Wednesday 24 April 2013

ANAK KAMPUNG BENCI MUSA AMAN -TAK NAK BN

Dengarkan lagu Anak Kampung Versi Tak Nak BN





 AYUH RAKYAT SABAH. TOLAK BN, 
TOLAK MUSA AMAN
JANGAN BIARKAN KELUARGA MUSA AMAN REMBAT SEMUA HASIL DALAM NEGERI INI
JANGAN BIAR TANAH DAN KAMPUNG TERGADAI

277 comments:

1 – 200 of 277   Newer›   Newest»
Anak Sabah said...

Gabungan pemerintah Barisan Nasional (BN) yakin untuk memenangi 145 kerusi dalam Pilihan Raya 2013, termasuk merampas kembali beberapa kerusi yang Umno tewas pada 2008.

Anak Sabah said...

“Kita boleh menang sekurang-kurangnya 145 kerusi menurut taklimat yang dibuat kepada pimpinan,” kata sumber BN.

Anak Sabah said...

Angka tersebut masih lagi di bawah majoriti dua pertiga dalam Dewan Rakyat yang BN perolehi sebelum pilihan raya pada Mac 2008, dan digunakan untuk membuat undang-undang penting tanpa sokongan pembangkang.

Anak Sabah said...

BN perlu memenangi 148 kerusi untuk mendapatkan majoriti dua pertiga itu dalam pilihan raya akan datang.

Anak Sabah said...

Difahamkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, pengerusi BN yang mahu mendapatkan mandat peribadi pertamanya, yakin akan menang kembali kerusi Parit Buntar, Bukit Gantang dan Kuala Selangor.

Anak Sabah said...

PM Najib telah menyatakan keyakinan kita boleh menang dalam kebanyakan kerusi kita telah hilang kerana semuanya adalah kerusi Umno.

Anak Sabah said...

Najib telah memperkenalkan beberapa inisiatif dan menjanjikan “calon boleh menang” untuk memenangi sokongan bagi BN, yang memerintah sejak merdeka sebagai tiga parti dalam Perikatan sebelum membesarkan dirinya dengan memasukkan parti lain pada tahun 1974 dan menukar nama.

Anak Sabah said...

Perdana Menteri Keenam negara itu telah melawat kesemua 13 negeri tetapi memberi tumpuan kepada beberapa negeri untuk memastikan kemenangan bagi gabungan itu.

Anak Sabah said...

“Kita mahu rakyat faham bahawa undi untuk BN adalah undi untuk agenda transformasi negara dan undi untuk keamanan dan kestabilan untuk masa depan lebih cerah,” kata perdana menteri.

Anak Sabah said...

Indikasi jelas pilihan raya akan diadakan tidak lama lagi adalah pengumuman Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) semalam senarai pengundi baru akan digazetkan pada 22 Febuari. Kali terakhir ianya digazetkan, daftar pemilih mempunyai 13.3 juta pengundi, termasuk 3.1 juta pengundi baru.

Anak Sabah said...

Muhyiddin said the people of Sabah, particularly in Beaufort, should evaluate wisely which leadership could guarantee continuous progress after their elected representative changed course.

Anak Sabah said...

Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman berpuas hati dengan semangat dan kesediaan jentera Barisan Nasional (BN) dan rakyat untuk menghadapi pilihan raya umum ke-13 (PRU-13), pada bila-bila masa.

Anak Sabah said...

Musa yang juga pengerusi BN negeri berkata kerjasama parti komponen BN juga agak baik khususnya sayap Pemuda dan Wanita yang terus mengukuhkan perpaduan menyokong pucuk pimpinan negara sedia ada.

Anak Sabah said...

"Hari ini saya melawat Sandakan, khususnya Pusat Daerah Mengundi (PDM) iaitu PDM Sungai Kayu dan PDM Sungai Batang dan saya gembira mendengar khabar baik daripada ketua PDM di sini bahawa mereka telah bersedia.

Anak Sabah said...

Dengan adanya jalinan kerjasama rakyat yang baik di samping semangat
berkobar-kobar, mereka berjanji akan bekerjasama dan bersatu-padu," katanya

Anak Sabah said...

Musa berkata meskipun negara dikejutkan dengan isu pencerobohan pengganas Sulu di Lahad Datu, rakyat perlu yakin terhadap pucuk pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan pasukan keselamatan negara untuk memastikan masalah itu dapat diselesaikan segera.

Anak Sabah said...

"Walaupun kita hidup dalam pelbagai suku kaum dan agama, kita harus tetap
bersatu bagi memastikan kesejahteraan dan perpaduan kaum negeri ini dikekalkan," katanya.

Anak Sabah said...

Sejak Datuk Seri Musa Haji Aman mengetuai tampuk pemerintahan negeri Sabah, pelbagai cerita-cerita kejayaan meniti dibibir masyarakat negeri ini.

Anak Sabah said...

Para penganalisa politik turut mengakui bahawa hanya pada era Musa Aman, barulah wujud pembangunan di negeri ini.

Anak Sabah said...

Antara prestasi terbaik kerajaan ialah termasuklah kejayaan kerajaan negeri mengurus kewangan dengan baik seperti yang terkandung dalam Laporan Perbendaharaan Negara (AG) selain berjaya mendapat anugerah Clean Bill selama beberapa tahun berturut-turut.

Anak Sabah said...

Dengan kedudukan kewangan yang kukuh, kerajaan negeri mampu membelanjakan berbilion ringgit untuk pelbagai projek pembangunan di negeri ini, dan tahun ini sahaja, kerajaan negeri menyediakan bajet tahunan RM4.088 bilion, iaitu bajet tertinggi dalam sejarah pentadbiran negeri Sabah.

Caldina said...

Presiden Parti Bersatu Sabah (PBS) Tan Sri Joseph Pairin Kitingan hari ini menyifatkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai ‘Doktor Politik’ atas kebolehan beliau ‘merawat’ masalah negara.

Caldina said...

Beliau berkata seperti doktor perubatan, Najib akan mendengar permasalahan yang diajukan kepadanya sebelum mengambil setiap data berkaitan supaya ‘rawatan’ dapat diberikan dengan segera.

Caldina said...

Sehubungan itu, Pairin meminta supaya rakyat Sabah dalam menjalankan kewajipan pada 5 Mei ini untuk tidak melepaskan ‘Doktor Politik’ yang telah berada di dalam genggaman hanya kerana mahu memilih pembangkang yang menjanjikan bulan dan bintang tanpa rekod prestasi cemerlang sebagai ukuran.

Caldina said...

Pairin berkata semasa kerajaan sibuk melakukan pelbagai tranformasi kepada rakyat, pembangkang pula bertindak memburuk-burukkan pemimpin negara di laman sosial dalam meraih simpati pengundi.

Blackforest said...

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak memuji kepimpinan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman yang terserlah melalui “Kad Laporan” pencapaian yang amat memberangsangkan.

Blackforest said...

”Saya tertarik dengan beliau punya report card. Rakyat Sabah harus membacanya kerana ini adalah kejayaan kerajaan negeri dan kita sokong sepenuhnya,” katanya.

Blackforest said...

Najib yang juga Pengerusi BN Pusat berkata, kerajaan pusat mempunyai kerjasama baik dengan kerajaan Sabah pimpinan Musa.

Blackforest said...

Katanya kerajaan pusat telah meluluskan banyak peruntukan kepada Sabah.

”Kita telah meluluskan banyak peruntukan dalam bajet, dan luar bajet pun kita bagi juga dan tambah lagi.

Blackforest said...

Beliau berkata, pilihan raya kali ini bukan sebarang pilihan raya sebab ia akan menentukan destiny negeri Sabah dan Malaysia pada keseluruhannya.

”Sama ada kita nak Sabah ini aman makmur dan merdeka atau kita nak pembangkang yang bawa begitu banyak keadaan tidak menentu yang amat kita sangsi pendirian mereka.

Vintage said...

"Datuk Seri Musa Aman yang dinamik merupakan antara rahsia kejayaan Sabah mendapat pengiktirafan cemerlang iaitu Sijil Tanpa Teguran selama 12 tahun berturut-turut sejak tahun 2000 menerusi Laporan Audit Negara, " Datuk Tawfiq Abu Bakar Tintinga

Vintage said...

Berdasarkan prestasi kerajaan negeri, terutama dari segi kewangan. Dimana untuk julung kalinya bajet tahunan kerajaan mencecah RM3 bilion, juga prestasi yang memberi impak positif kepada kepimpinan Musa.

Vintage said...

Pengakuan Ketua Audit Negara terhadap pengurusan kewangan, di mana hanya Sabah dan Pulau Pinang diberi pujian dalam pengurusan kewangan.

Vintage said...

"Lihatlah di sekeliling anda dan anda boleh nampak sendiri pembangunan di Kota Kinabalu dan keseluruhan negeri ini. Kerajaan Barisan Nasional mempunyai rekod pencapaian yang terbukti dan kami ada perancangan seperti Program Transformasi Ekonomi serta Program Transformasi Kerajaan yang akan membawa lebih banyak kemajuan," Musa Aman

Vintage said...

"Kerajaan sedar pembangunan mesti disediakan untuk semua, dan kerana sebab ini, banyak perhatian diberi kepada kawasan luar bandar. Usaha diteruskan untuk merapatkan jurang wilayah dan mengurangkan paras kemiskinan," Musa Aman

Vintage said...

"Tidak syak lagi Ketua Menteri kita telah membawa Sabah ke era kecemerlangan dari segi pertumbuhan ekonomi terutama pelaburan dari dalam dan luar negara. "Kedudukan rizab kewangan Sabah juga kini bertambah kukuh berbanding dengan keadaan sebelum ini. Kedudukan kewangan yang baik ini sudah pasti akan merancakkan lagi program pembangunan untuk kemudahaan rakyat di negeri ini," Datuk Japlin Akim

Vintage said...

"Pendekatan kempen oleh Parti Maju Sabah (SAPP) yang mengetengahkan konsep 'Sabah untuk Sabah' atau 'mengembalikan autonomi kepada Sabah', sudah lapuk dan tidak selari dengan aspirasi negara," Musa Aman

Vintage said...

Sabah akan terus menjadi sebuah negeri yang maju di bawah kerajaan BN berdasarkan pelbagai pelaksanaan program pembangunan di negeri ini.

Belanjawan 2013 yang memperuntukkan RM386 juta untuk penyeragaman harga di Sabah dan Sarawak dan Jelapang Padi di Kota Belud membuktikan kerajaan prihatin dan dapat merasai denyutan nadi rakyat

unknown said...

I don't think this news has truth in it.

unknown said...

The Sabah State Government appreciates the contributions and commitment of the Chinese community in developing the local economy through various sectors.

unknown said...

Chief Minister Datuk Seri Musa Aman said the Sabah Barisan Nasional (BN) is a business friendly government and will continue to work hard in ensuring a conducive investment climate.

unknown said...

For the record, the ministry has channeled more than RM6.7 million allocation for various types of development in the Beluran
parliamentary constituency over the last five vears.

unknown said...

In 2009, an dllocation of RM].35 million was given with the rural water supply project
getting RM800,000 and social amenities projects RM550,000.

unknown said...

Social amenities projects were also implemented in the year before with an allocation of RM600,000.

unknown said...

And as of March this year, the ministry has allocated RM390,000 for four projects to upgrade the road at Kampung Gana Jati and maintain the roads at Kampung Berayong, Kampung Pelanduk and Kampung Ranpek.

unknown said...

Your priority on education is reflected by the generosity of the Chinese business community towards educational causes

unknown said...

Musa urged the Chinese community to close ranks, and to provide undivided support to government efforts so that they can continue to enjoy political, economic and social stability.

unknown said...

Kejayaan kerajaan Barisan Nasional (BN) mewujudkan perpaduan di kalangan rakyat Malaysia merupakan perkara utama yang membawa kepada pembangunan negara ini, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

unknown said...

Timbalan Perdana Menteri berkata soal perpaduan sehingga tiada masalah antara kaum di negara ini bukanlah perkara biasa kerana banyak negara berhadapan dengan masalah perpaduan sehingga memberi kesan kepada pembangunan negara terbabit.

unknown said...

rakyat perlu melihat apa yang dilaksanakan kerajaan BN hari ini dalam mengekalkan kemakmuran negara ini

unknown said...

rakyat perlu melihat apa yang dilaksanakan kerajaan BN hari ini dalam mengekalkan kemakmuran negara ini.

unknown said...

Beliau berkata pada pilihan raya umum 2008, pembangkang berjanji macam-macam terutama di Selangor tetapi selepas lima tahun sebahagian besar tidak dilaksanakan sehinggakan kerajaan negeri disaman banyak pihak

unknown said...

Kerajaan tidak pernah mengabaikan nasib golongan belia dan pencari kerja terutamanya dari segi menyediakan peluang pekerjaan, kata Timbalan Menteri Kesihatan Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin.

unknown said...

ini terbukti melalui manifesto BN yang menjanjikan untuk mewujudkan lebih tiga juta peluang kerja baharu termasuk dua juta dalam industri berimpak tinggi untuk golongan belia dalam tempoh lima tahun akan datang.

unknown said...

ini jauh berbeza dengan manifesto pihak pembangkang yang hanya menjanjikan satu juta peluang pekerjaan kepada golongan itu sekiranya berjaya membentuk kerajaan pada pilihan raya umum 5 Mei ini.

unknown said...

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak telah membentangkan satu manifesto yang cukup komprehensif, di mana beliau telah menggariskan banyak perkara yang berkait rapat dengan belia termasuk janji menyediakan lebih tiga juta peluang kerja baharu

unknown said...

Rosnah berkata dengan kepesatan pembangunan di negeri ini, kerajaan komited menyediakan lebih banyak peluang pekerjaan kepada rakyat dari masa ke semasa selain menyediakan pelbagai program kemahiran dan latihan untuk membolehkan golongan belia memiliki kemahiran yang dikehendaki oleh pasaran pekerjaan.

unknown said...

Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan slogan ‘ubah” yang dilaungkan pembangkang tidak lebih daripada sekadar gimik bagi meraih perhatian, menasihatkan rakyat supaya tidak terpengaruh dengannya.

unknown said...

Perdana Menteri berkata di sebalik slogan yang kononnya mengandungi madu itu sebenarnya tersembunyi racun berbisa yang mana telah dirasai penduduk di empat buah negeri yang ditadbir pakatan pembangkang ketika ini.

unknown said...

jangan sesekali tertarik dengan ungkapan ubah sebab tidak ada apa-apa yang mereka lakukan sebelum ini selepas diberi amanah menjadi kerajaan di negeri berkenaan

unknown said...

Najib yang juga Pengerusi BN berkata berbanding BN yang mempunyai perancangan dan peta jalan yang jelas ke mana negeri dan negara hendak dibawa, PKR yang diberi peluang untuk menunjukkan kebolehan ternyata gagal memenuhi kehendak dan aspirasi rakyat yang sentiasa mahukan perubahan.

unknown said...

Beliau berkata rakyat perlu bijak membuat penilaian kerana pertembungan dalam pilihan raya tidak hanya boleh dilihat dari sudut individu tertentu, sebaliknya melibatkan soal kemampuan dan kebolehpercayaan untuk diletakkan sebagai pilihan untuk membela nasib masyarakat di masa hadapan.

unknown said...

tanggungjawab yang perlu dilakukan pengundi di Sarawak ialah menentukan sebuah kerajaan pusat yang kuat boleh ditubuhkan supaya dengan kerajaan negeri yang kini dipimpin BN, masa depan rakyat dan negeri ini akan lebih terjamin.

unknown said...

tanggungjawab yang perlu dilakukan pengundi di Sarawak ialah menentukan sebuah kerajaan pusat yang kuat boleh ditubuhkan supaya dengan kerajaan negeri yang kini dipimpin BN, masa depan rakyat dan negeri ini akan lebih terjamin.

mantera said...

Datuk Seri Musa seorang tokoh yang begitu berpengalaman dan dihormati ahli UMNO seluruh Malaysia kerana sikapnya yang peramah dan tegas, amat tidak benar jika ada pihak yang mengatakan bahawa Datuk Seri Musa tidak mempunyai pengaruh.

mantera said...

Beliau mempunyai pengaruh yang amat besar, jasa dan sumbangan beliau terhadap USNO dan UMNO perlu dikenang.

mantera said...

kenyataan negatif yang timbul tentang Musa mungkin bermula daripada individu yang tidak berpuas hati terhadap Datuk Seri Musa dan tidak kurangnya juga mereka yang merasai terancam dengan kekuatan Datuk Seri Musa.

mantera said...

Rakyat perlu bijak menilai ulasan dan pandangan dengan setiap kenyataan yang dibuat.

mantera said...

Sabah bertuah kerana dipimpin oleh Datuk Seri Musa Hj. Aman yang bijak mengurus kewangan negeri

mantera said...

Ketua Menteri Sabah juga seorang yang bervisi jauh dan selalu mendidik anggota Umno supaya ikhlas dalam perjuangan.

mantera said...

kepimpinan Ketua Menteri dapat dilihat melalui kestabilan ekonomi di negeri itu, antaranya harga hartanah sentiasa meningkat dan Bajet Negeri 2013 yang terbaik dengan peruntukan RM4.088 bilion.

mantera said...

Selain itu, dengan pengurusan kewangan yang baik, pendapatan kerajaan konsisten RM3.8 bilion setiap tahun (2009-2012), rizab wang RM3 billion, Laporan Perbendaharaan Negara (AG): Sabah pengurusan kewangan terbaik dan berjaya mendapat anugerah Clean Bill selama 12 tahun berturut-turut.

mantera said...

Pengurusan kewangan yang cemerlang juga berjaya menarik ramai pelabur datang ke Sabah. Setakat Jun 2012, 24 syarikat diluluskan untuk melabur di Sabah dengan nilai pelaburan RM4.86 bilion yang pastinya akan mewujudkan banyak peluang pekerjaan baru

mantera said...

Sabah akan terus menyokong kepimpinan Ketua Menteri dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak kerana mampu mentransformasikan negara, politik Umno/ Barisan Nasional (BN) dan landskap politik negara.

mantera said...

menyeru Pemuda Sabah supaya bekerja habis-habisan untuk memastikan kememangan besar BN, pada pilihan raya akan datang seterusnya mengekalkan kepimpinan negeri dan negara sedia ada.

mantera said...

Jentera pilihan raya terutamanya Pemuda Umno Sabah kini telah bersiap sedia untuk berperang pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13)

mantera said...

Sabah akan kekal simpanan tetap BN berdasarkan kepimpinan Ketua Menteri yang kukuh dan sokongan padu semua parti komponen BN di negeri itu.

mantera said...

pembangkang hanya tahu menabur janji kepada rakyat tetapi tidak dapat menunaikannya.
“Ramai pemimpin pembangkang yang hanya sekarang kerap kali datang ke Sabah untuk berkempen berjanji bulan dan bintang, semata-mata mahu meraih simpati daripada rakyat.

mantera said...

Klon pembangkang yang baru pula, dulu dalam kerajaan tidak komplen sekarang luar kerajaan baru kuat komplen ibarat meludah ke langit terkena muka sendiri.

mantera said...

yakin rakyat kini lebih bijak menilai prestasi kerajaan BN dan menolak pembangkang,

Paquin said...

Biarlah rakyat yang tentukan kerana hanya rakyat yang tahu apa yang terbaik bagi mereka.

Paquin said...


Najib ajak rakyat Sabah jadikan 5 Mei medan tolak pembangkang

KUALA PENYU - Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengajak rakyat Sabah menjadikan pilihan raya umum 5 Mei ini sebagai medan untuk menolak pembangkang yang memutar belit isu keselamatan dan keamanan di Sabah sebagai satu sandiwara.

Najib menegaskan hanya Barisan Nasional (BN) yang mampu memberi jaminan berhubung soal keselamatan dan kedaulatan negeri Sabah.

"Rakyat Sabah harus menyatakan (tolak pembangkang) 5 Mei ini. Ini (kedaulatan Sabah) mesti dipertahankan kerana ia lebih besar daripada soal pembangunan, lebih besar daripada (janji) jalan tar yang dikotakan.

"...Ini bukan soal kerusi (kawasan) tapi soal maruah dan kedaulatan Sabah di bumi Malaysia yang BN berjanji tetap dipertahankan dengan nyawa sekalipun," katanya ketika berucap pada majlis jerayawara Yayasan Sabah bersama rakyat di pekan Kuala Penyu di sini hari ini.

Majlis yang dimeriahkan dengan kehadiran kira-kira 8,000 rakyat pelbagai lapisan itu turut dihadiri Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman, Menteri Pembangunan Masyarakat dan Hal Ehwal Pengguna Sabah yang juga calon BN untuk Parlimen Beaufort Datuk Azizah Mohd Dun, calon kerusi Dun Klias, Isnin Aliasneh dan calon muka baharu Dun Kuala Penyu, Limus Jury. - Bernama

Paquin said...


Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman menyifatkan manifesto Barisan Nasional (BN) yang dilancarkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak semalam sebagai aku janji hebat dan terbaik BN untuk membawa kemakmuran kepada seluruh rakyat Malaysia.
Musa berkata manisfesto berkenaan bersifat menyeluruh dalam memenuhi aspirasi seluruh lapisan masyarakat Malaysia di manapun mereka berada termasuk di Sabah.
“Kita menganggap manifesto BN ini sebagai aku janji kepada seluruh rakyat yang begitu hebat, terbaik yang cukup memberi manfaat kepada seluruh lapisan rakyat, tidak kira di bandar, di luar bandar, orang lama, orang muda, wanita, semuanya tidak tertinggal.
“Ini satu manifesto atau aku janji yang begitu tepat, begitu lengkap yang memberi manfaat kepada kita semua. Saya percaya inilah yang dikehendaki oleh rakyat kerana ia mengambil kira semua lapisan dan semua sektor. Saya percaya rakyat menyambut baik manifesto atau aku janji ini.
“Insya-Allah, dengan ini saya percaya ia akan memberi semangat yang lagi kuat, lagi kukuh untuk mereka terus menyokong parti BN. Mereka (rakyat) tahu bahawa BN di bawah pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, janji ditepati. Apa yang dijanjikan BN akan kita tepati,” katanya.
Musa yang juga Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Sabah dan Pengerusi BN Sabah berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Jerayawara Yayasan Sabah Bersama Rakyat bagi Zon Pantai Timur Selatan di sini hari ini.
Jerayawara itu antara lain bertujuan memberi maklumat kepada rakyat berkaitan aktiviti Yayasan Sabah untuk membangunkan sosioekonomi, mendapat sambutan ribuan penduduk Tawau dan disifatkan Musa sebagai tanda sokongan padu rakyat terhadap kepimpinan BN di peringkat negeri dan pusat.
Musa meminta rakyat Sabah supaya terus teguh menyokong kerajaan BN kerana di bawah kerajaan BN nasib rakyat akan terus terbela sementara negara sentiasa dalam keadaan sejahtera dan selamat.
Mengulas mengenai cadangan pembinaan lebuh raya dari Semantan di Sarawak hingga ke Serudong di Tawau, Sabah, sepanjang 2,300 kilometer, dalam aku janji BN berkenaan, Musa berkata ia akan memberi impak besar kepada rakyat yang tinggal berhampiran lebuh raya itu.
Katanya infrastruktur asas itu sudah tentu akan mempermudahkan pelbagai lapisan masyarakat seperti petani untuk memasarkan keluaran pertanian mereka.
Musa turut melawat 65 penduduk Kampung Bukit Kukusan yang rumah mereka ranap dirempuh bongkah batu besar yang bergolek dari kawasan kuari di atas bukit, pagi semalam menyebabkan enam penduduk cedera.
Bernama difahamkan kerajaan negeri sudah mengarahkan supaya mangsa yang layak ditempatkan di Projek Perumahan Rakyat Semarak.

Paquin said...

Musa Ingatkan Rakyat Sabah Tidak Tertipu Helah Calon Bebas Sokong BN

Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman menasihatkan rakyat di negeri ini agar tidak tertipu dengan helah calon Bebas yang mendakwa mereka menyokong Barisan Nasional (BN).

Musa yang juga Pengerusi BN negeri, berkata tindakan beberapa calon Bebas berkenaan hanya usaha mengelirukan pengundi dan bagi meraih undi pada pilihan raya umum ini.

"Di Sabah tiada calon Bebas menyokong BN cuma ada seorang sahaja calon BN (bagi setiap kerusi parlimen dan dewan undangan negeri)," katanya pada Majlis Pemimpin Bersama Rakyat di Kampung Sungai Batang, dekat sini Khamis.

Katanya bagi anggota BN yang bertanding atas tiket Bebas pula, keanggotaan mereka dilucutkan secara automatik.

"Saya sering mengingatkan semua anggota BN di Sabah, apabila keputusan calon BN diumumkan Perdana Menteri kita mesti sokong dan itu tandanya berparti.

"Setiap orang boleh menjadi calon dan ada hak. Tiada sesiapa boleh menghalang, cuma apabila diputus pucuk pimpinan kita mesti akur," katanya yang mempertahankan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Sibuga.

Mengulas lawatan dua hari Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak awal minggu ini, Musa berkata kehadiran Najib di Sabah mendapat sambutan menggalakkan di setiap kawasan yang dilawati.

"Kami nampak beribu rakyat di setiap kawasan yang dilawati hadir mahu berjumpa dan mendengar ucapan PM (Perdana Menteri).

"Beliau (Najib) sendiri kagum dengan sambutan diberikan rakyat Sabah yang disifatkan sebagai penyokong setia BN. Ini yang ada di Sabah, kita berjaya menangi hati rakyat," katanya.

Berdasarkan sambutan itu, Musa berkata beliau yakin BN Sabah akan menang di semua kerusi DUN dan parlimen yang ditandingi pada pilihan raya kali ini.

Paquin said...

Kenapa Rakyat Sabah Perlu Sokong Barisan Nasional?

Sejak Datuk Seri Musa Haji Aman mengetuai tampuk pemerintahan negeri Sabah, pelbagai cerita-cerita kejayaan meniti dibibir masyarakat negeri ini. Para penganalisa politik turut mengakui bahawa hanya pada era Musa Aman, barulah wujud pembangunan di negeri ini.

Antara prestasi terbaik kerajaan ialah termasuklah kejayaan kerajaan negeri mengurus kewangan dengan baik seperti yang terkandung dalam Laporan Perbendaharaan Negara (AG) selain berjaya mendapat anugerah Clean Bill selama beberapa tahun berturut-turut.

Paquin said...

Dengan mengambilkira kekayaan khazanah alam Sabah serta kedudukan fiskal negeri yang mantap serta kapasiti untuk melaras kutipan hasil negeri, RAM Rating Services Berhad sekali lagi telah memberikan penarafan “AAA” ( Triple A ) kepada negeri Sabah untuk 4 tahun berturut-turut.

Manakala, untuk pengurusan dan proses bajet negeri yang teratur dan mematuhi peraturan, Moody International pada tahun 2012 telah sekali lagi memberikan pensijilan MS-ISO 9001:2008 yang mana ini merupakan pencapaian cemerlang selama 4 tahun berturut-turut.

Paquin said...

Dalam laporan terkini untuk tahun 2011, Ketua Audit Negara telah menganugerahkan ulasan "sangat baik" hanya kepada sebuah negeri iaitu Sarawak. Sementara itu, Sabah pula terus mengekalkan status kedua terbaik iaitu "baik" dari tahun-tahun sebelum ini.

Akaun-akaun dana disatukan untuk 2011 bagi kerajaan-kerajaan negeri Sabah dan Sarawak adalah yang paling tinggi dalam kalangan negeri-negeri, iaitu RM18.5 bilion untuk Sarawak dan RM2.66 bilion untuk Sabah. Selangor jatuh di tempat ketiga dengan RM1.94 bilion sementara Pulau Pinang pula pada tempat keempat dengan RM1.13 bilion.

Paquin said...

Sekiranya kita melihat kepada statistik pendapatan negeri untuk tahun 2011, Sarawak menduduki tempat pertama dengan RM6.6 bilion, diikuti oleh Sabah pada tempat kedua dengan RM4.4 bilion, Selangor di tempat keempat dengan RM1.6 bilion dan Pulaiu Pinang di tempat ketujuh dengan RM602 juta.

Untuk tempoh lima bulan pertama pada tahun 2012, eksport negeri terus berkembang pada kadar 7.2 peratus dengan nilai mencecah RM20.7 bilion, manakala import pula telah meningkat pada kadar 30 peratus dengan jumlah mencecah RM16 bilion.

Paquin said...

Pertumbuhan tinggi pelaburan tersebut mencerminkan pelaburan besar oleh sektor swasta iaitu sebanyak RM10 bilion pada suku tahun pertama tahun 2012 yang mana ianya juga merupakan pelaburan swasta yang tertinggi di Malaysia.

Dengan kedudukan kewangan yang kukuh, kerajaan negeri mampu membelanjakan berbilion ringgit untuk pelbagai projek pembangunan di negeri ini, dan tahun ini sahaja, kerajaan negeri menyediakan bajet tahunan RM4.088 bilion, iaitu bajet tertinggi dalam sejarah pentadbiran negeri Sabah.

Paquin said...

kestabilan politik dan iklim pelaburan yang kondusif turut menyumbang kepada pembangunan ekonomi negeri termasuk sektor pelancongan. Dengan promosi agresif mengikut acuan yang betul, kerajaan negeri berjaya menarik lebih ramai pelancong untuk berkunjung ke negeri ini. Begitu juga dengan pelaburan, banyak pelabur dari luar negara termasuk dari Amerika Syarikat dan Brunei yang berminat melabur di negeri ini.

Musa juga mempertahankan dasar tanah kerajaan negeri yang memperkenalkan hak milik berkelompok (communal title) kepada penduduk kampung yang layak demi masa depan mereka yang lebih terjamin. Selain bertujuan untuk menghalang penjualan tanah tersebut, ianya juga diyakini mampu mengurangkan kadar kemiskinan di negeri ini.

Paquin said...

Dasar perhutanan dan pemeliharaan alam sekitar negeri ini turut dikagumi oleh negara luar yang menyaksikan pasangan diraja Britain (Putera William dan Kate Middleton) melawat Hutan Simpan di Lembah Danum tahun lepas. Lawatan pasangan diraja tersebut sekaligus menafikan tuduhan-tuduhan pihak luar yang kononnya hutan di negeri ini berada dalam keadaan kritikal.

Kajian Pendapatan Isi Rumah 2012 mendapati pendapatan bulanan purata isi rumah bagi negeri Sabah turut meningkat daripada RM3,102 pada 2009 kepada RM4,013 pada 2012.

Pendapatan isi rumah bagi negeri ini dijangka akan terus meningkat jika rakyat terus memberikan mandat kepada kerajaan Barisan Nasional untuk memerintah negeri ini.

Paquin said...

Ketua Pengarah Unit Perancang Ekonomi, Datuk Dr Rahamat Bivi Yusoff dipetik sebagai berkata, kadar kemiskinan di Sabah berkurangan daripada 19.7 peratus pada 2009 kepada 8.1 peratus tahun lalu, iaitu penurunan tertinggi kadar kemiskinan yang dicatatkan dalam negara.

Penubuhan ESSCOM dan ESSZONE, selain bertujuan menjamin keselamatan penduduk di negeri ini dari ancaman pengganas, ianya juga bertujuan untuk menyekat laluan masuk pendatang haram dan juga aktiviti-aktiviti penyeludupan yang sering menjadikan perairan Sabah sebagai laluan masuk.

joey said...

Calon muka baharu Barisan Nasional (BN) bagi kawasan Dewan Undangan Negeri (Dun) Kuala Penyu, Limus Jury berazam untuk berusaha memikul tanggungjawab sebagai wakil rakyat dengan memberi khidmat terbaik memaju kawasan itu terutama dalam bidang pendidikan dan pembangunan.

joey said...

Dalam menyampaikan hasrat itu, beliau berjanji untuk menyumbangkan gaji atau elaun wakil rakyatnya kepada tabung dana pendidikan yang akan diwujudkan bagi membiayai pendidikan anak-anak di daerah pedalaman itu.

joey said...

"Saya mempunyai banyak perancangan untuk memajukan kawasan Kuala Penyu khususnya dalam bidang pendidikan. Oleh itu, saya berjanji akan menyumbangkan gaji atau elaun saya sebagai wakil rakyat nanti," katanya ketika berucap pada majlis ramah mesra bersama pengundi Parlimen Beaufort

joey said...

Limus juga berazam untuk membangunkan modal insan masyarakat di kawasan pedalaman itu bagi membangunkan pendidikan warga Kuala Penyu yang bakal menjadi generasi pelapis masa depan.

joey said...

"Kita perlu menyediakan barisan generasi pelapis yang mampu bersaing di persada dunia. Saya juga akan berusaha mendapatkan dana tambahan daripada pelbagai sumber bagi membantu menambah dana pendidikan anak-anak kita," katanya.

joey said...

Pada masa sama, beliau akan berikhtiar mencari sumber lain bagi menambah dana pendidikan itu agar lebih banyak lagi 'tanak ulun tokou' (orang-orang kita) mendapat faedah daripadanya.

joey said...

Dalam pada itu, beliau juga berazam untuk meningkatkan penglibatan penduduk dalam bidang keusahawanan agar lebih ramai usahawan berjaya dan berkaliber dapat dilahirkan.

joey said...

"Dengan pengalaman yang ada pada saya sebagai usahawan (kontraktor), saya sedia berkongsi pengalaman dengan mereka yang berminat untuk menceburi bidang ini," katanya.

joey said...

Beliau berkata menerusi program seumpama itu, ia diharap dapat membuka peluang untuk menjelaskan isu politik semasa serta memperbetulkan persepsi masyarakat terhadap perkara yang dimanipulasi pembangkang.

joey said...

Pada pilihan raya ini, Limus akan berdepan empat calon lain termasuk dua calon Bebas. -

joey said...

pembangkang banyak berjanji tapi di negeri2 yang ditadbir oleh mereka menunjukkan pembangkang tidak menunaikan janji.

Sotong Kurita said...

JIKA MUSA AMAN REMBAT SEMUA, PENCAPAIAN SEPERTI INI TIDAK AKAN BERLAKU KEPADA SABAH

PENGURUSAN KEWANGAN KUKUH DAN TARIKAN KEPADA PELABURAN

- Dana kewangan negeri terkumpul berjumlah lebih RM3 bilion berbanding RM100 juta pada 2001.
- Hasil pendapatan teringgi bernilai RM4.4 bilion pada 2011.
- Jumlah pelaburan RM10 bilion dalam bentuk pelaburan langsung.
- Pentauliahan ISO daripada Moody's International tiga tahun berturut-turut berkaitan pengurusan kewangan negeri.
- Penarafan "AAA" daripada RAM Rating Services kerana pengurusan kewangan negeri yang terbaik.
- Sijil bersih 11 tahun berturut-turut Ketua Audit Negara.

Sotong Kurita said...

JIKA MUSA AMAN REMBAT SEMUA, PENCAPAIAN SEPERTI INI TIDAK AKAN BERLAKU KEPADA SABAH

KEMISKINAN

- Penurunan dua digit tahap kemiskinan secara keseluruhan kepada 8.1 peratus pada 2012 daripada 19.7 peratus pada 2009.

Sotong Kurita said...

JIKA MUSA AMAN REMBAT SEMUA, PENCAPAIAN SEPERTI INI TIDAK AKAN BERLAKU KEPADA SABAH

MEMPERKEMAS ORDINAN TANAH

- Initiatif Pengeluaran Tanah Terancang (Geran Komunal) melalui landasan pantas dengan meminda Seksyen 76 Ordinan Tanah Sabah bagi melindungi hak anak negeri terhadap Tanah Adat Anak Negeri (NCR) seperti diwartakan pada Desember 2009.

Sotong Kurita said...

JIKA MUSA AMAN REMBAT SEMUA, PENCAPAIAN SEPERTI INI TIDAK AKAN BERLAKU KEPADA SABAH

PENGURUSAN HUTAN DAN ALAM SEKITAR

- Mewujudkan perlindungan sepenuhnya kawasan Hutan Simpan (TPAS) meliputi kawasan seluas 1.3 juta hektar atau 20 peratus daripada keseluruhan tanah di Sabah yang melebihi piawaian 10 peratus seperti dikehendaki Pertubuhan Antarabangsa untuk Pemeliharaan Alam Semulajadi (IUCN).

Sotong Kurita said...

JIKA MUSA AMAN REMBAT SEMUA, PENCAPAIAN SEPERTI INI TIDAK AKAN BERLAKU KEPADA SABAH

PENDATANG TANPA IZIN

- Menubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) mengenai pendatang tanpa izin dan menunggu hasil siasatan.

Sotong Kurita said...

JIKA MUSA AMAN REMBAT SEMUA, PENCAPAIAN SEPERTI INI TIDAK AKAN BERLAKU KEPADA SABAH

MENAMBAH SAMBUNGAN BEKALAN AIR, ELEKTRIK, JALAN DAN PENGANGKUTAN

- Membina 5,370 kilometer jalan berturap setakat ini.
- Menambah bekalan air bersih kepada 385,821 rumah di seluruh negeri.
- Memperluaskan penyediaan bekalan elektrik kepada 486,485 rumah di seluruh Sabah.

Sotong Kurita said...

JIKA MUSA AMAN REMBAT SEMUA, PENCAPAIAN SEPERTI INI TIDAK AKAN BERLAKU KEPADA SABAH

BANTUAN KEPADA SEKOLAH VERNAKULAR

- Peruntukan RM10 juta dalam bentuk pertolongan dan bantuan kepada sekolah vernakular menerusi RMKe-10.
- Peruntukan RM19.4 juta untuk sekolah mubaligh di bawah RMKe-10.

Sotong Kurita said...

JIKA MUSA AMAN REMBAT SEMUA, PENCAPAIAN SEPERTI INI TIDAK AKAN BERLAKU KEPADA SABAH

SOKONGAN KEWANGAN KEPADA BADAN AGAMA

- Bantuan RM168 juta kepada badan agama bukan Islam dari 2004 hingga 2012.

Sotong Kurita said...

Effective and strict financial management under the Sabah Barisan Nasional Government have resulted in a significant increase in the State's annual budget over the last five years.

Sotong Kurita said...

This year's whopping RM4.088 billion State budget, the largest ever in Sabah's history, was nearly doubled when compared to the RM 2.3 billion budget for the year 2008.

Sotong Kurita said...

The people of Sabah have every reason to rejoice with the big budget, as it means more development programmes would be implemented for their benefit.

Sotong Kurita said...

Most importantly is the proven capability of the state Government, under the able leadership of Chief Minister Datuk Seri Panglima Musa Aman to efficiently and prudently manage its finances and resources.

Sotong Kurita said...

Sabah has been among the top states that have achieved sound financial management, with giving it a clean bill by the Auditor-General for the last 11 consecutive years.

Sotong Kurita said...

The state also received the highest rating of "AAA" by RAM Rating Services for the last three years for its strong fiscal position as a result of a series of surpluses and accumulation of strong reserves.

Sotong Kurita said...

It has also obtained ISO certification from Moody International for efficiency and proper state budget management for three consecutive years. It must also be noted that the auditor-general's report for this year showed several actual figures that reflected the state's excellent financial achievements.

Sotong Kurita said...

Among them was that the state reserves had exceeded RM3 billion, its revenue surpassing RM4 billion, actual surplus amounting to RM 730 million, development expenditure at RM1.17 billion and it has no arrears on federal loans.

Sotong Kurita said...

Musa, when tabling the budget at the State Assembly on Nov 18, expressed confidence in the ability of the State to deliver the RM4.088 billion budget, although its forecast revenue for this year is only RM3.6 billion. His optimism was based on the state's strong financial position and consistent actual surpluses, especially this year, where it recorded a surplus of RM730 million.

Sotong Kurita said...

Musa, who is also State Financial Minister, said that Sabah's revised revenue for this year was about RM3.8 billion, an increase of more than RM1 billion or 39 per cent compared to the original estimate of RM2.4 billion.

Unknown said...

Calon Barisan Nasional (BN) Dewan Undangan Negeri (DUN) Karanaan Datuk Masidi Manjun berkata rakyat Sabah khususnya di daerah ini tidak perlu menukar kerajaan hanya semata-mata mahukan perubahan kerana kerajaan sedia ada telah melakukan yang terbaik untuk rakyat.

Unknown said...

Sehubungan itu, beliau menyeru seluruh rakyat daerah itu supaya memberikan sokongan padu kepada calon-calon BN bagi memastikan program-program pembangunan yang dirancangan dapat diteruskan.

Unknown said...

“Barisan Nasional tidak perlu ditukar untuk membolehkan bangsa Dusun maju. Apa yang perlu ditukar dan diubah ialah sikap pihak-pihak tertentu yang kurang bertanggungjawab kerana selalu melihat keburukan daripada kebaikan.

Unknown said...

“Buat apa tukar kerajaan kerana kerajaan sedia ada sudah terbukti sebuah kerajaan yang prihatin terhadap semua lapisan masyarakat,” katanya.

Unknown said...

Beliau berkata demikian ketika berucap pada program bertemu rakyat di Balai Raya Kampung Pasir Putih, di sini, kelmarin.

Program itu turut disertai Ketua Wanita Umno Ranau Datuk Amisah Yasin, Pengarah Pilihanraya DUN Karanaan Jaimin Samitah dan Ketua Pemuda Umno Bahagian Ranau Faez Nordin.

Unknown said...

Menteri Pelancingan, Kebudayaan dan Alam Sekitar itu percaya melalui manifesto atau Aku Janji BN yang telah dilancarkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan manifesto tambahan yang diumumkan Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman, akan lebih banyak pembangunan yang bakal dilaksanakan oleh BN untuk rakyat di negeri ini.

Unknown said...

Beliau berkata antara Aku Janji BN ialah menangani kos sara hidup dengan menambah Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) sehinggah RM1,200 untuk isi rumah dan RM600 untuk bujang dengan bantuan secara tahunan dikekalkan, meningkatkan Baucar Buku 1Malaysia kepada RM300 dan Bantuan Persekolahan kepada RM150.

Unknown said...

Selain itu katanya, BN juga komited untuk menambah bilangan Kedai Rakyat 1Malaysia dan membuka Klinik 1Malaysia di dalam kawasan komuniti padat penduduk.

Unknown said...

“Penduduk di daerah ini juga akan menikmati jalan raya yang lebih selesa iaitu jalan baru menghubungkan Kota Kinabalu – Ranau bernilai lebih RM400 juta yang diumumkan Perdana Menteri baru-baru ini. Ia bakal meningkatkan ekonomi para penduduk di kawasan yang dilalui oleh jalan tersebut,” katanya.

Unknown said...

Masidi berkata, BN telah terbukti membawa pembangunan dari pelbagai aspek seperti ekonomi, pendidikan dan sosial.

“Kita tidak sekadar cakap kosong tetapi kita buat kerja dan kita ikhlas berkhidmat untuk rakyat.

Unknown said...

“Sebagai penduduk daerah Ranau, kita harus berbangga kerana Ranau kini semakin maju. Terdapat banyak aspek yang telah memperlihatkan kejayaan kita sama dalam pendidikan mahupun sukan di peringkat sekolah dan Ranau juga merupakan daerah pengeluar graduan universiti yang paling ramai setiap tahun,” katanya.

Unknown said...

Katanya lagi, dari aspek perjawatan pula, ramai anak jati daerah itu kini memegang jawatan tinggi dalam sektor awam dan swasta.

Unknown said...

“Oleh itu mari lah kita sama-sama bersatu padu dan bekerja keras untuk mencapai wawasan kita di bawah naungan Barisan Nasional,” katanya.

madd said...

Sokongan berterusan rakyat kepada kerajaan BN selama ini adalah manifestasi daripada kebijaksanaan rakyat 'Negeri Di Bawah Bayu' ini dalam menilai kepimpinan yang diinginkan untuk membela kepentingan mereka, kata Datuk Seri Musa Aman.

madd said...

Katanya sokongan rakyat negeri ini terhadap Najib dan BN terserlah berdasarkan sambutan meriah rakyat terhadap lawatan pemimpin BN sama ada negeri atau pusat termasuk perdana menteri pada program pemimpin bersama rakyat.

madd said...

"Saya sudah menjelajah seluruh Sabah, ke Keningau, Tenom, Sipitang, Beaufort, Sandakan, Beluran dan banyak lagi.

madd said...

Saya boleh rasa sambutan rakyat sangat meriah, sangat baik. InsyaAllah, kita (BN) sekali lagi akan bentuk kerajaan," katanya.

madd said...

Katanya Najib merupakan seorang perancang yang baik serta pemimpin yang penyayang dan dengan itu hubungan baik kerajaan negeri dan pusat yang sekian lama terjalin perlu dikekalkan demi kebaikan rakyat Sabah.

madd said...

Ketua Menteri berkata sumbangan masyarakat Tionghoa dalam pembangunan ekonomi Sabah dan Malaysia amnya tidak dapat dinafikan dan berharap masyarakat itu terus menyokong kerajaan BN yang sentiasa peka dalam menyediakan persekitaran kondusif untuk perniagaan.

madd said...

Musa yakin melalui kerjasama erat dan saling membantu antara kerajaan dan masyarakat Tionghoa, akan membawa lebih banyak kemajuan dan pembangunan kepada Sabah untuk dinikmati rakyat pelbagai suku dan kepercayaan.

madd said...

Katanya sejak beliau menjadi Ketua Menteri Sabah, bantuan kerajaan kepada sekolah jenis kebangsaan, sekolah mubaligh, gereja serta kuil telah meningkat kepada sebanyak RM30 juta setahun berbanding sebelumnya antara RM1 juta hingga RM2 juta setahun.

madd said...

Ketika menghadiri program pemimpin bersama rakyat di Balung, Musa mengingatkan rakyat supaya menolak pakatan pembangkang yang hanya tahu menabur janji namun gagal menepatinya sehingga ada rakyat di negeri ditadbir pembangkang menyaman kerajaannya sendiri.

madd said...

semuanya terpulang pada rakyat untuk memilih parti mana yang mereka mahu nanti.

Unknown said...

BN IS A GOOD GOV. THEY ARE GOOD LISTENER, GOOD ACTION TAKER AND LEADER WHO CARES OF WHOEVER YOU ARE

'Govt willing to make changes'


Barisan Nasional (BN) is the best choice for the people here to ensure continuation of transformation in the district.

Upko President Tan Sri Bernard Dompok said there is no need for the people to change the present government when clearly the coalition has proven its capability and competency through its outstanding track record.

During the past four years, he said BN has carried out many development and transformation programmes not only for economic growth but also for the well-being of the people.

"As a Federal Minister in the Cabinet, I have seen and witnessed the leadership of the Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak in governing country with full dedication and commitment in tandem with its 1Malaysia concept: People's First, Performance Now.

'Govt willing to make changes'

"We have a government that is willing to make changes through the transformation of the people like the abolition of the Internal Security Act (ISA) as the best example of changes that had been implemented to practice fairness and democracy.

Unknown said...

BN IS A GOOD GOV. THEY ARE GOOD LISTENER, GOOD ACTION TAKER AND LEADER WHO CARES OF WHOEVER YOU ARE

'Govt willing to make changes'


"Now the opposition is allowed to stage their protests or gatherings in halls or government buildings," he said at a meet- the-people session with Beaufort and Kuala Penyu leaders at the residence of a BN candidate here, Limus Jury, here, on Tuesday.

About 2,000 people attended the event here.

Also present were BN's candidate for Beaufort parliamentary seat, Datuk Azizah Mohd Dun, Upko Beaufort Divisional Chief Datuk Wences Angang, incumbent Kuala Penyu assemblyman John Teo Mau Sing and other officials.

Dompok said he is defending BN to continue governing the nation for another term so that Najib could continue to implement all the transformation programmes and fulfill the BN"s 'Aku Janji' manifesto that will truly benefit the people.

'Govt willing to make changes'

He said this is the democracy that BN is practicing and that people should give their full support by voting for the coalition this Sunday.

Meanwhile, Azizah said she observed that many people here and in Beaufort have realised that only BN can determine the future of the people.

"Many opposition members have opened their eyes and mind and see the truth of the BN leadership and many of them have joined us and they come in groups.

"They understand that the Prime Minister has proven his leadership when he focused more on the wellbeing and catered to the needs of the people like implementing BR1M, KR1M, early school assistance of RM100 for each child, and book vouchers, among others."

Unknown said...

DONT TRY TO MAKE EXPERIMENT ! Different Government Will Not Ensure Continued Excellence In Public Service

A new government to replace the present would not necessarily ensure a continuity of excellence in the public service, according to some observers within the sector.

"I believe most civil servants are happy with the existing government which has an entrenched policy and direction, besides an earnestness in ensuring the wellbeing of its employees," said Mohamad Amsyari Mohamad Suhaimi, 32, who had been with the government for six years.

According to him, the opposition's vision was obscure and the ideas they highlighted were merely short-term plans.

As a voter in the Putrajaya parliamentary constituency, he saw incumbent Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor who was bidding for a third term, as an effective mediator for about 90 percent of the residents here who were civil servants.

For Abd Rashid Ahmad, 59, who had been working in the public service for 32 years, a change of government would mean new policies and a new environment that civil servants might find tedious to adapt.

He feared the country would face an uncertain future brought about by a disorganised new administration, and which would hinder civil servants from carrying out their duties systematically, to the detriment of the people.

Unknown said...

DONT TRY TO MAKE EXPERIMENT ! Different Government Will Not Ensure Continued Excellence In Public Service

"Maybe there are, among the young people who are open and want to experiment (a new government) but those of us with long experience prefer the current government," he said.

Another civil servant, Wan Maria Wan Muda, 35, hoped the present peaceful and harmonious environment in the country would prevail to enable civil servants to carry out their duties without distraction.

"What is crucial in a government is its sensitivity towards the people particularly the less fortunate and its ability to develop the country and spur it to excellence," she said.

The Congress of Unions of Employees in the Public and Civil Services (CUEPACS) would certainly prefer the present government, which had met most of the requests by its members, to continue leading the country.

"Where else can we find a government as caring as the present one," said its president Datuk Omar Osman, who last year led about 1.4 million civil servants in expressing their gratitude to Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak for doing away with the less favoured Public Service New Remuneration Scheme and assenting to a salary adjustment of between seven and 13 percent for civil servants.

Unknown said...

SOMETHING FOR VERY SURE AND SOMETHING THAT EVERYONE KNOWS... Pakatan Rakyat Not A Strong Coalition

Unlike the strong and united Barisan Nasional (BN) coalition, the Pakatan Rakyat (PR) pact are in shambles owing to bickering between DAP, PAS and PKR due to a conflict of interest among their leaders, Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin said.

As such, voters must not give them (PR) the mandate to rule the country, because they are not a strong coalition said Muhyiddin citing the latest crisis in the PR pact.

Muhyiddin said in the latest debacle, a DAP leader has asked non-Malays to refrain from voting for PAS which is clear that PR is a loose cooperation as and neither is there unity nor understanding between them since they have different ideologies.

Citing the example of Johor DAP deputy chairman Norman Fernandez's call to Johoreans and non-Muslims not to vote for PAS, Muhyiddin said this was proof that cracks in the opposition were far bigger than imagined.

Unknown said...

SOMETHING FOR VERY SURE AND SOMETHING THAT EVERYONE KNOWS... Pakatan Rakyat Not A Strong Coalition

"They are not united...they are in crisis because some DAP leaders have asked non-Malays to shun PAS although PAS is in their coalition. How can they ask their own members to not vote for one of them. What's happening?" said Muhyiddin when speaking to voters at the Desa Mentari Flats in Petaling Jaya, here, Wednesday night.

Muhyiddin also chided PAS for sidelining its principles to gain DAP's support. As such, he said, the people should strongly reject the opposition's slogan of "Ubah" (change), which he described as being an idea that has yet to be proven.

"For the past 56 years, the Barisan Nasional-led government has proven to be the platform for Malaysia to enjoy a stable economy, peace, harmony and racial unity.

"We should not derail the continuous development, economic growth and transformation enjoyed under the leadership of Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak who is still young at 59, compared with Kit Siang, Karpal Singh, Datuk Seri Anwar Ibrahim or Datuk Nik Aziz Nik Mat," he said.

Muhyiddin added that the PR's 'all free' offer was merely aimed at attracting voters and not a promise that need to be fulfilled.

They (PR) had failed to conduct a detailed study on the financial implications for making such offers because the country needs a strong financial standing to achieve the developed nation status by 2020.

mike said...

Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman berkata kerajaan Barisan Nasional (BN) komited dalam memastikan lebih ramai penduduk asal di negeri ini memiliki tanah sendiri menerusi kaedah geran berkelompok yang diperkenalkan sejak beberapa tahun lepas.

mike said...

Musa yang juga Pengerusi Barisan Nasional (BN) negeri, berkata jika BN mendapat mandat pada pilihan raya umum ke-13 ini, kerajaan akan berbuat demikian untuk terus memakmurkan dan mengutamakan kepentingan rakyat di negeri ini.

mike said...

“Kita mengutamakan orang asal, bukannya syarikat-syarikat dari luar seperti diamalkan beberapa pemimpin sebelum ini, tuan-tuan boleh periksa fail di Jabatan Tanah dan Ukur.

mike said...

“Saya tidak pernah bagi tanah kepada syarikat luar, sebaliknya kita bagi (tanah) kepada rakyat supaya mereka dapat memiliki tanah sendiri,” katanya ketika ditemui pemberita selepas menyerahkan geran berkelompok kepada 150 penduduk dari Kampung Bombong 1 dan 112 penerima dari Kampung Sungai Magandai, di sini kelmarin.

mike said...

Mengenai permintaan penduduk tempatan untuk mengusahakan tanah milik Lembaga Pembangunan Perhutanan Sabah (SAFODA) di daerah ini, Musa berkata beliau akan mengarahkan Pengarah Jabatan Tanah dan Ukur negeri, Datuk Osman Jamal membuat kajian mengenai perkara itu.

mike said...

“Kita akan selesaikan masalah dan beri tanah itu kepada rakyat yang sudah lama tinggal dan berkebun di situ…kita menghormati mereka. Mereka sudah lama tinggal di situ dan adalah menjadi keutamaan kepada kita untuk memberikan tanah itu (kepada rakyat),” katanya merujuk isu yang dibangkitkan penyandang Parlimen Kota Marudu, Datuk Seri Dr Maximus Ongkili.

mike said...

Tanah seluas 4,707 hektar itu yang sebelum ini diberikan kepada Syarikat Begaraya ketika era pentadbiran bekas ketua menteri Datuk Yong Teck Lee walaupun ia sudah diduduki oleh penduduk asal kampung itu.

mike said...

Dalam pada itu, katanya permohonan tahan empat kampung berhampiran iaitu Kampung Sonsogon Magandai, Sonsogon Suyad, Sonsongan Paliu dan Binontungan Suyad menerusi kaedah geran berkelompok, sedang diproses.

Parlimen Kota Marudu diwakili calon BN Maximus yang berdepan tiga calon dari Parti Keadilan Rakyat, Parti Reformasi Sabah dan Parti Maju Sabah.

Unknown said...

Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman meminta rakyat Sabah agar terus mempertahankan rasa kekitaan, perpaduan dan kesepakatan yang menjadi amalan rakyat negeri itu selama ini demi keharmonian berterusan.

Unknown said...

Musa yang juga Pengerusi Badan Perhubungan Umno Sabah dan Pengerusi Barisan Nasional (BN) Sabah berkata semangat yang telah menjadi budaya itulah yang membolehkan rakyat berbilang kaum di negeri ini dan negara amnya memeriahkan pelbagai perayaan secara bersama setiap tahun.

Unknown said...

Beliau berkata rakyat Malaysia perlu mengucapkan terima kasih kepada kerajaan BN di bawah kepimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak kerana telah berusaha bersungguh-sungguh memperkenal dan melaksanakan pelbagai dasar dan program yang semuanya menjurus kepada matlamat menyatupadukan rakyat.

Unknown said...

Selain itu kata Musa, pemberian pelbagai bantuan terus kepada rakyat seperti Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) dan BR1M 2.0, bantuan awal persekolahan, penghapusan yuran persekolahan dan pelbagai lagi merupakan bukti keprihatinan kerajaan untuk meringankan beban hidup rakyat. - Bernama

Unknown said...

Kerajaan Barisan Nasional (BN) tidak wajar ditukar hanya kerana desakan, tohmahan dan fitnah pembangkang dan pihak tertentu yang sentiasa memburuk-burukkan kerajaan, kata Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman.

Unknown said...

Beliau berkata, kerajaan BN telah membuktikan kemampuannya membangunkan dan membawa negeri ini ke tahap kejayaan serta pencapaian yang lebih tinggi.

Unknown said...

"Lihat sahaja di kiri dan kanan, banyak pembangunan yang dilaksanakan oleh kerajan Barisan Nasional, dan kita ada banyak lagi agenda untuk rakyat dan negeri Sabah.

Unknown said...

"Jadi, tiada sebab kerajaan BN ditukar atau diganti. Kita tidak perlulah buang masa untuk melayan pelbagai fitnah dan tohmahan daripada pembangkang," katanya ketika berucap pada majlis Himpunan Barisan 1Malaysia di Dewan Sa'adah,Wisma Muis, dekat sini hari ini.

Unknown said...

Turut hadir pada majlis itu, yang disertai 350 pertubuhan bukan kerajaan (NGO), ialah Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang juga Ketua Penerangan Umno Datuk Ahmad Maslan.

Unknown said...

Musa turut menyeru rakyat Sabah, terutama anggota pelbagai NGO atau persatuan, supaya memberi sokongan yang padu kepada BN pada pilihan raya akan datang.

Unknown said...

Beliau berkata, ini penting bagi merealisasikan segala dasar pembangunan dan program yang dirancang untuk dilaksanakan bagi faedah rakyat.

Unknown said...

"Kita perlu bekerjasama dan berganding bahu agar tiada yang akan terpinggir daripada pembangunan dan kemajuan yang dibawa Barisan Nasional," katanya.

Unknown said...

Bercakap kepada pemberita kemudian, Musa yang juga pengerusi BN negeri berkata kerajaan BN di bawah pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berjaya membawa banyak perubahan dalam semua aspek kehidupan rakyat di negara ini.

Unknown said...

"Kerajaan sedia ada bertanggungjawab, menunaikan janji dan memenuhi harapan rakyat melalui pelbagai program, dasar dan inisiatif," katanya. - Bernama

Unknown said...

Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman meminta masyarakat Sabah termasuk penjawat awam memastikan perubahan yang dipilih pada pilihan raya umum akan datang adalah ke arah lebih baik

Unknown said...

Ini kerana katanya, tidak ada kerajaan yang sempurna dan semua yang dilakukan kerajaan sedia ada adalah demi kebaikan rakyat agar mereka dapat menikmati masa depan lebih gemilang.

Unknown said...

"...sebagai negara yang demokrasi terpulang kepada rakyat menilai dalam menentukan kerajaan masa depan kerana apa juga pertukaran yang dilakukan diharapkan 'change for the better' (perubahan ke arah lebih baik)," katanya ketika berucap pada perhimpunan anggota perkhidmatan awam dan badan berkanun persekutuan, di sini, hari ini.

Unknown said...

Menurut Musa, berdasarkan lawatannya ke seluruh Sabah, masyarakat di negeri itu amat menghargai dan bersyukur dengan pembangunan yang dilaksana kerajaan.

Unknown said...

Katanya, kerajaan Barisan Nasional (BN) telah dan sedang melaksanakan pelbagai perancangan menerusi Program Transformasi Kerajaan dan Program Transformasi Ekonomi.

Unknown said...

"Negara dan negeri kita aman damai, Sabah kaya-raya dengan pelbagai khazanah alam yang menyaksikan ramai pelabur berminat melabur di mana nilai pelaburan di Sabah meningkat kepada RM10 bilion dan kita tidak ketinggalan dalam bidang pelancongan yang semakin maju," katanya.

Unknown said...

Musa turut meluahkan penghargaan kerajaan negeri kepada lebih 100,000 penjawat awam negeri dan persekutuan di Sabah yang terbabit menyumbang kepada kemajuan negeri itu.

Unknown said...

"Terima kasih penjawat awam negeri dan persekutuan yang membantu merancakkan ekonomi negeri melalui peruntukan belanja mengurus yang mencecah hampir RM7 bilion pada tahun lepas.

Unknown said...

"Kita sebagai anggota perkhidmatan awam persekutuan dan negeri adalah sama sahaja. Kita saling memerlukan antara satu sama lain untuk berganding bahu melipat ganda usaha untuk mencapai kecemerlangan demi memastikan segala perancangan kerajaan negeri dan persekutuan berjaya dilaksanakan dengan baik untuk faedah rakyat Sabah," katanya.

Unknown said...

Sementara itu, Setiausaha Persekutuan Sabah, Datuk Abu Bakar Hassan yang turut hadir berkata beliau dan ketua jabatan persekutuan mengambil pendekatan turun padang bagi menyampaikan dasar kerajaan persekutuan selain mengeratkan hubungan antara agensi pusat dan negeri.

Unknown said...

"Saya telah melawat dan berjumpa dengan penjawat awam Persekutuan di daerah-daerah seperti Tawau, Keningau, Kudat, Kota Marudu, Pitas, Kota Belud dan Semporna untuk menerang dan mendengar permasalahan mereka semasa melaksanakan dasar dan program Kerajaan Persekutuan di daerah tersebut," katanya.

Unknown said...

Kabinet baharu kerajaan negeri Sabah yang diterajui oleh Barisan Nasional (BN) akan dibentuk dalam tempoh dua atau tiga hari lagi, kata Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman.

Unknown said...

Bagaimanapun, Pengerusi BN negeri itu tidak menolak andaian memilih semula bekas menteri yang tewas pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) semalam.

Unknown said...

"Saya berjanji akan menggalas tanggungjawab sebagai Ketua Menteri dengan bekerja dengan lebih kuat bagi memastikan lebih banyak kehendak rakyat dapat direalisasikan dan lebih banyak pembangunan dapat dilaksanakan," katanya pada sidang media di kediaman rasmi Ketua Menteri Sri Gaya di sini, hari ini.

Unknown said...

Beliau juga optimis bahawa kerjasama yang terjalin dengan kerajaan Pusat di bawah pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak akan kekal terjalin, meskipun berlaku beberapa kejutan pada keputusan PRU13.

Unknown said...

Musa, yang mempertahankan kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) Sungai Sibuga dengan majoriti 11,569 undi, percaya kejayaan BN membentuk kerajaan dengan majoriti mudah pada PRU13 membuktikan Sabah masih menjadi simpanan tetap parti itu.

Unknown said...

Mengulas mengenai kegagalan BN di beberapa kawasan yang majoriti penduduk Cina dan Kadazandusun, Musa berkata pihaknya akan mengkaji mengapa perkara itu boleh berlaku agar dapat diperbaiki pada pilihan raya akan datang.

Unknown said...

BN mengekalkan pemerintahan Sabah dengan majoriti dua pertiga apabila menguasai 48 daripada 60 kerusi Dun.

Unknown said...

DAP pula yang sebelum ini memiliki satu kerusi Dun, menambah empat kerusi iaitu Luyang, Kapayan, Sri Tanjong dan Likas. Parti Reformasi Sabah (STAR) pula menang kerusi tunggal di Bingkor.

Unknown said...

Umno kekal tonggak Barisan Nasional (BN) apabila menjadi penyumbang terbesar kerusi Parlimen kepada parti gabungan itu pada Pilihan Raya Umum ke-13.

Unknown said...

Umno menyumbang 88 daripada 133 kerusi yang dimenangi BN. Umno bertanding 120 kerusi pada pilihan raya umum ini.

Unknown said...

Angka itu menunjukkan peningkatan bagi Umno berbanding PRU 2008 di mana ia memenangi 79 kerusi Parlimen daripada 117 yang dipertandingkan.

Unknown said...

Bagi Dewan Undangan Negeri (Dun), Umno berjaya menguasai 242 kerusi daripada 339 kerusi yang dipertandingkan berbanding 239 daripada 338 kerusi pada 2008. clause aeonit

Unknown said...

Presiden Umno Datuk Seri Najib Tun Razak memperoleh majoriti lebih besar iaitu 35,613 apabila mempertahan kerusi Pekan daripada dirampas lawannya, Mohd Fariz Musa dari PKR.

Unknown said...

Pada PRU 2008, Najib menewaskan calon PKR Khairul Anuar Ahmad Zainuddin dengan majoriti undi sebanyak 26,464.

Unknown said...

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yakin Sabah kekal sebagai negeri Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) akan datang.

Unknown said...

Katanya, BN Sabah kini siap siaga untuk menghadapi PRU-13 dan telah memperbaharui tekad untuk mengulangi kemenangan cemerlang pilihan raya umum pada 2008 yang menyaksikan BN hampir menyapu bersih 60 kerusi negeri dan 25 kerusi Parlimen dan hanya kalah kepada DAP bagi kerusi negeri Sri Tanjung dan kerusi Parlimen Kota Kinabalu.

Unknown said...

"Saya yakin bahawa dari segi persiapan, semua sudah bersedia sampai ke peringkat jentera BN yang nak mengelolakan pilihan raya di setiap kawasan.

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 277   Newer› Newest»