Tuesday 31 January 2012

HARI-HARI TERAKHIR BUAT MUSA AMAN

Oleh: http://kelapamawar.blogspot.com


Sejurus selepas sistem penggiliran Ketua menteri Sabah yang diilhamkan oleh Tun Mahathir, menyaksikan Ketua Menteri terakhir Sabah pada waktu itu ialah Datuk Chong Kah Kiat ditamatkan, maka pengganti Chong Kah Kiat iaitu Datuk Musa Aman menjadi 'bertuah' kerana sehingga sekarang, Musa Aman mewarisi kepimpinan secara giliran itu.Mungkin sewaktu Datuk Chong Kah kiat 'memperjuangkan' agar Musa Aman menjadi penerus legasi sistem penggiliran KM di Sabah pada waktu itu, beliau tidak terfikir bahawa Musa Aman akan bertindak keatas cadangan projek pembinaan patung Mazu di Kudat, barangkali pada hemat Chong Kah Kiat dengan menunjukkan komitmen padu ketika perlantikan Musa Aman selaku KM Sabah yang baru, Musa Aman akan merelakan pembinaan patung tersebut. Namun semua meleset.Kerana Musa Aman tidak boleh diperkotak katikan begitu sahaja, disebabkan beliau juga punya percaturan politik yang sangat hebat.

Datuk Salleh Tun said,Tan Sri Pandikar Amin dan beberapa yang lain juga tidak pernah terlintas bahawa akan berlaku pengguguran yang mana mereka turut tersenarai pada PRU 12 yang lepas. Namun Musa Aman bukanlah calang-calang orangnya sehingga ada pihak yang mengatakan bahawa Musa Aman di Sabah mahu seperti Taib Mahmud di Sarawak. Mahu berada lebih lama di tampuk kuasa. Di era Musa Aman ini bukan sedikit ahli politik yang merasa 'tersisih'.Malah ada yang begitu lantang menentang pada awalnya tetapi sunyi sepi pada akhirnya. Itulah kelebihan Musa Aman terhadap musuh-musuh politiknya. Dengan kekuatan wang ringgit,segala-galanya boleh dibereskan.

Di zaman Musa Aman inilah juga berlaku banyak kes rampasan tanah adat milik rakyat. namun kes dan isu itu hanya 'panas' pada ketikanya dan berlalu tanpa apa-apa pun penyelesainya. Bukan sedikit rakyat yang membawa kepengetahuanSPRM dan SUHAKAM,malah ada yang membawa ke mahkamah, tapi sejauh mana ia menguntungkan rakyat yang terlibat?Itulah kekuatan Musa Aman di Sabah.

Politik BN Sabah bergoncang dengan hebatnya. Parti-parti komponen BN terutama LDP begitu tegang dengan kepimpinan Musa Aman, tetapi Musa Aman tidak peduli kerana yang lebih utama ialah mengatur strategi politiknya supaya terus kekal.

Sindrom penyisihan pemimpin tertentu seperti yang berlaku pada PRU12 mula diulang tayang. sebab itu sekarang pemimpin lama UMNO dan BN di Sabah mula berteka teki. Mereka takut apa yang berlaku kepada rakan politik mereka pada PRU 2008 akan menimpa kepala mereka. Sebab itu, Datuk Lajim mula melawan. Musa Aman mungkin menganggap bahawa Datuk Lajim seperti Datuk Salleh, mula-mula melawandengan USBOnya tetapi layu dihujung mekar dalam pelukan politik Musa Aman. Kali dalam hemat Musa Aman, sedang Datuk Salleh dari rumpun paling majoriti kononnya boleh tidak dipedulikan, inikan lagi hanya rumpun Bisaya yang bukan majoriti.

Datuk Musa Aman lupa bahawa Datuk Lajim bukanlah seperti mereka yang terpedaya. Datuk Lajim punya rangkaian akar yang kuat dengan Naib Presiden Umno dari pantai Timur yang mula mengintai menyepak Musa Aman dari kerusi empuknya.Ramai team dalam UMNO Sabah.Sekalipun Musa Aman berjaya membawa kemenangan BN di Sabah pada PRU 2012 nanti namun ia tidak akan bertahan lama kerana hari-hari terakhir Musa Aman memberitahu bukan sahaja pemimpin politik di Sabah yang mula menentangnya tetapi rakyat sudah mula bangkit dengan INI KALI LAH slogannya.

No comments: