Thursday 18 April 2013

MUSA PANIK!!! KAWASAN MANA PERLU DISELAMATKAN DAHULU


MUSA PANIK!
25 PARLIMEN DAN 60 DUN MANA MAHU DISELAMATKAN DULU
200 juta mungkin cukup umtuk di belanjakan?
semenanjung jangan campurlah...

Hanya 4% calon baru (itupun dibantah), dan selebihnya adalah calon-calon lama atau penampilan semula yang mempunyai masalah di peringkat akar umbi. Memandangkan semua calon pro Musa bagi mempertahankan dirinya nanti. Walau bagaimanapun Musa juga terus mengekal pemimpin "bom jangka" seperti Bung Mokhtar, Ghafur Salleh, Sapawi Ahmad, Rubin  Balang dan beberapa lagi calon. ( yang mungkin boleh berpaling tadah)

25 Parlimen dan 60 DUN. mungkin separuh dari Parlimen akan hilang?

Terbaru - Raime Unggi di Kekal di Parlimen Tenom.

Musa juga mengekalkan calon keluarganya seperti Anifah Aman (Kimanis), Ariffin Arif (membakut), Zakaria Edris (Gum Gum). 

Menumpukan kawasan panas seperti Beaufort, Kimanis, Penampang, Kota Marudu, Tuaran, Kota Belud, Pensiangan, Kota Kinabalu, Sandakan, Batu Sapi, Libaran dan Tawau mungkin agak sukar kerana kawasan sendiri belum tentu selamat. 


1) Mustahil Tukar saat akhir- Tukar juga
2) kalau tidak diberi laluan kepada mereka (calon baru) kita tidak akan ada perubahan ". senyumlah.
Sabah 4% sahaja yang berubah. selebihnya yang out dulu masuk balik, yang baru pun ketua bahagian dan ahli parlimen bantah.
Jadi cakap apa ini?.........transformasi or transfobasi!!!!!!!!

Kita akan saksikan strategi BN, PR serta parti serpihan UBA (Star/USNO) dan SAPP. Apakah cara masing-masing? mungkinkah faktor wang dan "Gelombang Rakyat" yang menentukan?. 

262 comments:

1 – 200 of 262   Newer›   Newest»
Anonymous said...

As nomination day has finally arrived, we can now review of how Barisan Nasional and Pakatan Rakyat relate to the idea of change.

Anonymous said...

BN reminds us that change equals risk. A nation with a booming economy could be set back if it opts for an unknown quantity.

Anonymous said...

Pakatan Rakyat tells us change is an end in itself. The problem that must be "solved" by GE13 is the tiredness of a Government that has ruled in various forms for 55 years. Pakatan, by virtue of not being BN, is that solution.

mantera said...

Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman berkata, Barisan Nasional (BN) adalah pilihan terbaik untuk rakyat Sabah pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13).

Anonymous said...

Surprisingly, both of these notions are at least partly correct. Pakatan indeed had grounds to attack BN's incumbency but that ended in the past week when Datuk Seri Najib Razak unveiled his candidate list. It includes a third new faces federally and excludes four former federal ministers, the deputy leader of MCA, and one current cabinet member.

mantera said...

Sambil membayangkan bahawa bahang pilihan raya umum semakin dekat beliau yang juga Pengerusi BN Negeri berkata, kepentingan dan keselamatan rakyat di negeri ini akan lebih terjamin dan terpelihara di bawah pemerintahan kerajaan BN.

Anonymous said...

"Stale" BN has just proven itself capable of radical renewal, while for Pakatan Rakyat the nomination process has been a macho game of "grab all you can". Don't crow about your 60 seats DAP; PAS is fielding candidates in around 90! Let's see who is laughing after GE13.

mantera said...

Tidak lama lagi kita akan menghadapi pilihan raya umum, saya yakin rakyat di seluruh Sabah bijak menilai mana kerajaan dan pemimpin yang prihatin dan baik hati kepada rakyat.

mantera said...

Oleh itu apabila tiba pilihan raya jangan lupa pangkah calon Barisan Nasional, kerana hanya kerajaan BN yang mampu membela nasib rakyat.

Anonymous said...

Najib's reformist play on nominations has robbed Pakatan of their number one argument in relation to change. As a result PKR-DAP-PAS could change tack and redefine change in terms of the contents of its own manifesto. But it won't do that because, unlike the glib notion of change for change's sake, that would raise difficult questions.

mantera said...

Saya yakin rakyat di negeri ini bijak dan pandai menilai mana satu parti yang baik dan boleh dipercayai serta dapat menjamin masa depan kita serta anak cucu kita,” katanya.

Anonymous said...

Will a Pakatan Government continue the present prudent economic policies or does it have its own formula? The document doesn't say. In fact, the eight pages under "People's Economy" don't actually mention economic policy but instead, veer off into education, transport and non means-tested welfare.

Anonymous said...

The head of the Institute for Democracy and Economic Affairs (IDEAS), Wan Saiful Wan Jan warned that Pakatan's "change" would mean us being catapulted "firmly to the left" into the land of higher taxes aimed at the urban middle classes. Undecided Chinese voters... this means you.

mantera said...

Musa turut mengingatkan rakyat di negeri ini supaya tidak tersalah pilih dan tidak mudah terpengaruh dengan anasir-anasir tidak bertanggungjawab pada pilihan raya umum akan datang.
Katanya, ini kerana parti pembangkang tidak boleh dipercayai, sebaliknya kerajaan BN mempunyai track rekod yang baik sejak berpuluh-pulu tahun yang lalu.

Anonymous said...

BN's manifesto prefers transformation to change. The difference between the two concepts is the breadth of ideas and commitment needed to transform Government and the economy. Transformation is a more powerful idea than mere change.

mantera said...

Hasil pentadbiran kerajaan BN negara kita makmur dan maju serta rakyat pelbagai kaum dan agama di negara ini terbela.

Anonymous said...

The BN manifesto issues a dire warning against the idea of change for change's sake on page four. "Now is not the time for risks. Do not experiment with our future". Add to that the certainty that Pakatan's cabinet team would be a compromise solution to interparty tensions, rather than the best talent, and you have an experiment certain to go wrong.

Anonymous said...

Make no mistake, if Malaysia's economy was going backwards we would not be discussing this idea. Pakatan Rakyat could urge change on the basis that things can only get better. But that's not where we are in 2013. If we change now, things could very definitely get worse.

mantera said...

Oleh itu kita jangan terpengaruh dengan parti pembangkang yang hanya tahu bercakap bohong dan menabur janji tetapi tidak mampu untuk menunaikannya,”

Anonymous said...

This is something that first time voters in particular need to think about. It might be tempting to shake things up by voting against the status quo. But to do so would harm our future and the prospect of a fully-developed nation by 2020.

mantera said...

Barisan Nasional (BN) negeri menjanjikan komitmen dan iltizam tinggi untuk meneruskan kesinambungan membela nasib rakyat Sabah serta masa depan generasi akan datang di bawah kerajaan BN.

mantera said...

Sehubungan itu, Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman meminta rakyat Sabah agar tidak bereksperimen dalam memilih kerajaan kerana jika tersilap pilih, kesannya berpanjangan dan dirasai generasi akan datang.

mantera said...

"Rakyat Sabah harus bijak dan kita mesti menyokong siapa juga calon BN bagi menentukan kerajaan BN merupakan kerajaan pembela terbaik rakyat,"

mantera said...

Musa, yang juga Pengerusi BN negeri, meminta jentera BN menjalankan tanggungjawab bagi membuktikan kepada rakyat bahawa parti komponen itu sentiasa di hati rakyat dalam melaksanakan pelbagai projek dan program pembangunan untuk mereka.

mantera said...

Kitalah yang paling banyak masuk kampung dan turun padang membantu dan membela nasib rakyat, dan kita mempunyai rekod prestasi dan fakta pencapaian serta kejayaan kita sudah terbukti sejak sekian lama," katanya.

mantera said...

Beliau berkata rakyat Sabah harus sedar negara memiliki pemimpin berwibawa dan berjiwa rakyat seperti Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang juga dihormati pemimpin dunia, selain wawasan yang jelas serta iltizam politik tinggi.

mantera said...

Musa turut mengingatkan agar tidak berlaku pertindihan dari segi gerak kerja dan jentera, sebaliknya kekuatan berkenaan perlu digembleng dan digerak sepenuhnya di setiap kawasan.

Anonymous said...

Musa has done a great job in Sabah

Anonymous said...

PEMBANGKANG TIDAK MAMPU BAWA KEMAJUAN. pembangkang tidak berkemampuan membangun luar bandar.

Masyarakat di kawasan luar bandar perlu sedar bahawa parti pembangkang tidak berkemampuan membangun luar bandar.

Ahli Parlimen Beluran Datuk Ronald Kiandee berkata, parti pembangkang juga tidak mempunyai agenda khusus dan hasrat untuk berbuat demikian.

“Masyarakat luar bandar harus tahun menilai janji kosong pembangkang dengan komitmen berterusan yang ditunjukkan oleh Kerajaan Barisan Nasional (BN) dalam membela nasib dan masa depan mereka,” katanya.

Anonymous said...

PEMBANGKANG TIDAK MAMPU BAWA KEMAJUAN. pembangkang tidak berkemampuan membangun luar bandar.

Beliau berkata demikian pada Majlis Pemimpin Bersama Rakyat di Kampung Batangan Laut, Paitan. Turut hadir ADO Paitan, Medin Masandoh dan pemimpin pemuda UMNO Beluran, Samad Jamri.

Ronald berkata, masyarakat luar bandar memerlukan pembelaan kerajaan BN yang terbukti tentang kesungguhan untuk memastikan masyarakat luar bandar mampu merubah kehidupan mereka.

“Pujuk rayu parti pembangkang tidak dapat merubah hakikat bahawa kerajaan BN telah melaksanakan berbagai program pembangunan di luar bandar demi kesejahteraan rakyat,” tegasnya.

Anonymous said...

PEMBANGKANG TIDAK MAMPU BAWA KEMAJUAN. pembangkang tidak berkemampuan membangun luar bandar.

Menurutnya, yang penting ialah masyarakat luar bandar menterjemahkan pembangunan yang berlaku disekeliling mereka untuk melakukan perubahan terhadap diri masing- masing.

Beliau mengambil contoh, sekolah yang dibina oleh kerajaan tidak akan berguna sekiranya masyarakat luar bandar tidak menghantar anak-anak mereka bersekolah, begitu juga dengan pembangunan lain.

“Perubahan sikap dikalangan masyarakat luar bandar penting untuk menentukan hasrat kerajaan untuk melihat semua lapisan masyarakatnya dibangun akan tercapai,” katanya.

Anonymous said...

PEMBANGKANG TIADA PRINSIP PERJUANGAN DAN SUDAH HILANG ARAH. MEREKA SENDIRI KELIRU DAN KEBINGUNGAN, TERPERANGKAP DALAM TAKTIK DAN MUSLIHAT SENDIRI

Bekas Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Salleh Said Keruak menyifatkan pembangkang khususnya Pas sebagai `tiada prinsip dan sudah hilang arah’ kerana turut campur dalam kempen pilihan raya kecil DUN Batu Talam walaupun sudah mengumumkan secara rasmi memboikotnya.

“Jelas sekali pihak pembangkang Pas semakin terdesak dan terperangkap dengan sikap angkuh mereka sendiri,” katanya selepas berkempen membantu calon Barisan Nasional (BN) di kawasan Felda Tersang 2, di sini pagi ini.

Salleh yang juga Ahli Parlimen Kota Belud berkata sepatutnya pembangkang tidak lagi masuk campur dalam kempen pilihan raya kecil ini, tetapi nampaknya mereka tidak mengotakan kata-kata mereka.

Anonymous said...

PEMBANGKANG TIADA PRINSIP PERJUANGAN DAN SUDAH HILANG ARAH. MEREKA SENDIRI KELIRU DAN KEBINGUNGAN, TERPERANGKAP DALAM TAKTIK DAN MUSLIHAT SENDIRI

“Ini menunjukkan pembangkang tiada prinsip perjuangan dan sudah hilang arah. Mereka sendiri keliru dan kebingungan, terperangkap dalam taktik dan muslihat sendiri,” katanya.

Sehubungan itu, beliau berharap pengundi DUN Batu Talam jangan mudah terpedaya dengan pelbagai dakyah dan hasutan yang dilemparkan pembangkang, sebaliknya komited memberi sokongan padu kepada Barisan Nasional (BN).

Katanya, hanya BN dan Umno yang berkemampuan membela masa depan rakyat dan negara.

Anonymous said...

PEMBANGKANG TIADA PRINSIP PERJUANGAN DAN SUDAH HILANG ARAH. MEREKA SENDIRI KELIRU DAN KEBINGUNGAN, TERPERANGKAP DALAM TAKTIK DAN MUSLIHAT SENDIRI

Dalam pilihan raya kecil ini, calon BN Abdul Aziz Mat Kiram, 47, ditentang oleh calon Bebas, Ng Chee Pang, 22. Pengundian ditetapkan Ahad ini.

Salleh optimis pengundi Batu Talam bijak dan matang untuk membuat pilihan kali ini kerana mereka sependapat bahawa calon Bebas tidak mampu membawa sebarang perubahan untuk mereka.

“Berdasarkan maklum balas yang diterima dari peringkat akar-umbi, didapati sentimen pengundi Batu Talam begitu kuat terhadap BN,” katanya.

Anonymous said...

JANGAN TERPEDAYA HELAH PEMBANGKANG, KATA SALLEH

KOTA BELUD: Ahli Parlimen Kota Belud, Datuk Seri Mohd Salleh Tun Said meminta rakyat jangan terpedaya dengan taktik kotor parti pembangkang yang menyebar serta mengagihkan tuduhan terhadap Ketua Menteri Sabah yang diperolehi daripada internet.

Menurutnya, taktik parti pembangkang ini tidak bermoral kerana menyebarkan maklumat yang tidak dibuktikan kebenarannya.

Beliau berkata sesiapa juga boleh membuat tuduhan, tetapi tuduhan yang berniat politik mempunyai unsur-unsur fitnah yang bertujuan menjatuhkan pemimpin.

“Dalam sejarah politik Sabah sejak dulu lagi setiap kali menjelang pilihan raya umum yang dikritik dan dimalukan bukannya parti politik atau kerajaan, tetapi pemimpin seperti serangan yang dibuat terhadap Tun Mustapha pada tahun 1975 dan Datuk Harris Salleh pada tahun 1985,". katanya dalam satu Majlis Santai Dengan Rakyat di Kampung Tambulian anjuran UMNO cawangan Kampung Tambulian Ulu, di sini.

Salleh juga meminta rakyat tidak terpengaruh dengan isu politik pembangkang terutama Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang membawa isu pendatang tanpa izin (PTI) dan isu royalti minyak.

Menurutnya, Pemimpin PKR Sabah, Datuk Dr Jeffrey sengaja membawa isu PTI untuk mengujudkan suasana huru hara di Sabah dengan melaga-lagakan sentimen antara kaum dan agama yang telah hidup harmoni dan aman damai di negeri itu.

Manakala isu royalti minyak merupakan isu lama yang tidak lagi relevan kerana Kerajaan Persekutuan telah memberi peruntukan kewangan yang besar untuk pembangunan negeri Sabah terutama dalam RMK-9.

Turut hadir dalam majlis tersebut ialah Ahli Dewan Undangan Negeri Kadamaian, Herbert Timbun Lagadan.

Pada majlis itu, Salleh turut melepaskan 2,000 anak-anak ikan ke dalam Sungai Tambulian.

Anonymous said...

JANGAN MUDAH TERPERANGKAP JERAT PEMBANGKANG

Rakyat di kawasan pilihan raya DUN Sukau diingatkan agar tidak mudah terperangkap dengan janji pembangkang yang cuba mempengaruhi mereka dengan pelbagai isu yang bertujuan memburuk-burukkan kerajaan yang ada sekarang.

Timbalan Ketua Bahagian Umno Kinabatangan, Datuk Aklee Abbas berkata mereka (pembangkang) sedang bergerak dari satu kampung ke kampung lain berusaha mempengaruhi pengundi dengan pelbagai isu sebagai senjata mereka memancing undi pada pilihan raya akan datang.

Katanya, senjata seperti memburuk-burukkan kerajaan yang diguna pakai parti pembangkang sudah tidak relevan terutamanya di kawasan Sukau kerana kerajaan Barisan Nasional tidak pernah memungkiri janjinya.

“Di kawasan Sukau sendiri telah banyak projek untuk kemudahan rakyat dilaksanakan seperti yang dijanjikan kerajaan Barisan Nasional pada pilihanraya lalu,” katanya ketika ditemi selepas menyampaikan bantuan kerusi roda kepada empat orang kurang upaya di pejabat Unit Pemimpin Kemajuan Rakyat (UPKR) di Bandar Ramai-Ramai dekat sini.

Bantuan kerusi roda tersebut adalah sumbangan dari Jabatan Perkhidmatan Kebajikan Am Sandakan

Menyentuh bantuan kerusi roda untuk empat orang golongan OKU dari kawasan Sukau, Aklee yang juga Pembantu Menteri Pembangunan Infrastruktur berterima kasih kepada Jabatan Perkhidmatan Kebajikan Am Sandakan yang sentiasa membantu rakyat di kawasan Dun Sukau yang memerlukan pelbagai bantuan.

Menurutnya, komitmen yang ditunjukkan oleh kakitangan jabatan itu yang diketuai oleh Penolong Pengarah, Jais Asri mencerminkan budaya kerja yang telus dan perlu mendapat penghargaan dari semu pihak.

Hadir sama Pemimpin Kemajuan Masyarakat PKR) Sukau, Abdul Agas, Ketua Penerangan Pemuda Umno Kinabatangan, Johari Aklee serta kakitangan Unit UPKR Sukau.

ramsey said...

Sabah kekal muka lama untuk terus bantu rakyat.

Ketika banyak pihak menyifatkan tiada kejutan dalam senarai calon Barisan Nasional (BN) Sabah yang bakal berarak ke pusat penamaan calon Sabtu ini, tetapi tiada kejutan sebenarnya juga adalah satu elemen kejutan.

ramsey said...

Pada ketika pelbagai pihak beranggapan Sabah juga bakal membariskan ramai muka baru bagi menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13), telahan itu ternyata tidak tepat, sebaliknya ‘kejutan’ tetap berlaku apabila hampir sebahagian besar penyandang kerusi Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN) dikekalkan.

ramsey said...

Beberapa ‘nama besar’ yang sebelumnya dikatakan bakal tercicir, diumumkan sebagai calon untuk mempertahankan kerusi disandang mereka, sekali gus mengesahkan elemen kejutan di sebalik tiada kejutan.

ramsey said...

Berbanding beberapa negeri yang mengumumkan ramai muka baru dalam senarai calon dengan ada yang mencecah sehingga 60 dan 80 peratus, Sabah sebenarnya tidak memerlukan perubahan drastik dari segi calon untuk memberi khidmat kepada rakyat bagi tempoh lima tahun akan datang.

ramsey said...

Selepas dimuktamadkan kelmarin, BN Sabah menyenaraikan 12 muka baru - dua di Parlimen dan 10 DUN daripada keseluruhan 25 kerusi Parlimen dan 60 DUN yang bakal ditandingi parti dengan kombinasi tujuh komponen.

ramsey said...

UMNO yang akan bertanding di 14 kerusi Parlimen serta 32 DUN menyenaraikan enam muka baru iaitu satu di Parlimen dan lima DUN; Parti Bersatu Sabah (PBS) membariskan dua muka baru daripada 18 kerusi ditandingi termasuk lima Parlimen, manakala Pertubuhan Pasok Momogun Kadazandusun Murut Bersatu (UPKO) dan Parti Liberal Demokratik (LDP) masing-masing meletakkan dua muka baru.

ramsey said...

Tak perlu perubahan drastik
Bagi sesetengah pihak, keputusan BN Sabah mengekalkan sebahagian besar penyandang mungkin dianggap sebagai langkah selamat, namun tiada siapa sebenarnya boleh mempertikaikannya kerana pada Pilihan Raya Umum lalu, BN menguasai 24 daripada 25 kerusi Parlimen serta 59 daripada 60 DUN sehingga membentuk kerajaan negeri yang kuat.

ramsey said...

Sehubungan itu, BN Sabah tidak memerlukan perubahan drastik, sebaliknya ia boleh dianggap langkah terbaik memastikan segala perancangan dan agenda pembangunan untuk rakyat di kawasan masing-masing berterusan.

ramsey said...

Pengerusi BN Sabah, Datuk Seri Musa Aman, berkata beberapa penyandang yang baru sepenggal menjadi wakil rakyat turut dikekalkan bagi membolehkan kesinambungan dan perancangan pembangunan di kawasan masing-masing.

ramsey said...

“Apa yang penting, semua yang dicalonkan perlu bekerja keras dengan semangat setiakawan demi memastikan agenda membantu rakyat dan membangunkan negeri berterusan.

ramsey said...

“Soal siapa menjadi calon sudah diketahui, apa yang penting sekarang semua pemimpin, ahli dan penyokong UMNO perlu menyokong dan memastikan kemenangan setiap calon, boleh atau tidak?,” tanya Ketua Menteri ketika mengumumkan calon UMNO di bangunan UMNO negeri, petang kelmarin sebelum disambut laungan bergemuruh ‘Tatap BN’.

ramsey said...

Turut mencuri perhatian ialah pencalonan semula bekas Ketua Menteri, Datuk Seri Salleh Said di DUN Usukan yang tidak bertanding pada 2008, selain penyenaraian muka baru seperti Ketua UMNO Sepanggar, Datuk Jumat Idris di kerusi Parlimen itu dan Pemangku Ketua UMNO Beaufort, Isnin Aliasnih di DUN Klias.

ramsey said...

Jika di Semenanjung beberapa kerusi sudah menjadi perhatian berikutan pertembungan ‘gergasi’ antara calon BN dan pembangkang, dua kerusi Parlimen di Sabah iaitu Beaufort dan Tuaran turut dinantikan pemerhati politik negeri ini dengan penuh minat.

ramsey said...

Parlimen Beaufort dijangka bakal menyaksikan pertembungan Ketua Wanita UMNO bahagian itu, Datuk Azizah Mohd Dun dengan bekas Ketua UMNO Beaufort, Datuk Lajim Ukin yang keluar BN pada Julai 2012 sebelum menubuhkan Pertubuhan Pakatan Perubahan Sabah (PPPS) yang menyokong pembangkang.

ramsey said...

Di Tuaran, Setiausaha Agung UPKO, Datuk Madius Tangau yang melakukan ‘penampilan semula’ selepas memberi laluan kepada bekas Timbalan Presiden parti itu, Datuk Wilfred Bumburing pada 2008, dijangka bertembung sesama sendiri susulan Bumburing kini bergerak atas tiket pembangkang apabila menubuhkan Angkatan Perubahan Sabah (APS).

ramsey said...

Teka teki calon BN sudah berakhir, mata kini tertumpu kepada calon bakal diketengahkan pakatan pembangkang gabungan PKR dan DAP serta parti pembangkang tempatan iaitu Parti Maju Sabah (SAPP) dan Parti Reformasi Sabah (STAR) sebelum penamaan calon Sabtu ini yang turut dijangka berduyun-duyun calon Bebas tampil untuk bertanding.

denver said...

tiada sebab mengapa perlu panik...sokongan rakyat kepada BN sabah masih kuat..

Anonymous said...

It includes a third new faces federally and excludes four former federal ministers, the deputy leader of MCA, and one current cabinet member.

Anonymous said...

Chief Minister Datuk Seri Musa Aman said the Barisan Nasional (BN) is the best choice for the people of Sabah on the General Election-13.

Kateline said...

I'm sure the people in the state wise and discerning where a good party and reliable and can guarantee our future and our children, "he said.

Anonymous said...

Barisan Nasional (BN) state high commitment and promise to continue the plight of the people of Sabah as well as the future of the next generation under the BN government.

Anonymous said...

Musa also reminded that no overlap in terms of how things work and machinery, but the strength must be mobilized and moved completely in every area.

Haija said...

Reflecting the intense heat of a general election that the closer he is also state BN chairman said, the interests and security of the people in this state would be protected and preserved under the BN government.

Haija said...

Therefore, we should not be influenced by the opposition who only know lying and promised but can not afford to carry them out.

Haija said...

Musa, who is also state BN chairman, asked the BN machinery undertake the responsibility to prove to the people that the component parties are always in the hearts of people in the implementation of projects and programs for their development.

George said...

For Pakatan Rakyat the nomination process has been a macho game of "grab all you can"...while BN is proven capable of handling change in Sabah.

Anonymous said...

When the election comes do not forget to vote for the government, only the BN government that is able to defend the people.

Anonymous said...

The people of Sabah should be wise and we must support the BN candidate who is also the BN government to determine the best defense is a government of the people.

Anonymous said...

He's reformists play on Nominations has robbed of PR are solely for number one argument in relation to change.

Anonymous said...

Wan Saiful Wan Jan warned that Pakatan's "change" would mean us being catapulted "firmly to the left" into the land of higher taxes aimed at the urban middle classes.

Anonymous said...

We are the most numerous in the village and down to the ground to help and look after the welfare of the people, and we have a track record of achievement and success and the fact we have proven over the years, "he said.

Lopes said...

The difference between the two concepts is the breadth of ideas and commitment needed to transform Government and the economy, this is because the BN's manifesto prefers transformation to change.

Lynn said...

Transformation is a more powerful idea than mere change of no actual realisation of the same.

Anonymous said...

If Malaysia's economy was going backwards we would not be discussing this idea....however, better not to make mistake.

Anonymous said...

He said the people of Sabah should be aware of the country has competent and public-spirited leaders like Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak, who is also respected world leader, as well as a clear vision and high political commitment.

Anonymous said...

In this regard, Chief Minister Datuk Seri Musa Aman, Sabah urged the people not to elect a government experiment in because if made ​​the right choice, and felt lasting impact future generations.

Anonymous said...

Adakah macam ni?

Anonymous said...

I believe Musa is always giving his best to the people

Anonymous said...

I think this is absurd.

Anonymous said...

Musa Aman Hadapi Saingan Lima Penjuru DUN Sungai Sibuga

SANDAKAN, 20 April (Bernama) -- Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman menghadapi pertandingan lima penjuru untuk kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Sibuga pada pilihan raya umum ke-13 ini.

Musa, Pengerusi Barisan Nasional (BN) Sabah ditentang calon PKR, Parti Maju Sabah (SAPP), Parti Reformasi Negeri (Star) dan Bebas.

PKR meletakkan calonnya Ketua Angkatan Muda Keadilan Libaran, Irwanshah Mustapha, A.M. Jafar@Damaid Juana (SAPP), Mohd Arshad Abdul (Bebas) dan Mohd Roslan Yussof (Star).

Musa penyandang DUN Sungai Sibuga tiba di pusat penamaan calon di Dewan Serba Guna Libaran pada 9.11 pagi bersama pencadang Datuk Basrah Abdul Rahman dan penyokong Mokhran Ingkat.

Sebaik pusat penamaan calon dibuka di Dewan Serba Guna Libaran, calon SAPP paling awal memasuki dewan dan menyerahkan borang pencalonan kepada pegawai pengurus pada 9.02 pagi.

Musa diarak oleh penyokongnya ke pusat penamaan calon dari rumahnya terletak bersebelahan dengan pusat penamaan calon.

Pada 11.35 pagi, Pegawai Pengurus P.184 Libaran Jeffrey Aman mengumumkan calon yang bertanding untuk Parlimen Libaran, DUN Sungai Sibuga dan DUN Gum-Gum.

Bagi DUN Gum-Gum, penyandang kerusi itu Datuk Zakaria Edris (BN) berhadapan dua calon pembangkang iaitu Ketua Perhubungan PKR, Ahmad Thamrin@Tamrin Mohd Jaini dan Hassan Hami@Hamid (Star).

Pada PRU12, Zakaria menang tanpa bertanding untuk kerusi itu.

Parlimen Libaran, penyandangnya Datuk Juslie Ajirol (BN) ditentang tiga calon daripada PKR, Star dan Bebas.

Membuat kejutan anggota Jawatankuasa Umno Bahagian Libaran yang juga bekas Ketua Pemuda Umno bahagian itu Sahar Saka bertanding atas tiket Bebas manakala PKR meletakkan Ketua Angkatan Muda Keadilan Sabah Mohd Serman Hassnar dan Rosnah Unsari (Star).

Keadaan keselamatan terkawal dan tiada kejadian diingini berlaku berikutan kawalan ketat anggota polis serta penyokong parti yang bertanding, mematuhi arahan polis. -- BERNAMA

Anonymous said...

Kita serahkan kepada rakyat untuk buat pilihan tapi makin banyak penjuru rasanya makin besar peluang BN untuk menang besar.

Anonymous said...

Musa Aman yakin BN Sabah menang besar

Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman yakin Barisan Nasional (BN) Sabah akan meraih kemenangan besar dalam pilihan raya umum ke-13 (PRU-13) nanti seperti yang dicatatkan dalam pilihan raya umum 2008.

Lala said...

Polis puas hati proses penamaan calon berjalan lancar


KUALA LUMPUR - Proses penamaan calon sempena Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) yang berlangsung di seluruh negara pagi tadi dilaporkan berjalan dengan lancar tanpa sebarang unsur kekecohan.

Ujar Penolong Ketua Urus Setia Ketua Polis Negara (Perhubungan Awam), Asisten Komisioner Ramli Mohamed Yoosuf, proses yang bermula pada kira-kira pukul 9 pagi itu berlangsung dengan aman hasil daripada kerjasama yang diberikan oleh semua pihak termasuklah orang ramai. - KOSMO!

Anonymous said...

Selepas ni pasti semua calon akan sibuk berkempen. Lawalah, semoga semuanya bersaing secara adil.

Anonymous said...

Musa: BN Sabah mampu menang besar

PENAMPANG: Barisan Nasional (BN) Sabah mampu menang besar para pilihan raya umum ke 13 (PRU13) dengan menjanjikan komitmen dan iltizam tinggi bagi meneruskan kesinambungan pembangunan dan program transformasi untuk membela nasib rakyat Sabah serta masa depan generasi baru.

Ketua Menteri, Datuk Seri Panglima Musa Aman berkata rakyat mempunyai Kerajaan yang baik, Perdana Menteri yang baik serta para pemimpin baik yang sentiasa prihatin dengan kebajikan rakyat.

Anonymous said...

“Saya menyeru agar rakyat Sabah tidak menjadikan PRU13 sebagai medan ekperimen dalam memilih kerajaan kerana sekiranya tersilap langkah, kesannya adalah panjang dan dirasai generasi baru.

“Saya tahu rakyat Sabah matang dan bijak dalam memilih kerajaan yang cemerlang untuk memimpin rakyat,” katanya pada Himpunan Gelombang Biru dan pelancaran Jentera BN Sabah PRU13 pada malam Khamis lalu.

Anonymous said...

Musa yang juga Pengerusi BN negeri, meminta jentera BN melaksanakan
tanggungjawab bagi membuktikan kepada rakyat bahawa BN sentiasa melaksanakan janji.

Musa berharap BN Sabah akan sekali lagi diberikan mandat oleh rakyat bagi meneruskan kesinambungan pembangunan dan program transformasi.

Anonymous said...

“Saya juga mengingatkan kepada semua parti komponen dalam BN untuk teruskan kerjasama dan kesetiaan kepada parti disamping bekerjasama sebagai sebuah keluarga.

“Saya juga tahu ramai dalam kalangan pemimpin BN ingin menjadi seorang calon terpilih dalam PRU depan, tetapi harus ingat, kepentingan parti harus diutaman dan bukannya kepentingan peribadi.

“Mungkin hari ini bukan hari anda, mungkin hari esok hari anda,” ujarnya lagi.

Anonymous said...

MENJATUHKAN MUSA AMAN BAGAIKAN MERUNTUHKAN GUNUNG KINABALU

DSP Musa Aman, telah memegang teraju CM Sabah sejak 10 tahun yang lalu (2003), satu tempoh yang hebat mengatasi allahyarham Tun Datu Mustapha, Tun Muhamad Fuad Stephen, Datuk Harris Salleh dan DSP Pairin Kitingan sendiri. Artikel ini yang kedua saya tulis mengenai DSP Musa Aman, sebelumnya http://www.al-azharrisiddiq.com/2012/08/gaya-ketua-menteri-sabah.html

Anonymous said...

MENJATUHKAN MUSA AMAN BAGAIKAN MERUNTUHKAN GUNUNG KINABALU

Sebagai seorang yang memiliki backround korporat yang berjaya khususnya semasa menerajui Yayasan Sabah, beliau berjaya mentadbir Sabah dengan hebat. Sudah banyak kritikan terhadap beliau, tetapi kejayaan Negeri Sabah sebagai Negeri Terbaik di Malaysia dalam pengurusan Kewangan Kerajaan Negeri mengatasi Selangor, Pulau Pinang, Kuala Lumpur malah Kelantan membuktikan DSP Musa Aman seorang yang bekerja dan berpengalaman. Ulangan di sini http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20120926/dn_15/Sabah-antara-negeri-terbaik-urus-kewangan---Ambrin

Anonymous said...

MENJATUHKAN MUSA AMAN BAGAIKAN MERUNTUHKAN GUNUNG KINABALU

Bukan sahaja di peringkat negeri, malah di peringkat bahagian beliau di Sandakan pun sudah ada pihak yang hendak menjatuhkannya. Ianya lumrah dalam politik, seperti kata YB Datuk Ghapur Salleh kepada saya bulan lalu, " itu biasalah bah tu". Maksudnya dalam politik memang ada persaingan, sokong tak menyokong dan lawan berlawan.

Serangan peribadi terhadap Musa sebenarnya bermula sebelum beliau dilantik sebagai Ketua Menteri pada tahun 2003. Usaha-usaha pihak-pihak tertentu untuk menghalang Musa dilantik telah diusahakan melalui 81 Dalil ini http://www.scribd.com/doc/39214/81-dalil-kenapa-Musa-Aman-hilang-kelayakan-menjadi-Ketua-Menteri-Sabah.

Anonymous said...

MENJATUHKAN MUSA AMAN BAGAIKAN MERUNTUHKAN GUNUNG KINABALU


Cubaan menjatuhkan Musa dipopularkan sebagai Musagate berhubung sumbangan individu tertentu terhadap Umno Sabah yang bernilai RM40 juta.

Sumbangan RM40 juta ini menjadi makluman umum apabila berlaku PRK Permatang Pauh pada tahun 2008. Selepas PRK itu, Ketua Pemuda PKR membuat laporan kepada Badan Pencegah Rasuah Hong Kong (ICAC) bahawa berlaku rasuah antara Musa dan seorang individu yang bernama Michael Chia.

Sebagai badan yang cukup terkenal dalam memerangi rasuah (ICAC) bertindak membuka Kertas Siasatan (IP), dan pegawai penyisaat ICAC telah berada di Sabah lebih sebulan untuk menyiasat dakwaan itu.

Hasil daripada siasatan itu, Parlimen Malaysia diberitahu bahawa ICAC mendapati tiada didapati hubungan antara DSP Musa Aman dengan RM40 juta sepertimana dilaporkan, sebaliknya wang RM40 juta itu adalah sumbangan politik individu yang tidak mahu dikenali kepada Umno Sabah.

Anonymous said...

MENJATUHKAN MUSA AMAN BAGAIKAN MERUNTUHKAN GUNUNG KINABALU

Walaupun ICAC telah sebulan di Sabah, menyiasat setiap hari, Ketua Pemuda (PKR) masih tidak berpuashati, kononnya dia ada maklumat terkini berkenaan hal ini http://www.malaysiakini.com/news/216394. Bagi saya, ianya Sumbangan individu kepada parti, jika ianya Sumbangan, apa salahnya parti menerimanya. Sesebuah pertubuhan boleh menerima atau menolak sesuatu sumbangan, dalam kes ini UMNO Sabah menerimanya. Samalah juga dengan sumbangan-sumbangan yang diterima oleh parti PKR, PAS, DAP, SAPP, LDP, Parti Republikan dan Demokrat di Amerika, daripada pelbagai individu untuk aktiviti parti mereka. Berbezakah? Ianya sekadar Sumbangan. Apakah dia makna Sumbangan, kepada mereka yang belum faham ketibaan makna Sumbangan, sila rujuk di sini DBP makna Sumbangan.

Anonymous said...

MENJATUHKAN MUSA AMAN BAGAIKAN MERUNTUHKAN GUNUNG KINABALU

Malangnya keputusan SPRM dan ICAC itu tidak dapat diterima oleh pihak PKR. Keadaan amat berbeza, apabila pihak SPRM membuat keputusan berhubung akuan bersumpah bekas Penolong Gebanor Bank Negara yang mendakwa bahawa DS Anwar Ibrahim mempunyai master akaun yang bernilai RM2bilion. Keputusan SPRM itu diterima dengan baik oleh pihak pembangkang.

Anonymous said...

MENJATUHKAN MUSA AMAN BAGAIKAN MERUNTUHKAN GUNUNG KINABALU


Saya mendapat khabar DSP Musa Aman bukan hendak menjadi Ketua Menteri sepanjang hidupnya. Beliau membayangkan untuk menyerahkan terajui kepimpinan negeri kepada orang yang betul, orang yang layak dan berpengalaman. Sebagai manusia biasa, beliau juga mahu menikmati rehat yang cukup, bersama anak dan cucu, melancong dan tidak diganggu dengan kesibukan politik sepanjang malam.

Anonymous said...

Jika dilihat dari heirarki parti di peringkat negeri sudah tentulah DSP Salleh Tun Said. Satu perkara yang saya terlepas pada tahun 2009.
MENJATUHKAN MUSA AMAN BAGAIKAN MERUNTUHKAN GUNUNG KINABALU

Semasa kami berbual di Parlimen,
DSP Salleh Tun Said mengajak saya ke rumah beliau di Kota Kinabalu kerana kebetulan saya akan ke KK ketika itu. Malangnya saya terus ke Ranau dan amat kecewa kerana tidak dapat singgah di rumah beliau, namun saya gembira kerana sehingga ke hari ini setiap kali saya sms DSP Salleh Tun Said beliau akan membalasnya.

Beth said...

Persaingan akan sengit tapi semuanya akan kita ketahui juga siapa yang benar-benar menjadi pilihan rakyat.

Beth said...

Mungkin ada yang tak berapa suka dengan Musa but Im sure Musa still relevan sebagai CM Sabah.

Anonymous said...

Umpama tikam menikam sesame sendiri.. begitulah diibaratkan yang berlaku bagi pertandingan merebut kerusi Parlimen Labuan menyaksikan pertembungan tiga penjuru dengan calon Barisan Nasional (BN) dicabar calon PKR dan Pas.

Anonymous said...

Ternyata pakatan pembangkang hanya satu pakatan sandiwara apabila gagal berkompromi sesama mereka hingga terpaksa bertarung di gelanggang yang sama.

Anonymous said...


Calon muka baharu BN, Rosman Isli yang diiringi hampir 1,000 penyokong tiba di pusat penamaan calon di Kolej Matrikulasi Labuan pada 9.09 pagi dan kemudiannya menyerahkan kertas pencalonannya.

Anonymous said...

Rosman diiringi pemangku ketua UMNO Labuan Datuk Yunus Kurus, yang bertindak sebagai pencadang dan naib ketua bahagiannya Datuk Bashir Alias sebagai penyokong.

Anonymous said...

Calon PKR Tan Sri Ibrahim Menudin tiba pada 9.07 pagi diikuti calon Pas, Hadnan Mohamad pada 9.12 pagi. Pengumuman tiga penjuru itu diumumkan Pegawai Pengurus Pilihan raya Mistirine Radin.

Anonymous said...

Rosman berkata berdepan kedua-dua calon pakatan pembangkang bukan satu cabaran kepadanya tetapi beliau tidak boleh memandang ringan kedua-dua lawannya

Anonymous said...

“Apa yang penting ialah untuk memastikan adanya kesinambungan bagi pembangunan untuk penduduk di sini. Oleh itu, kita mesti memastikan kemenangan dengan mandat yang besar daripada pengundi,” katanya.

Anonymous said...

Rosman yakin Labuan akan kekal sebagai kubu kuat BN dan menyumbang satu kerusi kepada BN.

Anonymous said...

Some of the news report are just meant to destroy him

Anonymous said...

The Sabah State Government appreciates the contributions and commitment of the Chinese community in developing the local economy through various sectors.

Anonymous said...

Chief Minister Datuk Seri Musa Aman said the Sabah Barisan Nasional (BN) is a business friendly government and will continue to work hard in ensuring a conducive investment climate.

Anonymous said...

the Sabah State Government allocates funds to Chinese schools and places of worship in order for these institutions to carry out their activities.

Anonymous said...

Musa called on all Malaysians to truly subscribe to 1Malaysia and understand the essence of its introduction into society. He said the Sabah government was an investor-friendly government and welcomed proposals in developing various sectors of the economy.

Anonymous said...

In the season of scams when political reputations are at their lowest ebb, Sabah Chief Minister Musa Aman stands out as a remarkable exception. His emergence as a front-runner in a field crowded with seemingly redoubtable figures like Shafie Apdal, Rahim Ismail, Yong Teck Lee, V K Liew, Chong Kah Kiat, et al, is all the more noteworthy because of his quiet, unassuming persona.

Anonymous said...

The extraordinariness of Musa Aman’s feat is demonstrated by the unbelievable turnaround that he has brought about in Sabah’s social and economic scene. Needless to say, his political success is based on this transformation.

The result is that he has proved beyond all doubt that if a politician uses the official and political power in his hands for the betterment of ordinary people’s lives, he becomes virtually unbeatable.

Anonymous said...

Malaysia will be a much improved country if this simple lesson provided by Musa Aman is widely emulated. And at no time is there a greater need for such emphasis on the fundamental requirements of the people than in the present murky atmosphere when, as Lim Kit Siang has said, the country’s ‘moral universe’ has shrunk.

Anonymous said...

Tun Mustapha, the chief minister has shown that he means business. Besides, as the Sabah State Security Chief, he does not use the police to harass the opposition and he upholds civil liberties.

Anonymous said...

As a result, there has been a huge surge in tourist coming to Sabah because people are no longer afraid to visit Sabah with women and children.

Anonymous said...

Besides, they can afford to remain out after nightfall unlike in the past when the town and roads became deserted and the haunts of criminals.

Anonymous said...

Since these measures have improved the investment climate, it is not surprising that Sabah’s current growth rate of 8 percent has become comparable to Penang and Selangor’s.

Anonymous said...

For the present, however, this upward trend can be ascribed to the fact that shops and commercial establishments are mushrooming all over Sabah and they can remain open till late at night, which was not possible during the days of PBS and Pairin Kitingan when even the streets had no lights.

Anonymous said...

Apart from law and order, Musa Aman has focused on the education sector which is under the Federal Government, he has been continuously pressuring the Federal Government, to get more teachers at the primary and secondary levels to reduce the teacher-student ratio from the present dismal 1:50.

Anonymous said...

The provision of uniforms and school shoes and free milk for kids attending school has also been an attractive feature of his policies.

Anonymous said...

The chief minister has now turned his attention to higher education with his proposal to the Federal Government to set up more colleges and technical institutions. For this purpose, he has selected some good academicians to advice the state government.

Anonymous said...

Musa is now working at upgrading health facilities. He is inviting private partnership to achieve this and already millions and millions have been spent in construction and upgradation.

Anonymous said...

Federal Government who is responsible for health in Sabah has been constantly told to pay more attention to Sabah. Immunization, the key to control disease is being aggressively promoted.

Anonymous said...

Musa understands that power will bring in industry.

Anonymous said...

A new Power Policy is being prepared that will woo private investment in generation and distribution.

Anonymous said...

For a start, there are proposals for new power projects that could generate 300 megawatts.

Anonymous said...

Geothermal power plant and gas fired power plant are also being considered without adversely damaging the environment.

Anonymous said...

Private players are being roped in and Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB) has been constantly told to improve their performance.

Anonymous said...

He has even warned Tenaga Nasional Bhd (TNB) and Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB) to justify the recent increase in the power tariffs and not burden Sabahans with the increase.

Anonymous said...

Musa Aman has even told the NRD repeatedly that in Sabah by virtue of its traditions, customs and beliefs everyone recognises the existence of Sino Kadazan, Sino Dusun and others because inter-marriages in Sabah are norm, just like in my own case where my wife is Chinese-Native.

Anonymous said...

we have the Christians in Sabah and Musa’s success in winning the support of the Christians despite having the Party Bersatu Sabah (PBS) and UPKO and even PBRS as a partners is based on a no-nonsense approach to communal relations

Anonymous said...

Musa Aman has shown how stern he is compared to Taib Mahmud of Sarawak, who looked on helplessly when the Alkitab and Allah issue was played up by fanatics within UMNO

Anonymous said...

In contrast, Musa Aman showed the firm, uncompromising side of his character when he refused to let extremist break the racial harmony in Sabah which has been around for hundreds of years and a trademark of Sabah, and the West Malaysians will never understand this.

Anonymous said...

Musa Aman’s success via these steps in weaning sizeable sections of the Christians undoubtedly contributed to his electoral triumph in 2008 and even the recent Batu Sapi Parliamentary by-elections.

Anonymous said...

His focus on the natives also helped him by widening the distance between them and the others, who constitute the Sabah’s vote bank.

Anonymous said...

Musa Aman knows that he now has to start delivering and there is great expectations by Sabahans. He has got everyone thinking and interested in Sabah, but that is not enough.

hului said...

Sepanjang tempoh lima dekad sejak 1963, hanya ada tiga orang pemimpin di Sabah yang berjaya memegang jawatan Ketua Menteri Sabah bagi tempoh yang lama.

hului said...

Antara pemimpin-pemimpin itu ialah Tan Sri Harris Salleh, Tan Sri Pairin Kitingan dan Datuk Seri Musa Haji Aman.

hului said...

Secara kebetulan, ketiga-tiga pemimpin ini telah dan sedang memegang jawatan tersebut bagi tempoh 9 tahun.

Anonymous said...

Bermakna sepanjang tempoh lima dekad ini belum ada Ketua Menteri Sabah yang berjaya melepasi tempoh 10 tahun.

Anonymous said...

Ramai pihak yang menjangkakan bahawa Datuk Musa Aman akan memecahkan rekod pemerintahan paling lama atau melepasi tempoh 10 tahun bagi kerajaan negeri Sabah.

Anonymous said...

tidak mustahil Datuk Musa mampu terus memimpin negeri ini untuk beberapa penggal lagi berdasarkan reputasi cemerlang pemerintahan beliau sejak mengambil-alih tapuk pemerintahan negeri Sabah.

Anonymous said...

Walaupun ada segelintir rakyat di negeri ini yang kurang berpuas hati dengan hasil pimpinan beliau, namun situasi itu bukan ditahap yang kritikal melainkan sekadar "disensasikan" oleh pihak tertentu yang berkepentingan.

Anonymous said...

Walaupun pembangunan di negeri ini masih tidak setanding dengan negeri-negeri lain di Semenanjung, malah masih wujud masalah-masalah seperti kemiskinan dan kedaifan infrastruktur, namun itu bukanlah alasan kukuh untuk mempertikaikan kemampuan pimpinan Datuk Musa Aman kerana penduduk di setiap kawasan mempunyai Wakil Rakyat mereka sendiri yang lebih tepat untuk dpersalahkan. Dan yang paling penting sekali ialah pembangunan atau transformasi yang hendak dilaksanakan oleh kerajaan adalah satu proses yang berterusan, bukannya mengikut penggal lima tahun.

Anonymous said...

Mengurus pulau Borneo, yang mana saiznya seluas Scotland yang hampir tiga suku adalah kawasan luar bandar dan kaya dengan sumber semulajadi, merupakan satu tugas yang sukar.

Anonymous said...

Sabah dibahagikan kepada 33 daerah dengan saiz geografinya berbeza untuk memudahkan pentadbirannya. Daerah terbesar Sabah seluas 10,000 kilometer persegi ialah Tongod di timur Sabah, lebih besar dari negeri terkaya iaitu Selangor. Fakta ini sepatutnya cukup untuk memberikan gambaran bahawa Datuk Musa Aman sedang memikul tangungjawab berlipat kali ganda dari Ketua Menteri bagi negeri-negeri di Semenanjung. Dalam kata lain, Datuk Musa Aman sedang mengurus tadbir sebuah kawasan yang sepatutnya layak diurus tadbir oleh lima atau lebih Ketua Menteri.

Anonymous said...

Walau bagaimanapun, keluasan negeri Sabah bukan menjadi penghalang kepada Datuk Musa Aman untuk membuktikan kemampuan beliau dalam memajukan negeri ini.

Anonymous said...

Buktinya, rezab kewangan Kerajaan Sabah telah berjaya dilonjakkan kepada lebih RM4 bilion sehingga mendorong Ketua Audit Negara untuk mengiktiraf pengurusan kewangan Sabah sebagai antara yang terbaik di Malaysia.

Anonymous said...

Selain itu, kerajaan negeri pimpinan Datuk Musa Aman juga berjaya menarik ramai pelancong dan pelabur yang akhirnya mendorong kepada pelaksanaan pelbagai projek-projek pembangunan di negeri ini.

Anonymous said...

Mungkin disebabkan reputasi cemerlang Datuk Musa Aman, ramai pihak terutamanya pemimpin-pemimpin pembangkang cuba untuk menjatuhkan beliau dengan apa jua cara, sekalipun terpaksa bersekongkol dengan orang luar yang berpotensi menjahanamkan ekonomi negeri Sabah.

Anonymous said...

Berlainan pula dengan pandangan BB, reputasi cemerlang Datuk Musa Aman ini akan membantu beliau memecahkan rekod pemerintahan paling lama di negeri ini.

Anonymous said...

Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman yakin BN Sabah akan meraih kemenangan besar dalam pilihan raya umum ke-13 (PRU-13) nanti seperti yang dicatatkan dalam pilihan raya umum 2008.

Anonymous said...

Beliau berkata walaupun BN dijangka menghadapi tentangan hebat daripada parti pembangkang pada pilihan raya umum kali ini namun dengan kesepaduan dan kesefahaman yang amat jitu, pastinya BN Sabah mampu mengulangi kecemerlangan itu.

Anonymous said...

“Saya lihat semangat penyokong kita termasuk Wanita BN Sabah berkobar-kobar untuk turun padang bagi memastikan kemenangan calon BN.

Anonymous said...

“Saya yakin, dengan ada kesepaduan dan kerjasama semua termasuk Wanita BN yang bekerja siang dan malam untu memantapkan jentera pilihan raya, InsyaAllah kita memperolehi kemenangan besar di Sabah,” katanya.

Anonymous said...

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan program “Gelombang Biru” Wanita BN Negeri Sabah di Dewan Serbaguna, Kompleks Sukan Likas, dekat Kota Kinabalu hari ini. Turut hadir Pengerusi Wanita BN Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil dan Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Sabah Datuk Seri Salleh Said Keruak.

Anonymous said...

Pada pilihan raya umum 2008, BN Sabah pimpinan Musa hampir menyapu bersih 60 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) dan 25 kerusi Parlimen apabila hanya kalah di kerusi DUN Sri Tanjung di Tawau dan kerusi Parlimen Kota Kinabalu.

Anonymous said...

Mengenai saranan Wanita BN agar lebih ramai wanita diberi peluang diketengahkan sebagai calon BN pada pilihan raya umum akan datang, Musa yang juga Pengerusi BN negeri berkata perkara itu diserahkan kepada pucuk pimpinan BN untuk menentukannya.

Anonymous said...

“Tentu sekali ada di kalangan wanita yang menjadi calon BN di Sabah, namun jumlahnya kita serahkan kepada YAB Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Tun Razak) untuk memutuskannya,” katanya, sambil menambah BN negeri menghargai sumbangan dan peranan dimainkan Wanita BN dalam membantu memperkasakan jentera pilihan raya BN.

Anonymous said...

Mengulas kenyataan Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang menyamakan penerima Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) dengan haiwan, Musa berkata kenyataan itu telah menimbulkan kemarahan kerana menghina rakyat yang memerlukan bantuan.

Anonymous said...

“Pemberian BR1M 1.0 dan BR1M 2.0 dibuat dengan niat baik Perdana Menteri kita iaitu untuk menolong atau meringan beban rakyat. Kita patut bersyukur mempunyai seorang pemimpin yang baik hati dan berjiwa rakyat,” katanya.

Anonymous said...

Mengenai pengumuman peruntukan projek pembangunan di beberapa kawasan di Sabah yang dibuat semasa lawatan Najib dan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin ke negeri ini baru-baru ini, Musa berkata amalan seumpama itu sudah lama dipraktikkan dan bukan hanya menjelang pilihan raya umum.

Anonymous said...

“Sebelum ini pun Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri sering mengumumkan peruntukan yang diminta oleh rakyat terutama di tempat-tempat yang mereka lawati,” katanya.

Anonymous said...

Terdahulu, dalam ucapannya, Musa mengingatkan rakyat Sabah agar tidak terpedaya dengan kempen pembangkang yang terus mengkritik kerajaan semata-mata untuk meraih sokongan rakyat.

Anonymous said...

“Pembangkang hanya pandai berbohong dan menipu rakyat. Saya harap rakyat bijak menilai dan seterusnya menyokong BN pada pilihan raya akan datang,” katanya.

Anonymous said...

Sabah bertuah kerana dipimpin oleh Datuk Seri Musa Hj. Aman yang bijak mengurus kewangan negeri, kata wakil Pemuda Umno Sabah, Bahrul Razha Hj. Chuprat.

Anonymous said...

Katanya, kepimpinan Ketua Menteri dapat dilihat melalui kestabilan ekonomi di negeri itu, antaranya harga hartanah sentiasa meningkat dan Bajet Negeri 2013 yang terbaik dengan peruntukan RM4.088 bilion.

Anonymous said...

“Selain itu, dengan pengurusan kewangan yang baik, pendapatan kerajaan konsisten RM3.8 bilion setiap tahun (2009-2012), rizab wang RM3 billion, Laporan Perbendaharaan Negara (AG): Sabah pengurusan kewangan terbaik dan berjaya mendapat anugerah Clean Bill selama 12 tahun berturut-turut.

Anonymous said...

“Pengurusan kewangan yang cemerlang juga berjaya menarik ramai pelabur datang ke Sabah. Setakat Jun 2012, 24 syarikat diluluskan untuk melabur di Sabah dengan nilai pelaburan RM4.86 bilion yang pastinya akan mewujudkan banyak peluang pekerjaan baru,” katanya.

Anonymous said...

Beliau berkata demikian ketika berucap dalam Perhimpunan Agong Pergerakan Pemuda Umno Malaysia, di sini, kelmarin.

Anonymous said...

Bahrul berkata, Pemuda Sabah akan terus menyokong kepimpinan Ketua Menteri dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak kerana mampu mentransformasikan negara, politik Umno/ Barisan Nasional (BN) dan landskap politik negara.

Anonymous said...

Oleh itu beliau menyeru Pemuda Sabah supaya bekerja habis-habisan untuk memastikan kememangan besar BN, pada pilihan raya akan datang seterusnya mengekalkan kepimpinan negeri dan negara sedia ada.

Borneo Bullet said...

SIAPA PANIK SEKARANG??

persoalan yang sangat baik untuk dibincangkan.. siapa yang panik sebenarnya?? Musa (BN), Yong Teck Lee (SAPP), Jeffrey Kitingan (STAR) atau AnuWar Berahim (PR/PKR)??

melihat kepada perkembangan terkini, penetapan calon untuk semua kerusi di Sabah menyaksikan hanya dua kerusi yang bakal berhadapan 1 lawan 1.. lebih teruk lagi, ada dua kerusi yang bakal menyaksikan 7 penjuru..

berdasarkan pilihanraya umum atau kecil yang lalu, KEBIASAANNYA mana2 kerusi yang menghadapi persaingan sengit lebih dari 3 penjuru, pasti akan di menangi oleh BN..

So, kesimpulannya, pada PRU13 kali ini, kelebihan tetap memihak kepada BN.. Musa Aman tidak perlu panik.. sebaliknya pemimpin2 pembangkang yang perlu panik kerana sikap tamak haloba mereka kian terbongkar..

Borneo Bullet said...

KENAPA PEMBANGKANG PERLU PANIK..

SAPP - 500 ahlinya keluar parti sertai BN.. 11 cawangannya di Tawau telah ditutup..

STAR - semakin dekat pilihanraya, semakin senyap pemimpin2 STAR.. hampir tidak ada isu langsung dibawa oleh pemimpin2 STAR sejak tiga minggu kebelakangan ini.. malah, lebih malang lagi apabila rakyat mula menyalahkan STAR kerana memecahkan undi pembangkang sabah.

PAS - agenda perjuangan PAS kurang mendapat sambutan di Sabah.. Malah pada pru kali ini, ada beberapa kerusi di semenanjung menyaksikan PAS menentang rakan komponen sendiri..

DAP - pemimpin nombor dua mereka Edward Ewol Mujie telah menyertai BN iaitu melalui parti tempatan UPKO..

PKR - menghadapi krisis agihan kerusi.. Ansari sendiri telah beberapa kali mengkritik kepimpinan Anwar Ibrahim kerana gagal memberikan autonomi kepada PKR Sabah dalam membuat keputusan..

SIAPA YANG PATUT PANIK SEKARANG??

Jujai said...

PEMBANGKANG MULA PANIK KERANA BARISAN NASIONAL SABAH BAKAL ULANGI KEMENANGAN BESAR PADA PILIHANRAYA UMUM KE-13 INI

Didorong oleh situasi politik dan ekonomi yang baik di negeri ini, banyak pemerhati politik meramalkan, BN Sabah pimpinan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Haji Aman bakal mengulangi kemenangan besar untuk pilihanraya umum ke-13 ini.

Jujai said...

PEMBANGKANG MULA PANIK KERANA BARISAN NASIONAL SABAH BAKAL ULANGI KEMENANGAN BESAR PADA PILIHANRAYA UMUM KE-13 INI

Walaupun BN dijangka menghadapi tentangan hebat daripada parti pembangkang, namun dengan kesepaduan dan kesefahaman yang amat jitu, pastinya BN Sabah mampu mengulangi kecemerlangan itu.

Jujai said...

PEMBANGKANG MULA PANIK KERANA BARISAN NASIONAL SABAH BAKAL ULANGI KEMENANGAN BESAR PADA PILIHANRAYA UMUM KE-13 INI

Kejayaan Musa mentadbir negeri dengan baik adalah "kerana beliau adalah ketua menteri untuk semua", iaitu tidak ada kaum yang mendapat perhatian istimewa dan tidak ada kaum yang dipinggirkan sepanjang pentadbiran beliau.

Jujai said...

PEMBANGKANG MULA PANIK KERANA BARISAN NASIONAL SABAH BAKAL ULANGI KEMENANGAN BESAR PADA PILIHANRAYA UMUM KE-13 INI

Walaupun seseorang pemimpin itu tidak mampu memuaskan hati semua orang, namun pemimpin itu tetap dianggap berjaya apabila mereka berupaya membawa pembangunan untuk dinikmati semua lapisan masyarakat tanpa mengira bangsa dan agama.

Jujai said...

PEMBANGKANG MULA PANIK KERANA BARISAN NASIONAL SABAH BAKAL ULANGI KEMENANGAN BESAR PADA PILIHANRAYA UMUM KE-13 INI

Sesetengah orang berkata pemimpin cenderung memonopoli semuanya dan tidak membahagikan kekayaan negeri secara saksama. Dalam soal ini, jika sesetengah kawasan kurang membangun, semua ini disebabkan oleh wakil rakyat kawasan itu yang telah gagal menjalankan tugas dengan baik. Oleh itu, tidak adil menyalahkan sepenuhnya ketua menteri selaku ketua kerajaan negeri.

Jujai said...

PEMBANGKANG MULA PANIK KERANA BARISAN NASIONAL SABAH BAKAL ULANGI KEMENANGAN BESAR PADA PILIHANRAYA UMUM KE-13 INI

Sejak Sabah memperolehi kemerdekaan 49 tahun lepas, tiada pemimpin politik di Sabah yang sepopular Musa, terutamanya selepas UMNO/BN berkuasa di negeri ini pada 1994. Malah sebelum itu, populariti ketua-ketua menteri terdahulu termasuk Tan Sri Harris Salleh semasa zaman Parti Berjaya adalah tidak sebaik yang dinikmati Musa ketika ini.

Jujai said...

PEMBANGKANG MULA PANIK KERANA BARISAN NASIONAL SABAH BAKAL ULANGI KEMENANGAN BESAR PADA PILIHANRAYA UMUM KE-13 INI

Sejak lima tahun lepas, Musa telah berkomunikasi dengan rakyat menerusi 'bahasa pembangunan', dan ini diterima baik rakyat menerusi ungkapan ringkas beliau "di bawah pentadbiran Musa, anda boleh buat wang dan mempunyai kehidupan selesa tanpa banyak gangguan politik atau komunal".

Jujai said...

PEMBANGKANG MULA PANIK KERANA BARISAN NASIONAL SABAH BAKAL ULANGI KEMENANGAN BESAR PADA PILIHANRAYA UMUM KE-13 INI

Bagi saya, Musa mentadbir negeri dengan bijak dengan membawa pembangunan secara fizikal dan politik. Musa tahu mengenai keperluan rakyat kerana selama sembilan tahun ini, beberapa idea telah dilaksanakan seperti menarik pelaburan langsung asing (FDI) dan mempromosikan Sabah sebagai hab pendidikan (Sandakan).

Jujai said...

PEMBANGKANG MULA PANIK KERANA BARISAN NASIONAL SABAH BAKAL ULANGI KEMENANGAN BESAR PADA PILIHANRAYA UMUM KE-13 INI

Pada awalnya, Musa telah banyak mengorbankan popularitinya hanya untuk memastikan semuanya dalam keadaan baik termasuk perbelanjaan dan pengurusan kewangan negeri. Namun pengorbanan itu ternyata tidak sia-sia apabila Ketua Audit Negara menyatakan bahawa (kewangan) Sabah berada dalam keadaan baik dan di bawah kepimpinan yang baik. Secara tidak langsung, populariti Musa kembali menyerlah dan meningkat terutamanya ketika pilihanraya bakal berlangsung tidak lama lagi..

Jujai said...

PEMBANGKANG MULA PANIK KERANA BARISAN NASIONAL SABAH BAKAL ULANGI KEMENANGAN BESAR PADA PILIHANRAYA UMUM KE-13 INI

Selain aspek pengurusan kewangan, Sabah juga semakin menonjol apabila berjaya menarik banyak pelawat (asing dan tempatan) dan pelabur dari seluruh dunia. Lihat sahaja jumlah pelancong yang meningkat setiap tahun dan pelaksanaan pelbagai projek di seluruh negeri. Ini adalah petanda yang jelas bahawa Sabah berada di bawah kepimpinan yang baik dan tiada sebab untuk meminta perubahan.

Jujai said...

PEMBANGKANG MULA PANIK KERANA BARISAN NASIONAL SABAH BAKAL ULANGI KEMENANGAN BESAR PADA PILIHANRAYA UMUM KE-13 INI

Walaupun sejak awal tahun ini Sabah berhadapan dengan insiden yang menggemparkan negara, namun sektor perniagaan tetap berkembang maju, malah banyak sektor baharu sedang dibangunkan. Kebelakangan ini, banyak pelawat domestik berkata: "Sekarang susah mahu cari makan di Selangor. Sabah lagi bagus!". Kini ia merupakan kenyataan tipikal yang kita dengar daripada ahli perniagaan yang datang dari negeri-negeri lain. Setiap kali kita dengar kononnya pembangkang semakin bertapak di Sabah, itu hanyalah sekadar mimpi untuk menyedapkan halwa telinga pemimpin-pemimpin pembangkang.

Jujai said...

PEMBANGKANG MULA PANIK KERANA BARISAN NASIONAL SABAH BAKAL ULANGI KEMENANGAN BESAR PADA PILIHANRAYA UMUM KE-13 INI

Menukar seorang pemimpin yang berwibawa adalah sama seperti mengambil risiko besar. Impak baik yang diharapkan jarang-jarang menjadi kenyataan. Kita patut sentiasa bersyukur dengan semua yang dinikmati dan menganggap semua ini adalah rahmat daripada Tuhan.

Jujai said...

PEMBANGKANG MULA PANIK KERANA BARISAN NASIONAL SABAH BAKAL ULANGI KEMENANGAN BESAR PADA PILIHANRAYA UMUM KE-13 INI

Pengurusan kewangan kerajaan negeri dan dasar pengurusan hutan yang dilaksanakan Musa telah diiktiraf yang terbaik di negara ini. Musa, yang menerajui kerajaan negeri sejak sepuluh tahun lepas, bukan sahaja memastikan negeri akan terus makmur tetapi juga menjamin kestabilan politik, kesejahteraan dan pembangunan infrastruktur di negeri ini.

Jujai said...

PEMBANGKANG MULA PANIK KERANA BARISAN NASIONAL SABAH BAKAL ULANGI KEMENANGAN BESAR PADA PILIHANRAYA UMUM KE-13 INI

Sabah di bawah pimpinan beliau (Musa) sedang mengalami pembangunan pesat. Adalah adil untuk berkata bahawa Musa benar-benar komited untuk memenuhi harapan bukan sahaja rakyat malah anggota dan penyokong parti komponen BN negeri. Beliau juga merupakan pemimpin yang mengutamakan hasil, yang tidak teragak-agak menggunakan pendekatan segera menyelesaikan masalah. Contoh baik ialah bagaimana beliau mengendalikan Lembaga Industri Getah Sabah yang dilanda masalah.

Jujai said...

PEMBANGKANG MULA PANIK KERANA BARISAN NASIONAL SABAH BAKAL ULANGI KEMENANGAN BESAR PADA PILIHANRAYA UMUM KE-13 INI

Dengan populasi lebih tiga juta dan lapan parti komponen BN yang perlu diuruskan, saya pasti ketua menteri sedar akan cabaran yang dihadapi untuk memberikan yang terbaik untuk rakyat dan negeri ini. Pendek kata, pentadbiran Musa yang mengutamakan perpaduan tanpa mengira kaum, warna kulit atau fahaman, mendapat sokongan padu rakyat Sabah.

Anonymous said...

Musa Aman berkata beliau amat yakin bahawa BN akan menang besar seperti di PRU-12, 2008.

Anonymous said...

Beliau berkata walaupun BN dijangka menghadapi tentangan hebat daripada parti pembangkang, tapi beliau masih yakin lagi bahawa mereka akan meraih kemenangan besar dalam pilihan raya umum ke-13.

Anonymous said...

Dengan adanya kesepaduan dan kesefahaman yang amat jitu, pastinya BN Sabah mampu mengulangi kecemerlangan seperti yang dicatatkan dalam pilihan raya umum 2008.

Anonymous said...

Wanita Barisan Nasional Sabah merupakan salah satu penyokong yang berkobar-kobar untuk turun padang bagi memastikan kemenangan calon-calon Barisan Nasional.

Anonymous said...

Musa yakin kerana adanya kesepaduan dan kerjasama semua termasuk Wanita BN yang bekerja siang dan malam untu memantapkan jentera pilihan raya.

Anonymous said...

Pada PRU-12, Sabah BN hampir menyapu bersih 60 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) dan 25 kerusi Parlimen.

Anonymous said...

Musa Aman sentiasa mengingatkan rakyat Sabah agar tidak terpedaya dengan kempen pembangkang yang terus mengkritik kerajaan semata-mata untuk meraih sokongan rakyat. Rakyat boleh lihat sendiri pembangunan yang dibawa oleh kerajaan.

Anonymous said...

Beliau memberikan nasihat kepada rakyat bahwa pembangkang hanya pandai berbohong dan menipu rakyat. Saya harap rakyat bijak menilai dan seterusnya menyokong BN pada pilihan raya seterusnya.

Anonymous said...

Tak perlulah mempercayai apa-apa spekulasi pada masa ini, kita hanya akan tahu siapa yang bakal menjadi pemenang setelah undian dibuat.

Anonymous said...

Semoga parti dan calon yang terbaik akan mendapat kemenangan yang terbesar pada PRU kali ini!

akmal said...

Calon Parlimen Sepanggar, Datuk Jumat Idris berkata, rakyat tidak perlu menukar kerajaan, hanya perlu menaiktarafkan serta menambahnilai pentadbiran di kawasan masing-masing.

akmal said...

Beliau bersama dua lagi calon Barisan Nasional (BN) bagi DUN, Karambunai, Datuk Hajah Jainab Ahmad Ayid dan DUN Inanam, Joseph Paulus Lantip, juga masing-masing telah diberi nombor dalam kertas undi iaitu P171 – No. 4, N12 – No. 5 dan N13 – No. 3.

akmal said...

Katanya, rakyat tidak perlu menukar sesebuah kerajaan hanya berdasarkan permasalahan yang wujud. Sebaliknya, sesebuah pentadbiran yang dikesan bermasalah itu boleh diubah dengan hanya perlu menaiktarafkan serta menambahnilai kelemahan-kelemahan pentadbiran dikawasan masing-masing.

akmal said...

“Suka saya nyatakan di sini, kita tidak perlu menukar kerajaan. Apa yang perlu, hanyalah menukar pemimpin-pemimpin yang tidak dinamik,” ujar beliau.

Jumat telah berkata sedemikian ketika berucap di Program Karnival Mini RTC Darau Laut, Menggatal disana, kelmarin.

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 262   Newer› Newest»