Friday 26 April 2013

GEGAR! KENAPA NAJIB TAKUT LAJIM UKIN DI SABAH?


Oleh: Pemerhati Kuala Penyu



Kehadiran Najib Tun Razak ke Kuala Penyu baru-baru ini yang dilaporkan oleh pelbagai media kononnya 50ribu orang, sekejab 15 ribu orang dan bermacam-macam lagi angka. Apapun kehadiran Najib di Parlimen Beaufort sudah dijangka dan bukanlah sesuatu yang menghairankan bagi warga Parlimen Beaufort. 


Apapun  bagi pengundi 30,097 Parlimen Beaufort (Dun Klias15,338 dan Dun Kuala Penyu  14,759) mereka lebih tahu apa yang berlaku di Beaufort. Ditengah-tengah BN mempunyai kemenangan kerusi yang banyak dalam PRU, Kuala Penyu pernah mencipta kejutan apabila menumbangkan calon BN, Datuk  Wences Anggang (UPKO) dan memberikan kepada Calon Bebas Datuk John Ghani pada ketika itu. Kali ini Datuk John Ghani kembali bertanding sebagai calon PKR di Kuala Penyu. Begitulah uniknya Kuala Penyu... mereka boleh mengundi sesiapa yang mereka rasa boleh bekerja dengan mereka bukan yang kaya atau gila kuasa yang mereka sukar dampinginya. Bagi mereka kehadiran Najib, TPM dan Musa Aman di Kuala Penyu bukan sesuatu yang menghairankan dan tidak lebih dari satu penghormatan untuk mereka melayan sesiapa sahaja pemimpin yang datang. Sesuatu yang luar biasa apabila rakyat dan pemimpin menjadi pembangkang maka kawasan itu mendapat perhatian.  Bagi mereka yang datang dan beri duit ambil...ambil sahaja. "Rezeki jangan ditolak musuh jangan dicari yang penting peti undi-undi adalah rahsia. Apakah pengundi Parlimen Beaufort lupa dengan apa yang Dato' Azizah lakukan semasa menjadi ahli Parlimen?...mungkin TIDAK. 

MACAM NI RUPANYA WAJAH KUALA PENYU. FIRST TIME AKU DATANG SINI. OPSS INI PENGUNDI  KUALA PENYU KE BEAUFORT? SABAR-SABAR SAYA AKAN SALAM. MAKLUM FIRST TIME.

Najib oh Najib. Rekod kehadiran Najib di Parlimen Beaufort  sesuatu yang boleh dicatat dalam Malaysia Book of Record kerana sejak beliau merasmikan Persidangan UMNO Beaufort ( Timbalan Presiden UMNO ketika itu) hanya sekali beliau datang menjenguk Beaufort. Kini semasa menjadi PM, Najib telah hadir kali kedua di Parlimen Beaufort, dan lagi luar biasa kali pertama sepanjang hayat PM hadir di Kuala Penyu. 

Menurut sumber dari Beaufort, Najib yang sejak menjadi TPM pernah di jemput ke Kuala Penyu bagi merasmikan Jambatan Sitompok Kuala Penyu namun tidak pernah menghadirinya atas sebab-sebab tertentu. Hanya selepas Datuk Seri Lajim keluar dari BN, maka muncullah wajah Najib bagi merasmikan jambatan tersebut. Begitulah bila dah takut dan wajah sebenar pemimpin UMNO. Bila berkuasa mereka pandang enteng, bila dah hampir nak hilang kuasa dan dekat pilihanraya maka muncullah mereka. Sesuai dengan situasi " masa kempen janji  macam-macam bila dah berkuasa batang hidung pun tidak nampak. Rakyat juga yang derita". 


APA YANG NAJIB, MUSA DAN BN TAKUTI BERLAKU LAGI. PERHIMPUNAN PERDANA PAKATAN RAKYAT PADA 27 APRIL 2013 (SABTU) BERSAMA ANWAR IBRAHIM DI PARLIMEN BEAUFORT DENGAN LAUTAN MANUSIA. PENGUNDI PARLIMEN BEAUFORT TAHU SIAPA PEMIMPIN YANG SEBENAR MEMIMPIN MEREKA. MISI PR TETAP SATU "MENUMBANGKAN BN. KEPADA AGENSI S
EPERTI SB, MIO, BTN, JASA, KEMAS , THINK TANK MANA-MANA SILA BUAT LAPORAN DENGAN BETUL. JANGAN LAPOR DENGAN MENGAMPU NANTI BURUK PADAHNYA. INI KALILAH!!!

Rekod Tan Sri Muhyiddin Yassin turun di Parlimen Beaufort sebanyak 2 kali juga mungkin boleh disenaraikan dalam Malaysia Book of Record dan kali pertama beliau menjejakkan kaki di Kuala Penyu (berucap mengutuk Datuk Lajim) adalah petanda Kuala Penyu pernah dilawat oleh dua pemimpin utama (PM dan TPM) negara. Sayangnya semua itu selepas Datuk Seri Lajim keluar dari BN. Jika tidak maka sampai kiamatlah dua pemimpin UMNO/BN ini tidak akan menjejakkan kaki mereka di Kuala Penyu.

UNDILAH CALON TERBAIK- BUKAN SEKADAR MAHU BN YANG TERBUKTI GAGAL DI KUALA PENYU. INGATLAH YANG MISKIN RAKYAT. YANG KAYA IALAH PEMIMPIN BIDAN TERJUN.  


Apabila gentar dan takut maka disitulah PM mengumumkan projek bekalan air Beaufort sebanyak 226 juta yang selama ini semasa Datuk Seri Lajim sebagai ahli parlimen di pohon berkali-kali bagi menyelesaikan masalah bekalan air yang sentiasa terputus di Kuala Penyu. Jika dahulu Musa Aman, KKLW dan PM berkata "sabarlah peruntukan dan dana belum mencukupi untuk projek ini, kita akan masukkan dalam Rancangan Malaysia seterusnya".   Begitu juga sejak Azizah Mohd Dun menjadi ahli parlimen Beaufort dan Timbalan Menteri Tempatan tidak pernahlah pula Azizah berjaya menyelesaikan masalah bekalan air di Kuala Penyu itu, malah jalan-jalan raya di Beaufort dan Kuala Penyu kekal tidak dibina (ada jalan  dari sebelum merdeka tidak dibina). Hanya semasa Datuk Seri Lajim semua itu wujud. Itulah hebatnya Datuk Seri Lajim, berani dan berdiplomlasi menyelesaikan masalah rakyat. 

Sekali lagi! Hanya selepas Datuk Seri Lajim menjadi Ahli Parlimen Beaufort begitu banyak yang berubah. Atas sikapnya yang berterus terang, menyuarakan kepada PM pada masa itu, dan juga menyelesaikan dengan menteri-menteri dan jabatan berkaitan. Ini membuktikan betapa dalam BN pun kalau pemimpin itu dungu, tidak "perform" dan berkesan  maka pembangunan tetap terbantut. Dato' Azizah Mohd Dun menjadi Ahli Parlimen terbukti masalah tersebut itu berlaku. Jasa Datuk Azizah hanyalah projek penanaman Kelapa tepi jalan dari Menumbok ke Kuala Penyu (pokok mati) itu sahaja yang diingati oleh rakyat Beaufort. 

Kehadiran PM dan TPM ke Beaufort hanya mencerminkan satu perkara yang jelas iaitu kegagalan Musa Aman untuk meraih sokongan dan menyelesaikan masalah Beaufort.  Malah di Sabah umumnya. Kerana beliau gagal maka terpaksalah meminta bantuan Najib dan Muhyiddin turun padang. Beruntung parlimen-parlimen yang Musa Aman rasa khuatir tercicir oleh BN seperti Tenom, Kimanis, Papar, Lahad Datu dan Kota Belud. Penubuhan PPS oleh Datuk Seri Lajim dan APS oleh Datuk Wilfred Bumburing ternyata telah memberi kekuatan baru kepada Pakatan Rakyat di Sabah apabila calon-calon mereka diberi peluang bertanding. Matlamat yang sama " Tukar dan Tumbang BN" mengukuhkan ikatan parti dalam Pakatan Rakyat (PR).

Kalau Musa Aman yang datang berkempen dan bersuara maka rakyat meluat dan tidak datang. Maka tiadalah laporan 50 ribu orang itu. Kesian yang hadir adalah rakyat biasa kadang bukan pengundi asal di kawasan tersebut. Apalah gunanya datang beramai-ramai tu kalau bukan pengundi di kawasan itu?....Najib oh Najib jadi Kuli Bataklah kau oleh si Musa Aman itu. 


Jika PM datang ke Parlimen Beaufort. Ketua Umum PKR juga akan datang ke Parlimen Beaufort pada 27 April 2013 (Sabtu). Kita saksikan siapa yang hadir esok. Rakyat akan tunjukkan sokongan mereka. Ayuh TUKAR BN di Parlimen Beaufort.



201 comments:

1 – 200 of 201   Newer›   Newest»
Borneo Bullet said...

"TERIMA KASIH PM kerana datang menjenguk kami di Beaufort"... Itulah antara luahan rasa terima kasih masyarakat Beaufort di atas kehadiran PM ke Beaufort 14.2.2013. Walaupun masyarakat Beaufort tidak melafazkan rasa terima kasih tersebut terus kepada PM tetapi mereka bersyukur kerana kunjungan tersebut memberikan seribu makna kepada mereka.

Lawatan yang singkat tersebut walaupun hanya 2 jam, masyarakat dapat mendengar sendiri ucapan dan keprihatinan PM terhadap rakyat Sabah khususnya di Daerah Beaufort. Kehadiran masyarakat Beaufort termasuk dari kawasan Parlimen Sipitang dan Parlimen Kimanis menunjukkan betapa rakyat tetap sayang kepada parti BN.

Bagi masyarakat yang hadir, ada yang meluahkan rasa muak dengan karenah Datuk Lajim Ukin yang banyak menipu mereka selama ini dengan janji-janji kosong hasil suapan daripada Anwar Ibrahim. Bagi mereka Lajim tetap di kenang atas jasanya tetapi perjuangan Lajim tidak mereka iktiraf kerana sudah MENDERHAKA kepada rakyat di Parlimen Beaufort.

5 MEI BAKAL MENJADI TARIKH PENTING BAGI PENDUDUK BEAUFORT UNTUK MENGHUKUM LAJIM UKIN..

Borneo Bullet said...

Nampaknya cubaan Lajim untuk menonjolkan dirinya sebagai "winnable candidate" sekali lagi menemui jalan mati. Lebih malang lagi apabila Lajim terpaksa "angkat bakul" sendiri selepas popularitinya sudah dibakul-sampahkan oleh rakyat Sabah yang muak dengan perjuangan palsu beliau.

Walau macam mana cara sekalipun Lajim cuba mengangkat dirinya sebagai pejuang tulin Sabah dengan harapan agar diberikan peluang sekali lagi oleh rakyat, saya tidak yakin bahawa usaha Lajim itu akan membuahkan hasil selepas pengabaian demi pengabaian dilakukan beliau terhadap penduduk kurang bernasib baik di Beaufort.

Sebelum ini (sebaik Lajim meninggalkan UMNO), berbelit-belit lidah beliau menafikan bahawa kerajaan BN berjaya membawa pembangunan di negeri ini, berbelit-belit juga lidah Lajim Ukin menuduh kerajaan tidak menyalurkan peruntukkan kepada kawasannya (Beaufort) sehingga banyak kemudahan prasarananya gagal dinaik-taraf.

Namun agak mengjengkelkan apabila beliau mengadakan sidang medianya di pejabat PPS Putatan, Lajim dengan bangganya menyatakan bahawa pembangunan infrastrutur di kawasan yang diwakilinya iaitu Beaufort dan Klias lebih 80 peratus telah diupgrade, ertinya jalan-jalan di kawasan itu telah diaspal.

Lajim juga dengan bangganya memberi tahu, bahawa Yayasan Usaha Maju adalah ideanya, dan melalui agensi itu, ramailah penduduk luar bandar menikmati perkidmatan agensi itu.

MP Beaufort itu juga bangga memberitahu bahawa pembinaan Wisma Pertanian di mana semua agensi kementerian Pertanian dan Kementerian itu beribu pejabat dapat dibangun semasa beliau menjadi Menteri Pertanian negeri.

Selain itu, Lajim juga mengakui bahawa beliau pernah membantu MP Kota Belud untuk mendapatkan dana projek pembinaan sebatang jalan di kampung Bobot Kota Belud dengan nilai RM300,000.00.

Juga, Lajim dengan bangganya mengakui bahawa Program Jelapang Padi di Kota Belud adalah ideanya, sedangkan program itu telah lama dicadangkan sebelumpun Lajim menjadi wakil rakyat.

Melalui kenyataan Lajim pada sidang akhbar itu, beliau sebenarnya telah meludah muka beliau sendiri yang sebelum ini menghambur berbagai dakwaan kononnya kerajaan BN tidak membawa pembangunan kepada rakyat Sabah...

Borneo Bullet said...

Perkembangan politik Beaufort sekarang lebih memihak kepada BN selepas adik kepada Lajim Ukin keluar PKR dan menyokong calon BN.. Tindakan Jarih Ukin, walaupun namanya kurang popular berbanding dengan abang beliau, namun tetap akan memberikan satu tamparan hebat kepada Lajim dan Anwar Ibrahim..

Mungkin atas sebab itulah, Anwar terpaksa turun ke Sabah hari ini selepas dikritik teruk oleh geng Ansari Abdullah..

kenyataan pedas Ansari terhadap kepimpinan Pakatan Rakyat, berjaya membuka mata semua pihak terutamanya pengundi di negeri ini mengenai janji-janji retorik Pakatan.. jesteru, tidak perlulah Pakatan bermegah-megah kononnya bakal menawan beberapa kerusi parlimen di Sabah sedangkan perkembangan politik hari ini sangat tidak memihak kepada mereka..

TATAP BN BAH

Forest said...

Sungguh negatif minda saudara/saudari ini, apakah seorang pemimpin yang berjanji untuk membawa perubahan kepada rakyat hanya goyang kaki dan memberi mandat kepada wakilnya? Bagi saya, pemimpin seperti Najib la yang bagus kerana turun padang ke Beaufort dan ini jelas menunjukan peribadi dan kesungguhannya untuk membantu dan menjayakan lagi jentera pilihanraya di Beaufort. Kenapa lawatan PM ke Beaufort perlu ditafsir sebagai takut akan Lajim Ukin? Sekiranya Anwar datang melawat Beaufort adakah persepsi yang difikirkan? Bukankah kedatangan Anwar juga sebab takut kremenangan BN di Beaufort? Jangan lupa sebelum ini Lajim Ukin turut mengakui yang BN sebenarnya banyak membantu orang-orang di Sabah. Lajim Ukin mengakui bahawa berjaya membawa perubahan terutamanya dalam infrastruktur di Kawasan P.177. Duit yang digunakan adalah duit kerajaan maka tidak dinafikan lagi BN membantu orang-orang Beaufort.

Hanya pembangkang sahaja yang rasa tergugat dengan kehadiran PM di Beaufort. Ketua Puteri UMNO Beaufort, Saridah Datuk Mohd Dun melahirkan rasa teruja dan bangganya sebagai anak jati Beaufort kerana Perdana Menteri memilih daerah itu sebagai salah satu lokasi program lawatan pada kali ini. Sokongan daripada wanita Umno tidak berbelah-bagi untuk PM dan BN.


Pemuda UMNO Beaufort, Mohd Ishak Ibrahim berkata kehadiran Perdan Menteri memberi ruang kepada rakyat mendapat gambaran sebenar terhadap apa yang sering dilemparkan pembangkang kepada Barisan Nasional. Dengan kehadiran Perdana menteri yang disambut pemimpin Barisan Nasional Sabah dan juga kira-kira 50,000 anggota masyarakat dari daerah Sipitang dan Tenom. Sebenarnya apa yang penting adalah sokongan rakyat yang berterusan untuk BN.

Forest said...

Gagalkah Datuk Azizah membawa kemajuan dan perubahan kepada penduduk Beaufort? Sebanyak 124 buah Perpustakaan Desa (PD) telah dibina di negeri ini membabitkan kos RM8.4 juta daripada peruntukan kerajaan negeri dan persekutuan.Azizah juga mengumumkan bahawa tiga lagi PD telah diluluskan iaitu PD Kg Rancangan Klias, PD Kg Batu 58 Beaufort dan Kg Kebimbangan, Semporna. Pembinaan ketiga-tiga bangunan ini dibiayai sepenuhnya oleh Kerajaan Persekutuan.
Lawatan pada 14 februari daripada PM merupakan perangsang dan penghargaan kepada rakyat Beaufort. Bertuah sungguh penduduk di Beaufort ini banyak duit kerajaan yang disumbangkan untuk kebaikan penduduk disana dan seperti sedia maklum ketamadunan sesuatu bangsa akan hanya dicapai melalui kecermelangan dalam bidang ilmu pengetahuan. Pembinaan perpustakaan desa adalah amat relevan dengan kecemerlangan pendidikan. Bak kata orang melentur buluh biarlah dari rebungnya. Kanak-kanak kecil dan juga pelajar serta ibubapa pasti mendapat banyak manfaat dengan adanya perpustakaan.
Datuk Azizah telah merasmikan Majlis Pecah tanah Perpustakaan Desa Kampung Rancangan klias, Beaufort. Pembinaan perpustakaan desa tersebut membabitkan kos dan kelengkapan membabitkan kos dan kelengkapan berjumlah 361 ribu ringgit. Datuk Azizah seorang pemimpin yang menitikberatkan soal pendidikan dan ilmu pengetahuan untuk penduduk luar bandar. Bahkan juga, kerajaan negeri akan menaiktaraf 10 perpustakaan desa menerusi Rancangan Malaysia Ke 10 (RMK-10) melibatkan daerah Papar, Keningau, Semporna, Pitas, Kota Belud dan Beaufort dengan kos 2.2 juta ringgit.

Sokongan yang berterusan juga dari Datuk Azizah yang juga Menteri Pembangunan Masyarakat Dan Hal Ehwal Pengguna jmemberi keutamaan kepada pembangunan perpustakaan. Tahun ini sahaja sebanyak RM7.7 juta akan dibelanjakan bagi projek-projek fasiliti dan infrastruktur untuk pembangunan Perpustakaan Negeri Sabah (PNS) di seluruh negeri yang telah dikenal pasti. Contohnya pembinaan bangunan baru Cawangan Tambunan akan dimulakan yang mana kos bagi projek ini akan menelan belanja sebanyak RM4 juta.

Unknown said...

RUGI RAKYAT SOKONG LAJIM UKIN. MASA BN DULU PUN DIA TAK ADA SUMBANGAN. SPEAK LOUDER THAN ACTION

MUNGKIN Lajim ada sumbangan pada suku sakatnya di kawasannya; tetapi bukan kepada keseluruhan rakyat di kawasan yang diwakilinya 26 tahun lalu.

Di kawasannyapun beliau tidak mempunyai sumbangan yang ketara, apatah lagi di kawasan-kawasan lain.

Lajim pernah menjadi menteri kabinet negeri pada beberapa kementerian, antaranya Kementerian Pertanian dan perumahan. Cuba tanya rakyat apa sumbangan Lajim?

Semasa ditampuk kuasapun tidak mampu memberi sumbangan, kini pula menyenaraikan perjuangannya melalui PPS dengan menggariskan berbagai janji. Rupanya beliau baru terbangun dari tidur yang amat lena sepanjang lebih 26 tahun sebagai wakil rakyat.

Padan muka Anwar, kerana kerja pembohongannya kepada rakyat kini berbalas dan terpaksa menerima lakonan Lajim; kononnya MP Beaufort itu mampu menggalas sokongan rakyat Sabah merealisasikan impiannya ke Putrajaya.

<>

Unknown said...

RUGI RAKYAT SOKONG LAJIM UKIN. MASA BN DULU PUN DIA TAK ADA SUMBANGAN. SPEAK LOUDER THAN ACTION

Anwar lupa, bahawa Lajim sudah mula ditolak oleh sebahagian besar pengundi yang diwakilinya, atas sebab itu semasa Lajim dalam barisan nasional, bukan cerita rahsia lagi di kalangan pengundi, bahawa beliau bukan winnable candidate bagi Bn; atas sebab Lajim mahu juga memaksa menjadi calon, maka beliau tiada pilihan, melainkan keluar daripada Bn.

Pada Sabtu malam, Anwar mengumumkan bahawa calon pembangkang bagi parlimen Beaufort dan Dun Klias adalah Lajim Ukin. Lajim akhirnya jadi calon juga pada PRU-13, tidak kiralah menang atau kalah, janji jadi calon.

Nafsu besar Lajim, biasalah dalam permainan politik bohong, kalaupun cacat tetap mengaku sihat, kalaupun tiada kemampuan, tetap mengaku berkemampuan, kerana dalam politik bohong, yang berbicara adalah isi bakul sendiri dan kemudian angkat sendiri.

Dalam paparan Lajim melalui PPS yang dilancarkan semalam, ketara sangat, bahawa apa yang dicakapnya sungguh mengarut. Beliau fikir, zaman ini zaman kuda gigit besi lagi, beliau lupa bahawa zaman sekarang adalah zaman IT dan zaman kebijaksanaan.

Penulis malas nak ulas janji-janji Lajim memlalui PPSnya, kerana tiada unsur ilmupun, tiada unsur ekonomik dan tiada pengajaran yang mampu diperolehi.

Hanya mereka yang buta hati, buta akal, buta mata dan tiada pelajaran yang boleh tertarik apa yang dicakap Lajim. Selagi rakyat bukan tergolong dalam kategori ini, adalah pasti mentertawakan apa yang Lajim katakan.

Sebenarnya para pemimpin dalam pembangkang mengetahui kedalaman ilmu dan kemampuan Lajim, apakan daya, tiada manusia lagi menjadi pilihan sestandard Lajim. Jadi, tanya diri sendiri bagaimana kualiti para pemimpin pembangkang.

UNDILAH BARISAN NASIONAL. MEMBAWA HARAPAN KEPADA GENERASI. JANGAN HANCURKAN !

Sotong Kurita said...

perbalahan kerusi antara parti pembangkang membuktikan dengan jelas kegagalan mereka untuk membentuk pakatan yang bersatu bagi memerintah negara. jika dalam menghadapi pilihan raya pun pembangkang tidak boleh sepakat apatah lagi untuk mengendalikan sebuah kerajaan yang pastinya akan ranap negara ini sekiranya mereka memerintah.

Sotong Kurita said...

Dalam pembangkang, waktu pilihan raya pun hakikatnya mereka tak boleh berpakat walaupun namanya pakatan rakyat. Maka kalau tidak ada sesuatu gabungan yang bersatu, suara yang satu, matlamat yang satu maknanya ranap negara kalau kita beri kepercayaan kepada mereka.

Sotong Kurita said...

rakyat tidak boleh memberi kepercayaan kepada pembangkang yang tidak pernah membuat apa-apa yang mampu meyakinkan bahawa mereka boleh dipercayai untuk membawa keadaan yang lebih baik di negara ini.

Unknown said...

RUGI RAKYAT SOKONG LAJIM UKIN. SPEAK LOUDER THAN ACTION

Kenyataan Datuk Lajim Ukin sepertimana disiarkan oleh Daily Express 13 Disember 2012 yang berbunyi "Salleh a nobody in Sabah politics today" sebab itu beliau dilantik sebagai Speaker DUN Sabah.

Lajim terlupa bahawa Salleh adalah Timbalan Pengerusi Perhubungan Umno Sabah merangkap Ketua Bahagian Umno Kota Belud adalah jawatan politik. Apa kah Lajim tidak tahu bahawa jawatan Speaker juga adalah jawatan politik?

Sejak Lajim keluar dariapada Umno pada Julai lalu, kebanyakan kenyataannya bercelaru dan tidak menggambarkan bahawa MP Beaufort itu seorang ahli politik veteran.

Kenyataan Lajim yang disiarkan DE pada 13/12, menunjukkan bahawa MP itu menghina jawatan Speaker, kerana menurut apa yang dinyatakannya, bahawa Salleh a nobody in Sabah politics today, sebab itu dilantik sebagai speaker, seolah-olah jawatan speaker itu adalah jawatan reject dimana seorang ahli politik yang masih diiktiraf, maka tidak akan dilantik pada jawatan itu.


UNDILAH BARISAN NASIONAL. MEMBAWA HARAPAN KEPADA GENERASI. JANGAN HANCURKAN !

Sotong Kurita said...

Percayalah kalau mereka kata nak perubahan, BN juga nak kepada perubahan, yang bezanya BN berubah dari dalam yang mana kerajaan BN telah menunjukkan menerusi dasar transformasi nasional bahawa perubahan boleh dilakukan dari dalam tanpa semestinya mengubah kerajaan.

Unknown said...

RUGI RAKYAT SOKONG LAJIM UKIN. RAKYAT SABAH KUSUT JADINYA..SPEAK LOUDER THAN ACTION

Suara Rakyat tidak ingin memberi komen, jika ada persengkitaan peribadi antara Lajim dan Salleh, yang ingin Suara Rakyat komen adalah kenyataan mengenai jawatan speaker.

Jawatan Speaker mempunyai kedudukan yang tinggi daripada segi protokol berbanding kedudukan Yang berhormat samada ADUN ataupun MP ataupun menteri kabinet. Kedudukan Speaker adalah yang ketiga selepas TYT dan Ketua Menteri. Apa kah Lajim tidak mengetahui kedudukan ini?

Kalaupun ingin menghentam Salleh, janganlah menghentam jawatan yang disandangnya, kerana jawatan itu merupakan salah satu undang-undang tubuh kerajaan negeri. Bagaimana kah Lajim memperjuang kepentingan rakyat, jika undang-undang tubuh kerajaanpun, beliau tidak mengetahui dan menghinanya pula.

Rakyat Sabah perlu membuka mata, bahawa Lajim bukan seorang pemimpin yang boleh membela rakyat, kerana kalau diberi peluang, maka bukan sahaja negeri menjadi kelamkabut, malah rakyat akan semakin kusut.

UNDILAH BARISAN NASIONAL. MEMBAWA HARAPAN KEPADA GENERASI. JANGAN HANCURKAN !

Unknown said...

RUGI RAKYAT SOKONG LAJIM UKIN. SPEAK LOUDER THAN ACTION. OLEH KERANA PERSONAL INTEREST DIA MASUK PKR. HAKIKATNYA... Lajim akui BN bawa pembangunan

PADA Jumaat Datuk Lajim Ukin mengadakan sidang medianya di Pejabat PPS Putatan kononya untuk menangkis kenyataan MP Kota Belud yang mempersoalkan pencapaian beliau selama 26 tahun sebagai wakil rakyat dan anggota kabinet baik negeri mahupun persekutuan.

Dalam sidang media itu, Lajim menguraikan pencapaiannya sepanjang menjadi menteri di Peringkat negeri termasuk Timbalan Ketua Menteri Sabah dan pencapaiannya sebagai Timbalan Menteri di Peringkat Persekutuan.

Melalui uraian itu, Lajim tidak sedar bahawa semua kenyataannya terkini sejak keluar daripada Bn pada 29 Julai 2012 menunjukkan bahawa kerajaan Bn benar-benar peka terhadap keperluan rakyat.

Lajim dengan bangga menyatakan bahawa pembangunan infrastrutur di kawasan yang diwakilinya Beaufort dan Klias lebih 80 peratus telah diupgrade, ertinya jalan-jalan di kawasan itu telah diaspal.

Lajim juga dengan bangganya memberi tahu, bahawa Yayasan Usaha Maju adalah ideanya, dan melalui agensi itu, ramailah penduduk luar bandar menikmati perkidmatan agensi itu.

UNDILAH BARISAN NASIONAL. MEMBAWA HARAPAN KEPADA GENERASI. JANGAN HANCURKAN !

Unknown said...

RUGI RAKYAT SOKONG LAJIM UKIN. SPEAK LOUDER THAN ACTION. OLEH KERANA PERSONAL INTEREST DIA MASUK PKR. HAKIKATNYA... Lajim akui BN bawa pembangunan


MP Beaufort itu juga bangga memberitahu bahawa pembinaan Wisma Pertanian di mana semua agensi kementerian Pertanian dan Kementerian itu beribu pejabat dapat dibangun semasa beliau menjadi Menteri Pertanian negeri.

Selain itu, Lajim juga mengakui bahawa beliau pernah membantu MP Kota Belud untuk mendapatkan dana projek pembinaan sebatang jalan di kampung Bobot Kota Belud dengan nilai RM300,000.00.

UNDILAH BARISAN NASIONAL. MEMBAWA HARAPAN KEPADA GENERASI. JANGAN HANCURKAN !

Unknown said...

RUGI RAKYAT SOKONG LAJIM UKIN. SPEAK LOUDER THAN ACTION. OLEH KERANA PERSONAL INTEREST DIA MASUK PKR. HAKIKATNYA... Lajim akui BN bawa pembangunan

Juga, Lajim dengan bangganya mengakui bahawa Program Jelapang Padi di Kota Belud adalah ideanya, sedangkan program itu telah lama dicadangkan sebelumpun Lajim menjadi wakil rakyat.

Melalui kenyataan Lajim pada sidang akhbar itu, telah menemplak dirinya yang menghambur berbagai dakwaan kononnya kerajaan Bn tidak membawa pembangunan kepada rakyat Sabah.

Lajim kini dalam keadaan bercelaru, sehingga tidak tahu apa yang diperjuangkannya. Namun, yang jelas, beliau mabuk pangkat dan jawatan. Kerana beliau mengimpikan jawatan Ketua Menteri sama dengan Anwar ibrahim mengimpikan jawatan Perdana Menteri. Malangnya, impian mereka berdua ini tinggal impian.

UNDILAH BARISAN NASIONAL. MEMBAWA HARAPAN KEPADA GENERASI. JANGAN HANCURKAN !

Sotong Kurita said...

Kenyataan Presiden Pas, Datuk Seri Haji Hadi Awang yang secara terbuka mendedahkan punca mengapa calon-calon parti pembangkang bertembung sesama sendiri dengan menyalahkan Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang didakwa beliau meletakkan calon-calon yang berfahaman komunis, termasuk calon yang melanggar undang-undang cukup untuk membuktikan perbalahan dan perpecahan di dalam Pakatan tidak dapat diselamatkan lagi.

Sotong Kurita said...

Menurut Pengerusi Barisan NGO Negeri Perak, Mohd Salleh Khan Mohd Jaafar, kenyataan dari Presiden Pas tersebut sudah cukup untuk menggambarkan bahawa pakatan bukanlah sebuah parti yang benar-benar berpakat, tetapi hanya bersandiwara di hadapan rakyat untuk menutup kecelaruan pakatan mereka itu.

Sotong Kurita said...

Mereka bukan berpakat untuk sepakat, tetapi mereka sebenarnya berpakat-pakat untuk tidak sepakat. Pakatan hanyalah sebuah pakatan yang hanya wujud pada dasarnya saja sedangkan hakikatnya, parti-parti di dalam Pakatan bertelagah dan bermusuhan sesama sendiri.

Sotong Kurita said...

Tetapi dihadapan rakyat, mereka bersandiwara nak tunjuk bahawa gabungan DAP, PKR dan Pas benar-benar sepakat, seolah-olah tiada apa yang mampu menggugat kesepakatan mereka itu. Sedangkan, pakatan mereka itu rapuh bak kata pepatah, bagaikan retak menanti belah.

Unknown said...

Janji BN adalah janji pasti bukan retorik: Najib

KENINGAU, SABAH: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengajak rakyat di negara ini supaya menoleh ke belakang untuk menilai rekod lampau ketua pembangkang yang menurutnya melakukan pembohongan besar kepada rakyat pada 16 September 2008.

Beliau berkata ketua pembangkang mendakwa bahawa 30 Anggota Parlimen Barisan Nasional (BN) akan menyeberang ke parti pembangkang pada tarikh itu, sekaligus mengambil alih kerajaan Persekutuan.

"Pada masa itu satu negara dia bohong. Ini merupakan pembohongan terbesar dalam sejarah politik Malaysia. Adakah kita maafkan pemimpin yang bohong kepada rakyat...jangan kita mudah lupa sejarah ini," katanya ketika berucap pada majlis perasmian Pusat Kraftangan Sabah yang berharga RM30 juta di sini, Sabtu.

Najib berkata para pemimpin pembangkang termasuk ketua pembangkang kini datang ke Sabah untuk menabur pelbagai janji untuk meraih sokongan rakyat terutama menjelang pilihan raya.

"Kita (BN) tidak menjanjikan lautan yang luas ataupun langit yang biru tapi janji yang berpijak di atas bumi nyata yang kita boleh tunaikan.



Janji BN adalah janji pasti bukan retorik: Najib

"Saya percaya orang Sabah bijak menilai yang mana permata dan yang mana kaca. Kalau kita menilai pemimpin, kita tidak boleh tengok ke depan sahaja...jangan lupa menoleh ke belakang, sejarah dan rekod lampau dia iaitu bukan sahaja waktu pembangkang tetapi juga waktu dia berkuasa," katanya.

Najib berkata ketua pembangkang kini melemparkan "bermacam-macam tuduhan" terhadap kerajaan BN "tetapi cuba kita melihat krisis kewangan 1997".

"Siapa Menteri Kewanganan waktu itu? Siapa yang menyerah negara kita kepada IMF dan pada ketika itu siapa yang memotong peruntukan pembangunan...saya tahu siapa yang menyerahkan kedaulatan negara kita kepada IMF kerana saya duduk dalam kabinet pada waktu itu.

"Nasib baik Perdana Menteri (Tun Dr Mahathir Mohamad) kita pada masa itu memutuskan untuk tidak menyerahkan kedaulatan kita kepada IMF.

"Kita ada kemampuan, kita ada idea kita sendiri, kita ada kebolehan untuk mencari formula kita sendiri dan kita pulihkan ekonomi negara kita...jangan lupa sejarah ini dan ia seharusnya menjadi renungan kita," katanya.

Sotong Kurita said...

Tambahnya lagi, isu perbalahan ini bukan setakat di peringkat kepimpinan tertinggi tetapi juga sudah melarat ke peringkat akar umbi apabila kini sudah ramai ahli-ahli DAP, Pas dan juga PKR yang secara terbuka dan berani membuat kenyataan mengkritik dan menentang kepimpinan mereka sendiri.

Sotong Kurita said...

Jelas perpecahan di kalangan pakatan, bukan hanya melibatkan kepimpinan tertinggi parti, tetapi ia sudah menjalar ke peringkat akar umbi. Ternyata perpecahan dalam Pakatan sudah parah dan mungkin tidak lama lagi, pakatan mereka akan hancur dan tidak dapat diselamatkan lagi.

Sotong Kurita said...

Berdasarkan apa yang berlaku hari ini, cukup untuk membuktikan bahawa Datuk Seri Anwar sebagai ketua Pembangkang gagal untuk menyatupadukan parti-parti gabungan Pakatan untuk membina satu matlamat dan hala tuju mereka. Hari ini jelas, keputusan beliau tidak lagi dihormati bahkan ketika pengumuman calon pun dibuat secara berasingan dan tidak selaras dengan pentadbiran pusat.

Sotong Kurita said...

Ini belum lagi cerita tentang perebutan kerusi antara mereka yang hari ini kita lihat, ramai kepimpinan akar umbi Pakatan yang mengumumkan untuk keluar dari parti mereka untuk bertanding sebagai calon bebas sebagai isyarat protes terhadap proses pemilihan calon yang didakwa tidak telus dan berkepentingan..

Sotong Kurita said...

Belum lagi menang PRU, mereka sudah berbalah sesama sendiri. Kita boleh lihat tidak ada kompromi di antara mereka. Contohnya seperti pembahagian kerusi calon yang sehingga kini masih bermasalah. Masing-masing mahu meletakkan calon parti masing-masing, biarpun sudah ada calon dari wakil parti yang lain. Nampak jelas, parti-parti di dalam Pakatan hanya mementingkan agenda parti masing-masing dan bukannya benar-benar mahu berkhidmat kepada rakyat.

Sotong Kurita said...

Sekiranya kita memilih mereka untuk mentadbir negara, saya yakin negara akan jadi kucar kacir sebagaimana kucar kacirnya kesepakatan mereka hari ini. Kelak, mereka bukannya sibuk membangunkan negara, tetapi sibuk bertelagah untuk menegakkan ideologi politik dan kepentingan parti masing-masing.

Sotong Kurita said...

Janganlah kita menyerahkan urusan negara kepada mereka yang tidak layak kerana akhirnya kita sebagai rakyat yang bakal menanggung musibahnya..

Unknown said...

Lawatan Najib ke Keningau: Bagus-bagus-bagus kata penduduk

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan rombongan yang melakukan tinjauan mesra rakyat di Tamu Ground dekat Keningau dijamu dengan "makanan kampung" ketika bersarapan di tapak tamu berkenaan.

Najib, yang diiringi Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman dan beberapa pemimpin masyarakat dijamu dengan ubi keledek, jagung rebus dan kacang tanah rebus, yang kebanyakannya ditanam atau dihasilkan sendiri oleh petani di Keningau.

Sambil Najib menjamah makanan kampung dan melayan pemimpin masyarakat setempat yang duduk bersebelahan dengannya, orang ramai yang berkunjung ke tamu (pasar minggu) itu tidak melepaskan peluang merakam gambar pemimpin yang cuma biasa mereka lihat melalui kaca televisyen.

Bagaimanapun, sebelum bersarapan, dan sejurus tiba di Tamu Ground, kira-kira 8.30 pagi, Najib berjalan menemui peniaga dan pengunjung tamu berkenaan dan orang ramai yang menyedari kehadirannya terus berbaris untuk bersalaman dengan pemimpin nombor satu negara itu.

Apabila penduduk diajukan soalan, berhubung lawatan PM ke-6 itu, hanya kedengaran jawapan; Bagus, bagus, bagus.


Lawatan Najib ke Sabah meniup semangat jentera BN Sabah

PERDANA MENTERI yang tiba semalam untuk lawatan dua hari ke Sabah, selain padat dengan mesyuarat juga hadir bersama rakyat di tiga kawasan Parlimen Beaufort, Parlimen Papar dan Parlimen Tuaran.

Kawasan ini, dikatakan hangat dibicarakan menjelang PRU-13 ini kerana menurut pembangkang akan menjadi wilayah mereka.

Parlimen Beaufort di mana wakil rakyatnya adalah bekas pemimpin Umno Datuk Lajim Ukin, kini bersama PPS mesra pakatan, manakala Parlimen Papar yang akan ditandingi oleh Datuk Yahya Lampong mantan pemimpin vetetran Umno, manakala Parlimen Tuaran di mana wakil rakyatnya mantan Timbalan Presiden Upko parti komponen Bn, kini bersama APS juga mesra pakatan.

Menurut maklum balas daripada hadirian, Najib di sambut kira-kira 20 ribu rakyat di Beaufort manakala di Papar lebih 20 ribu, di Tuaran pula yang mempunyai pengundi 40 ribu yang berlangsung pentang ini, dijangka lebih 30 ribu rakyat akan menyambut kehadiaran Perdana Menteri.

Berasaskan kehadiran rakyat di kedua kawasan Parlimen itu, nampaknya pembangkang akan berputih mata untuk mempertahankan Parlimen Beaufort dan mencoba merampas Parlimen Papar, kerana kedua-dua kawasan itu masing-masing mempunyai jumlah pengundi hampir 27 ribu dan 33 ribu.

Semalam Ketua Menteri Sabah Datuk Musa Aman menzahirkan bahawa Bn Sabah akan dapat mempertahankan tiga kawasan itu pada PRU-13 akan datang memandangkan maklum balas daripada akar umbi.

Lawatan Najib ke Beaufort, sekaligus menutup isu pembangkang, kononnya tidak mampu mengatasi masalah air kawasan itu. Najib mengumumkan peruntukan lebih RM226 juta untuk membina loji air baru bagi Beaufort. Selain itu, Perdana Menteri juga mengumumkan pembinaan Kolej islam bagi kawasan itu.

TIADA LAIN DAN TIADA BUKAN. TETAP BN KAN SCARLETT?

Unknown said...

Pairin dubs Najib 'political doctor'

Parti Bersatu Sabah (PBS) president Tan Sri Joseph Pairin Kitingan has dubbed Prime Minister Datuk Seri Najib Razak "political doctor" for his capability in treating the nation's problems.

He said like a medical doctor, Najib would listen to the problems related to him before noting the relevant data in order to give immediate "treatment".

"This political doctor will then bring the data to the 'workshop' to obtain ideas, including from the private sector, in finding the best solutions for the people," he said in his speech at the launching of the Sabah Foundation tour programme at Pisompuruan Square, here, today.

"Hence, I want the people of Sabah to exercise their right this May 5 and not let go this 'political doctor' as the opposition could only promise the moon and the stars while having no excellent record as a yardstick of their performance," he added.

Also present at the event were the foundation's director Tan Sri Datu Khalil Datu Jamalul and Tambunan assistant district officer (development, Robert Stidi.

Pairin said while the government was busy implementing various transformation programmes for the benefit of the people, the opposition chose to run down the government through the social websites to draw voter sympathy.

"If you compare, there is no government that is as good as the Barisan Nasional (BN) government in showing concern for the people's plight by giving them various forms of aid.

"The situation is different in the opposition-controlled states where there is no calm as the people have risen, demanding for the promises made to them to be fulfilled.

"They (opposition) are unlike BN, which upholds its slogan 'Janji Ditepati' (Promises Fulfilled)," he said.

Pairin, who is the BN candidate for the Keningau parliamentary seat and Tambunan state seat, was also confident that BN could retain both seats in the 13th general election, based on the big turn-outs at the programmes organised by BN.

Unknown said...

Big turnouts at PM's events testimony of confidence: CM

The performance report cards of the State and Federal Governments in the form of the Barisan Nasional (BN) “Aku Janji” manifesto is proof that Malaysia and Sabah are on the right track.

Chief Minister Datuk Seri Musa Aman said the BN’s excellent administration had been proven through its track record.

“We are standing on solid ground unlike the opposition, which is making impossible promises just to fool the people into supporting them,” he said at the meet-the-people session in Kampung Benoni here yesterday.

He said that thousands of people who flocked to attend the functions officiated by Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak recently was a testimony of the people’s confidence that BN is the best choice for them.

“The people of Sabah know how to assess which one is the best for them. They can see BN has a good leader like the Prime Minister where in the past four years so many programmes have been introduced for the people, such as BR1M 1 and BR1M 2.

“Unlike the opposition who only know how to lie … so the people must not be trapped into believing the opposition’s lies,” he said.

Musa, who is also Sabah BN chief, said the opposition had created chaos through the Bersih street demonstrations, which caused hardship to the people and hurt the economy.

“I am sure the people of Sabah know that there is no use to vote for chaos.

“Look at the BN’s ‘Aku Janji’ manifesto, the benefits are for all segments of the people and we are confident that when the Prime Minister makes a promise it will be fulfilled,” he said.

Musa pointed to the promise made by the Selangor Pakatan state government that they would pay a RM250 allowance to single mothers, which after five years nothing was forthcoming, resulting in the single mothers taking it to court.

“This is how the opposition works. We are not telling lies but we dare to say this because we are right… “berani kerana benar takut kerana salah”,” he said.

Towards this end, Musa assured that the request by the people in Benoni for land would be approved through the issuance of Communal Title.

“If this can be done in Tenom, Keningau and Ranau there is no reason that land cannot be given to the people in Benoni,” he said.

Those given land through the Communal Title can do anything with the land except selling it, “because we don’t want the people to lose their land in the end.”

He also also be approved is the request for a multi-purpose hall and a healthcare clinic in Benoni.

Musa reminded the people here to come out in full force on May 5 to cast their votes in support of the BN candidates.

Caldina said...

Datuk Seri Najib Tun Razak berkata Dasar Transformasi Nasional yang diperkenal kerajaan Barisan Nasional (BN) jauh lebih baik daripada ‘laungan reformasi’ dan demonstrasi yang dibawa pembangkang.

Perdana menteri berkata dalam tempoh empat tahun lepas, kerajaan BN membawa banyak perubahan kepada negara dan kesejahteraan untuk rakyat menerusi pelbagai bantuan dan inisiatif.

Beliau berkata antaranya Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) yang telah menguntungkan rakyat, malah dasar-dasar yang dilaksanakan kerajaan telah meyakinkan mereka, pelabur asing dan negara lain.

Caldina said...

Rakyat sudah dapat lihat bahawa hari ini lebih baik daripada semalam. Hari esok, dan hari mendatang akan lebih bersinar daripada hari ini kerana transformasi (nasional) berjalan lebih baik dan berkesan.

Sebab itu laungan reformasi (pada masa kini) orang sudah tidak heran . Demonstrasi, reformasi dan baling kerusi serta laungan reformasi Ketua Pembangkang (Datuk Seri Anwar Ibrahim) pun orang tak sambut.

Caldina said...

Najib yang juga Pengerusi BN berkata demonstrasi atau perhimpunan Bersih yang dianjurkan pembangkang sebelum ini, juga tidak mendapat sokongan daripada rakyat.

Ini kerana, katanya, rakyat kini sudah bertambah yakin dan ‘senang hati’ kepada kerajaan BN yang telah melaksanakan pelbagai janji dan mampu membela rakyat.

Caldina said...

Perdana menteri berkata sokongan yang diberi rakyat kepada kerajaan BN bukan satu paksaan, sebaliknya kerana mereka percaya bahawa kerajaan sedia ada mampu membawa negara jauh lebih baik pada masa akan datang dan seterusnya mencapai status negara maju pada 2020.

Sebab itu dalam aku janji BN, kita hendak kepercayaan rakyat berdasarkan merit. Bukan kita kata nak sokongan, mereka sokong. Kalau BN layak, berilah sokongan kepada BN

Caldina said...

Najib berkata dalam tempoh empat tahun lepas, kerajaan BN menunjukkan kebolehan dengan menunaikan segala janji dan pada kali ini, beliau sanggup membuat lagi janji-janji kerana akan berusaha untuk menunaikannya.

Perdana menteri berkata berbeza dengan pembangkang yang hanya tahu menabur janji namun tidak mampu melaksanakannya, seperti mana yang berlaku di Selangor, antaranya sehingga kini gagal memberi elaun kepada ibu tunggal dan membina rumah mampu milik kepada rakyat.

Caldina said...

Beliau turut mempersoal tindakan pembangkang yang membuat pelbagai janji dalam manifesto mereka pada pilihan raya kali ini seperti menurunkan harga minyak dan menghapuskan bayaran tol kerana perkara itu bukan mudah untuk dilaksanakan.

Perdana menteri berkata sebelum sesebuah kerajaan hendak mensejahterakan rakyat, mereka perlu memakmurkan negara dan perlu tahu mentadbir negara supaya ekonomi dapat berkembang.

Caldina said...

Kita nak bagi rakyat, bukan senang-senang kita nak bagi percuma. Kalau senang, kerajaan lain pun boleh lakukan. Mereka cakap manis macam madu tetapi dalam madu ada racun.

Najib turut mempersoal kepincangan dalam pembangkang yang mendakwa mereka sebuah ‘pakatan’ tetapi dalam banyak perkara, mereka tiada persefahaman dan berbalah, misalnya dalam soal pembahagian kerusi untuk bertanding pada pilihan raya kali ini.

Caldina said...

Beliau berkata pakatan pembangkang tidak seperti BN yang merupakan ‘pakatan sejati’ kerana mereka pakatan yang terdiri daripada tiga parti yang didaftar, menggunakan simbol dan perlembagaan yang berlainan.

Mereka hanya pakat nak jadi perdana menteri. Nak sangat Putrajaya. Dalam apa-apa (perkara) tidak boleh nak sangat-sangat…bahaya. Dalam kepala mereka obses nak jadi perdana menteri sampai boleh berlakon nak angkat sumpah jadi perdana menteri…fikir nak pergi Istana Negara.

Caldina said...

Ini soal jawatan penting untuk negara, bukan boleh berlakon dan syok sendiri. Ini amanah rakyat dan ketentuan Allah S.W.T. Kita boleh merancang tetapi perancangan Allah yang jadi realiti.

Najib berkata jika perkara-perkara sedemikian tidak wujud persefahaman, kemungkinan akan timbul ketegangan dan huru-hura sekiranya pakatan pembangkang diberi kuasa memerintah negara ini.

Caldina said...

Justeru, beliau berkata rakyat tidak seharusnya mengadaikan masa depan negara yang sungguh bernilai untuk generasi akan datang selepas apa yang dikecapi lebih 55 tahun lepas.

Sebab itu satu undi untuk BN, satu undi untuk masa depan lebih baik. Satu undi untuk pembangkang…berat padahnya. BN terus berkuasa (di negara ini) sebab rakyat sudah senang dengan Barisan Nasional. Saya percaya pada pilihan raya kali ini, BN akan kembali berkuasa di bumi Malaysia

Unknown said...

Tapi jangan lupa juga yang mana Lajim menang pun dulu atas nama Parti BN. Hehe

Unknown said...

Lajim keluar parti pun sebab dia sudah tahu tidak akan dicalonkan pada PRU13.

Unknown said...

Lajim sebenarnya tidak ada hebat mana pun di beaufort.

Unknown said...

Di berpengaruh pun sebab dia bagi-bagi projek dengan kontraktor ja.

Unknown said...

Kalau lihat pun tidak ada apa-apa lagi Lajim dapat buat selepas keluar parti. Kehadirannya menimbulkan masalah besar kepada Pembangkang di Beaufort.

Unknown said...

Apa sudah jadi dengan PKR? Mereka mula menolak calon mereka.

Unknown said...

Kenapa semua ini berlaku? Semua ini sebab Anwar hanya mementingkan Lajim.

Unknown said...

Adik Lajim sendiri mula berpaling kepada BN untuk menentang keputusan Anwar ini.

Unknown said...

Dikatakan akan lebih ramai ahli PKR keluar parti itu.

Unknown said...

Ini berita baik sebenarnya. Sebab kenapa mereka keluar memang sudah tahu kerana calon yang diletakkan itu memang tidak patut.

Unknown said...

Susah kalau memilih calon lompat ini. Memang selalu akan dibantah oleh ahli sendiri.

Unknown said...

Sudah datang parti orang tidak diundang lepas itu dicalonkan lagi kerusi DUN dan Parlimen.

Unknown said...

Orang yang sudah bertahun-tahun setia dengan PKR tidak pula dicalonkan. Inikah yang dikatakan Adil?

Unknown said...

Nampak sangat yang mana Anwar tidak sedar akan perasaan orang bawahannya sendiri.

Unknown said...

Sedarkah Anwar dengan semua keputusan yang diberikannya itu? Itu cuma memberikan masalah kepada parti. Orang baru diberikan keutamaan tapi orang yang lama diabaikan.

Unknown said...

Memang patut juga ramai yang keluar parti dan menyertai parti lain. Kerana ini adalah satu keputusan yang baik.

Unknown said...

Lagi ahli Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Parti Maju Sabah (SAPP) keluar parti di Beaufort. Semua ini berpunca daripada kekecewaan dan hilang kepercayaan terhadap parti tersebut.

Unknown said...

Sikap Anwar Ibrahim juga adalah punca ahli PKR Beaufort keluar parti dan menyertai UMNO. Ini kerana Anwar telah tersilap langkah memilih Lajim sebagai orang kepercayaannya di daerah Beaufort.

Unknown said...

Lajim, seperti juga Bumburing tidak menyertai PKR secara langsung, tetapi pertubuhan mereka dijadikan pertubuhan mesra-Pakatan Rakyat. Dengan ini mereka boleh mempunyai kuasa tawar menawar atas dasar rakan kongsi (equal partner) sebagai dua tambahan 'komponen' kepada Pakatan Rakyat selain PKR, Pas dan DAP.

Unknown said...

Kawasan P.177 Beaufort yang merupakan kubu kuat Lajim, penerimaan Anwar Ibrahim dengan tangan terbuka terhadap PPS adalah sehingga ke tahap membunuh cabang PKR Beaufort sendiri. Segala aktiviti PKR telah di'hijack' oleh kumpulan Lajim sehingga semua jentera cabang PKR asal di sana benar-benar dipinggirkan.

Unknown said...

Kerana mengejar impian Anwar dia sanggup mengadaikan ahli PKR demi mencapainya.

Unknown said...

Sebagai kemuncak dari ketidakpuasan hati ini, semua 15 orang AJK PKR Beaufort diketuai oleh Naib Ketua Cabang PKR Beaufort En. Adnan Mohd Ali telah bertindak keluar dari parti dan menyertai UMNO. Yang tinggal ialah ketua PKR Beaufort yang juga merupakan adik kepada Lajim. Itulah yang berlaku di Beaufort sekarang ini dengan kehadiran Lajim dalam mimpi Anwar.

Unknown said...

bertempat di Hyatt Kota Kinabalu, Anwar bertindak seperti supermo, dengan menamakan bakal-bakal calon PKR semasa PRU-13.

Nama-nama yang sudah sinonim dengan PKR Sabah seperti Ansari Abdullah, Dr Chong Eng Leong, Mazhry Nasir, Anthony Mandiau, Musalim Tanjul, Saidil Semoi dan Jonathan Yassin, langsung tidak tersenarai sebagai bakal-bakal calon PKR.

Unknown said...

Alasan yang diberikan Anwar pada mereka yang tidak dicalonkan itu, bahawa mereka bukanlah calon yang boleh menang.

Kesetian kepada parti perkara lain kata Anwar, kemenangan dalam pilihanan raya perkara lain. Oleh itu, bagi mereka yang pernah bertanding beberapa kali, namun masih gagal menang, maka jangan memaksa diri lagi untuk bertanding. Demikian serba sedikit alsaan yang Anwar berikan kepada ketua-ketua Cabang PKR yang tidak dicalonkan itu.

Unknown said...

Namun keputusan Anwar itu, mendapat reaksi negatif daripada ketua-ketua cabang itu. Mereka mendakwa, sepatutnya calon-calon Sabah perlu ditentukan sendiri oleh pemimpin Sabah, bukannya oleh pemimpin daripada semenanjung.

Kerana menurut mereka, pemimpin PKR Sabah dan Semenanjung adalah rakan, bukan hubungan antara ketua dan pengikut. Kerana PKR sudah berjanji bahawa Sabah diberikan kuasa autonomi. Namun, sejak akhir-akhir ini, seolah-olah kuasa autonomi itu sudah dilupakan, dan Anwar menunjukkan bahawa dia adalah supermo PKR.

Unknown said...

Disebabkan nama-nama pemimpin PKR Sabah itu diketepikan oleh Anwar, maka mereka membuat deklarasi awal bahawa mereka akan terus bertanding bagai kawasan masing-masing. Ansari Parlimen Tuaran, Dr Chong Eng Leong Parlimen Sepanggar, Mazhry Nasir Parlimen Putatan, Anthony Mandiau Parlimen Kota Marudu, Musalim Tanjul Parlimen Kudat, Saidil Semoi Parlimen Kota Belud fan Jonathan Yassin Parlimen Ranau.

Unknown said...

Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman berikrar untuk terus memajukan Beaufort yang berpotensi untuk membangun setanding daerah lain di negeri ini.

Musa berkata Beaufort masih kubu kuat Barisan Nasional (BN) dan penduduknya harus menikmati kemajuan seiring kemajuan negeri dan negara.

"Pemimpin tertentu tidak berbuat apa-apa (memajukan Beaufort)...salah siapa kalau Beaufort mundur.

mantera said...

Sebanyak 70 anggota Parti Maju Sabah (SAPP) di sini meninggalkan parti pembangkang itu untuk menyertai Umno selepas kecewa dan hilang kepercayaan terhadap parti tersebut.

mantera said...

Anggota Jawatankuasa SAPP Beaufort, Saidi Kasni yang mengetuai kumpulan itu menyerahkan borang keahlian Umno kepada Ketua Wanita Umno Bahagian Beaufort Datuk Azizah Mohd Dun dalam majlis silaturahim bersama pemimpin yang diadakan di Kg Binunuk

mantera said...

Azizah yang mengalu-alukan penyertaan mereka berkata keputusan anggota SAPP meninggalkan parti itu dibuat kerana mereka kecewa dengan pucuk pimpinan parti berkenaan yang tidak menepati janji.

mantera said...

Mereka tertarik dengan cara kerajaan Barisan Nasional (BN) menepati janji dan itulah yang menjadi kehendak mereka selama ini,”

mantera said...

Saidi yang menganggotai jawatankuasa SAPP Beaufort sejak 2008 berkata beliau dan anggota yang lain kini sudah hilang keyakinan terhadap parti itu.

mantera said...

SAPP tidak pernah prihatin terhadap nasib rakyat sebaliknya hanya pandai menabur janji kosong.

mantera said...

Janji hendak beri bantuan itu, bantuan ini tetapi akhirnya yang tampil menghulurkan bantuan kepada kami hanyalah BN

mantera said...

Ketua Cabang Parti Keadilan Rakyat (PKR) Beaufort, Abdul Jarih Ukin yang juga adik kepada Datuk Lajim Ukin yang bertanding di Parlimen Beaufort dan Dewan Undangan Negeri (DUN) Klias, meninggalkan parti berkenaan dan menyokong Barisan Nasional (BN).

mantera said...

Beliau bersama 200 ahli parti itu menyerahkan borang keahlian BN kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pada program Yayasan Sabah bersama rakyat

mantera said...

Lajim hanya sumbangan pada suku sakatnya di kawasannya, tetapi bukan kepada keseluruhan rakyat di kawasan yang diwakilinya 26 tahun lalu.

mantera said...

Di kawasannyapun beliau tidak mempunyai sumbangan yang ketara, apatah lagi di kawasan-kawasan lain.

mantera said...

Lajim pernah menjadi menteri kabinet negeri pada beberapa kementerian, antaranya Kementerian Pertanian dan perumahan. Cuba tanya rakyat apa sumbangan Lajim?

mantera said...

Semasa ditampuk kuasapun tidak mampu memberi sumbangan, kini pula menyenaraikan perjuangannya melalui PPS dengan menggariskan berbagai janji. Rupanya beliau baru terbangun dari tidur yang amat lena sepanjang lebih 26 tahun sebagai wakil rakyat.

mantera said...

Lajim sudah mula ditolak oleh sebahagian besar pengundi yang diwakilinya, atas sebab itu semasa Lajim dalam barisan nasional, bukan cerita rahsia lagi di kalangan pengundi, bahawa beliau bukan winnable candidate bagi Bn; atas sebab Lajim mahu juga memaksa menjadi calon, maka beliau tiada pilihan, melainkan keluar daripada Bn.

mantera said...

Nafsu besar Lajim, biasalah dalam permainan politik bohong, kalaupun cacat tetap mengaku sihat, kalaupun tiada kemampuan, tetap mengaku berkemampuan, kerana dalam politik bohong, yang berbicara adalah isi bakul sendiri dan kemudian angkat sendiri.

unknown said...

Hairan bin ajaib juga berita macam, ni

mantera said...

Hanya mereka yang buta hati, buta akal, buta mata dan tiada pelajaran yang boleh tertarik apa yang dicakap Lajim. Selagi rakyat bukan tergolong dalam kategori ini, adalah pasti mentertawakan apa yang Lajim katakan.

mantera said...

Sebenarnya para pemimpin dalam pembangkang mengetahui kedalaman ilmu dan kemampuan Lajim, apakan daya, tiada manusia lagi menjadi pilihan sestandard Lajim. Jadi, tanya diri sendiri bagaimana kualiti para pemimpin pembangkang.

sabahterkini said...

Tambah Taufick jawatankuasa PKR Cabang Beaufort sebelum ini pun telah mengadakan mesyuarat tergempar bagi mengusulkan undi tidak percaya kepada Abd.Jarih dan keputusan mesyuarat tersebut telah bersetuju sebulat suara atas cadangan tersebut bagaimanapun keputusan tersebut belum didedahkan bagi memberikan peluang kepada beliau  (Abd  Jarih ) 

Menurut Taufick meskipun Abd. Jarih adik kepada Lajim namun ianya tidak memberikan impak yang besar terhadap pengaruh Lajim yang diterima oleh rakyat di kawasan ini.

" Dahulu pun Lajim  ketika bersama BN dan Adiknya (Abd.Jarih) dalam parti pembangkang, namun Lajim masih mendapat sokongan dan mejoriti yang besar dalam PRU ke 12 lepas" Tambah Taufick
Taufick  percaya tindakan segelintir pemimpin  PKR yang bertukar arah kepada pihak Bariasn Nasionak  tidak menjejaskan persediaan Pakatan Rakyat  menghadapi pilihan raya umum ke-13 khususnya di kawasan tersebut    

Taufick  berkata pemimpin yang meninggalkan Pakatan Rakyat  itu mempunyai agenda tersendiri yang tidak akan memberi kesan kepada usaha bagi memastikan Pakatan Rakyat mencapai kejayaan cemerlang bagi menawan Putrajaya pada PRU Kali ini  

sabahterkini said...

http://mindaset.blogspot.com/2013/04/tindakan-ketua-cabang-pkr-beaufort.html?m=0

sabahterkini said...

Apapun misi terus kekal " tumbangkan BN di Sabah"... Jangan peduli apa yg BN kata. Teruskan sepakat tumbangkan BN dan musa aman yang bolot kekayaan hasil sabah..... Ayuh lakukan

unknown said...

Parti Bersatu Sabah (PBS) President Tan Sri Joseph Pairin Kitingan has dubbed Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak "political doctor" for his capability in treating the nation's problems.

unknown said...

Najib would listen to the problems related to him before noting the relevant data in order to give immediate "treatment".

unknown said...

the opposition chose to run down the Government through the social websites to draw voter sympathy.

unknown said...

Chief Minister Datuk Seri Musa Aman described the acts by Umno and Barisan Nasional (BN) members to contest in the general election as Independents as disloyalty to the party.

unknown said...

The decision by five divisional leaders of Sabah PKR to quit the party and join UMNO should serve as an eye-opener to those still in the opposition pact, Sabah UMNO treasurer, Datuk Hj Hajiji Hj Noor stated.

unknown said...

The Sabah Barisan Nasional has rubbished claims that ‘phantom voters’ are being flown in to Kuala Lumpur and Johor Bahru to prop up the ruling coalition’s vote bank ahead of the May 5 general election.

unknown said...

The Home Ministry today warned all political parties in the country not to indulge in terrorist politics to the extent of causing tension and tarnishing the democratic process and Malaysia’s good name.

unknown said...

The warning came from Home Minister Datuk Seri Hishammudin Tun Hussein when asked to comment on the Tuesday blast in Nibong Tebal, which he labelled as a serious act by irresponsible people trying to bring in the politics of terrorism.

unknown said...

Hishammudin confirmed that police had detained three suspects so far in connection with the blast and were doing their best to investigate the case.

unknown said...

I never heard such thing happened here.

sabahterkini said...

Kehadiran ribuan rakyat di parlimen beaufort pada 27hb menepis harapan bn semasa kehadiran najib di kuala penyu dan beaufort. Peninglah kepala musa...hantarlah lagi duit banyak2...

zam said...

PKR Sabah hampir lumpuh, apabila empat Ketua Cabang mengumumkan keluar parti dan menyertai UMNO iaitu Ketua Cabang Sandakan, Mazhary Nasir, Saidil Simoi (Kota Belud), Irianshah Yunus (Kalabakan) dan Abdul Zainal Atin serta Timbalannya, Zainuddin Hassan (Putatan).

zam said...

Mereka menyerahkan borang penyertaan kepada Setiausaha UMNO Sabah, Datuk Yahya Hussin.

zam said...

Mazhary yang mengetuai kumpulan itu berkata, beliau dan rakan-rakannya meninggalkan PKR kerana mereka tidak boleh membuat sebarang keputusan secara bersendirian apabila semuanya dikawal sepenuhnya oleh PKR pusat dan Anwar Ibrahim.

zam said...

“Datuk Seri Anwar bukan apa-apa selain seorang pemidato hebat yang boleh buat sesiapa sahaja percaya kepada cakap-cakapnya,” jelas beliau

zam said...

Sebelum ini Ansari menuntut kepada PKR Pusat agar membenarkan sekurang-kurangnya 7 kerusi Parlimen ditandingi oleh kumpulan mereka, iaitu beliau sendiri, selaku Ketua Cabang Tuaran bertanding di Tuaran dan Anthony Mandiau, Ketua Cabang Kota Marudu bertanding di kawasan parlimen tersebut.

zam said...

Lima lagi tokoh penting PKR yang dinamakan Ansari adalah Dr Chong Eng Leong (Sepangar), Mazhry Nasir (Putatan), Mursalim Tanjul (Kudat), Saidil Semoi (Kota Belud) dan Jonathan Yassin (Ranau).

zam said...

Daripada 7 yang dituntut, hanya 2 tokoh yang diluluskan iaitu Jonathan di Parlimen Ranau dan Anthony Mandiau diturunkan pangkat bertanding ke Dewan Undangan Negeri (DUN) Tandek dalam Parlimen Kota Marudu.

zam said...

Jonathan adalah adik ipar Ansari, ketua bahagian PKR Ranau, yang lebih dikenali sebagai tangan hitam di sebalik isu Anwar menerima gelaran kontroversi ‘Huguan Siou’.

zam said...

“Majoriti Ketua-ketua Cabang PKR Sabah terkilan dengan keputusan ini, parti gagal menunjukkan keikhlasan, gagal mempraktikkan autonominya kepada Sabah iaitu memberikan kuasa kepada cabang memilih calon sesuai.

zam said...

Dalam pada itu, tambah Ansari, penggunaan lambang PKR oleh calon Angkatan Perubahan Sabah (APS) yang tidak berdaftar sebagai parti politik merupakan pengkhianatan kepada ahli PKR.

zam said...

“Sekiranya saya adalah Presiden parti, saya tidak akan membenarkannya kepada bukan ahli. Semasa saya menjadi Ketua PKR Sabah, saya minta calon Pas, Awang Leman mengisi borang PKR dahulu sebelum boleh gunakan logo parti, beliau akur.

zam said...

“Jadi, semua ini berbalik kepada prinsip, disiplin dan peraturan parti,” ujarnya. Ansari turut merestui anaknya, Erveana Ansari, Ketua Angkatan Muda Keadilan Tuaran, bertanding sebagai calon Bebas menentang calon PKR, Datuk Seri Wilfred Bumburing; BN, Datuk Madius Tangau dan STAR, Samin @ Jasmin Dulin.

zam said...

Di samping itu, Ansari turut membayangkan beliau kemungkinan meninggalkan PKR dan menubuhkan parti lain selepas Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).

zam said...

Sebelum ini, adik Datuk Lajim Ukim bersama 250 ahli PKR mengumumkan keluar daripada parti itu dan menyertai Barisan Nasional (BN).Abdul Jarih Ukin, Ketua Cabang PKR Beaufort bertindak sedemikian kerana parti itu gagal mengotakan janji untuk melaksanakan autonomi kepada Sabah.

zam said...

Apabila kita sudah mengambil keputusan meninggalkan perjuangan PKR dan menyertai BN, kita akan pastikan pembangkang kalah dalam pilihanraya ini, katanya. Turut berbuat demikian Pengerusi Tetap Parti Maju Sabah (SAPP), Datuk Abdul Rashid Gador bersama 60 ahli parti itu

Paquin said...

PRU 13: Umno menang tapi sengit

JAKARTA: Pilihan raya umum ke 13 turut menarik perhatian di kalangan pemerhati politik di Indonesia seperti Saleh Daulay dari UIN Syarif Hidayatullah.
Beliau meramalkan Umno akan menang kerana parti itu masih kuat membawa isu-isu Melayu dan Islam dalam perjuangan politiknya.

Paquin said...

Bagi Saleh, penguasa di Malaysia tak akan berubah tetapi dan sesiapa pun nanti yang akan memimpin Malaysia, hubungan dengan Indonesia, akan tetap dinamis.
Akan terus ada riak, tapi saling memerlukan.
“Saya kira Umno masih memimpin perolehan suara pada pilihan raya yang akan datang. Posisi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, masih cukup selamat dan kuat,” kata Saleh, di Jakarta, semalam seperti dilapor okezone.com.

Paquin said...

Menurut Saleh, Umno dan Barisan Nasional adalah parti yang berkuasa waktu ini.
Dengan kedudukan politik itu, katanya, Umno berpeluang untuk memanfaatkan jaringan birokrasi dalam memenangkan partinya.
“Hujah yang ketiga, para politik Umno adalah terdiri dari yang senior yang sudah punya pengalaman dalam beberapa pilihan raya sebelumnya,” ujarnya lagi.

Paquin said...

Tidak pro perubahan
Namun demikian, kata Saleh yang juga ketua pengurus pusat Muhammadiyah itu, Umno tidak boleh menganggap remeh Datuk Seri Anwar Ibrahim dan pakatannya.
Isu-isu yang diangkat oleh Anwar harus dijawab dengan baik, sehingga tidak mempengaruhi pemilih untuk beralih dari Umno.
Sementara itu, pendapat berbeda diungkapkan, Pengarah Eksekutif The Political Literacy Institute, Gun Gun Heryanto. Dia meramalkan saingan tahun ini sangat sengit.

Paquin said...

Katanya, meski Perdana Menteri relatif popular tetapi secara umum kerja pemerintahannya juga tidak dianggap sukses.
“Kita tahu sekarang juga di Malaysia, Umno dan Barisan Nasional yang telah begitu lama memimpin Malaysia sejak kemerdekaannya dari British pada tahun1957 mulai dianggap status quo yang tidak lagi pro perubahan terutama dalam dua hal iaitu membanteras rasuah dan meningkatkan daya saing ekonomi,” kata Gun Gun.
Sementara di sisi lain kata Gun Gun, Pakatan Rakyat yang dipimpin Anwar juga terus mendapat tempat di sebahagian masyarakat.
Dalam keadaan tersebut, memang pilihan raya 2013 ini akan menjadi pilihanraya sangat sengit.

unknown said...

The defection of Sabah PKR leaders is a sign of the weakening opposition front, said Sabah UMNO secretary Datuk Yahya Hussin.

unknown said...

the gesture by the leaders has proven that only Barisan Nasional could champion the cause of the rakyat.

unknown said...

He pointed to the admissions made by the defected leaders, who said that they left the party as they were cheated by the leadership

unknown said...

This news is totally out of the context.

unknown said...

Presiden Parti Liberal Demokratik (LDP), Datuk Liew Vui Keong, menegaskan sokongan rakan-rakan komponen Barisan Nasional (BN) dapat menjamin kemenangan yang lebih besar terhadap sesiapa jua calon dari parti itu menjelang Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 pada 5 Mei depan.

unknown said...

sokongan yang padu tanpa mengira kedudukan mahu pun latarbelakang seseorang calon akan menambah kekuatan BN apabila turun ke bawah bagi mendampingi rakyat.

unknown said...

keyakinan rakyat terhadap BN akan bertambah apabila gerakan kempen yang dilakukan menerusi kerjasama yang mantap iaitu semua pihak turun ke bawah dengan satu semangat untuk memenangkan calon BN.

unknown said...

Barisan Nasional (BN) komited mendaulatkan sektor pendidikan kerana yakin keberkesanannya dalam membantu masyarakat luar bandar keluar dari kepompong kemiskinan.

unknown said...

Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW), Datuk Seri Mohd Shafie Apdal berkata, sektor pendidikan sentiasa diberi perhatian dan mendapat peruntukan yang tinggi dalam manifesto BN yang dilancarkan Perdana Menteri.

unknown said...

BN tidak hanya mahu memberi pelbagai bantuan seperti enjin bot, bantuan elektrik dan air tetapi pendapatan masyarakat tidak berubah sehingga tidak mampu menjelaskan bil-bil elektrik dan air yang disalurkan.

unknown said...

Kita yakin dengan kemampuan sektor pendidikan, banyak contoh di peringkat dunia bagaimana pendidikan boleh membantu masyarakat luar bandar, kerana hanya dengan ilmu, kita tahu bagaimana mempunyai pendapatan.

Anak Sabah said...

Barisan Nasional (BN) has resolved to defend the Beaufort parliamentary seat in the 13th General Election, following the resignation of its Member of Parliament from all Umno posts, said Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Anak Sabah said...

He said the seat, which was won by Datuk Seri Lajim Ukin on a BN ticket in 2008, should remain with the ruling party for the Government was committed in developing the constituency.

Anak Sabah said...

"This seat no longer belongs to BN, he (Lajim) is no longer with us...What is important, we must recapture the seat," he said when addressing over 8,000 people at a gathering here Wednesday.

Anak Sabah said...

Muhyiddin, who is also BN Deputy Chairman, said in reality, the BN remained robust and was unaffected by untoward incidents, including Lajim's resignation.

Anak Sabah said...

Muhyiddin said the people of Sabah, particularly in Beaufort, should evaluate wisely which leadership could guarantee continuous progress after their elected representative changed course.

Anak Sabah said...

"Lajim has left us to set up an organisation whose name I cannot even remember. No point crying over this. Let him go.

Anak Sabah said...

What is important is not the person, but your fate, your future," reasoned the Deputy Prime Minister.

Anak Sabah said...

Questioning the basis of Lajim's struggles, Muhyiddin asked whether he (Lajim) could get a big allocation to develop the district, without (help from) the Government.

Anak Sabah said...

He said the people should rest assured the BN could fulfil its responsibilities, if it were given the mandate to govern the country and the states, including Sabah.

Anak Sabah said...

"Many people have asked me when the general election will be held, for they were eager to vote for BN.

Anak Sabah said...

Why this is so, because of BN's track record due to its struggles since independence in 1957, as well as in Sabah, although the history has not been that long," he added.

Anak Sabah said...

He said Malaysia became a respected country, and had resolved many perennial problems, including reducing the national poverty rate to three per cent, and in Sabah, from 70 per cent to about 10 per cent.

Anak Sabah said...

The Government had successfully implemented various transformation programmes mooted by Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak to help increase employment opportunities in various industries and sectors, he added.

Anak Sabah said...

At the event, Muhyiddin announced a RM2 million allocation for various small projects in the area, and launched the laying of pipes worth RM49 million for water supply from Limbawang to Kayul.

Anak Sabah said...

Present were Sabah Chief Minister Datuk Seri Musa Aman, State Community Development and Consumer Affairs Minister Datuk Azizah Mohd Dun, Beaufort Umno division acting chief Isnin Aliasneh and Kuala Penyu Assemblyman John Teo Mau Sing.

Anak Sabah said...

Beaufort Umno, once led by former Umno Supreme Council member Datuk Seri Lajim Ukin, is very much functional with a majority of the divisional committee members staying put in Umno, according to Sabah Barisan Nasional (BN) secretary Datuk Abdul Rahman Dahlan.

Anak Sabah said...

He said they included the division’s deputy chief, vice-chief, most of the committee members, the Youth chief, Wanita chief and Puteri chief and a majority of the three wings’ committee members.

Anak Sabah said...

“All of them are staying put in Umno. The same goes for the branch chiefs, who are staying in Umno. Obviously, Lajim is on his own,” he said in a statement.

Anak Sabah said...

Abdul Rahman said that as with the other parliamentary and state seats all over the nation, BN was ready to defend the Beaufort and Tuaran parliamentary seats.

Anak Sabah said...

Abdul Rahman was commenting on the resignation of Lajim as an Umno Supreme Council member, Beaufort Umno Division chief and Beaufort BN chairman effective last Saturday as well as the resignation of Datuk Wilfred Bumburing as Upko deputy president.

Blackforest said...

Ketua Cabang Parti Keadilan Rakyat (PKR) Beaufort, Abdul Jarih Ukin yang juga adik kepada Datuk Lajim Ukin yang bertanding di Parlimen Beaufort dan Dewan Undangan Negeri (DUN) Klias, meninggalkan parti berkenaan dan menyokong Barisan Nasional (BN).

Blackforest said...

Beliau bersama 200 ahli parti itu menyerahkan borang keahlian BN kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pada program Yayasan Sabah bersama rakyat di Kuala Penyu.

Blackforest said...

Turut menyerahkan borang penyertaan dalam BN adalah Pengerusi Tetap Parti Maju Sabah (SAPP), Datuk Abdul Rashid Gador bersama 60 ahli parti itu.

Blackforest said...

Menurut Ketua Cabang PKR Beaufort Abdul Jarih @ Ramli Ukin, mereka kecewa kerana Lajim terlalu banyak campur tangan dalam urusan pentadbiran PKR negeri dan ini menimbulkan banyak masalah terutama kepada 25 orang ketua cabang PKR negeri."

Blackforest said...

"Dia (Lajim) juga tidak memaklumkan kepada 15 orang ahli cabang PKR bahawa mereka tidak akan bertanding untuk PRU-13 ini meskipun beliau mendapat kuota tersebut sebaliknya telah menggantikan ahli dari Pertubuhan Pakatan Perubahan Sabah (PPPS) sebagai calon dengan menggunakan lambang PKR," katanya.

Blackforest said...

Ramli yang juga bekas bendahari PKR negeri, berkata mereka juga tidak berpuas hati dengan janji autonomi oleh PKR pusat.

"Mengikut autonomi itu, ketua cabang PKR di Sabah diberi kuasa penuh sama ada mentadbir, memilih calon dan pengerusi perhubungan negeri tetapi ia tidak dilaksanakan, di mana pemilihan pengerusi pimpinan negeri bukan dari suara majoriti ketua cabang negeri tetapi dari pusat, jadi sekiranya mereka akan memerintah apa akan jadi pada negeri Sabah," katanya.

Blackforest said...

Ramli yang masih belum memutuskan untuk menyertai parti komponen BN yang mana, telah menyertai kempen calon BN di kerusi Parlimen Beaufort Datuk Azizah Mohd Dun.

Nampaknya, lebih kurang macam Pairin dengan Jeffrey juga ni.

Unknown said...

sokongan rakyat kepada BN masih kuat dan padu bahkan semakin kukuh setiap hari...mengatakan bahawa PM takut kepada lajim adalah tidak masuk akal kerana rakyat yang berhak membuat keputusan dan pilihan pada hari pengundian nanti...

joey said...

Menteri Pembangunan Masyarakat dan Hal Ehwal Pengguna Sabah, Datuk Azizah Mohd. Dun membidas pembangkang yang menabur pelbagai janji berhubung penambahan bantuan bagi golongan warga emas jika mereka memenangi pilihan raya umum 5 Mei ini.

joey said...

Azizah, yang akan bertanding bagi kerusi Parlimen Beaufort berkata, pembangkang hanya pandai menabur janji tetapi semuanya hanyalah janji palsu.

joey said...

Janji yang ditabur pembangkang itu dibuat sesuka hati tanpa membuat penelitian supaya rakyat mudah terpengaruh, katanya

joey said...

Namun begitu, beliau percaya rakyat tidak mudah disogok dengan janji kosong kerana mereka tahu menilai dan melihat kerajaan yang sedia ada mampu membawa kepada pembangunan.

joey said...

"Saya yakin rakyat Sabah bijak dalam menilai dan tidak boleh dibohongi kerana mereka juga pandai dalam membuat pilihan yang bijaksana," katanya.

joey said...

Mengenai isu kuasa autonomi di Sabah yang diuar-uarkan pembangkang yang mahukan 70 peratus warga pendidik terdiri daripada anak jati Sabah, Azizah berkata, kini rata-rata guru terdiri daripada anak Sabah, berbeza dengan zaman beliau bersekolah dahulu apabila hanya terdapat beberapa orang sahaja guru dari negeri ini.

Unknown said...

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yakin Barisan Nasional (BN) akan memenangi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) berdasarkan petanda baik sokongan rakyat terhadap parti itu pada masa ini.

Unknown said...

Beliau berkata jentera BN di seluruh negara kini bergerak dengan lancar dan usaha kempen yang dijalankan menerima sokongan yang jelas daripada pengundi.

Unknown said...

“Sokongan bertambah baik, meningkat…masalah-masalah yang dikatakan awal berlaku dari segi soal calon dah selesai, jentera dah bergerak, saya dah pergi hampir kesemua negeri, saya lihat respons daripada usaha-usaha kempen yang kita buat mendapat sokongan yang begitu jelas daripada pengundi.

Unknown said...

“Kita jangkakan BN akan terus kekal dengan jumlah kerusi yang boleh dikatakan agak menggalakkan,” katanya kepada pemberita selepas melancarkan pembinaan jejantas pejalan kaki di Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan (Cina) Wen Hua di sini, kelmarin.

Unknown said...

Malah, katanya, kawasan yang mempunyai majoriti kaum Cina juga telah menunjukkan peningkatan sokongan terhadap BN.

Unknown said...

“Di kawasan-kawasan orang Cina juga sudah ada peningkatan sokongan berbanding seminggu lalu jadi trend ini memberikan kelebihan kepada kita,” katanya.

Unknown said...

Namun, Muhyiddin berkata tempoh kira-kira seminggu sebelum hari pengundian pada 5 Mei ini perlu digunakan jentera BN sepenuhnya untuk meningkatkan sokongan terutama di kawasan berstatus kelabu.

Unknown said...

“Ini memberikan ruang untuk kita bekerja lebih supaya kawasan putih dapat kita kekalkan, yang kelabu supaya menjadi lebih putih, jadi gerakan kempen yang dibuat jentera parti menjadi lebih utama dalam tempoh beberapa hari ke hadapan,” katanya.

Unknown said...

Muhyiddin berkata pakatan pembangkang juga dilihat semakin goyah dan tertekan sehingga menggunakan taktik memburukkan pemimpin BN bagi meraih sokongan.

Unknown said...

Bagaimanapun, katanya, BN akan meneruskan kempen dalam keadaan yang lebih rasional melalui pertemuan dengan para pengundi tanpa mengikut rentak dimainkan pembangkang.

Unknown said...

“Insya-Allah BN akan menang, saya menyebutkan ini bukan atas kerana kita berasa sombong tetapi realiti yang kita lihat pakatan pembangkang dah mula goyah dan semua di kalangan mereka dah berasa tertekan sebab itu dia buat tuduhan pada pemimpin BN, dia buat pelbagai risalah,” katanya.

mike said...

Calon Barisan Nasional (BN), Datuk Saddi Haji Abdul Rahman berkata, penyertaan ramai bekas calon parti pembangkang termasuk Pakatan Rakyat ke pangkuan Barisan Nasional (BN) menunjukkan parti yang sudah menjadi pilihan sekian lama rakyat ini mendapat keyakinan besar rakyat dalam Pilihan Raya Umum (PRU 13) ini.

mike said...

Sebagai contoh, katanya, penyertaan seperti bekas Calon PAS Dun Sukau sebelum ini, Pangiran Roslan Pangiran Damsah, bekas calon Bebas, Haji Ghani Kosui diikuti saudara Nasrah dan Adisah, yang kedua-duanya abang dan adik kepada bekas calon PAS di sini, Haji Ahdah Sualiman sebahagian bukti itu.

mike said...

“Segala tindakan ini menunjukkan BN terus menjadi wadah pilihan rakyat kawasan ini dan negara amnya. Kerana rakyat tidak lagi yakin dengan perjuangan parti-parti pembangkang di negara ini yang menyebabkan mereka cabut lari.

mike said...

“Tidak ada jaminan yang boleh diberikan parti pembangkang baik Parti Keadilan, PAS ataupun parti Star kepada rakyat termasuk di kawasan ini,” katanya.

mike said...

Berucap kepada lebih 300 orang pengundi di Kampung Sukau, sempena program kempen jelajah BN membabitkannya bersama calon Parlimen Kinabatangan, Datuk Bung Moktar Radin di sekitar kawasan ini, Saddi berkata semua calon pembangkang kali ini sudah ibarat ‘ bankrap politik’ kerana tidak ada isu yang boleh mereka perjuangkan, mampu mengatasi perjuangan BN selama ini.

mike said...

Saddi Berkata, selain sejak merdeka lebih 50 tahun lalu, pembangunan kawasan Kinabatangan termasuk Dun Sukau jelas dilakukan oleh pemimpin BN seperti menerusi khidmat Datuk Bung Moktar Radin dan beliau sendiri yang diberi tanggungjawab sebagai wakil rakyat kawasan itu lima tahun lalu.

mike said...

“Tidak ada tangan-tangan ghaib daripada pembangkang mampu melakukan peranan itu, apalagi menafikannya. Melainkan bila tiba pilihan raya calon dan pengikut pembangkang pembangkang ‘masuk kampung’ ke kawasan ini dengan sanggup memburuk-burukkan pemimpin, pembuat pembohongan besar serta fitnah kepada rakyat, malah sedia memecahbelahkan perpaduan yang ada demi kepentingan mereka,” kata Saddi.

mike said...

Tegas Saddi, tindak tanduk pembangkang termasuk mereka mewakili calon bebas sudah sebelium ini sudapun dikesan rakyat yang pastinya mengekalkan sokongan padu mengundi BN para hari penentuan PRU13 , 5 Mei ini.

mike said...

Sementara itu, Bung Moktar ketika menyampaikan ucapannya di hadapan lebih 200 masyarakat pengundi luar Kinabatangan di Taman Mega, Batu 7 Sandakan menegaskan, rakyat tidak harus lagi menyokong calon-calon pembangkang kerana mereka terbukti tidak pernah berjasa memajukan rakyat.

mike said...

“ Cuma saya hairan, begitu kuat di lihat sokongan rakyat kepada BN pada pilihanraya umum lepas, masih ada pengundi Kinabatangan menyokong pembangkang. Apakah pengundi berkenaan memang salah mengundi, atau sengaja menyokong calon yang tidak pernah berjasa kepada rakyat,” soalnya.

mike said...

Bagaimanapun Ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno itu menggesa supaya rakyat tidak lagi berbuat demikian pada pilihan raya kali ini, demi kedaulatan masa depan bangsa, agama dan negara ini yang sudah dipertaruhkan dalam PRU ke-13.

mike said...

“ Kata orang, bila kita berjuang, kita hendaklah jujur dan ikhlas baik kepada Umno dan BN. Tapi jika awal-awal lagi kita sudah berpaling tadah, dalam hukum Islam pun ianya dianggap sebagai ‘dayus’. Dayus ini manknanya kita tidak lagi boleh menicium bau syurga’. Tetapi itu di akhirat,

mike said...

‘Di dunia ini, kesannya juga memberi makna kita sudah sanggup mengadai masa depan bangsa, agama dan negara ini, semata-mata atas kepentingan diri kita,” kata Bung Moktra.

mike said...

Kita berucap di Sentosa Jaya, Nasrah yang merupakan bekas guru sekolah rendah menasihat rakyat di kawasan ini supaya tidak tersalah pilih, sebaliknya terus memberikan sokongan padu kepada kesemua calon di Kinabatangan, Datuk Saddi Haji Abdul Rahman, Datuk Bung Moktar selaku calon Parlimen Kinabatangan dan Masiung Banah di Kuamut.

mike said...

“ Sebagai bekas guru dan kakitangan kerajaan, saya merasakan jelas rakyat masih masih tidak ada pilihan melainkan memberikan sokongan kepada Barisan Nasional dan ianya harus diterjemahkan pada 5 Mei ini,” katanya.

Unknown said...

Makanan tradisional pelbagai kaum di Sabah berpotensi untuk dikomersilkan di pasaran tempatan mahupun antarabangsa.

Unknown said...

Antara makanan tradisi di negeri ini yang popular dan digemari semua lapisan masyarakat ialah tuhau (sejenis makanan berasaskan tumbuhan), hinava (jeruk ikan), bambangan (jeruk buah), panjaram dan hinompuka (kuih lepat ubi).

Unknown said...

Peniaga makanan tradisi Florence Gemuruh, 56, yang pernah menyertai Pesta Makanan Antarabangsa di Langkawi berkata ramai pelancong memberi reaksi positif dengan mencadangkan makanan itu diperluas ke peringkat antarabangsa.

Unknown said...

"Makanan tradisi digemari pelancong asing kerana berasaskan tumbuhan dan buah-buahan semula jadi," katanya kepada Bernama ketika ditemui pada Pesta Makanan Tradisi Sabah sempena Sabah Fest 2013 di Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negeri Sabah di sini baru-baru ini.

Unknown said...

Florence mencadangkan Kementerian Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Sabah mengadakan bengkel mengenai makanan tradisi khususnya kepada generasi muda bagi memastikan makanan itu tidak luput ditelan zaman.

Unknown said...

"Kementerian itu juga boleh membuat strategi untuk menjenamakannya dari sudut pakej, ketahanannya dan pemasaran," kata Florence yang telah 45 tahun mengusahakan makanan tradisi itu di pasar tamu termasuk di Donggongon, Penampang.

Unknown said...

Seorang pengunjung, Levia Lazarus, 24, berkata makanan tradisi akan lebih popular dan dikenali jika lebih banyak restoran berasaskan makanan itu dibuka di Semenanjung.

Unknown said...

"Ramai rakan saya di Semenanjung menggemari Hinava, mereka selalu meminta membawanya ke Kuala Lumpur apabila saya ke sana," katanya.

Unknown said...

Levia berkata kajian untuk menambah baik kaedah pembuatan makanan itu harus dilakukan bagi memastikan ia berkualiti dan tahan lama.

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 201   Newer› Newest»