Saturday 20 April 2013

MUSA AMAN PENING! PERTEMBUNGAN CALON TEMPATAN DAN ORANG LUAR DI KOTA BELUD - BN BAKAL TUMBANG!!

      PARLIMEN 169 KOTA BELUD
(Orang Tempatan Vs Orang Luar)


SPR MENGESAHKAN 5 PENJURU DI KOTA BELUD. WALAUPUN BEGITU MUNIRAH DAN RAHMAN AKAN MENJADI TUMPUAN
1. Cik Munirah orang tempatan Kota Belud. Masih muda dan boleh menjadi harapan kepada rakyat
2. Rahman Dahlan - Orang Tuaran. Jarang melawat kawasan semasa menjadi Ahli Parlimen Kota Belud. Sombong dan banyak cakap dari buat kerja. Diuar-uarkan sebelum ini ke Parlimen Sepanggar. Namun oleh kerana UMNO meletakkan kuda tua Datuk Jumat Idris di Sepanggar maka Rahman Dahlan kekal untuk dikorbankan di Kota Belud. 

Faktor pengundi Bumiputera Islam yang mencecah 60% dan pengundi Bumiputera Bukan Islam melebihi 38% pasti akan memberi kesan kepada Rahman Dahlan bekas YB banyak cakap dari buat kerja ini.  



PERTEMBUNGAN  KALAH MATI

N.08 USUKAN

Apakah Salleh Said masih faktor penentu BN di Usukan atau rakyat Kota Belud sudah bosan dengan perangai Salleh yang tidak ada pendirian yang pro Musa Aman.



Pastikan PRU13 adalah pilihan raya terakhir
Salleh Said Keruak. 



Calon PKR Dun N.8 Usukan merangkap Pengerusi Initiative For Generation bersama krew IFG menziarahi keluarga yang baru kehilangan ketua keluarga. Beliau meninggalkan seorang balu dan 4 orang anak yatim. Rumah yang sangat daif dan terletak di pedalaman. Bayangkan lebih 50 tahun merdeka. Apa pemimpin BN seperti Rahman Dahlan lakukan? juga Salleh Said, Japlim Akim......mengapa..sebab mereka kayakan tombolok mereka sahaja. Rakyat miskin tapi mereka kaya raya. cakap mengenai infrastruktur dan rumah tapi mereka sebagai wakil rakyat BN gagal membantu rakyat. Apakah pengundi Kota Belud mahu terus menderita lagi 5 tahun seterusnya?

Nota: Biodata Calon: Hj. Mustapha Hj. Sakmud - Bachelor of Engineering, University of Aberden, Scotland, United Kingdom - Master of Business Administration (MBA), UMS- Pengerusi IFG - Presiden MBS (2008-2010) - Exco MBM (2007-2009) - Timb. YDP ABIM Sabah (2008-2010) - Anugerah Khalid Al-Walid (2009)


Dua lagi calon BN di Dun N.06 Tempasuk Datuk Musbah Jamlli (Kuda tua UMNO di KB yang semakin dibenci rakyat) dan Dun N.07 Kedamaian (PBS) Herbert Timbon Lagadan yang sudah terlalu lama di Kedamaian pasti juga dalam keadaan getir. Pening..pening Musa Aman.






196 comments:

Borneo Bullet said...

nampaknya Kota Belud tetap akan menjadi kubu kuat BN..

alasan pertama - Cik Munirah masih baru dan tidak popular.. tidak ada orang kenal beliau di Kota Belud..

alasan kedua - pertandingan 5 penjuru bakal memusnahkan harapan pembangkang sebagaimana yang kebiasaan berlaku setiap kali pilihanraya berlaku..

JANGAN MENGIKTIRAF KEMENANGAN SELAGI BELUM BERTANDING.. DATUK RAHMAN DAHLAN BUKAN CALANG-CALANG ORANG..

Borneo Bullet said...

Imej PKR sudah terjejas ekoran kritikan bertubi2 yang dibuat oleh Ansari Abdullah..

walaupun PKR berjaya mengetengahkan calon boleh menang, namun disebabkan pucuk pimpinan PR gagal memberikan autonomi kepada PKR Sabah dalam membuat keputusan, maka hal itu akan dilihat sebagai kegagalan parti itu dalam membela nasib rakyat sekiranya diberikan mandat memerintah..

apa guna calon boleh menang jika gerak geri atau setiap keputusan mereka dikawal 100% oleh ANUWAR IBRAHIM?? apa jaminan Sabah akan bertambah baik di bawah PR jika pemimpin2 PKR Sabah tidak mempunyai kuasa dalam membuat keputusan??

SOKONG BN, TOLAK PR!!!!

Jujai said...

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak optimis bahawa Kota Belud, yang merupakan tempat kelahiran Umno di Sabah menerusi pilihan raya kecil pada tahun 1991, akan terus menjadi kubu kuat BN.

Jujai said...

Sehubungan itu, beliau yakin tiga kawasan Dewan Undangan Negeri iaitu Usukan, Tempasuk dan Kadamaian dalam Parlimen Kota Belud akan kekal dalam genggaman BN pada pilihan raya umum akan datang.

Jujai said...

Dalam pilihan raya lepas, semua kerusi di kawasan itu dimenangi calon BN.
Najib juga berkata Umno, yang berasal dari Semenanjung, berjaya memecah tembok kesukuan di negeri ini.

Jujai said...

Sebenarnya, sejarah Umno Sabah bermula dari Kota Belud selepas parti itu dibawa masuk oleh Tun Datu Mustapha (Datu Harun) (bekas presiden Usno) yang mana beliau sendiri membubarkan Usno. "Oleh itu, kita harus bersatu-padu di bawah panji-panji Umno dan BN supaya Sabah boleh menjadi kubu kuat BN," katanya

Jujai said...

Najib berkata walaupun rakyat Sabah mempunyai perbezaan dari segi budaya, namun ia tidak seharusnya menjadi halangan kepada mereka untuk bersatu-padu dalam arena politik demi masa depan rakyat yang lebih baik.

Jujai said...

"Kalau zaman penjajahan dahulu, mereka mendapat menguasai kita selama 400 tahun kerana mereka mengamalkan dasar pecah dan perintah. "Kita tahu kalau kita berpecah dalam kelompok yang kecil dan membiarkan sentimen kesukuan mengatasi pertimbangan yang lebih bersifat nasional dan rasional, maka kita akan menjadi masyarakat yang lemah," katanya.

Jujai said...

Perdana menteri turut mengingatkan rakyat Sabah supaya tidak terpengaruh dengan hasutan dan janji manis pembangkang kerana 'masa depan rakyat bukan di tangan pembangkang, tetapi di tangan kerajaan BN'. beliau berkata rakyat seharusnya memberi sokongan padu dan terus bersama BN yang mentabdir negara ini dengan baik, serta mengamalkan keadilan secara keseluruhan.

Jujai said...

"Hanya kerajaan BN boleh mencorakkan masa depan ke arah yang lebih maju, dan bukan pihak pembangkang yang tidak berupaya di samping penuh dengan banyak pembohongan. "Sebagai contoh, Menteri Besar Selangor sebut manifesto (parti itu) bukan satu perjanjian yang perlu ditunaikan. Kita dalam BN sebut manifesto itu sebagai satu perjanjian untuk kita tepati. Sebab itu, mereka kritik hebat apabila kita pilih tema Hari Merdeka Janji ditepati," katanya.

Jujai said...

Sementara itu, Musa menasihati rakyat supaya tidak terperangkap dengan pembangkang. "Kita akan teruskan perjuangan sehingga ke peti undi sampai kerajaan diterajui BN. Malaysia sudah ada perdana menteri yang bagus dan banyak program serta dasar dilakukan," katanya. Beliau juga berkata kehadiran ribuan orang di majlis itu menunjukkan sokongan yang kuat terhadap BN.

Unknown said...

Kita sendiri sudah tahu yang mana kerajaan BN mula bertapak di daerah tersebut. .

bayausbh.blogspot.com

Unknown said...

Jadi kita sudah tahu jawapan untuk permulaan ini. Yang mana BN pasti dapat mempertahankan kerusi yang ada.

bayausbh.blogspot.com

Unknown said...

Bukan mudah untuk menembusi kerusi yang ada di Kota belud ini yang sudah sekian lama menjadi pilihan BN.

Unknown said...

Kita perlu terus mengekalkan BN untuk Sabah. Tidak perlu cerita lain kita dapat lihat pembangunan yang telah diberikan oleh Kerajaan Bn.

Unknown said...

Itu sudah dapat membuktikan semua itu untuk kita terus menyokong kerajaan BN yang ada ini.

Anonymous said...

Semua ini hanyalah spekulasi sahaja, kita belum tau siapa yang bakal menang di Kota Belud selagi pertandingan belum bermula, tunggulah sehingga PRU-13 dahulu lah.

Unknown said...

Percayalah dengan kerajaan BN. Percayalah yang mana kerajaan ini mampu membawa Sabah pergi lebih jauh.

Anonymous said...

Ingat bahawa hanya rakyat sahaja yang memegang kuasa dalam tangan mereka. Hanya mereka sahaja yang tahu siapakah calon terbaik bagi mereka.

Unknown said...

Jom undilah BN. Tidak perlu terpedaya dengna mereka yang cuba untuk menukar kerajaan.

Unknown said...

KOTA Belud sudah siap sedia berdepan dengan PRU-13. Melihat kepada persiapan akhir yang dijalankan semua parti komonen Bn, nampaknya Bn Kota Belud sudah siap berdepan dengan ibu kepada semua pilihanraya itu.

Unknown said...

Para pemimpin yang terlibat mengatur jentera pilihanraya Kota Belud, yang diketuai oleh Pengerusi Bn Bahagian-Datuk Dr Salleh Tun Said, nampaknya cukup berpuashati dengan persiapan gerakan gempur yang berpaksi pada Pusat Daerah Mengundi dan "War Room".

Unknown said...

Para wakil rakyat Bn terutama daripada Umno telah melipatgandakan masa mereka berada di kawasan, malah wakil rakyat Tempasuk Datuk Musbah Jamli telah masuk pusingan ke empat masuk ke kawasan-kawasan kampung dan kini melakukan sentuhan-sentuhan akhir di semua PDM yang terdapat di Dun Tempasuk.

Unknown said...

Ahli Parlimen Kota Belud, Datuk Rahman Dahalan juga memperhebat program turun padangnya, yang rata-rata mengambil masa bermula dari awal pagi hingga ke malam saban hari.

Unknown said...

Adun Usukan juga tidak ketinggalan, malah aktivitinya hampir menyamai kekerapan turun padang Adun Tempasuk menemui para pengundi dan melihat sendiri persiapan atur gerak di semua PDM bagai kawasan Usukuan.

Unknown said...

Uniknya para pemimpin Umno Kota Belud, pada masa-masa tertentu, mereka bergerak mengikut jadual masing-masing, namun pada satu peringkat mereka bertemu pada satu lokasi dan ini yang membuatkan pesaing dalam PRU nanti terutama pembangkang, mati kutu dan mati akal tentang bagaimana mencari kelemahan atau kekurangan para pemimpin Bn.

Unknown said...

Para pemimpin Bn saling melengkapi antara satu sama lain, sehingga gerak gempur mereka saling sinkronasie. Faktor inilah yang menjadi petunjuk bahawa Kawasan Kota Belud akan terus dimenangi oleh calon-calon Bn.

Unknown said...

Mesyuarat kali ini sepertibiasa dipengerusikan oleh Datuk Dr Salleh Tun Said sebagai Pengerusi Bn kawasan Kota Belud. Mesyuarat itu turut dihadiri oleh MP Kota Belud-Datuk Rahman Dahalan; ADUN Tempasuk-Datuk Musbah Jamli; ADUN Kedamaian-Datuk Herbert Timbon Lagadan. Sementara ADUN Usukan-Datuk Japlin Akim tidak dapat turut serta kerana ada urusan rasmi yang bertembung dengan jadual masyuarat tersebut.

Unknown said...

Kawasan Kota belud sememangnya adalah wilayah Bn, kerana di kawasan ini lah lahirnya anak sulung Umno Sabah.

Unknown said...

Pada pilihanraya 1994, di mana Bn masih merupakan pembangkang di peringkat negeri, Bn mampu mempertahankan Dun Usukuan dan merampas Dun Tempasuk dan Parlimen Kota Belud daripada PBS, sementara Dun Kedamaian masih dimenangi parti PBS.

Unknown said...

Selepas PBS diterima semula ke kubu Bn pada tahun 2002, maka menjadikan Kota Belud sebagai kubu kuat Bn. Keupayaan Bn menjadi kubu kuat Bn telah terbukti pada PRU-2004 dan PRU-2008 apabila semua kawasan termasuk Parlimen dimenangi dengan mudah.

Unknown said...

Di pihak Bn terdapatnya ramai nama-nama besar dalam politik, namun di pihak pembangkang, tidakpun terdapat calon-calon yang boleh menggugat mereka. Tidak dinafikan, calon-calon pembangkang akan mendapat undi, namun undi itu tidak mencukupi untuk mencapai kemenangan.

Unknown said...

Keistimewaan para pemimpin Bn adalah bergerak bersama secara kolektif, saling melengkapi antara satu sama lain untuk memajukan rakyat.

Unknown said...

Pada PRU-13 akan datang, adalah dijangka semua pemimpin peringkat Kota Belud akan berkerja sebagai satu pasukan untuk mememangkan siapa sahaja calon-calon yang dipilih oleh pucuk pimpinan mewakili Bn; kerana yang penting adalah kemenangan parti.

Unknown said...

UMNO lahir di Kota Belud pada tahun 1991 melalui pilihanraya kecil (PRK) Usukan. Calon Umno pada PRK itu adalah Tun Datu Mustapha mantan Presiden USNO yang membubarkan parti tertua Sabah itu bagi memberi peluang kepada Umno mengembangkan sayapnya di Sabah.

Anonymous said...

Melihat kepada pengekalan sebahagian besar penyandang sedia ada, BN Sabah memang yakin melangkah ke PRU 13. Ini kali lah!

Anonymous said...

Lima muka baru diketengahkan kali ini, iaitu untuk kawasan DUN Bongawan Mohamad Alamis, En. Isnin Aliasneh (Klias), En. James Ratib (Sugut), Yusof Apdal (Lahad Datu) dan Jaujan Sambukong (Sulabayan). Datuk Salleh Tun Said kembali ke kawasan Usukan menggantikan Datuk Japlin Akim yang digugurkan.

Anonymous said...

Demikian diumumkan oleh YAB Datuk Seri Panglima Hj. Musa Hj. Aman di Pejabat Umno Negeri Sabah, Karamunsing pada pukul 4.40 petang tadi.

Anonymous said...

PERANGAI macam budak kecil...gara-gara merajuk terus melompat untuk bertanding sebagai parti BEBAS bagi merebut kerusi P.169 Kota Belud. Kenapa merajuk tu ging???

Anonymous said...

Beginilah kisah seorang calon BEBAS di Kota Belud tu iaitu dinakan** LAMSIL BIN AMIDSOR, 53 tahun. Beliau yang berasal dari kg. Taun Gusi, Kota Belud mengambil tindakan sedemikian kerana dikatakan "MERAJUK" dengan Datuk Rahman Dahlan, penyandang kerusi parlimen.

Anonymous said...

Menurut sumber, dinakan Lamsil ni merajuk gara-gara panggilan telefonnya tidak dijawab oleh Datuk Rahman Dahlan. Sampai begitu sekali ging??? Naaaa.....mungkin betul tekaan Datuk Rahman Dahlan tu bahawa sebelum ini dinakan Lamsil tu cuba untuk memecah-belahkan parti UMNO di peringkat cawangannya di kg. Taun Gusi, Kota Belud.

Anonymous said...

Kalau dah maklumat awal sudah diperolehi, buat apa mau layan panggilan telefon daripada dinakan Lamsil tu kan Datuk? Buang masa saja.....banyak lagi perkara penting lain yang nak diuruskan.

Anonymous said...

Apa yang menariknya ialah, pencalonannya sebagai calon bebas disokong oleh anaknya sendiri iaitu dinakan Mohd. Khidir. Hahaha.....lawak sungguh taktik mu itu wahai dinakan Lamsil.

Anonymous said...

Apa yang paling melucukan lagi ialah, dinakan Lamsil mengisytiharkan bahawa seluruh pengundi di kg. Taun Gusi menyokong sepenuhnya tindakan beliau dan akan mengundi beliau sebagai calon BEBAS.

Anonymous said...

Hahahaha.....kalau lah betul seluruh pengundi di kg. Taun Gusi tu sokong sepenuhnya dinakan Lamsil tu, kenapa lantik anak sendiri jadi penyokong ging??? Tiada orang lain lagi ka??? Macam SYOK SENDIRI jak ging tu?

Anonymous said...

TAPIIII.....yang paling lucunya lagi ialah, beliau mengatakan bahawa beliau akan menggunakan sepenuhnya pengundi dan jentera BN di seluruh parlimen Kota Belud untuk memastikan dia menang. Jangan pulak ingat kepimpinan parti 'bodoh' dan akan membiarkan perkara demikian berlaku ging.....kau itu yang 'bodoh'. Hahaha....

Anonymous said...

Aiyaaa ging....pengundi BN di kg. Bobot pun ada yang tidak kanal sama kau itu....apatah lagi pengundi di Pangkalan Abai dan kawasan lain.

Anonymous said...

Lawak juga mendengar cerita dinakan Lamsil ni. Perangai macam budak kecil. Apapun, hentikan mimpi mu itu dinakan Lamsil. Silap haribulan, wang deposit mu akan hilang nanti. Hahahaha....kesian!!!!

Anonymous said...

I think we shouldt put Musa Aman as our enemy. We should realize what his gov has done for this Sabah.. Check it out!

Sabah: Year in Review 2012


Solid investment figures and praise for the state’s finan­cial management have been among the highlights in a year that has seen stable economic growth for Sabah. The focus will now shift to ensuring that budget programmes designed to build on those achievements are implemented properly.

In November, Deputy Prime Minister Datuk Seri Muhyiddin Yassin characterised Sabah’s financial performance as ‘ex­traordinary’, noting that RM255.7 million (US$83.69 million) from the country’s rural transforma­tion programme – some 26 per cent of the overall figure – was being invested in more than 2000 transformation projects.

Private sector investments in­creased to RM94 billion (US$30.85 billion) in 2011, up 19.4 per cent compared to 2010, Muhyiddin said, and foreign direct invest­ment (FDI) reached RM32.9 billion (US$10.79 billion) last year, up 12.3 per cent from the RM29.3 billion (US$9.6 billion) seen in 2010.

This momentum continued into 2012: as of October, some RM114 billion (US$37.31 billion) worth of investment had been recorded in the state since the 2008 launch of the Sabah Devel­opment Corridor (SDC), which aims to triple the state’s gross domestic product (GDP) per capita and increase total GDP four-fold by 2025. In the same month, Datuk Seri Musa Aman, the chief minister of Sabah, noted that some US$20 billion worth of oil and gas projects had been implemented in 2012.

A recently approved Invest­ment Incentive Package for the SDC is expected to further increase investment activity in the state. The incentives cover investment in tourism, manu­facturing, agriculture and major industries, and are available in designated strategic develop­ment areas and projects such as Kinabalu Gold Coast Enclave, Sabah Agro-Industrial Precinct (SAIP), Sandakan Education Hub, Sabah Oil and Gas Indus­trial Park, Interior Livestock Valley, Marine Integrated Clus­ter and the Lahad Datu Palm Oil Industrial Cluster (POIC),

“The incentives will vary based on the focus areas, offer­ing incentives such as full tax exemption on statutory income for up to 10 years, investment tax allowance of 100 per cent on qualifying capital expenditure for five years, and full exemption on import duty and sales tax exemp­tion, subject to current policy,” Musa said in December.




Anonymous said...

I think we shouldt put Musa Aman as our enemy. We should realize what his gov has done for this Sabah.. Check it out!

Sabah: Year in Review 2012


Major chemical and bio-or­ganic operations also set up shop in the state’s POICs in 2012. A stand-out was a RM4.5 billion (US$1.47 billion) fertiliser plant planned by national oil firm Pet­ronas, which is expected to almost double its fertiliser output from 1.4 million tonnes to 2.6 million tonnes annually. With some 1.36 million ha under cultivation and RM16.75 billion (US$5.48 billion) worth of palm oil exports for the first nine months of 2012, the state is regarded as the world’s third-largest producer of palm oil.

It is also hoped that the manu­facturing sector will benefit from further investment. The Malaysian Investment Develop­ment Authority (Mida) revealed in September that the sector had received RM4.8 billion (US$1.57 billion) in investments during the first nine months of 2012, with Sabah being the country’s sec­ond-most preferred investment destination for manufacturing activities. The state welcomed RM921.4 million (US$301.56 mil­lion) in investment in the sector throughout 2011.

To further encourage industry growth, in 2012 Mida offered Sabah enterprises a RM1 billion (US$327.28 million) fund for re­search and development, as well as training and acquisition of for­eign and domestic technology.

The key investments eligible for the fund include the Kinabalu Gold Coast Enclave, SAIP, Lahad Datu POIC, Sabah Oil and Gas Terminal, Sandakan Education Hub and Marine Integrated Cluster.

In late October, the state re­vealed its largest-ever budget, totalling RM4.09 billion (US$1.34 billion), with some RM764 mil­lion (US$250.05 million) allo­cated to the construction of roads, bridges, ports, harbours and rail service.

There are also plans for a public transport system to be built in the capital, Kota Kinabalu, as part of federal urban transformation plans.

Increased state spending is like­ly to lead to continued economic expansion: the state’s economy recorded an average growth of 5.3 per cent between 2007 and 2010, which is 1.1 per cent higher than the national growth rate over the same period, Musa said. He expects the state’s economic growth to be between five and six per cent this year.

The state’s fiscal responsibility has not gone unnoticed. In Sep­tember, local agency RAM Rat­ings reaffirmed the ‘AAA’ rating of the state government’s bonds for a fourth consecutive year.

“The rating reflects Sabah’s rich natural wealth, which re­mains key to spurring economic growth, the government’s strong revenue-adjustment capacity, its healthy fiscal position, and its supportive relationship with the federal government. These strengths balance the challenge of unlocking Sabah’s long-term development potential,” wrote RAM Ratings.

The state is working to segue this potential into playing a key role in the Brunei Darussalam, Indonesia, Malaysia, Philip­pines-East Asia Growth Area (BIMP-EAGA) initiative, with Musa noting in October that sig­nificant improvement in Customs and trade procedures had been achieved among the members in 2012.

Sabah aims to focus on agricul­ture, tourism, manufacturing, and oil and gas in the initiative.

Anonymous said...

No reason to hate current gov. I want to emphasize the success brought by Barisan Nasiona as these far

Malaysia: Year in review 2012


It has been another year of good growth for Malaysia, even as the international economic climate has been uncer­tain. Strong domestic demand, government investment, greater diversification and regional resil­ience have all played their part.

Gross domestic product (GDP) growth was expected to hit five per cent this year or possibly exceed it, according to several analyses. The economy has been supported by higher incomes and accommodative monetary policy, as well as by government spending.

Malaysia has been pushing ahead with its Economic Trans­formation Programme (ETP), which seeks to lift the country to its long-term target of achieving middle-income status by 2020.

To this end, the ETP entails large-scale investments in infra­structure, health and education, as well as interlinked efforts to push key sectors further up the value chain, in order to reduce Malaysia’s reliance on raw ma­terial exports and increase skill and income levels.

After talks between Malay­sia and Singapore in January, the two countries agreed to strengthen transportation links to benefit bilateral trade and the construction sector. Progress has been made on a S$9.7 billionn mass-transit railway system linking Malaysia’s southern Jo­hor state and Singapore, which is part of a new line that will cut travel times from Kuala Lumpur to Singapore from six hours to 90 minutes.

In May, the international busi­ness press reported that AECOM Technology had been awarded the S$42 million contract for the design and engineering study for the Malaysia-Singapore Rapid Transit System (RTS) link by the relevant Singaporean and Malaysian authorities.

Infrastructure development also entailed the expansion, upgrading and diversification of Malaysia’s power-generation capacity. In May, Peter Chin Fah Kui, the Minister of Energy, Green Technology and Water, announced that Malaysia would increase the proportion of elec­tricity it generated from coal to 44 per cent, up from 30 per cent, and lower the share derived from gas to 46 per cent from 60 per cent.

Anonymous said...

No reason to hate current gov. I want to emphasize the success brought by Barisan Nasiona as these far

Malaysia: Year in review 2012


The government’s desire to lower dependency on gas supply was informed by rising gas prices, and a desire not to pass them on to customers, as well as by a connected gas supply shock in 2011.

In May, the government con­firmed plans to invest US$3 billion through state power firm Tenaga Nasional to construct two new hydropower plants and two new coal-fired stations, with a total of more than 2,500 megawatts of installed capacity.

Meanwhile, further genera­tion capacity is needed to sup­port the demands of Malaysia’s manufacturing sector, which has performed well in 2012. Industrial production rose by 4.9 per cent in the first nine months of 2012, according to official data.

Manufacturing output rose by 5.2 per cent year-on-year, while the other segments included in industrial production – mining and electricity – grew by 5.9 per cent.

Growth came despite the un­certain global economic climate, which was affected by the euro­zone crisis, the US debt problems and slowdowns in major emerg­ing markets. However, strong domestic demand has helped manufacturers offset slower exports.

Together, manufacturing and mining contribute 35 per cent of GDP, so the expansion of industry has been key to the economy’s good performance in 2012. Next year seems likely to see similarly healthy levels of GDP growth, as both upside and downside risks from 2012 are likely to continue into 2013.

On one hand, the Malaysian economy should continue to ben­efit from its realignment towards domestic demand, supported by an expected maintenance of low-interest rate policy and the further roll-out of the ETP.

The development of value-add­ed industries, as well as service sectors such as tourism, should also help the economy.

On the other hand, Malaysia cannot be immune from inter­national events. A significant worsening in the eurozone, the US, or a ‘hard landing’ slowdown in China would undoubtedly have an impact.

The Malaysian general elec­tion, due by June 2013, may also create an element of political uncertainty, though it is also spurring government spending.

The economy, particularly gov­ernment finances, remains sensi­tive to fluctuations in commodity prices, including that of oil.

Observers were split on wheth­er there will be a slowdown, or if the economy could accelerate further.

The UK’s Institute of Chartered Accountants in England and Wales saw a drop to 3.8 per cent, and international investment bank Nomura expected a fall to 4.3 per cent from 5.3 per cent in 2012.

Manokaran Mottain, the chief economist at Kuala Lumpur-based Alliance Investment Bank, has forecast a slight fall to five per cent from the 5.2 per cent he expected this year.

The independent Malaysian Institute of Economic Research, however, forecast a pick-up from 5.1 per cent to 5.6 per cent.

Policy-makers will be keeping a keen eye on the international environment, as Malaysia cannot go it alone.

However, next year should see the developed and diversified future economy envisaged by the ETP move closer.


Anonymous said...

Everybody has a fair chance of winning the constituency

Anonymous said...

Pertembungan beberapa penjuru di seluruh Sabah dalam Pilihan Raya 2013 akan menguntungkan Barisan Nasional (BN) terutamanya di kawasan yang pembangkang lemah, kata penganalisis hari ini.

Mereka, walau bagaimanapun menegaskan, pertembungan beberapa penjuru bagi pilihan raya umum 5 Mei tidak akan menjejaskan peluang pembangkang untuk menang di kerusi Parlimen seperti Keningau atau Beaufort dimana pengundi memilih berdasarkan personaliti berbanding parti politik.

Anonymous said...

“Pertembungan beberapa penjuru akan mengurangkan peluang pembangkang untuk menang kerusi secara maksimum,” kata penganalisis politik dari Sabah, Dr Arnold Puyok kepada The Malaysian Insider hari ini.

“Di kawasan dimana pembangkang tidak kuat, pertembungan beberapa penjuru mungkin menguntungkan BN, akan tetapi di kawasan dimana faktor personaliti melebihi faktor parti, pertembungan beberapa penjuru tidak menjejaskan peluang pembangkang,” tambah beliau.

Anonymous said...

Pertembungan beberapa penjuru berlaku di Sabah diantara BN, parti pembangkang Pakatan Rakyat (PR), parti pembangkang tempatan SAPP dan STAR dan sejumlah calon bebas pada Hari Penamaan Calon hari ini.

Kerusi Keningau akan menyaksikan pertarungan diantara dua jaguh penyandang kerusi Tan Sri Joseph Pairin Kitingan dari PBS dan Datuk Dr Jeffrey Kitingan yang merupakan pengerusi STAR dan adiknya.

Anonymous said...

Jayum turut mengatakan pertembungan pelbagai penjuru diantara parti pembangkang akan memberikan kelebihan kepada BN, tetapi mengatakan calon bebas tidak akan memberikan impak besar kerana kurang mempunyai sokongan akar umbi.

Anonymous said...

Secara amnya anda boleh melihat calon berasaskan personaliti bertanding, terdapat dua parti utama bertanding,” kata Faisal dari Universiti Malaysia Sarawak.

Anonymous said...

Pertembungan memang lumrah kehidupan

Anonymous said...

In fact Musa has done a lot for Sabah

Anonymous said...

Sabah Chief Minister Datuk Seri Musa Aman told English-language mainstream media on Wednesday not to play up the Royal Commission of Inquiry (RCI) on illegal immigrants.

Anonymous said...

he has been unequivocally hailed by vox populi as their choice as the best chief minister of Sabah since 1963.

mantera said...

Kemunculan semula bekas Ketua Menteri Datuk Seri Salleh Said Keruak dalam kancah politik Sabah, khususnya pada pilihan raya umum ke-13 (PRU13) sudah lama ditunggu-tunggu rakyat negeri ini, terutama di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Usukan.

mantera said...

Menurut penduduk Usukan, pemilihan Salleh sebagai calon Barisan Nasional (BN) bagi kawasan DUN itu kali ini adalah tepat pada masanya kerana beliau merupakan pemimpin yang berpengalaman luas dan berwawasan untuk membela nasib rakyat.

Anonymous said...

The extraordinariness of Musa Aman’s feat is demonstrated by the unbelievable turnaround that he has brought about in Sabah’s social and economic scene. Needless to say, his political success is based on this transformation.

mantera said...

"Datuk Salleh bukan calang-calang orang, beliau pernah memegang pelbagai jawatan dalam kerajaan termasuk sebagai menteri negeri, Ketua Menteri dan sekarang Speaker Dewan Undangan Negeri Sabah.

mantera said...

Beliau tidak perlu lagi diperkenalkan kepada pengundi di sini kerana beliau pernah menjadi wakil rakyat sebelum ini. Sebab itu, kami amat mengalu-alukan kehadiran beliau di Usukan.

mantera said...

"Kita yakin Datuk Salleh boleh membawa pembaharuan dan seterusnya mentransformasi kawasan Usukan sehingga menjadi antara pekan termaju di Sabah

mantera said...

BN adalah pilihan terbaik untuk rakyat Sabah termasuk di Usukan kerana kerajaan BN merupakan sebuah kerajaan yang kukuh, banyak program pembangunan yang telah dilaksanakan di seluruh negara khususnya di kawasan luar bandar tanpa mengira bangsa, agama dan keturunan.

mantera said...

mengajak rakyat Usukan untuk memberi kemenangan yang besar kepada BN pada pilihan raya umum kali ini, sekali gus mempertahankan status DUN Usukan sebagai kubu kuat BN di Sabah.

mantera said...

Abdul Rahim Jantan, 49, dari Usukan yang turut menyokong pemilihan Salleh sebagai calon BN di kawasan itu berkata walaupun Salleh pernah menjadi wakil rakyat di kawasan itu sebelum ini namun 'tempohnya tidak memadai' berbanding dengan sesetengah anggota politik di negeri ini.

mantera said...

Datuk Seri Salleh Said membuat kemunculan semula sebagai calon bertanding di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Usukan dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).

mantera said...

Saya yakin BN tiada masalah mengekalkan kerusi Barisan Nasional (BN) di Kota Belud, khususnya di Usukan. Hakikatnya, BN mempunyai rekod pencapaian cemerlang di Kota Belud," katanya

mantera said...

Salleh yang sebelum ini bertanding bagi kerusi Parlimen Kota Belud dan DUN Usukan pada 2004 tidak bertanding pada pilihan raya umum 2008, namun terus aktif dalam politik.

mantera said...

Kemenangan BN akan memastikan kesinambungan pembangunan di Kota Belud khususnya di Usukan,

mantera said...

Dengan ketokohan, pengalaman dan pencapaian pendidikan yang baik, saya percaya Salleh boleh melakukan sesuatu untuk 'menolong' orang Usukan

mantera said...

Salleh yang juga Ketua Umno bahagian Kota Belud, adalah pejuang sebenar parti atau seorang yang setia kepada perjuangan Umno.

mantera said...

isu yang dimainkan oleh pembangkang di situ kebanyakannya sudah lapuk dan sengaja diputar belit oleh pembangkang semata-mata mahu meraih sokongan rakyat.

mantera said...

Apa yang nyata ialah penduduk Usukan telah mendapat pembelaan yang sewajarnya terutama yang berpendapatan rendah dan kita berharap Salleh yang bakal menjadi wakil rakyat kami akan memberi tumpuan kepada pewujudan lebih banyak peluang kerja termasuk dalam industri minyak dan gas

Anonymous said...

The result is that he has proved beyond all doubt that if a politician uses the official and political power in his hands for the betterment of ordinary people’s lives, he becomes virtually unbeatable.

Anonymous said...

Malaysia will be a much improved country if this simple lesson provided by Musa Aman is widely emulated. And at no time is there a greater need for such emphasis on the fundamental requirements of the people than in the present murky atmosphere when, as Lim Kit Siang has said, the country’s ‘moral universe’ has shrunk.

Anonymous said...

the incarceration of thousands of illegals and criminals, and the fall in the number of abductions to nearly zero in the east-coast of Sabah, and the continuous deportation of illegals back to Philippines and Indonesia, have largely restored the common man’s faith in the administration’s clout and goodwill

Anonymous said...

In a state where the parties are not averse to get illegals as voters or illegals as cadres, since the days of the Late Tun Mustapha, the chief minister has shown that he means business. Besides, as the Sabah State Security Chief, he does not use the police to harass the opposition and he upholds civil liberties.

Anonymous said...

There has also been a vast improvement in the condition of roads with the restoration and construction of nearly hundreds of kilometers of highways and bridges, including elevated hanging bridges.

Right said...

Pelbagai rancangan pembangunan telah dirangka oleh kerajaan bagi memastikan Kota Belud yang kaya dengan pelbagai destinasi pelancongan dan warisan kebudayaan berada pada kelasnya yang tersendiri.

Right said...

Kerajaan BN akan menjadikan daerah tersebut sebagai pusat agropolitan, kota jelapang padi, selain bakal turut dikenali sebagai lokasi terbaru untuk sumber minyak dan gas di Sabah.


Right said...

Menurut Abdul Rahman yang juga Setiausaha BN Sabah, perancangan pembangunan di Kota Belud menjadi lebih mudah kerana kelebihan perpaduan dan keakraban yang sangat tinggi dalam kalangan semua kaum.


Max said...

Sabah Barisan Nasional is confident of retaining all four seats in the Kota Belud area in the coming general election.

Max said...

The four seats are the three state constituencies of Tempasuk, Usukan and Kadamaian, and the sole parliamentary seat of Kota Belud. They are currently held by Sabah Umno and its strongest ally Parti Bersatu Sabah.

Max said...

Musa said he was happy to see the show of support in Kota Belud led by state Umno deputy chief, Salleh Said Keruak, who is also Umno divisional head for Kota Belud.

Max said...

“I’m touched by the show of support here, the very place where Umno was born in Sabah,”
Musa said, recalling how the late Mustapha Harun won Usukan for Umno in a by-election in 1991.

Max said...

While Salleh said under the current scenario, BN would win all four seats in Kota Belud judging from the progress the party has brought there and also the sentiments of the people.

Max said...

Salleh also paid tribute to Musa’s leadership, saying he is the best person to bring development and progress to Sabah and the people regardless of colour, religion and political affiliation.

Max said...

“We in Kota Belud are fortunate to have a chief minister who loves this place and always made it a point to come here to see and listen to us even though he has a very tight schedule,” he said.

kamal said...

Former Chief Minister Datuk Seri Mohd Salleh Tun Said has returned to the political arena contesting in his stronghold seat, Usukan.

kamal said...

Facing two unknown candidates from PKR and Star, Salleh who is also a three-term MP of Kota Belud is expected to pull through easily despite what many consider are “ripples in Kota Belud”.

kamal said...

“We are not expecting any tough fight in all the state constituencies,” he said in referring to the state seats of Tempasuk, Kadamaian and Usukan, which are under the Kota Belud parliamentary seat.

kamal said...

Incumbent Kota Belud MP Datuk Abdul Rahman Dahlan is defending the seat against four others comprising Isnaraissah Munirah Majlis of PKR, Jalumin Bayogoh (Star) and Independent candidates comprising Lamsil Hamidsor and Kanul Gindol.

kamal said...

Salleh, who is also Sabah Umno deputy chief, considered the needs of the constituents have mostly been made except for trivial issues, which would not make any impact to the outcome of the results.

kamal said...

Besides being Sabah’s youngest chief minister at 37, Salleh is also a Phd holder in the field of politics and government from Universiti Putra Malaysia.

kamal said...

A twice Usukan assemblyman prior to this elections, Salleh also holds BA in political science and Master Degree in Government and Political Science from Universiti Putra Malaysia.

kamal said...

The experienced politician does not see much threat in Kota Belud coming from the opposition parties including homegrown parties like Sabah Progressive Party and Star.

kamal said...

Star party is fielding candidates in all the state seats while SAPP has representatives in two state seats.

kamal said...

BN Datuk Musbah Jamli is defending his Tempasuk seat against Awang Laiman Ikin (PAS), Abdul Malik Mohed (SAPP) and Suwah Bullih (Star) while incumbent Datuk Herbert Timbun Lagadan (BN-PBS) is staving off the challenge from Uloh @ Jeremmy Majalad (PKR), Peter Marajin (SAPP) and Rubbin Guribah (Star).

kamal said...

With three incumbents defending their respective seat, Salleh’s return is expected to cement a stranglehold on Kota Belud for BN.

kamal said...

For Salleh, his opponents are Mustafa Sa’mud (PKR) and Bakaruddin Ismail (Star).

Kota Belud has 51,467 voters with 16,866 in Tempasuk, 15,903 (Kadamaian) and 18, 698 (Usukan).

Anonymous said...

Bagi saya apa yang penting semangat

Anonymous said...

Sabah chief minister, Datuk Seri Musa Aman is not ready to talk about candidates who will be running in GE13.

Anonymous said...

Musa said that he was confident that the Barisan will do well and equal its last election performance of winning 59 of the 60 state and 24 of the 25 parliamentary seats.

Anonymous said...

he feared that Sabah and its people would suffer a setback if they picked the wrong party and leader to form the government after the general election.

Anonymous said...

Musa said the people of Sabah were not easily influenced by the opposition which feigned blindness and refused to admit the prolific development in Sabah under Barisan.

Anonymous said...

the people had enjoyed and benefited from numerous initiatives implemented under Najib such as the Government Transformation Programme.

Anonymous said...

The Sabah government is business-friendly. We have an Open Sky Policy and have just recently upgraded the Kota Kinabalu International Airport to facilitate better travel.

Anonymous said...

We are constantly looking into the many economic considerations in this area that is key to creating a robust economy for Sabah. The government's will and decision alone, though a significant force, is not enough. We need to look at passenger-load demand, market, population, airport characteristics and even aircraft sizes.

Anonymous said...

Many agencies, both government and private, are working relentlessly in the background to produce solutions.

Anonymous said...

In the last 50 years, the temperature in Malaysia has gone up by 1.1 degree celcius and our sea waters are increasing at an alarming 1.25mm a year.

Anonymous said...

Apart from good quality teachers, there is also the need for stable policies so that students do not suffer confusing transition periods. This is a national concern.

Anonymous said...

Politicians need to understand the need to deliver and in fact, over-deliver on expectations that the rakyat have.

Anonymous said...

There are ups and downs to deal with in politics, just like or maybe even more so than other fields.

Anonymous said...

Despite pressure, we did not bow to any groups to carry out operations in Maliau Basin, one of the world's last, untouched rainforests in the world with invaluable ecological value.

Anonymous said...

This was done with the knowledge that Maliau Basin had 200 million tonnes of coal that could power the nation for the next 20 years.

Anonymous said...

A pledge to continue to find solutions to Sabah illegal immigrant problems and solutions to native land issues is one of the highlights of a special 16-point Sabah Barisan Nasional manifesto.

Anonymous said...

The special manifesto by the state Barisan, aimed at countering various local issues, including oil royalties raised by the opposition, was launched by Sabah Barisan chairman Datuk Seri Musa Aman together with heads of component parties at the Sabah Umno headquarters here on Monday.

Anonymous said...

About RM1.136bil had been disbursed as of Sept 30 this year, from the total RM1.39bil allocation under the Ninth and 10th Malaysia Plans, to drive the Sabah Development Corridor (SDC).

Anonymous said...

Chief Minister Datuk Seri Musa Aman said the money was channelled for this purpose to the Sabah Economic Development and Investment Authority (Sedia).

Anonymous said...

the total cumulative investment committed under the private sector-led SDC projects as at Sept 30 and since its launch in 2008 had reached RM114bil.

Anonymous said...

the measures introduced in aligning the SDC with the Economic Transformation Program-me, Government Transformation Programme and the 10th Malaysia Plan had succeeded in boosting business confidence in the state.

Anonymous said...

Sedia has engaged with Biotech-Corp to attract investments into the biotech sector, which is a new source of growth in Sabah.

Anonymous said...

Sedia was also supporting the development of the creative industry in Sabah, with Yayasan Sabah Community College having been designated the implementing agency to initiate incubator programmes via a SDC allocation to develop creative digital content in the state.

Anonymous said...

A total of 466,938 primary and secondary students will benefit from the Government’s RM100 early schooling aid, Chief Minister Datuk Musa Aman said.

Anonymous said...

the total assistance in Sabah, worth RM46.6mil, would reduce the financial burden for parents

Anonymous said...

Musa also said the federal aid had been sent to respective education offices in the districts for distribution.

Anonymous said...

The government is always looking and assessing the situation to help the people and assistance like educational aid is important as education is an important aspect in the development of the country

Anonymous said...

Barisan Nasional has put behind its setback in the 2008 general election and is set to go into a tooth-and-nail battle with the Opposition with a highly-motivated team.

Anonymous said...

He said the ruling coalition had solidified its position since the last polls, with changes in the leadership, resolving problems within component parties and the initiatives by Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak to address issues affecting the people being well-accepted.

GG said...

nama pakatan pembangkang amat idealistik. Gah namanya tetapi hakikatnya seperti 'gong', kosong di dalamnya, hanya gema sahaja boleh didengar hingga berkilometer jaraknya.

GG said...

Impian pembangkang untuk 'menakluk' Sabah akan tinggal sekadar mimpi ngeri, atau sekadar mengigau dengan mulut dipenuhi air liur yang bukan setakat basi tetapi amat busuk sekali.

GG said...

Maksud pakatan adalah berpakat dan dalam dimensi politik pembangkang, ia merupakan kerjasama untuk menumbangkan Barisan Nasional (BN).

GG said...

Resepinya amat mudah, jika berlawan jangan sesekali meletakkan semua calon mereka dalam satu kawasan untuk menumbangkan wakil BN.

GG said...

Di Sabah, terdapat 25 kawasan Parlimen dan 60 Dewan Undangan Negeri, (DUN) hampir dua pertiga daripadanya ditandingi secara bertindih antara pembangkang seperti Pas, PKR, DAP, Parti Maju Sabah (SAPP), Parti Reformasi Negeri Sabah (Star) dan beberapa lagi calon yang kecewa kerana nama 'tidak naik' atas tiket Bebas.

GG said...

Pelbagai resolusi dan deklarasi sebelum ini untuk memastikan pertandingan satu lawan satu antara pembangkang dan BN hanya tinggal sekadar catatan atas kertas cadangan, semuanya tidak berjaya.

GG said...

Bayangkan untuk meletakkan calon pun tiada kesepakatan, apa pula ceritanya jika ditakdirkan mendapat mandat

GG said...

rakyat, buatlah pilihan bijaksana, nilailah apa yang sedang melanda pembangkang Sabah, adakah mereka ini akan dijadikan pemimpin. Masalah antara mereka pun gagal diatasi, inikan pula masalah rakyat yang semestinya pelbagai ragam.

GG said...

Daripada 25 Parlimen dan 60 DUN, hanya dua sahaja yang ditandingi satu lawan satu, iaitu Parlimen Sandakan dan DUN Tanjung Batu.

GG said...

Daripada 25 Parlimen dan 60 DUN, hanya dua sahaja yang ditandingi satu lawan satu, iaitu Parlimen Sandakan dan DUN Tanjung Batu.

GG said...

ketidaksepakatan pembangkang menunjukkan mereka gagal untuk menguruskan parti mereka sendiri dengan sebaiknya.

Anonymous said...

Sehingga tamat proses penamaan calon pada 20 April 2013, terdapat sekurang-kurangnya 7 kerusi DUN & Parlimen yang menyaksikan pertindihan calon membabitkan PAS dan PKR.

Anonymous said...

Pertindihan yang berlaku ini melibatkan satu kawasan Parlimen dan 6 DUN di beberapa negeri seperti Johor, Pulau Pinang, Terengganu, Sabah dan Selangor, menyebabkan ramai penyokong PR pening memikirkan puncanya.

Anonymous said...

Kebanyakan kerusi yang bertindih calon ini secara umumnya kuota untuk PKR tetapi dipertikaikan oleh PAS kerana merasakan jenteranya lebih kuat di kawasan terlibat.

Anonymous said...

Namun menurut Presiden PAS, Abdul Hadi Awang pula, pertindihan ini sengaja dilakukan kononnya untuk menghalang kemasukan syaitan sambil mengaitkan peristiwa kejatuhan PR di Perak pada awal 2009.

Anonymous said...

Katanya, “inilah sebabnya bertindak bertanding itu…nak menyelamatkan Pakatan Rakyat, kita tak mahu jadi macam Perak, perintah sekejap pastu jatuh, PAS bertindak, PAS tetap bersama Pakatan Rakyat.”

Anonymous said...

“PAS bertindak untuk memelihara, keteguhan bukan saja masa pilihan raya, keteguhan selepas kita diberikan kemenangan oleh Allah SWT, supaya syaitan-syaitan tidak boleh masuk Pakatan Rakyat.”

Anonymous said...

Bijak alasan spin yang diberikan Hadi apabila mengaitkannya dengan isu kejatuhan PR di Perak kemudian disabitkan pula syaitan semata-mata untuk meredakan keresahan yang sedang membuak-buak di kalangan penyokong PR khususnya PKR tika ini.

Anonymous said...

Tapi sedar tak sedar, Hadi sebenarnya meluahkan keraguan PAS terhadap calon-calon PKR, dengan kata lain, penjelasan yang dibuatnya itu mengesahkan lagi betapa selama ini PAS memang tidak percaya dengan kesetiaan pemimpin PKR.

Anonymous said...

Sesebuah pakatan andainya tidak wujud kepercayaan sesama rakan sepakatan, itu tanda tiada nilai kerjasama utuh di kalangan mereka. Pakatan sedemikian takkan bertahan lama, tiba masanya masing-masing akan bercakaran.

Anonymous said...

Apa yang berlaku ini memberi gambaran jelas betapa tidak sepakatnya PR untuk menghadapi PRU-13, gabungan rapuh sebegini mustahil untuk mendapat kepercayaan rakyat apatah lagi untuk diberi tanggungjawab menerajui negara.

Anonymous said...

Justeru itu, tak usahlah PR berangan lagi untuk menang pada PRU-13, sebaliknya lebih baik masing-masing bersiap siaga untuk menghadapi perang sesama sendiri yang dijangkakan berlaku selepas PRU ini kelak.

Unknown said...

Rakyat akan memberi sokongan padu kepada Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) ekoran perancangan parti sentiasa memastikan kehidupan yang lebih selesa dan terjamin.

Unknown said...

Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Haji Aman, berkata keyakinan rakyat terutamanya di negeri ini semakin meningkat apabila manifesto BN ‘Akujanji’ yang mengandungi banyak perkara memenuhi aspirasi memandangkan ia menjurus kepada kesejahteraan semua golongan.

Unknown said...

Beliau berkata, ia juga membuktikan bahawa Perdana Menteri selaku Pengerusi BN iaitu Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak ikhlas dalam perjuangannnya apabila mendahulukan kepentingan rakyat tanpa mengira fahaman masing-masing.

Unknown said...

Katanya, banyak program yang dilaksanakan adalah semata-mata untuk menyejahterakan rakyat terutama di luar bandar sekali gus menunjukkan keprihatinan Najib yang sentiasa memberi perhatian kepada kemahuan mahu pun keperluan rakyat agar dapat menjalani suasana hidup dengan aman dan selesa.

Unknown said...

“Najib adalah seorang pemimpin yang ikhlas dan juga prihatin … kepimpinannya menepati kehendak semua kaum, saya yakin negara amnya negeri ini akan jauh lebih maju di bawah pentadbiran beliau dan BN,” jelasnya.

Unknown said...

Musa menyatakan demikian ketika berucap menyempurnakan perasmian Program Riang Ceria Perpaduan anjuran Jawatankuasa Permuafakatan Rukun Tetangga Bahagian Sandakan Tahun 2013 di Dewan Sri Libaran, dekat sini, pada malam Ahad lepas.

Unknown said...

Sementara itu, katanya lagi, antara program yang berjaya membawa perubahan kepada rakyat ialah Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M), Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) dan Klinik 1Malaysia.

Unknown said...

Malahan, tambahnya, program-program ini akan diteruskan selepas BN mendapat mandat rakyat semula menjelang PRU13 pada 5 Mei depan.

Unknown said...

“Kita berharap Jabatan Perpaduan dan Integrasi Nasional (JPNIN) akan terus mengadakan program seperti ini yang menjurus kepada mengeratkan hubungan antara rakyat berbilang kaum agar terus aman dan bersatu sesuai dengan konsep 1Malaysia,” ujarnya.

Unknown said...

Musa yang juga Pengerusi Badan Perhubungan Umno Sabah menasihatkan bekas wakil rakyat dan muka baru calon yang bakal bertanding supaya menjadikan amanah yang diberi sebagai tanggungjawab besar kepada rakyat.

Unknown said...

Katanya, mandat yang diberikan oleh rakyat merupakan satu kepercayaan rakyat untuk bekerja membela nasib mereka.

Unknown said...

“Saya ingin berpesan di sini wakil rakyat baru supaya tidak menganggap pelantikan mereka sebagai keistimewaan semata-mata. Masa untuk bercakap hanya pada waktu berkempen untuk meraih sokongan dan undi rakyat.

Unknown said...

“Namun, wakil rakyat baru hendaklah segera melaksanakan tugas dan menunaikan janji yang diperkatakan semasa kempen pilihan raya,” tegas beliau.

Unknown said...

Ini katanya, BN mempunyai dasar atau akujanji yang perlu dipenuhi setelah rakyat memberi mandat semula kepada BN dalam PRU13 nanti.

Unknown said...

Beliau turut meminta semua rakyat khususnya calon BN supaya membaca dan meneliti manifesto BN itu bagi memastikan semua program dilaksanakan dengan berkesan.

Forest said...

The Kota Belud politics is keep repeating and getting complicated.One of the candidate for the Kote Belud seat is journalist-activist Kanul Gindol, 47, who is vying for Kota Belud parliamentary seat is the only Christian candidate in the five-cornered tussle for the hot seat. PKR might shaken but for BN over the years they did not forget about the Christian voters but for PKR that the single things that they wilfully ignored.

Forest said...

Kota Belud has 51,467 voters, the fourth largest parliamentary seat after Sepanggar, Silam and Tawau in term of number of voters, has a 50-50 muslim - Christian electors. BN surely will have their support and the BN candidate can win their heart.

Forest said...

The muslim voters were split between BN-UMNO and PR-PKR-PAS with most Iranuns in Tempasuk could be again voting for PKR. But with the visit from our Prime Minister, soon will strengthen the loyalty and trust of Kota Belud voters.

Forest said...

Even though government's earnest and forthright dealings and transparency in administration, the opposition has not ceased its attacks of cheap rumours and dirty tricks at hoodwinking the public such as the family politics but look at the the Lim dynasty; Lim Kit Siang have his daughter as Penang Dap State committee member and daughter in law as Penang First lady.

Forest said...

PKR also always stir about the issue of corruption. Corruption has always been a problem the government has grappled with; it has been an issue that the BN leaders have tried to combat ever since the beginning especially in Sabah the RM40...but it is not those sitting in the parliament and cabinet who are involved with corruption but it happens somewhere down the chain of command.

Forest said...

The government and BN have done their best and determined to continue to implement regulations that will curtail the corruption problems. However, PKR does is to accuse the BN leaders of being corrupt but they failed to note that there a number of cases of corruption in the party such as The RM30 Million logging contract given by Kelantan State Government to company owned by YB Nga Kor Ming of DAP, Perak.

Forest said...

PKR's claim that Malaysian judiciary system is controlled by BN is complete hogwash. Should PR’s claims be true, BN politicians would not be charged in court nor would PR politicians win their suits in court. How then would have former Selangor Chief Minister Khir Toyo be sentenced to one year in jail or Anwar Ibrahim win his suit against Utusan Malaysia?. BN always aware of this issue and surely in this GE-13 they will work hard to gain people trust.

Forest said...

All that PKR do is smear, spread lies and create panic in the public without having concrete proof. BN has led the country remarkably and and valiantly since Merdeka and it is vital for the rakyat to not be swayed by sweet talk and promises of mere words. During this 55 year of Malaysia under BN, it has been transform to better country and able to attract attention from people around the world. Vote for BN!

Paquin said...

Manifesto BN Sabah Mampu Tawan Hati Pengundi Sabah

KOTA KINABALU, 22 April (Bernama) -- Manifesto tambahan Barisan Nasional (BN) Sabah yang menjanjikan kehidupan lebih baik buat rakyat berbilang kaum di negeri ini, mampu menawan hati rakyat, sekaligus mengekalkan tampuk pemerintahan pada pilihan raya umum ke-13 (PRU13).

Presiden Parti Bersatu Sabah (PBS) Datuk Joseph Pairin Kitigan berkata manifesto itu sangat realistik dan relevan disertai dengan niat yang ikhlas bagi memastikan rakyat mendapat peluang kehidupan yang lebih baik.

"Manifesto itu jika ditelaah, akan mendapati BN komited untuk melaksanakan cadangan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) berkaitan masalah pendatang asing dan perkara ini juga dibincangkan dalam parti," katanya kepada pemberita selepas majlis pelancaran manifesto itu oleh Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman di Bangunan Umno di sini, Isnin.

Presiden Pertubuhan Pasokmomogun Kadazandusun Murut Bersatu (UPKO) Tan Sri Bernard Giluk Dompok berkata manifesto sebagai tambahan kepada manifesto BN peringkat nasional itu amat bertepatan kerana ia mengambil kira permintaan rakyat Sabah dalam menggubal sesuatu dasar.

Musa yang juga pengerusi BN negeri hari ini melancarkan manifesto Barisan Nasional (BN) Sabah bertemakan 'Kami Telah Tunaikan Lebih Banyak Lagi Akan Dilaksanakan', yang mengandungi 16 perkara utama, merangkumi hala tuju pembangunan dan kemajuan negeri ini.

Bagi Pengerusi Parti Liberal Demokratik (LDP) Datuk V.K Liew pula berkata manifesto itu bersifat padat selepas mengambil kira pendapat semua parti komponen.

Pandangan sama diutarakan Naib Pengerusi Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS) Dr Zhamriee Ibni Gulam Rasul bahawa kesepakatan parti komponen BN terserlah bukan sahaja dalam penentuan kerusi untuk pilihan raya, tetapi menerusi manifesto yang digubal itu.

"Manifesto ini pasti dapat mematahkan janji-janji pembangkang yang hanya pandai bercakap tak serupa bikin bagi meraih sokongan rakyat.

Menteri Pelancongan Kebudayaan dan Alam Sekitar negeri Datuk Masidi Manjun pula berkata tidak ada sebab untuk rakyat menolak BN kerana manifesto yang mantap atau aku janji bagi memastikan pengurusan yang efisien terhadap alam sekitar di Sabah.

Menteri Pembangunan Masyarakat dan Hal Ehwal Pengguna negeri Datuk Azizah Mohd Dun berkata manifesto itu jelas menunjukkan BN menghargai golongan wanita apabila memberi aku janji untuk memperkasakan wamita dan memastikan kesaksamaan gender.

Ketua Puteri Umno Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin berkata manifesto yang bersifat komprensif akan membuatkan rakyat bertambah yakin dengan kerajaan BN khususnya menyelesaikan pelbagai masalah berkaitan termasuk pendatang tanpa izin dan pertikaian tanah melibatkan hak anak negeri (NCR).

-- BERNAMA

Paquin said...

Dengan adanya Manifesto BN mungkinkah rakyat akan memberi mandat kepada BN semula untuk memerintah 5 tahun lagi?

Paquin said...

"Manifesto BN adalah Janji Yang Tertunai"..

BN Sabah menggariskan 16 teras utama dalam manifestonya sebagai tambahan kepada Akujanji BN Pusat pada PRU13. 16 manifesto BN Sabah adalah janji kepada rakyat Sabah untuk tempoh 5 tahun akan datang. "Ini adalah Janji dan Bukannya kata-kata kosong". Intipati manifesto BN Sabah juga lebih realistik, praktikel, menyeluruh, lengkap, mengambil kira dan kehendak pelbagai lapisan rakyat.

Apa yang pasti segala janji dalam kandungan manifesto itu akan ditunaikan sekiranya kerajaan BN mendapat mandat rakyat pada pilihan raya umum kata Ketua Menteri Sabah Datuk Musa Aman.

Paquin said...

16 perkara yang terkandung dalam manifesto itu ialah;

Menangani Pendatang Asing
Ordinan Tanah
Keamanan dan Keselamatan di bawah Kawasan keselamatan timur Sabah
Peluang Saksama dalam perkhidmatan Negeri
Industri minyak dan gas
Perjanjian 20 perkara
Pembasmian kemiskinan
Memelihara Alam Sekitar
Membanteras Rasuah
Perundingan dengan masyarakat dalam pembuatan dasar.
Sasaran terhadap Pembangunan Belia dan Sukan
Memperkasakan wanita dan memastikan kesaksamaan gender
Meningkatkan pembangunan modal insan
Penyertaan dalam ekonomi moden
Merapatkan jurang pembangunan antara bandar dan luar bandar
Keberkesanan badan-badan negeri.

Manifesto itu merupakan pelengkap kepada manifesto nasional yang dilancarkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak. Manifesto ini adalah komitmen dan iltizam BN dalam meneruskan perjuangan yang sentiasa dekat di hati rakyat. Manifesto yang dilancarkan itu adalah praktikal yang mampu dilaksanakan apabila mentadbir kerajaan negeri dan pusat.

McmDkk sangat percaya dengan rakyat Sabah yang mana akan bijak dalam membuat penilaian terhadap pencapaian kerajaan BN selama ini. McmDkk yakin bahawa rakyat matang dalam membuat pilihan terbaik berdasarkan pencapaian BN dalam semua bidang dalam negeri Sabah.

Paquin said...

All the best kepada semua calon yang bertanding, kalah mennag tu biar rakyat yang tentukan.

Anak Sabah said...

Some analysts in Sabah believe that as many as 20 seats, including five or six parliamentary seats, could go to BN as a result of a split in opposition votes.

Anak Sabah said...

Sabah is set to see multi-cornered fights in most areas in the coming general election. This means that the ruling Barisan Nasional may have the edge.

Anak Sabah said...

At this stage, observers can conclude that the opposition parties in Sabah are giving Umno-led BN a “free advantage” to retain a majority of the Sabah seats.

Anak Sabah said...

At stake in Sabah are 26 parliamentary seats, including one in Labuan, and 60 state seats. Sabah chairman of State Reform Party (STAR), Jeffrey Kitingan, said recently that his party is all but ready to announce the seats – parliamentary and state – it will contest.

Anak Sabah said...

Jeffrey in the past had talked about contesting in more than half of the 60 state seats. He had even at one stage indicated that STAR may go the whole hog and contest in all 26 parliamentary and 60 state seats. But reality seems to have set in.

Anak Sabah said...

Asked if STAR had reconciled overlapping claims on seats with other opposition parties – Pakatan Rakyat and Sabah Progressive Party (SAPP) – Jeffrey refused to divulge further.

Anak Sabah said...

The murky waters of Sabah’s politics is set to get murkier as opposition leaders fail to appreciate the importance of reconciling their differences and overlapping claims of strength.

Anak Sabah said...

One analyst cited Kadamaian where if the three opposition parties – STAR, Pakatan and SAPP – put up their respective candidates, they could garner combined votes of around 6,000, leaving a BN candidate way behind with only about 3,500 votes. But BN would still win because of the “strategic” split in the opposition camps.

Anak Sabah said...

He said a similar situation was also likely in adjacent Tempasuk state seat. The combined votes of the opposition could outnumber BN’s but because of the split, BN will retain Tempasuk.

Anak Sabah said...

The one factor that can ensure BN will win in Sabah is the split opposition votes.

Unknown said...

Tiada siapa yg pening admin. Kau sendiri saja yg pening. Ini la bloger yg paling sempit fikiran oooo... jgn la jd bloger klu otak d lutut bikin maluuu