year rule with a weakened majority.

Unknown said...

"I have just been sworn in by the King. I will serve as Prime Minister for all Malaysians," he wrote on his Facebook page after the ceremony before Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah.

Unknown said...

The 85-year-old King also witnessed the oath-taking of Mr Najib's father, Tun Abdul Razak Hussein, when he became Malaysia's second prime minister in 1970.

Unknown said...

In a bid to move on after a racially divisive election campaign, Datuk Seri Najib told Malaysians that the BN placed great importance on racial harmony and national unity.

Unknown said...

"We will make efforts for national reconciliation so that any form of extremism and racism that is unhealthy for Malaysia is tackled," he said.

Unknown said...

Yesterday, Datuk Mukhriz Mahathir, former premier Mahathir Mohamad's son, also took his oath of office as Menteri Besar of Kedah, which the BN regained after losing in 2008.

Unknown said...

Datuk Seri Musa Aman was sworn in as Sabah's chief minister for the fourth time.

The stock market heaved a sigh of relief as fears of instability subsided, opening at a record high yesterday morning before ending the day 3.4 per cent up.

Unknown said...

The opposition Pakatan Rakyat (PR) coalition continued to dispute Sunday's results, which it claims were fraudulent.

Unknown said...

In the final tally, the BN won 133 parliamentary seats, retaking Kedah and Perak with narrow margins.

Unknown said...

Umno Sabah, di bawah kepimpinan Datuk Seri Musa Aman yang mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri Sabah, di sini hari ini, kekal sebagai tonggak kepada Barisan Nasional (BN) setelah meraih kemenangan kukuh bagi parti gabungan itu yang akan menentukan masa depan Sabah untuk tempoh lima tahun lagi.

Diterajui Musa, yang juga Pengerusi BN negeri, BN Sabah yang dianggap sebagai 'simpanan tetap bagi BN", memenangi lebih daripada dua pertiga majoriti, dengan UMNO menyumbang 31 kerusi negeri pada pilihan raya umum ke-13, semalam.

Unknown said...

BN Sabah kembali berkuasa selepas memenangi 48 daripada 60 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) serta mengekalkan 22 daripada 25 kerusi parlimen bagi membantu membentuk Kerajaan Persekutuan dengan majoriti mudah 133 kerusi.

Pada pilihan raya umum 2008, BN Sabah memenangi 59 daripada 60 kerusi negeri dan 24 daripada 25 kerusi Parlimen, terlepas kerusi DUN Sri Tanjung dan kerusi Parlimen Kota Kinabalu kepada pembangkang.

Unknown said...

Pada pilihan raya umum pada Ahad, BN telah meletakkan calon di semua kerusi parlimen, dengan Star bertanding di 21 kerusi, PKR (19), Bebas (15), SAPP (8), DAP (4) PAS (dua) dan Kita (1).

STAR dan sekutu bebasnya yang mempunyai 49 calon bagi kerusi DUN, PKR 43, SAPP 41, PAS sembilan, DAP tujuh, Parti Rakyat Bersatu Malaysia (MUPP) tiga dan Kita satu.

Unknown said...

DAP memenangi kesemua tiga kerusi yang dipertandingkan di kawasan Parlimen Kota Kinabalu manakala PKR memenangi kerusi negeri Api-Api.

"Saya dan rakan-rakan saya terharu dengan sokongan padu yang diberikan oleh rakyat. Kami sedar ini bukan satu keistimewaan tetapi mandat yang diamanahkan kepada kita oleh rakyat.

Unknown said...

"Apa yang penting, kita terus bekerja dan saya percaya Sabah di bawah BN akan terus maju," katanya.

Korban pilihan raya BN terbesar ialah Presiden Pertubuhan Pasokmomogun Kadazandusun Murut Bersatu (Upko) Tan Sri Bernard Dompok dan Presiden Parti Liberal Demokratik (LDP) Datuk V.K Liew serta Timbalan Presiden Parti Bersatu Sabah (PBS) Datuk Dr Yee Moh Chai, yang tewas dalam perebutan kerusi parlimen Penampang dan kerusi DUN Sandakan serta Api-Api.

Unknown said...

Dompok terlepas kerusi Parlimen Penampang kepada pendatang baharu Darrel Leiking daripada PKR, yang mendapat 22,598 undi untuk menang dengan 10,216 undi majoriti, manakala Liew kalah kepada DAP di Sandakan.

Kekalahan Presiden Upko agak mengejutkan kerana beliau dilihat sebagai pelindung kepentingan kaum Kadazan, Dusun dan Murut

Unknown said...

PKR memenangi tujuh kerusi DUN dan satu kerusi Parlimen, DAP memenangi empat kerusi DUN dan dua kerusi parlimen, manakala Star memenangi satu kerusi negeri di kawasan Bingkor.

SAPP kalah teruk setelah semua calonnya tewas dalam perebutan kerusi Parlimen dan DUN.

Unknown said...

BN sebaliknya, mempunyai banyak sebab untuk berpuas hati kerana prestasi yang kukuh dari segi bilangan undi majoriti yang diterima di sekurang-kurangnya 32 kawasan DUN.

Musa memenangi kerusi DUN Sungai Sibuga dengan majoriti yang lebih besar (11,569 undi), manakala calon-calon BN di 12 kerusi Parlimen juga mencatatkan peningkatan ketara dalam undi majoriti.

Unknown said...

Kawasan persekutuan termasuk Kudat, Kota Belud, Putatan, Papar, Kimanis, Sipitang, Beluran, Libaran, Kinabatangan, Silam, Semporna dan Tawau.

BN mencatatkan prestasi cemerlang di DUN Sulaman, Karambunai, Kawang, PantaiManis, Sindumin, Sekong, Kuamut, Sukau, Tungku, Kunak, Balung, Apas, Tanjong Batu dan Sebatik.

Kerusi DUN yang dimenangi pembangkang dengan undi majoriti tipis adalah Matunggong (320) dan Tamparuli (383), manakala calon Bebas di Api-Api mendapat hanya 14 undi.

Unknown said...

walauapa pun yang berlaku Sabah tetap menyokong BN. Namun ada sesetengah tempat yang sudah dipengaruhi oleh cotehan2 pembangkang yang tidak berkhemah. Rakyat kena sedar, pembangkang mempunyai agenda mereka tersendiri dan bukannya 100% berjuang demi rakyat.

Unknown said...

Bukalah minda dan mata wahai rakyat sekalian. Kerajaan sudah memberikan yang terbaik dan mereka sudah buktikan akan melindungi Sabah. Lihat la apa yang berlaku di Lahad Datu, kerajaan telah sedaya upaya untuk memberi perlindungan kepada rakyat Sabah terutamanya.

Paquin said...

Kalau masih ada yang tak puas hati, itu maknanya mereka ingat mereka sajalah pengundi. Jangan lupa mungkin ramai yang sokong BNUMNO juga :)

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 362   Newer› Newest»