Monday 6 May 2013

MUSA KEMBALI KUKUHKAN TEMBOLOKNYA, RAKYAT TERUS DIGULA-GULAKAN, PRESIDEN LDP DAN UPKO TUMBANG, SAPP DAN STAR RASAKAN PENGAJARANNYA, TSUNAMI CINA DI MANA-MANA, PR TERUSKAN PERJUANGAN


Kepada pejuang PR. Jangan berputus asa. Teruskan perjuangan. Fixed deposit BN di Sabah semakin berkurangan juga berbanding sebelum ini disapu semuanya. Masanya akan tiba rakyat akan menolak BN. Kalah dalam Pilihanraya bukan bererti kalah dalam perjuangan. 

________


Pengerusi BN Sabah Datuk Seri Musa Aman mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri di hadapan Yang Dipertua Negeri Tun Juhar Mahiruddin di Istana Negeri di Kota Kinabalu hari ini.


Angkat sumpah berkenaan juga menandakan ia penggal keempat Musa mengetuai kerajaan negeri sejak pelantikan pada 2003 mengikut sistem penggiliran.

Musa menjadi ketua menteri selepas mengetuai kemenangan BN pada pilihan raya umum 2004.

Selepas pilihan raya umum semalam, BN mengekalkan pemerintahan Sabah dengan majoriti dua pertiga apabila menguasai 48 daripada 60 kerusi DUN.

Bagaimanapun, BN Sabah kali ini kehilangan 12 kerusi DUN berbanding tiga pada PRU 2008.

Sementara PKR berjaya menembusi tujuh kawasan DUN iaitu Api-api, Moyog, Kadamaian, Matunggong, Tamparuli, Klias dan Inanam.

DAP pula yang sebelum ini memiliki satu kerusi DUN, menambah empat kerusi iaitu Luyang, Kapayan, Sri Tanjong dan Likas. Parti Reformasi Sabah (STAR) pula menang kerusi tunggal di Bingkor.


Tahniah Ignatius. YB muda yang berjaya menumbangkan Presiden UPKO.
Selepas ini Presiden UPKO akan hilang dari radar.Impian rakyat Sabah. Sekarang ni PBS dan PBRS pasti bersyukur simulut cibai ni tumbang!  


BN Sabah gagal mempertahankan kerusi Parlimen Penampang apabila penyandang Tan Sri Bernard Dompok merangkap Presiden Pertubuhan Pasokmomogun Kadazandusun Murut Bersatu (UPKO) tewas kepada calon PKR Ignatius Dorell Leijing dengan majoriti 10,216 undi.

Saya tumbang kali ini. Tsunami Cina akhirnya
membuang saya. Rehat selepas ni.

Nasib sama menimpa Presiden Parti Liberal Demokratik (LDP), Datuk Liew Vui Keong, yang gagal mempertahankan kerusi Parlimen Sandakan.

Liew, yang juga Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, ditewaskan oleh calon DAP, Wong Tien Fatt dengan majoriti 1,088 undi.



362 comments:

«Oldest   ‹Older   201 – 362 of 362
Paquin said...

Penganalisis: 'Mengapa perlu persoal ketelusan SPR'

KUALA LUMPUR - Dakwaan Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim bahawa wujudnya penipuan dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) serta mendesak penjelasan daripada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dilihat sebagai dakwaan bersifatkan politik.

Penganalisis politik, Prof Madya Datuk Dr Samsul Adabi Mamat berkata tohmahan Anwar itu adalah tidak berasas dan tidak wajar kerana isu ini mempersoalkan kredibiliti SPR yang sebelum ini telah melakukan pelbagai langkah bagi membuktikan ketelusan dalam proses pemilihan.

"Satu bukti yang kukuh kita ada sekarang adalah dengan kehadiran pemerhati antarabangsa, bukankah itu menunjukkan ketelusan SPR? Apa lagi yang perlu dipersoalkan," katanya kepada Bernama.

Pensyarah Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) itu berkata banyak lagi penambahbaikkan dilakukan dari awal lagi sehingga penggunaan dakwat kekal.

"Kawasan yang dia menang tidak dijadikan isu, sebaliknya mengeluarkan rasa tidak puas hati apabila secara keseluruhannya keputusan keluar," katanya.

Rakan sefakulti, Prof Dr Samsudin Abd. Rahim berkata sebenarnya Anwar terlalu yakin bahawa keputusan PRU kali ini akan memihak kepada pakatan rakyat, "sebab itu dia terlalu kecewa," apabila keputusan tidak menyebelahinya.

"Kalau tidak dapat terima keputusan pusat, jangan terima keputusan negeri terutamanya negeri-negeri yang dimenangi seperti Selangor dan Kelantan," katanya.

Samsul berkata sebagai seseorang ahli politik, Anwar perlu menerima kekurangan dan kelebihan apabila berlakunya pilihan raya umum.

Sementara itu, mengulas keputusan PRU13, Pengarah Kriminologi, Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan, Universiti Sains Malaysia (USM), Prof Madya Dr P. Sundramoorthy berkata rakyat Malaysia telah bergerak ke arah kematangan politik dan demokrasi yang progresif.

Beliau berkata bilangan terbesar pengundi keluar mengundi pada PRU13 semalam dengan 84.84 peratus untuk kerusi Parlimen telah mencerminkan hal ehwal politik negara diambil berat berbanding pilihan raya sebelum ini.

Katanya rakyat mengamalkan proses demokrasi secara bertanggungjawab untuk melakukan perubahan melalui undi dan tidak secara demonstrasi atau perhimpunan.

Justeru, keputusan dibuat menerusi undi menunjukkan rakyat memilih saluran yang betul dalam proses demokrasi negara.

Sundramoorthy juga berkata polis telah menjalankan tugas secara cekap, profesional dan berkecuali pada PRU13 dengan menjamin tahap keselamatan kepada semua pihak dari mula tempoh berkempen sehingga hari pengundian semalam.

Dalam pada itu, Ketua Jabatan Sains Kemasyarakatan dan Pembangunan Fakulti Ekologi Manusia, Universiti Putra Malaysia (UPM), Dr Sarjit Singh berkata penambahan kerusi yang dimenangi oleh Pakatan Rakyat boleh dilihat sebagai salah satu contoh negara bergerak ke arah demokrasi yang progresif.

"Rakyat menyedari senario politik...ia adalah peningkatan yang sangat baik kerana meraka sanggup mengambil bahagian. Ini menunjukkan petanda ketara yang rakyat bimbang tentang masa depan negara," kata penganalisis politik itu.

Beliau berkata keputusan PRU13 jelas menyatakan BN dan Pakatan Rakyat mempunyai kekuatan masing-masing untuk mendekati rakyat khusus di luar bandar.

"Bagaimanapun, BN menawan semula Kedah kerana saya berpendapat kepimpinan Pas tidak cukup kuat di sana," katanya. - Bernama

Paquin said...

PRU-13: Calon boleh fail petisyen jika tidak puas hati keputusan - SPR


KUALA LUMPUR: Calon yang tidak berpuas hati dengan keputusan pilihan raya umum ke-13 (PRU-13), boleh mengemukakan petisyen atau bantahan terhadap proses pengundian itu selepas pewartaan keputusan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Timbalan Pengerusi SPR Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata tempoh untuk berbuat demikian ialah 21 hari selepas tarikh pewartaan.

Menurutnya, SPR dijangka selesai mewartakan keputusan PRU13 itu dalam masa dua minggu.

Katanya petisyen itu boleh dikemukakan di Mahkamah Tinggi di negeri masing-masing dan akan diselesaikan dalam masa enam bulan.

"Sekiranya mereka masih tidak berpuas hati dengan keputusan Mahkamah Tinggi, mereka boleh membuat rayuan di Mahkamah Persekutuan untuk keputusan muktamad," katanya ketika diwawancara dalam rancangan 'Helo Malaysia' terbitan BernamaTV, malam Isnin.

Menurut beliau pada PRU 2004, SPR menerima lebih 30 petisyen berhubung keputusan PRU dan petisyen yang paling banyak diterima ialah pada PRU 1999 yang melibatkan 40 petisyen.

Pada PRU 2008 hanya 26 petisyen yang dikemukakan sedangkan ketika itu berlaku tsunami politik yang tidak berpihak kepada Barisan Nasional.

Katanya sesuatu petisyen boleh dibuat atas sebab-sebab perbuatan rasuah atau sebarang salah laku yang mungkin telah menjejaskan pilihan raya, ketidakpatuhan undang-undang dan peraturan pilihan raya.

"Rakyat berhak mencabar keputusan PRU, tetapi melalui saluran undang-undang. Jangan pergi ke jalan raya berdemonstrasi dan memanggil seluruh dunia menceritakan kami tolak PRU," katanya.

Paquin said...

Kabinet Baharu Sabah Dibentuk Beberapa Hari Lagi - Musa Aman

KOTA KINABALU, 6 Mei (Bernama) -- Kabinet baharu kerajaan negeri Sabah yang diterajui oleh Barisan Nasional (BN) akan dibentuk dalam tempoh dua atau tiga hari lagi, kata Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman.

Musa, yang mengangkat sumpah jawatan Ketua Menteri pada jam 5.10 petang tadi, berkata beliau tidak menolak kemungkinan kabinet negeri itu dibarisi oleh beberapa muka baharu.

Bagaimanapun, Pengerusi BN negeri itu tidak menolak andaian memilih semula bekas menteri yang tewas pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) semalam.

Sambil mengulangi penghargaan kepada rakyat Sabah kerana masih memberi kepercayaan kepada BN, Musa menyifatkan kemenangan itu adalah kemenangan bersama rakyat dan juga jentera parti.

"Saya berjanji akan menggalas tanggungjawab sebagai Ketua Menteri dengan bekerja dengan lebih kuat bagi memastikan lebih banyak kehendak rakyat dapat direalisasikan dan lebih banyak pembangunan dapat dilaksanakan," katanya pada sidang media di kediaman rasmi Ketua Menteri Sri Gaya di sini, hari ini.

Beliau juga optimis bahawa kerjasama yang terjalin dengan kerajaan Pusat di bawah pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak akan kekal terjalin, meskipun berlaku beberapa kejutan pada keputusan PRU13.

Musa, yang mempertahankan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Sibuga dengan majoriti 11,569 undi, percaya kejayaan BN membentuk kerajaan dengan majoriti mudah pada PRU13 membuktikan Sabah masih menjadi simpanan tetap parti itu.

Mengulas mengenai kegagalan BN di beberapa kawasan yang majoriti penduduk Cina dan Kadazandusun, Musa berkata pihaknya akan mengkaji mengapa perkara itu boleh berlaku agar dapat diperbaiki pada pilihan raya akan datang.

BN mengekalkan pemerintahan Sabah dengan majoriti dua pertiga apabila menguasai 48 daripada 60 kerusi DUN.

Bagaimanapun, BN Sabah kali ini kehilangan 12 kerusi DUN berbanding tiga pada PRU 2008. Sementara PKR berjaya menembusi tujuh kawasan DUN iaitu Api-api, Moyog, Kadamaian, Matunggong, Tamparuli, Klias dan Inanam.

DAP pula yang sebelum ini memiliki satu kerusi DUN, menambah empat kerusi iaitu Luyang, Kapayan, Sri Tanjong dan Likas. Parti Reformasi Sabah (STAR) pula menang kerusi tunggal di Bingkor.

Paquin said...

Tidak Terima Kemenangan BN: Najib Sifatkan Pembangkang Bersikap Selektif
KUALA LUMPUR: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada Selasa membidas pembangkang yang masih enggan mengakui kemenangan Barisan Nasional (BN) di peringkat nasional, tetapi memperakui kemenangan mereka di tiga negeri.

Menyelar sikap selektif pembangkang itu, Najib secara sinis menyifatkan tindakan itu sebagai "aneh" kerana keputusan itu dibuat melalui satu sistem yang sama iaitu berdasarkan pilihan rakyat dalam Pilihan Raya Umum ke-13 yang baru berakhir Ahad lepas.

"Yang anehnya dia pertikai (kemenangan BN) di peringkat nasional tetapi keputusan di negeri-negeri (yang dimenangi pembangkang) diterima. Di Kelantan, Selangor dan Pulau Pinang siap angkat sumpah (menteri besar dan ketua menteri).

"Jadi kenapa mereka tidak dapat terima di peringkat nasional seperti yang mereka terima di peringkat negeri... jangan selektif..apabila kamu menang kamu terima, apabila kamu tidak menang kamu tidak dapat terima, tak bolehlah macam tu," katanya kepada pemberita selepas mengadakan perjumpaan khas dengan anggota Parlimen BN di Pusat Dagangan Dunia Putra, di sini.

Mengenai rancangan pembangkang untuk mengadakan perhimpunan kononnya bertujuan membantah kemenangan BN di peringkat nasional, Najib berkata perkara itu tidak sepatutnya berlaku kerana Malaysia mempunyai sistem dan perundangan untuk mana-mana pihak menyalurkan ketidakpuasan hati.

"Kalau tidak puas hati tunjukkan bukti, jangan buat perhimpunan," tegasnya.

Kata Najib, BN ada merasa tidak puas hati juga, contohnya, terdapat beberapa perkara yang tidak berpihak kepada BN, antaranya jumlah undi yang berpihak kepada BN terpaksa dibuang kerana terpalit dengan dakwat kekal, tetapi parti gabungan itu akur dengan keputusan tersebut.

"Di beberapa tempat ada insiden di mana kertas undi terpalit dengan dakwat dan terpaksa dibuang...malah Datuk S.Subramaniam kata lebih daripada 700 undi untuk BN ditolak disebabkan terpalit dakwat kekal...tapi kami terima kerana ia adalah keputusan Suruhanjaya Pilihan Raya," katanya.

Mengenai dakwaan pakatan rakyat bahawa mereka memperoleh lebih undi popular, Najib berkata Malaysia mengamalkan sistem Perlembagaan dan bukannya 'sistem presiden' seperti di Amerika Syarikat.

"Setiap negara mempunyai satu sistem...kamu perlu terima sistem itu...jika kamu mahu undi popular, kamu ambil sistem presiden. Tapi sistem kita bukan sistem presiden tetapi berdasarkan kepada kawasan Parlimen," katanya. - BERNAMA

Paquin said...

Apapun, sama-samalah kita doakan agar para pemimpin yang sudah mendapat mandat ini melakukan tugas mereka sebaik mungkin.

Unknown said...

-Semua jentera pilihan raya Barisan Nasional (BN) perlu memberi penjelasan kepada rakyat mengenai kejayaan BN selama ini dalam mentadbir negara.

Unknown said...

Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman selaku Pengerusi BN Sabah berkata kejayaan dalam memberi pemahaman mengenai usaha kerajaan mampu meyakinkan rakyat untuk menolak pembangkang dalam pilihan raya umum ke-13 (PRU-13) akan datang.

Unknown said...

“Adalah menjadi tanggungjawab kita menjelaskan kepada semua pengundi mengenai program dan dasar BN kerana inilah kerajaan yang prihatin terhadap kebajikan rakyat.

Unknown said...

“Kita lihat sejak Datuk Seri Najib Tun Razak menjadi perdana menteri, banyak usaha dan pembangunan dilaksanakan untuk rakyat seperti penghapusan yuran sekolah, pemberian RM100 kepada pelajar sekolah dan pemberian RM500 kepada keluarga berpendapatan di bawah RM3,000 sebulan,” katanya pada Majlis Silaturrahim dan Makan Malam Wanita Penjalin Perpaduan anjuran Wanita UMNO Sabah di sini malam tadi.

Unknown said...

Katanya, rakyat harus jelas dengan usaha dan keikhlasan BN membela nasib mereka supaya mereka tidak mudah terperdaya dengan khabar angin dan janji pembangkang yang telah hilang hala tuju.

Unknown said...

Beliau berkata selain menjelaskan kepada rakyat mengenai kejayaan BN, jentera pilihan raya BN juga perlu bersatu dan bekerja sebagai satu pasukan bagi memastikan kemenangan semua calon BN pada PRU-13 akan datang.

Unknown said...

Terdahulu, Ketua Wanita UMNO, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil yang juga Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, berkata anggota BN harus memberi sokongan kepada perdana menteri dalam pilihan raya umum akan datang dengan membantu dan menyokong semua calon BN.

Unknown said...

“PRU-13 bukan sebarang pilihan raya. PRU-13 adalah sebuah “peperangan” dan kita mestilah memberi sokongan kepada Datuk Seri Najib sebagai ketua komander dalam peperangan ini,” katanya.

Unknown said...

Perdana Menteri telah pun melancarkan Manifesto Barisan Nasional bagi Pilihanraya Umum ke 13 (PRU13) yang bertemakan ‘Menepati Janji, Membawa Harapan’. Ianya disambut baik oleh semua golongan yang jelas semakin yakin dengan kerajaan.

Unknown said...

Mengapa perlunya kita memilih Barisan Nasional (BN)? Kita perlu mempertahankan apa yang telah kita capai - Kita tidak boleh gadaikan apa yang dikecapi, kita tidak boleh perjudikan masa hadapan kita.

Unknown said...

Mengapa perlunya kita memilih Barisan Nasional (BN)? Berkhidmat untuk rakyat - Kita percaya kepada keadilan sosial dan menjadi inklusif menyentuh hati nurani dan meningkatkan taraf hidup semua lapisan rakyat Malaysia tanpa mengira keturuan dan agama.

Unknown said...

Mengapa perlunya kita memilih Barisan Nasional (BN)? Kejayaan yang dikecapi dalam tempoh 55 tahun tidak boleh dinafikan lagi. Parti BN adalah parti yang mempunyai rekod pencapaian mantap dan menunaikan segala janji.

Unknown said...

Mengapa perlunya kita memilih Barisan Nasional (BN)? Selama ini, Kerajaan yang diterajui BN telah membawa kemakmuran kepada segenap segmen masyarakat Malaysia.

Unknown said...

Mengapa perlunya kita memilih Barisan Nasional (BN)? Parti BN akan meneruskan rekod kecemerlangan ini - Sekarang bukan masa untuk bereksperimen. Jangan sesekali lakukan uji kaji dengan masa depan kita.

Unknown said...

Mengapa perlunya kita memilih Barisan Nasional (BN)? Parti BN telah membuktikan - BN sentiasa melakukan penambahbaikan. Sepanjang empat tahun lalu kami mencapai banyak kemajuan besar dalam meningkatkan produktiviti dan sistem penyampaian.

Unknown said...

Mengapa perlunya kita memilih Barisan Nasional (BN)? Parti BN berpengalaman mengurus masyarakat pelbagai kaum, agama dan budaya - Politik parti BN adalah politik perpaduan.

Unknown said...

Mengapa perlunya kita memilih Barisan Nasional (BN)? Parti BN telah buktikan kemampuan menghadai cabaran dalam mengharungi kesukaran- Sudah berkali-kali, kita berjaya keluar daripada krisis dengan lebih gagah.

Unknown said...

Mengapa perlunya kita memilih Barisan Nasional (BN)? Parti BN adalah gabungan yang dinamik - Parti BN sesuaikan grakan dengan perubahan landskap tetapi tidak pernah mengorbankan prinsip.

Unknown said...

Mengapa perlunya kita memilih Barisan Nasional (BN)? Parti BN hormat dan terima kepelbagaian agama dan kaum - Parti BN membina jambatan: Kami tidak merobohkannya.

Unknown said...

Mengapa perlunya kita memilih Barisan Nasional (BN)? Parti BN menentang eksploitasi kaum dan agama untuk keuntungan politik - Perpaduan membuahkan kekuatan, perpecahan pula hanya membawa kemusnahan.

Unknown said...

Mengapa perlunya kita memilih Barisan Nasional (BN)? Gabungan pelbagai parti BN telah teruji - Selepas 55 tahun, ia masih mewakili seluruh lapisan rakyat dari semua negeri di Malaysia.

Unknown said...

Mengapa perlunya kita memilih Barisan Nasional (BN)? Parti BN percaya kepada kesinambungan -Para pemimpin datang dan pergi tetapi gabungna tetap utuh.

Unknown said...

Mengapa perlunya kita memilih Barisan Nasional (BN)? Memperkasa rakyat -Peralihan yang terurus ke arah masyaraka progresif, moden dan demokratik dengan iltizam untuk melindugi hak asasi manusia dan alam sekitar.

Unknown said...

Mengapa perlunya kita memilih Barisan Nasional (BN)? Menepati Janji Membawa Harapan - Memacu rakyat dan negara ke tahap baharu kecemerlangan dan perkhidmatan berasaskan gagasan Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan.

Unknown said...

Mengapa perlunya kita memilih Barisan Nasional (BN)? Masanya telah tiba untuk kita membuat keputusan. Laluan demokrasi menetapkan bahawa masa depan negara ini berada dalam tangan rakyat. Kuasa rakyat itulah cerminan pilihan raya yang bebas dan adil.

Unknown said...

Mengapa perlunya kita memilih Barisan Nasional (BN)? Tanpa meminggirkan sesiapa dan mana-mana aspek kehidupan, manifesto BN dijangka mampu mengukuhkan lagi negara ini dari segi ekonomi, sosial dan politik. Apa yang BN perlukan kini hanyalah sokongan padu rakyat untuk menjadikan ‘sebuah negara yang lebih baik’, satu realiti.

Scarlett said...

The dust is still settling on GE13. The post-election analysis is still underway, on all sides, those who accept the democratic verdict of the rakyat, and those who are unwilling to do so.

Scarlett said...

Yet Malaysia should be justly proud of the results of the Thirteenth General Elections. On that day, we voted and carried on with our lives as citizens of a mature democracy. Although the lead up to GE13 was partisan and divisive, we had hoped to move forward together afterward, no matter the result. Yet the aftermath is becoming worse, with accusations of bad faith on the part of the de facto leader of the opposition, and evidence of racial and class polarisation everywhere.

Scarlett said...

This should not be. There are examples before us of how to act.

Scarlett said...

Prime Minister Datuk Seri Najib Razak, who pushed through historic government and economic reforms, and who gave unprecedented attention to issues important to the Chinese community, saw a reduced majority in Parliament and a 'Chinese tsunami'. Yet from the beginning of his administration, he has made clear that he is the Prime Minister of all Malaysians, regardless of race or religion.

Scarlett said...

Even in the wake of that 'tsunami', he has consistently called for national unity, and has promised further efforts toward reconciliation.

Scarlett said...

Tun Dr Mahathir Mohamad, whose relations with the Chinese community were rocky at best in the past, echoed that call. Responding to reports that MCA will not take any appointed government posts, he said, "If there are no Chinese in the government, the situation will not be good for the country because all along we believe in co-operation between the races."

Scarlett said...

Not all quarters agree. Perak's Pakatan Rakyat state assemblymen refused to attend the swearing in of Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir as Menteri Besar, claiming that the election results were fraudulent. This was mere days after state Pakatan head Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin told assembled reporters, "We respect the people's decision and openly accept this defeat."

Scarlett said...

The danger of this sort of bitterness is not increased partisanship. Malaysia's democracy has matured enough that voters can see through partisan accusations and fighting.

Scarlett said...

The danger is that civil society will begin to deteriorate as accusations and counter-accusations fly. Pakatan supporters will believe that the government is not legitimate and cannot be trusted. Barisan supporters will believe that the Opposition is not legitimate, and is willing to sacrifice peace and security for power. Worse, those in the middle will become cynical about society in general.

Scarlett said...

Elections cannot be allowed to destroy the racial and religious harmony we enjoy here. Disputes over election results should be handled in the courts, not in the streets. We are one rakyat. Now is the time to show it.

Blackforest said...

Kemenangan calon-calon Barisan Nasional (BN) di kawasan Pedalaman membuktikan rakyat masih mahukan kesinambungan pembangunan di kawasan ini.

Blackforest said...

Katanya, ini berlaku disebabkan isu-isu dan proganda yang dimainkan oleh pembangkang yang sebenarnya tidak berasas berjaya mempengaruhi pemikiran rakyat.

Walau bagaimanapun katanya, kemenangan BN di DUN Nabawan amat bermakna bagi rakyat di kawasan ini.

Blackforest said...

“Jika rakyat tolak BN bererti mereka tolak pembangunan yang terkandung dalam ‘Aku Janji’ pilihan raya BN yang telah dibentangkan oleh Perdana Menteri Dato’ Seri Mohd. Najib Tun Razak” katanya.

Blackforest said...

Kemenangan calon Parlimen Pensiangan Tan Sri Joseph Kurup juga amat menarik dan membuktikan keseugguhan rakyat untuk terus bernaung dibawah payung BN.

“Kemengan Kurup pada PRU13 sekali gus menjawab teka-teki seblum ini yang mengatakan Presiden Parti Bersatu Sabah itu tewas di kawasan ini” kata Ghani.

Blackforest said...

Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman berkata sepanjang kempen dan jelajah beliau ke seluruh negeri sambutan yang diterima rakyat Sabah terhadap BN amat positif.


Sambutan positif tersebut akhirnya diterjemahkan dalam bentuk undian dan sokongan.Tahniah kepada Musa atas kemenangan PRU-13.

Blackforest said...

Kemenangan Barisan Nasional dalam PRU-13 baru-baru ini banyak ditunjangi oleh kemenangan besar kerusi yang ditandingi UMNO dan peningkatan sokongan pengundi Melayu sehingga 70 % kepada BN.

Blackforest said...

Berdasarkan statistik kerusi parlimen yang ditandingi UMNO pada PRU-12 yang mana berjumlah 117 kerusi,UMNO sekadar memenangi 79 dan pada PRU-13 kali ini UMNO bertanding di 121 kerusi dan berjaya meningkatkan jumlah kerusi kepada 89 berbanding PRU lepas.

Blackforest said...

Selebihnya ialah kerusi yang dimenangi oleh parti-parti komponen BN termasuk daripada Sabah dan Sarawak yang menjadikan kerusi yang dimenangi BN berjumlah 133 kerusi.

Blackforest said...

Kejayaan BN merampas Kedah daripada Pakatan Rakyat membuktikan bahawa sokongan dan kepercayaan orang-orang Melayu di Kedah terhadap UMNO dan BN sudah kembali.Beberapa parlimen yang mana merupakan kubu kuat PAS dan Pakatan Rakyat di Kedah seperti Sik,Baling,Padang Terap,Pendang,Kulim-Bandar Bharu,Merbok dan Jerai berjaya dirampas kembali ke tangan UMNO selain mengekalkan parlimen yang menang pada 2008.

mike said...

Datuk Musbah Jamli menyifatkan peningkatan majoriti kemenangan kepada calon-calon Barisan Nasional kerusi Parlimen Kota Belud, DUN Tempasuk dan Usukan di sini sebagai satu sejarah dan diterjemahankan bahawa masyarakat di daerah itu dahagakan pembangunan.

mike said...

Katanya, apapun keputusannya di Kota Belud baru- baru ini, hakikatnya rakyat telah bersuara bahawa Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) menunjukkan bahawa amalan demokarasi masih kukuh di Malaysia.

mike said...

“Keputusan itu juga kita sifatkan sabagai manifestasi rakyat kepada BN untuk terus menerajui kepimpinan negara dan menunjukkan keyakinan rakyat bahawa BN masih releven untuk membela nasip rakyat,” katanya ketika ditemui, baru-baru ini.

mike said...

Sehubungan itu, Musbah juga mengucapkan syabas dan tahniah kepada calon-calon yang menang dan para pengundinya.

mike said...

Musbah yang bertanding di DUN Tempasuk memperolehi 8,495 undi dengan majoriti 5,210 undi berbanding majoriti 2,432 pada PRU12 2008, mengalahkan Laiman Ikin (PAS) yang memperolehi 3,285 undi, Suwah Bulleh (STAR) 1,769 undi, Abdul Malik Mohed (SAPP) 319 undi dan undi rosak 325.

mike said...

Sementara itu, Timbalan Pengerui Perhubungan Umno Sabah, Datuk Seri Salleh Tun Said memperolehi 10,879 undi dengan majoriti 6,812 undi berbanding majoriti 4,023 (Datuk Japlin Akim) pada PRU12 2008.

mike said...

Salleh mengalahkan Mustapa @ Mohd Yunus Sakmud (PKR) yang memperolehi 4,067 undi dan calon STAR Bakaruddin Ismail mendapat 285 undi dan undi rosak 372.

mike said...

Manakala, Setiausaha Barisan Nasional Sabah, Datuk Abdul Rahman Dahlan beliau berjaya mempertahankan kerusi Parlimen Kota Belud mendapat 21,768 undi dengan majoriti 5,095 undi berbanding majoriti 3,020 pada PRU12 2008.

mike said...

Rahman mengalakan empat pencabarnya yang terdiri daripada Isnaraissah Munirah Majlis @ Fakharudy (PKR) 16,673 undi, Jalumin Bin Bayogoh (STAR) 2,709 undi, Lamsil Bin Amidsor (Bebas) 979 undi dan Kanul Bin Gindol (Bebas) 189 undi.

mike said...

Datuk Herbert Timbon Lagadan calon Barisan Nasional DUN Kadamaian yang memperolehi majoriti 2,473 undi pada PRU12 2008, bagaimanapun pada PRU13 beliau hanya mendapat 4,988 undi dikalahkan calon PKR Jeremmy Ukoh Malazad Malazad yang memperolehi 5,877 undi dengan majoriti 547 undi dan mengetapikan Rubbin Guribah (STAR) 1,877 undi dan Peter Marajin @ Peter Marazing (SAPP) 547 undi.

Anak Sabah said...

Pro Barisan Nasional (BN) Pakatan NGO on Tuesday urged Chief Minister Datuk Seri Musa Aman to consider naming BN candidates who failed in the recent elections as nominated assemblymen.

Anak Sabah said...

Its President, Zulkarnain Mahdar, said this is important so as to have BN representatives in the constituencies that BN lost.

Anak Sabah said...

He said these constituencies needed representatives from the BN to ensure the development programmes continue to be channelled into the constituencies concerned.

Anak Sabah said...

"I hope the Chief Minister will consider this request," he said.

Anak Sabah said...

He said there are five names that should be considered for the position of nominated assemblymen, namely, Datuk Jahid Jahim (Tamparuli), Datuk Philip Lasimbang (Moyog), Datuk Dr Yee Moh Chai (Api Api), Joseph Paulus Lantip (Inanam) and Kennedy Jie John @ Kenn (Bingkor).

Anak Sabah said...

He said he would be meeting with Musa to appeal for these candidates for the nominated assemblymen positions.

Anak Sabah said...

To the contention that the Chinese, Kadazan, Dusun and Murut community largely did not support the BN in the election, Zulkarnain said the BN is not an entity that harps on vengeance or retribution.

Anak Sabah said...

"The BN approach is that when it is given poison, it would reciprocate with honey," he said.

Anak Sabah said...

He expressed confidence that the BN would not hold any grudges against the Chinese and KDM communities for rejecting the Barisan.

Anak Sabah said...

He said the election is a democratic process and that all Malaysians have the right to express their rights.

Anak Sabah said...

He said the BN's actual enemies were the opposition who advocate extremism, not the Chinese and KDM communities.

Anak Sabah said...

The rejection displayed by the Chinese and KDM candidates, he said, was due to instigation by extremist politics.

Anak Sabah said...

However, it must be noted that the mentality of people in Sabah is different compared to people in the peninsula.

Anak Sabah said...

It is for this reason that unity comes naturally for the people in Sabah irrespective of their race and religion.

Anak Sabah said...

"But I am confident that the BN will accept this (voting for the opposition) with an open heart," he said.

Anak Sabah said...

He also said Pro BN Pakatan NGO and its affiliate members would continue assisting BN to convince the multi-racial people that only the BN has the capability bring development to the people.

Anak Sabah said...

He said now that the election is over, all quarters should accept the results of the polls. "We also hope that the people in Sabah would set aside politics by focusing their attention on helping the Government to develop Sabah," he said.

Anak Sabah said...

The State Government, he said, has targeted reduction of poverty by two per cent by 2020.

Anak Sabah said...

Meanwhile, Zulkarnain hoped that opposition elected representatives would play their role in helping the Government voice the people's concerns and needs from their respective constituencies.

Anak Sabah said...

He said they should go down to the ground often to listen to the people's grouses and forward it to the Government for action.

Anak Sabah said...

I'm sure Musa Aman will do his best to develop Sabah after swearing in again as the Chief Minister of Sabah.

zam said...

Datuk Seri Najib Tun Razak berkata dengan kaedah penggunaan dakwat kekal yang diperkenalkan buat kali pertama oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) pada pilihan raya umum ke-13, tiada sebab untuk proses PRU13 dipertikaikan.

zam said...

Perdana Menteri berkata setakat ini beliau melihat kaedah baharu itu tidak menimbulkan sebarang kesulitan sekaligus yakin proses pengundian hari ini akan berjalan dengan lancar.

zam said...

“Saya lihat PRU kali ini dengan kaedah baharu ini berjalan dengan begitu lancar, tidak timbul sebarang kesulitan termasuk penggunaan dakwat kekal.“Jadi tiada sebab mengapa PRU ini nak dipertikaikan oleh sesiapa pun.

zam said...

“Saya puas hati dengan prosesnya dan saya puas hati dengan kredibiliti PRU kali ini tambahan kita ada pemerhati dari dalam dan luar negara dengan perjalanan (pengundian) yang begitu telus,” katanya

zam said...

Najib juga yakin BN akan mendapat mandat yang besar kali ini dan seluruh rakyat Malaysia akan menerima keputusan yang dibuat hari ini.

zam said...

“Saya percaya rakyat akan buat keputusan bijak, yang penting adalah tahap keyakinan masa depan negara kita dan kalau mereka (rakyat) buat penilaian, saya yakin berdasarkan pada kemampuan kita selama empat tahun ini, dasar transformasi nasional benar-benar dapat dilaksanakan dengan jayanya,” kata beliau.

zam said...

Menurutnya sekiranya BN diberikan mandat lima tahun lagi untuk memerintah, beliau yakin keadaan ekonomi dan sosial negara akan bertambah baik dalam menuju Wawasan 2020 yang akan tiba tujuh tahun lagi.

zam said...

“Jika kita dapat mandat untuk lima tahun akan datang, Insya-Allah keadaan negara akan bertambah lebih baik dan menjurus kepada usaha mencapai wawasan negara,” kata Najib.

zam said...

Umno Sabah, di bawah kepimpinan Datuk Seri Musa Aman kekal sebagai tonggak kepada Barisan Nasional (BN) setelah meraih kemenangan kukuh bagi parti gabungan itu yang akan menentukan masa depan Sabah untuk tempoh lima tahun lagi.

zam said...

Diterajui Musa, yang juga Pengerusi BN negeri, BN Sabah yang dianggap sebagai 'simpanan tetap bagi BN", memenangi lebih daripada dua pertiga majoriti, dengan UMNO menyumbang 31 kerusi negeri pada pilihan raya umum ke-13,

zam said...

BN Sabah kembali berkuasa selepas memenangi 48 daripada 60 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) serta mengekalkan 22 daripada 25 kerusi parlimen bagi membantu membentuk Kerajaan Persekutuan dengan majoriti mudah 133 kerusi

zam said...

Pada pilihan raya umum 2008, BN Sabah memenangi 59 daripada 60 kerusi negeri dan 24 daripada 25 kerusi Parlimen, terlepas kerusi DUN Sri Tanjung dan kerusi Parlimen Kota Kinabalu kepada pembangkang.

zam said...

Pada pilihan raya umum pada Ahad, BN telah meletakkan calon di semua kerusi parlimen, dengan Star bertanding di 21 kerusi, PKR (19), Bebas (15), SAPP (8), DAP (4) PAS (dua) dan Kita (1).

zam said...

"Saya dan rakan-rakan saya terharu dengan sokongan padu yang diberikan oleh rakyat. Kami sedar ini bukan satu keistimewaan tetapi mandat yang diamanahkan kepada kita oleh rakyat.
"Apa yang penting, kita terus bekerja dan saya percaya Sabah di bawah BN akan terus maju," katanya.

zam said...

Musa memenangi kerusi DUN Sungai Sibuga dengan majoriti yang lebih besar (11,569 undi), manakala calon-calon BN di 12 kerusi Parlimen juga mencatatkan peningkatan ketara dalam undi majoriti.

madd said...

Nampaknya sekali lagi PRU menyebelahi BN yang mana telah berjaya diberikan mandat untuk membentuk kerajaan persekutuan dan juga Kerajaan Negeri di Sabah.

madd said...

Pembangkang diharap dapat menerima keputusan PRU-13 yang menyaksikan rakyat memberi mandat baharu kepada pimpinan BN untuk menerajui negara bagi tempoh lima tahun akan datang.

madd said...

Keputusan PRU13 menunjukkan negara aman dan mengamalkan demokrasi dengan sebaiknya.Pilihan raya ini adalah adil kerana ada calon BN kalah dan menang.

madd said...

Itu membuktikan pihak yang bertanggungjawab menjalankan tugas mereka sebaiknya. BN boleh terima apa juga keputusan yang rakyat buat, dan diharapkan pakatan pembangkang juga menerima keputusan ini.

madd said...

Musa mengetuai cabaran BN di Sabah apabila mereka berjaya memenangi 48 daripada 60 kerusi DUN dan 22 daripada 25 kerusi Parlimen pada PRU13

Unknown said...

The question is, why Lajim have to wait for him sacked? and why should we wait until after the general election for the party to submit?

Unknown said...

Do Lajim intends to join Umno after knowing the BN remains ruled after the 13th General Election this?

Unknown said...

Whatever it is, congratulations to Datuk Azizah Mohd Dun being able to break the ego and arrogant attitude Datuk Lajim Ukin and supporters.

Unknown said...

Returning to Datuk Lajim Ukin, it's time for him to retire from politics and give way to younger leaders among Bisaya to replace him. Janang titles are not even eligible Gayuh held by the defeat in Beaufort Lajim clear that no longer Janang Lajim Gayuh for Bisaya.

Unknown said...

Is it because Bernard Dompok 60's, the population rejected his leadership and elect leaders 40s? Bullet very disappointed if the age factor is determined by the decisions made by the people of Penampang.

Unknown said...

If true Dompok failed to perform its duties, how can exist in Penampang Community College? Is college no benefit to the people of Penampang? And, is the proposed construction of two-lane roads from Donggongon to Show and all the way to Beaufort already approved, also no benefit to the residents in the area?

Unknown said...

A city construction technology through Commercial and Technology Center (ITCC) Penampang Bypass Road, which is worth RM300 million will be developed in the former abandoned paddy fields of about four hectares. The project is expected to be completed in 2014.

Unknown said...

Whether the refusal of the leadership Lajim was caused by defection to UMNO, the less brilliant performance, or attitude he likes to gamble, sure that his political career had come to an end.

Unknown said...

Whether the refusal of the leadership Lajim was caused by defection to UMNO, the less brilliant performance, or attitude he likes to gamble, sure that his political career had come to an end.

Unknown said...

Lajim recently have made a statement that he is still a member of UMNO and wait for him sacked by Umno Disciplinary Board. If no action is taken, he will submit the party after the general election (May 5, 2013).

Unknown said...

What one Tan Sri Bernard Dompok, until the people in the Penampang district rejected his leadership and elect a new leader who has not proven its ability in providing the best service to the people of Penampang?

Unknown said...

Because of a mistake choosing this, Penampang population could face difficulties in terms of development. Dompok, not the kind of leader who slept for 28 years as claimed by the opposition and its supporters, but his initiatives have been implemented to ensure that the Penampang district along with other districts.

Unknown said...

Because of a mistake choosing this, Penampang population could face difficulties in terms of development. Dompok, not the kind of leader who slept for 28 years as claimed by the opposition and its supporters, but his initiatives have been implemented to ensure that the Penampang district along with other districts.

Unknown said...

Dompok, not only committed to developing the area he represents, but he is also a leader approachable and friendly people.

Unknown said...

RM15 million has been allocated for the construction of three health clinics in the village Dambai recently where a total of 132, 390 people from 24 villages and seven parishes will benefit from this facility when it is completed.

Unknown said...

All this is part of efforts to ensure development Dompok in Penampang district line or may be better than other areas.

Unknown said...

But it is unfortunate when Dompok hard work over the years not only denied, but was not appreciated by some people in the area who are obsessed with the reform agenda dimomokkan PKR, Darell Leiking, that has not proven its credibility in implementing development activities in the district.

Unknown said...

Darell, before startled when the Minister of Defense announced that the three opposition leaders involved with violations in Lahad Datu. Although the Minister of Defence did not mention the name of the three opposition leaders, but Darell by thus denying his involvement in the incident and at the same time he acknowledges along with Tian Chua and Sivarasa fly to Manila before the incident occurred.

Unknown said...

Datuk Seri Najib Razak's Barisan Nasional (BN) Survived a hard-fought battle in the face of polls "Chinese tsunami" yesterday, but rival Datuk Seri Anwar Ibrahim has vowed to fight the result Widespread Following allegations of fraud.

Unknown said...

The BN chairman Admitted expected it not limit the wholesale abandonment by the Chinese community, Selatan he blamed on the coalition's alleged Sentiments play on meaningless things to woo support from the country's second Bavaria ethnic group.

Unknown said...

Datuk Seri Najib Razak convincingly federal saldo his town as he led his seat BN Coalition to victory in Election 2013.

Unknown said...

The Coalition also Seized BN 19 seats from the coalition, but lost five seats to the Pact in the process.

Unknown said...

menjadi tonggak kekuatan Barisan Nasional Negeri apabila berjaya memenangi kesemua kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) kecuali DUN Klias yang diperuntukkan kepada parti itu dalam Pilihan Raya Umum ke13. Pendapat saya mengatakan Parti Umno dan kerajaan Sabah akan berasa lebih berterima kasih atas sokongan rakyat dan boleh memberikan usaha lebih bagi memanfaatkan semua orang.

Unknown said...

Sokongan pada rakyat Sabah yang amat memberangsangkan itu membuktikan Musa, yang baru mengangkat Sumpah sebagai Ketua Menteri bagi penggal keempat selepas memimpin BN dengan jayanya dalam pilihan raya umum Ahad, Seorang pemimpin yang bijak mengurus kewangan negeri sehingga mempunyai wang simpanan (reserve) melebihi RM 3 bilion. Saya merasakan negeri ini mampu meneraju ekonomi negara dengan memainkan peranan ekonomi serta perniagaan yang setanding dengan negeri-negeri yang paling kaya dalam masa hadapan yang singkat dengan Kewibawan ketua menteri yang ada sekarang.

Unknown said...

Barisan Nasional (BN) mengekalkan pemerintahan Sabah dengan majoriti dua pertiga apabila menguasai 48 daripada 60 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) semalam. BN Sabah, yang dipimpin oleh Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman, turut menyumbang 22 daripada 25 kerusi Parlimen di negeri itu untuk membolehkan BN menubuhkan kerajaan di peringkat pusat. Melihat kepada senario ini dapat saya rumuskan bahawa rata-rata penduduk Sabah masih menaruh kepercayaan yang tinggi kepada Ketua Menteri yabng berwibawa kita sekarang iaitu datuk Seri Musa Aman.

Unknown said...

Kemenangan Parti Umno yang dipimpin oleh ketua menteri Datuk Seri Musa Aman memenangi hampir semua kerusi yang dipertandingkan oleh itu (Musa) mengucapkan terima kasih kepada rakyat Sabah yang memberi kepercayaan kepada BN, dan berjanji untuk memperbaiki corak pentadbiran bagi meningkatkan usaha membawa pembangunan di Sabah. Saya fikir dengan niat baik ini kita sebagai rakyat Sabah harus memberikan sokongan kepada jawatan Ketua menteri yang diterajui Datuk Seri Musa Aman.

Unknown said...

Barisan Nasional (BN) negeri menjanjikan komitmen dan iltizam tinggi untuk meneruskan kesinambungan membela nasib rakyat Sabah serta masa depan generasi akan datang di bawah kerajaan BN. 

Unknown said...

Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman berkata "Kitalah yang paling banyak masuk kampung dan turun padang membantu dan membela nasib rakyat, dan kita mempunyai rekod prestasi dan fakta pencapaian serta kejayaan kita sudah terbukti sejak sekian lama,". Dengan ini kita sudah boleh melihat bahawa selama ini kita telah menikmati hasil kejayaan dan keamanan yang diperlihara di bandar dan luar bandar.

Unknown said...

Beliau berkata rakyat Sabah harus sedar negara memiliki pemimpin berwibawa dan berjiwa rakyat seperti Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang juga dihormati pemimpin dunia, selain wawasan yang jelas serta iltizam politik tinggi. 

Unknown said...

Dalam manifesto bertema '1Malaysia, Janji Ditepati Membawa Harapan' yang dilancar Najib selaku Pengerusi BN, Sabah dan Sarawak mendapat perhatian dengan pelbagai projek infrastruktur dijanjikan untuk dibangun di kedua-dua negeri. 

Unknown said...

Selain daripada itu, bagi meneruskan pencarian penyelesaian masalah terhadap isu pendatang tanpa izin di Sabah serta isu berkaitan tanah adat menjadi satu penekanan dalam manifesto 16 poin istimewa daripada Barisan Nasional.

Unknown said...

Manifesto khas oleh Barisan Nasional tersebut juga, bertujuan untuk menangani pelbagai isu-isu tempatan, termasuk royalti minyak yang dibangkitkan oleh pembangkang, telah dilancarkan oleh Pengerusi Barisan Sabah Datuk Seri Musa Aman bersama-sama dengan ketua-ketua parti komponen di Sabah.Ini Ini pada pendapat saya menunjukkan betapa kerajaan bawah pimpinan Barisan yang diterajui oleh Datuk Seri Musa Aman mengambil berat permasalahan rakyat bandar mahupun luar bandar.

Unknown said...

Satu lagi permintaan rakyat Sabah iaitu tentang hak 20 perkara Sabah di mana Barisan Sabah juga berjanji untuk melindungi semangat Perjanjian 20 Perkara Malaysia tahun 1963 manakala juga menjanjikan peluang yang sama untuk semua di dalam perkhidmatan negeri.

Unknown said...

Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman berkata pembangunan pesat dinikmati Sabah selama ini, antara lain adalah hasil peruntukan berbilion ringgit setiap tahun daripada kerajaan pusat.

Unknown said...

Ia dipermudahkan lagi menerusi kerjasama erat antara kerajaan negeri dan persekutuan yang ditadbir Barisan Nasional (BN).

Unknown said...

Musa yang juga Pengerusi BN negeri berkata dasar dan pelbagai inisiatif kerajaan BN pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang jelas memberi manfaat langsung kepada rakyat juga merupakan faktor sokongan kuat rakyat kepada BN. Ini bermaksud selama ini BN telah menabur banyak kekayaan kepada rakyat Sabah dari segi pembangunan dan peningkatan taraf hidup.

Unknown said...

Sokongan berterusan rakyat kepada kerajaan BN selama ini adalah manifestasi daripada kebijaksanaan rakyat 'Negeri Di Bawah Bayu' ini dalam menilai kepimpinan yang diinginkan untuk membela kepentingan mereka. Contohnya seperti pengurangan kadar kemiskina daripada 19.7 peratus pada 2009 kepada 8.1 peratus tahun lalu

Unknown said...

Katanya sejak beliau menjadi Ketua Menteri Sabah, bantuan kerajaan kepada sekolah jenis kebangsaan, sekolah mubaligh, gereja serta kuil telah meningkat kepada sebanyak RM30 juta setahun berbanding sebelumnya antara RM1 juta hingga RM2 juta setahun. Penulis juga berpendapat ketua menteri harus teruskan usaha ini bagi mendapat mandat rakyat.

Unknown said...

Musa juga mengingatkan rakyat supaya menolak pakatan pembangkang yang hanya tahu menabur janji namun gagal menepatinya sehingga ada rakyat di negeri ditadbir pembangkang menyaman kerajaannya sendiri.

Unknown said...

Sambil menyangkal dakwaan pembangkang kononnya kerajaan BN gagal membawa pembangunan di Sabah termasuk dalam konteks pembasmian kemiskinan, beliau berkata, kejayaan itu adalah fakta yang jelas dan benar, sekali gus melenyapkan keraguan tentang kemampuan kerajaan BN membangunkan negeri ini.

Unknown said...

Rahamat Bivi juga dipetik sebagai berkata, hasil kajian HIS 2012 itu menunjukkan pendapatan isi rumah purata bagi Sabah pada 2012 meningkat kepada RM4,013 sebulan berbanding RM3,102 pada 2009, peningkatan 29.4 peratus dengan kadar pertumbuhan purata 8.6 peratus setahun. Jelas menunjukkan bukti bahawa tidak disangkal lagi tercatatnya angka penurunan kadar kemiskinan daripada sumbangan BN.

Unknown said...

kejayaan ini juga membuktikan program transformasi yang diperkenalkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berjaya menepati sasaran.

Unknown said...

Ketua menteri Musa mendapat mandat daripada rakyat dengan hampir semua tempat pati UMNO beliau bertanding dimenangi.

Qistina Morea said...

Kerajaan Barisan Nasional (BN) Sabah komited untuk menjayakan agenda pembangunan dan transformasi kerajaan khususnya dalam arena pendidikan dan pembangunan modal insan.

Bagi merealisasikannya, Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman berkata kerajaan negeri menyalurkan peruntukan yang besar untuk memperkasa dan meningkatkan pembangunan dan infrastruktur pendidikan di Sabah.

Qistina Morea said...

Dalam hal ini, beliau berkata kerajaan negeri melalui Yayasan Sabah menganugerahkan Biasiswa Cemerlang Negeri Sabah setiap tahun kepada 25 pelajar cemerlang dan terbaik dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) untuk mengikuti pengajian di institusi pengajian tinggi dalam dan luar negara.

Qistina Morea said...

“Inilah hasrat kerajaan Barisan Nasional yang mahu melihat anak-anak kita berjaya dalam pendidikan. Kita berikan biasiswa ini kepada pelajar cemerlang tanpa mengira bangsa, agama dan keturunan mereka.

“Ini jelas membuktikan komitmen berterusan dan kesungguhan kerajaan negeri dalam memacu kecemerlangan pendidikan dengan melahirkan lebih ramai modal insan yang cemerlang dan berkualiti pada masa depan,” katanya.

Qistina Morea said...

Kerajaan Sabah komited untuk terus menjaga kepentingan golongan wanita di negeri itu selaras dengan wawasan kerajaan negeri mahu melihat kaum hawa turut memainkan peranan penting dalam pembangunan Sabah.

Sehubungan itu, Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman berkata kerajaan negeri akan memastikan permintaan, pandangan dan keperluan golongan wanita yang dirasakan perlu dan munasabah, diberi pertimbangan sewajarnya.

Qistina Morea said...

“Saya mahu wanita terus maju ke hadapan agar setanding dengan wanita-wanita lain di seluruh negara dan dunia,” katanya ketika menyampaikan amanat kepada anggota Majlis Penasihat Wanita Sabah (MPWS) selepas majlis angkat sumpah jawatan barisan kepimpinan baharu MPWS.

Qistina Morea said...

Beliau meminta wanita khususnya anggota MPWS, supaya terus membantu kerajaan menjayakan pelaksanaan dasar terutama yang berkaitan pembangunan wanita dan masyarakat secara keseluruhannya.

Musa yang juga Menteri Kewangan Negeri berkata kerajaan Sabah sentiasa memberi pertolongan dan sokongan kepada MPWS bagi memastikan wanita di negeri itu tidak ketinggalan dalam apa juga bidang.

Unknown said...

Kerajaan negeri bersama-sama kerajaan Persekutuan sentiasa komited untuk merealisasikan pelbagai projek dan inisiatif bagi menambah baik dan mempertingkatkan lagi sistem pengangkutan awam yang sedia ada di Sabah.

Unknown said...

Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman berkata kerajaan juga akan melipatgandakan usaha bagi membangunkan infrastruktur dan kemudahan sokongan untuk pengangkutan awam bagi memberi keselesaan kepada rakyat keseluruhannya.

Unknown said...

“Oleh itu, saya menyeru kepada semua agensi pelaksana, pihak berkuasa tempatan, pengusaha pengangkutan awam dan sektor swasta agar memainkan peranan penting untuk mencapai visi pengangkutan awam yang cekap, selamat, mesra penggunan, mudah capai dan mesra alam,” katanya.

Unknown said...

Musa yang juga Menteri Kewangan negeri berkata komitmen pelbagai pihak terutamanya agensi pelaksana dan penguatkuasa amat penting ke arah usaha menaikt araf sistem pengangkutan awam negara, khususnya di Sabah.

Selain itu, Musa juga berkata kerajaan sentiasa berusaha menggalakkan penyertaan lebih ramai bumiputera dalam bidang perniagaan dan keusahawanan, termasuk sektor pengangkutan awam.

Unknown said...

Ini selaras matlamat untuk mewujudkan masyarakat perdagangan dan perindustrian bumiputera (MPPB) yang berdaya tahan, katanya.

Sambil menyambut baik usaha pihak pengurusan Salam Bumimas Sdn. Bhd, beliau percaya usaha tersebut dapat membantu kerajaan mempertingkatkan keselesaan dan kesejahteraan rakyat sekali gus menepati sasaran Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA).

Unknown said...

Beliau turut berharap para pengusaha pengangkutan awam akan terus memberikan perkhidmatan terbaik dan berkualiti kepada pelanggan selaras dengan Kod Amalan Keselamatan, Kesihatan dan Persekitaran yang diperkenalkan.

Forest said...

MANTAP DAN BERWAWASAN


Mantap dan sesuai dengan hala tuju Malaysia menjadi negara maju berpendapatan tinggi dan memenuhi aspirasi rakyat khasnya golongan muda, demikian pandangan penganalisis mengenai barisan baharu kabinet Persekutuan yang diumumkan pada Rabu.

Pensyarah Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Prof Madya Dr Shamsul Adabi Mamat berkata barisan kabinet kali ini dilihat mantap kerana ada gandingan seimbang muka baharu dan orang lama yang berpengalaman.

Antara tokoh berpengalaman ialah Datuk Seri Shahidan Kassim, Datuk Seri Idris Jusoh, Datuk Halimah Mohd Saddique manakala muka baharu ialah Datuk Seri Abdul Wahid Omar, Paul Low Seng Kuan, P.Kamalanathan, Datuk Mary Yap Kain Cheng dan P. Waythamoorthy serta yang muda seperti Khairy Jamaluddin Abu Bakar.

Forest said...

MANTAP DAN BERWAWASAN

Shamsul Adabi yang dihubungi Bernama di sini, berkata pemilihan lebih ramai wakil Sabah dan Sarawak yang diberi jawatan penting di peringkat Persekutuan adalah wajar dengan mengambil kira sumbangan mereka dalam pilihan raya umum ke-13 (PRU-13), 5 Mei lepas.

"Dari Sabah dan Sarawak kesemua 17 orang dipilih menganggotai kerajaan pusat dengan jawatan menteri dan timbalan menteri. Kabinet ini sudah pastinya mengambil kira sumbangan kedua-dua negeri itu dalam pencapaian Barisan Nasional (BN) pada PRU13. "Mereka juga diberikan portfolio penting dan strategik seperti Kementerian Luar Bandar dan Wilayah, Kementerian Kerja Raya dan Jabatan Perdana Menteri," katanya. Sebelum Parlimen dibubarkan untuk PRU13, barisan kabinet dianggotai 11 wakil Sarawak dan Sabah.

Forest said...

MANTAP DAN BERWAWASAN

Shamsul Adabi juga berkata pemilihan kumpulan teknokrat seperti Abdul Wahid dan Paul Low mengukuhkan lagi iltizam perdana menteri untuk memacu Malaysia menjadi negara berpendapatan tinggi serta bebas rasuah. "Inilah yang dituntut rakyat supaya rasuah dihapuskan dan ia dipenuhi Najib dengan meletakkan Paul Low, Presiden Transparency International Malaysia mengetuai Biro Pengaduan Awam, selain menguruskan hal-hal berhubung rasuah dan integriti.

"Abdul Wahid yang juga Ketua Pegawai Eksekutif Malayan Banking Bhd pula akan diberikan tanggungjawab di Unit Perancang Ekonomi (EPU) dan menjayakan program transformasi," katanya.

Forest said...

MANTAP DAN BERWAWASAN

Kemahuan golongan belia, katanya, turut mendapat maklum balas positif perdana menteri dengan memilih Ketua Pemuda Umno Khairy sebagai Menteri Belia dan Sukan.Beliau juga berkata ketiadaan wakil MCA dan Gerakan dalam kabinet baharu itu telah diisi wakil dari Sabah dan Sarawak iaitu Mary Yap dan Paul Low.

Sebelum ini, MCA menerajui empat kementerian iaitu pengangkutan, kesihatan, pelancongan serta perumahan dan kerajaan tempatan.

Forest said...

MANTAP DAN BERWAWASAN

Sementara itu, Timbalan Ketua Kluster Politik, Keselamatan dan Hal Ehwal Antarabangsa Majlis Profesor Negara (MPN) Prof Dr Jayum Jawan menyifatkan gandingan orang lama dan baharu dalam kabinet sebagai memenuhi tuntutan pelan transformasi yang dilaksanakan perdana menteri.

"Bagi calon muka baharu, ia merupakan suntikan baharu untuk penjanaan idea dan kita harap mereka memahami kehendak masyarakat khususnya golongan muda dan perlu bekerja kuat," katanya yang juga Pensyarah Jabatan Politik dan Kerajaan, Universiti Putra Malaysia.

Forest said...

MANTAP DAN BERWAWASAN

Timbalan Dekan Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan Universiti Sains Malaysia Prof Madya Dr P.Sivamurugan pula menyifatkan barisan kabinet kali ini merangkumi semua latar belakang.

"Saya berharap mereka yang terpilih mampu menterjemah dasar dan memperkukuh pelaksanaan agenda transformasi kerajaan. Saya juga melihat golongan teknorat yang turut dipilih mampu berperanan meningkatkan ekonomi negara dan menyumbang idea dalam kerajaan kerana mereka mempunyai kepakaran," katanya.

Pemilihan Khairy dan Ketua Penerangan MIC P. Kamalanathan disifatkan sebagai tepat dan contoh pemimpin pelapis yang akan meneruskan perjuangan BN dan menarik sokongan pengundi muda yang tentunya akan bertambah dalam tempoh lima tahun akan datang, katanya.

«Oldest ‹Older   201 – 362 of 362   Newer› Newest»