Thursday 25 April 2013

KOTA MARUDU BAKAL MILIK PAKATAN RAKYAT!


KUASA RAKYAT

Oleh: Pemerhati Kota Marudu

Dalam PRU 2004 Maximus Ongkili hanya memperolehi majoriti 3,189 dan tahun 2008 dengan majoriti 4,198. Jika pada tahun 2008 calon PR Andonny Pilit@ Anthony Biri Mandiau boleh mendapat undi 7,830 dan Roslan Mohd Zain (Bebas) boleh memperolehi undi 1,109 tentu Maximus Ongkili BN pada tahun 2013 tidak boleh duduk diam dan memandang rendah betapa 8,939 pengundi benci dan rasa tidak puas hati rakyat Kota Marudu
kepada Maximus.
 

Pakatan dijangka mempertahankan kerusi Parlimen Kota Kinabalu, Tuaran dan Beaufort. 8 kerusi lagi yang diintai Pakatan ialah Sandakan, Putatan, Sepanggar, Tawau, Kota Marudu, Tenom, Keningau dan Penampang. Selain itu Kimanis, Kota Belud, Sipitang dan Pensiangan yang turut mempunyai isu-isu tempatan turut di masukkan dalam senarai yang boleh ditawan.



Kali ini kita meninjau Kerusi Parlimen Kota Marudu yang bakal melihat pertembungan penjuru antara BN, PR, STAR dan SAPP. Walaupun pertembungan PR, STAR dan SAPP 3 pembangkang di kawasan Kota Marudu ini dilihat merugikan namun persaingan lebih tertumpu antara Maximus Ongkili (BN) dan Maijol Mahap bekas Naib Presiden UPKO pemimpin berasal dari Kota Marudu ini.

Maximus seorang ahli Kabinet Persekutuan yang juga Timbalan Presiden PBS  tidak boleh memandang rendah dengan keupayaan Maijol Mahap bekas Senator di Parlimen yang banyak bersuara ini. Maijol sudah membuktikan kehadiran rakyat Kota Marudu di kediamannya semasa pengumuman beliau keluar BN.



Suara-suara lantang Maijol sebelum ini mengenai RCI dan NCR (Tanah Adat) membuka mata rakyat mengenai usaha-usaha membela rakyat. Misalnya isu tanah adat di Kota Marudu yang di ceroboh oleh syarikat-syarikat gergasi yang mendapat kebenaran kerajaan Negeri (Musa Aman) untuk membangunkan tanah milik rakyat yang diduduki sejak turun temurun oleh mereka.

Begitu juga dengan RCI, hanya beberapa hari Maijol Mahap meninggalkan parti, Perdana Menteri Dato' Sri Najib Razak mengumumkan RCI. Gimik-gimik politik BN ini akhirnya terpaksa dibuat bagi meredakan kemarahan rakyat bagi menyiasat tentang projek IC di Sabah. 

Dalam PRU 2004 Maximus Ongkili hanya memperolehi majoriti 3,189 dan tahun 2008 dengan majoriti 4,198. Jika pada tahun 2008 calon PR Andonny Pilit@ Anthony Biri Mandiau boleh mendapat undi 7,830 dan Roslan Mohd Zain (Bebas) boleh memperolehi undi 1,109 tentu Maximus Ongkili BN pada tahun 2013 tidak boleh duduk diam dan memandang rendah betapa 8,939 pengundi benci dan rasa tidak puas hati rakyat Kota Marudu kepada Maximus. 

Kali ini tahun 2013 pengundi Kota Marudu ialah 42,197. Apakah 8,939 pengundi ini akan kembali kepada BN atau pengundi PR akan bertambah? Dengan isu-isu yang berlaku di Kota Marudu, sikap wakil rakyat yang jarang turun ke Kota Marudu, tentu rasa tidak puas hati rakyat makin membuak betapa bencinya mereka kepada pemimpin parti komponen seperti PBS dan UPKO yang kini sudah termakan telunjuk Musa Aman UMNO. Syarikat-syarikat besar yang merampas tanah adat melalui kelulusan Ketua Menteri telah menghalau dan memusnahkan tanaman rakyat Kota Marudu yang dimiliki sejak turun-temurun. 



Begitu juga kerusi Dun Matunggung yang diwakili Jelani Hamdan dan di Dun Tandek calon PKR Parlimen tahun 2008 Andonny Pilit@ Anthony Biri Mandiau bertanding. Apakah Sarapin Magana (BN- majoriti 2,982) dan Lasiah Baranting (BN- Majoriti 2,237) mampu bertahan kerana lawan mereka dalam PR bukan calang-calang. 

Apakah mereka akan mengundi BN? sama-sama kita nantikan apakah keinginan rakyat?Sejauh mana undi meningkat dan menurun di Parlimen dan Dun. 5 Mei akan menjawab segalanya. 

228 comments:

1 – 200 of 228   Newer›   Newest»
Borneo Bullet said...

Sejak menyertai Komponen BN 14 tahun yang lalu, Maijol Mahap memang dalam diam menyimpan niat untuk dicalonkan di tanah tumpah darahnya, Kota Marudu. Beberapa usahanya menemui rakyat di Kota Marudu selama berada dalam BN adalah menifestasi dari niatnya untuk bertanding.

Apa yang dia boleh buat untuk menunaikan niatnya sedangkan kouta tersebut telah diisi oleh "big gun" PBS, Datuk Dr. Maximus Ongkili.

Selama 14 tahun dalam BN, Maijol baru sedar menenai keadaan kemiskinan rakyat di Sabah?. Inilah konon alasan Maijol meninggalkan BN. fuhh..Alasan!. Konon KDM dipinggirkan dalam perkhidmmatan awam, masalah PTI, memaksa beliau meninggalkan BN?

Sebenarnya, sebab UTAMA Maijol meninggalkan BN ialah kerana dia hendak bertanding dalam PRU13. Dia TIADA pilihan selain menentang pemimpin BN yang mengisi kouta BN di kawasan tanah tumpah darahnya, Kota Marudu.

Borneo Bullet said...

Parlimen 168-Kota Marudu mempunyai 2 Kawasan DUN iaitu N.4 Matunggung dan N.5 Tandek. Pada Pilihanraya PRU12, pertandingan adalah seperi berikut:-

P168 KOTA MARUDU

Datuk Dr. Maximus Ongkili BN 12,028
Roslan Mohd Zain Bebas 1,109
Anthony Biri Mandiau PKR 7,830
Berman Angkap Bersekutu 457
Majoriti: 4,198

N.4 - MATUNGGONG

MUADA BIN OJIHI PKR 3,719
SARAPIN BIN MAGANA BN 6,701
SANTAIN BIN MANURUN BERSEKUTU 191
Majoriti: 2,982

N.5 - TANDEK

LASIAH BARANTING @ ANITA BN 5,598
ISANG BIN RAWAI BEBAS 112
ANDY VILISON BEBAS 1,678
JURIN K K GUNSALAM PKR 3,361
MASINGKAN/SHINGKAN MASAMPUN BERSEKUTU 202
Majoriti: 2,237

Lihatlah sendiri bagaimana pertembungan banyak penjuru telah memberikan kelebihan kepada BN. Jika calon tulen PKR hanya mendapat 7,830 undi, bagaimana pula dengan calon "katak" Maijol Mahap yang keluar BN hanya kerana mahu dirinya dicalonkan??

Borneo Bullet said...

14 tahun Maijol berada dalam BN, selama itu juga dia memendam rasa untuk jadi YB di tanah tumpah darahnya. Selama itu juga dia bersedia mengumpul kekuatan, dana dan isu dan sebagainya untuk digunapakai apabila masanya untuk bertanding tiba.

Apapun alasan yang Maijol berikan, ianya hanya sekadar alasan kerana di BENAKNYA SELAMA 14 tahun ialah NAK BERTANDING dan menjadi wakil rakyat tanah tumpah darahnya.

Soalnya, apakah selama 14 tahun berada dalam BN, Maijol telah bertungkus lumus mengatasi kemiskinan, masalah jawatan bagi KDM, masalah PTI dan pelbagai lagi isu yang menjadi alasannya meninggalkan BN? Apakah bila dia menjadi wakil rakyat BARULAH DIA MAMPU MENGURUS masalah-masalah tersebut? dan soalan terakhir, mampukah dia mengalahkan Datuk Dr. Maximus Ongkili selepas imejnya tercalar kerana membuat keputusan "last minute" meninggalkan BN?

Beberapa cakap-cakap di luar sana mengatakan bahawa Anwar sudah tidak lagi kisah mengenai pemimpin lama dan baru PKR yang bakal tersingkir. Jika mereka tidak puas hati tidak dipilih menjadi calon, mereka boleh bertanding atas tiket pilihan mereka sendiri. Seakan dalam PR atau PKR khususnya, konsep patuh atau pecat yang menjadi amalan kegemaran Anwar masih berkuatkuasa!!

Anwar TIDAK KISAH! kerana dia hanya "concern" mengenai perjalannya ke Puterjaya dan menggantikan Najib!! Maka, sebab itulah PKR Sabah semakin berpecah menanti runtuh..

Sotong Kurita said...

PKR Sabah hampir lumpuh lapor Agendadaily apabila empat ketua cabang mengumumkan keluar parti dan menyertai UMNO iaitu ketua cabang Sandakan, Mazhary Nasir, Saidil Simoi (Kota Belud), Irianshah Yunus (Kalabakan) dan Abdul Zainal Atin serta timbalannya, Zainuddin Hassan (Putatan). Mereka menyerahkan borang penyertaan kepada Setiausaha UMNO Sabah, Datuk Yahya Hussin.

Sotong Kurita said...

Mazhary yang mengetuai kumpulan itu berkata, beliau dan rakan-rakannya meninggalkan PKR kerana mereka tidak boleh membuat sebarang keputusan secara bersendirian apabila semuanya dikawal sepenuhnya oleh PKR pusat dan AnwarIbrahim.

Sotong Kurita said...

“Datuk Seri Anwar bukan apa-apa selain seorang pemidato hebat yang boleh buat sesiapa sahaja percaya kepada cakap-cakapnya,” jelas beliau di Kota Kinabalu hari ini. Mazhary dan Saidil merupakan dua tokoh dari kumpulan ‘geng 7‘ yang diketuai oleh bekas pengerusi PKR Sabah, Ansari Abdullah.

Sotong Kurita said...

Sebelum ini Ansari menuntut kepada PKR Pusat agar membenarkan sekurang-kurangnya 7 kerusi parlimen ditandingi oleh kumpulan mereka, iaitu beliau sendiri, selaku Ketua Cabang Tuaran bertanding di Tuaran dan Anthony Mandiau, Ketua Cabang Kota Marudu bertanding di kawasan parlimen tersebut.

Sotong Kurita said...

Lima lagi tokoh penting PKR yang dinamakan Ansari adalah Dr Chong Eng Leong (Sepangar), Mazhry Nasir (Putatan), Mursalim Tanjul (Kudat), Saidil Semoi (Kota Belud) dan Jonathan Yassin (Ranau).

Sotong Kurita said...

Daripada 7 yang dituntut, hanya satu yang diluluskan iaitu Jonathan di Parlimen Ranau. Jonathan adalah adik ipar Ansari, ketua bahagian PKR Ranau, yang lebih dikenali sebagai tangan hitam di sebalik isu Anwar menerima gelaran kontroversi ‘Huguan Siou’.

Sotong Kurita said...

“Majoriti ketua-ketua cabang PKR Sabah terkilan dengan keputusan ini, parti gagal menunjukkan keikhlasan, gagal mempraktikkan autonominya kepada Sabah iaitu memberikan kuasa kepada cabang memilih calon sesuai.

Sotong Kurita said...

“Semua ketua-ketua cabang kena menjelaskan situasi ini kepada cabang masing-masing. Saya pun kena balik Tuaran dan berjumpa cabang saya. Esok, kita akan membuat kenyataan susulan,” katanya dilaporkan Utusan Malaysia.

Sotong Kurita said...

Dalam pada itu, tambah Ansari, penggunaan lambang PKR oleh calon Angkatan Perubahan Sabah (APS) yang tidak berdaftar sebagai parti politik merupakan pengkhianatan kepada ahli PKR.

Sotong Kurita said...

“Sekiranya saya adalah Presiden parti, saya tidak akan membenarkannya kepada bukan ahli. Semasa saya menjadi Ketua PKR Sabah, saya minta calon Pas, Awang Leman mengisi borang PKR dahulu sebelum boleh gunakan logo parti, beliau akur.

Sotong Kurita said...

“Jadi, semua ini berbalik kepada prinsip, disiplin dan peraturan parti,” ujarnya. Ansari turut merestui anaknya, Erveana Ansari, Ketua Angkatan Muda Keadilan Tuaran, bertanding sebagai calon Bebas menentang calon PKR, Datuk Seri Wilfred Bumburing; BN, Datuk Madius Tangau dan STAR, Samin @ Jasmin Dulin.

Sotong Kurita said...

Di samping itu, Ansari turut membayangkan beliau kemungkinan meninggalkan PKR dan menubuhkan parti lain selepas Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).

Forest said...

Sudah 14 tahun Maijol berkhidmat dalam BN, dia menyatakan bahawa nekad keluar dari parti tersebut kerana BN tidak mampu menyelesaikan isu-isu panas di Sabah antarnya RCI.

Maijol tidak lagi menaruh kepercayaan bahawa BN boleh atau akan menyelesaikan isu isu kritikal di Sabah, contohnya seperti isu Pendatang Asing Tanpa Izin yang telah lama berlarutan. Tidakkah dia berfikir selama 14 tahun bersama BN, kenapa tidak bertindak untuk mencari penyelesaian sendiri? Kenapa ini dijadikan alasan untuk keluar parti? Adakah Maijol ada penyelesaian sendiri tetapi memandangkan dia masih bersama BN dan parlimen di KM pula dibawah kuasa Datuk Seri Maximus. Pastinya ada agenda beliau sendiri, dia ingin membawa isu ini sebagai salah satu isu untuk menentang BN d KM. Ini terbukti apabila beliau masuk ke PKR dan sekaligus bertanding merebut kawasan P. 168 Kota Marudu dan sebelum ini beliau pernah menyatakan hasrat untuk bertanding di tempat sendiri.

Forest said...

Kadar kemiskinan yang tinggi di Sabah, penyisihan terhadap kaum Kadazan-Dusun-Murut (KDM) juga adalah antara isu yang belum diselesaikan oleh BN. Kalau begitu kenapa tidak menyokong usaha President Upko, Dompok untuk berusamembela hak-hak orang KDM dengan memasukan isu kebebasan beragama dalam Perjanjian Malaysia yang merupakan anatara manifesto dan janji Dompok untuk PRU-13 ini.

Sabah memerlukan pemimpinnya untuk saling menggembleng tenaga untuk merealisasikan impian seperti ini. Sebaliknya atas kepentingan sendiri, beliau nekad keluar dan menyertai PKR.

Tapi BN pasti tidak berasa kehilangan kerana pasti ramai lagi yang berebut kekosongan beliau.

Forest said...

Maijol telah memikirkan secara teliti dan mengambil masa yang agak panjang mengenai perkara keluar parti tersebut. Betul ka? Kenapa menyertai PKR?Satu Majlis diadakan di kampung kokobuam, Kota marudu, kira-kira 100 kilometer dati Kota Kinabalu dan ketua umum PR turut serta iaitu Datuk Seri Anwar Ibrahim. PKR di semenanjung begitu taksub untuk memenangi Putrajaya. Alang-alang keluar kenapa masih menyertai parti semenanjung itu, masih tidak punya pendirian sendiri. Jika benar mahu menolong rakyat kenapa mesti bergantung dengan parti nun disana sama bukan keadaannya jika bersama BN. Adakah Anwar kisah sekiranya PKR gagal mengambil Kota Marudu? Pasti tidak kerana perhatian PKR sekarang tertumpu untuk menawan Putrajaya.

Forest said...

Why don't you prove you're worthy to BN by solving the issue of poverty? Tahun 2004 tahap kemiskinan di Nabawan adalah 70%, Kota Marudu 42% dan Tambunan 44%. Daerah yang lain juga menunjukkan peratusan yang lebih kurang sama. Statistik terkini menunjukan hanya terdapat 5% penurunan kata Maijol. Adakah dengan keluar parti mampu menyelesaikan isu ini. Adakah selama berada di BN, Maijol menggumpul dana dan isu-isu yang releven untuk menentang Barisan Nasional. Tapi jentera BN pasti tidak goyah dengan pencalonan beliau sebagai calon PKR di Kota Marudu. Perjuangan BN tidak akan terhenti di PRU-13.

Forest said...

“It was during this gathering that the APS leader announced that Mahap will be the Pakatan candidate for the Kota Marudu parliamentary seat, contesting on a PKR ticket.“What is this? This is clear that Mahap resigned from Upko so that he can contest, which he would not have been able to do if he is still in BN, I am the Kota Marudu PKR head but was sidelined. This should not have happened,”-Anthony mandiau Ketua cabang PKR Kota Marudu. There is no peace in PKR unlike BN no big issu like the ovelapping candidate

Forest said...

Pemimpin PKR, Anwar disifatkan pakar tabur janji oleh ahli Parlimen Kota Marudu, Datuk Seri Dr Maximus Ongkili. Mereka boleh membuat janji-janji besar kepada rakyat tetapi mereka tidak perlu untuk memenuhinya demikian kenyataan dari Ongkili. Parlimen KM pasti ada masa depan cerah bersama BN dibawah wakil rakyat Maximus Ongkili.

Forest said...

Salah satu janji Anwar adalah untuk memberikan RM650 setiap warga emas dan RM100 untuk setiap kanak-kanak sehingga mereka mencapai umur 18 tahun adalah satu lagi contoh janji yang dilakukan pembangkang yang tidak perlu mereka penuhi. Adakah ini kerajaan yang dikehendaki oleh Maijol? Membelakangi parti BN yang mampu membawa lebih banyak pembangunan di Sabah atau pun PKR yang suka menabur janji kosong. Fikir-fikirkanlah

Forest said...

Di Semenanjung Malaysia, Pakatan Pembangkang sudah biasa dengan amalan mereka yang suka membuat penafian. Tetapi tidak dengan amalan politik di Sabah, dengan melakukan penafian akan terus membawa kepada perpecahan yang semakin sukar dan semakin panas. Lihat saja dengan ahli-ahli (246) PKR Tuaran yang nekad keluar dari parti tersebut setelah muak dengan janji kosong PKR. Jika dibandingkan dengan BN yang pemimpinnya Datuk Seri Najib Tun Razak mempunyai rekod yang baik menunaikan janji.

Unknown said...

RAKYAT JANGAN TERLALU TAKSUB. TIADA KERAJAN YANG SEMPURNA. NAMUN HARAP RAKYAT SENDIRI DAPAT MEMPELAJARI MORAL YANG NEGERI DI BAWAH PEMBANGKANG SEJAK 2008.. APA YANG DAH JADI DENGAN MEREKA? MEREKA SERIK? DAH TERHANTUK, BARU TERNGADAH?
Husam : Antara Mungkir Janji Dan Buat Janji Baru


Allah kurniakan akal untuk berfikir secara logik. Namun begitu manipulasi yang diterapkan oleh Nik Aziz dalam pemikiran rakyat Kelantan yang “bodoh” dan “fanatik” yang kononnya dijanjikan syurga PAS oleh Nik Aziz telah membutakan mata mereka. Penulis masih percaya bahawa di Kelantan masih terdapat rakyat yang waras pemikirannya yang mampu berfikir secara logik.

Selepas PAS memerintah Kelantan dengan begitu lama akhirnya telah terbongkar bahawa mereka mahu menyusahkan rakyat Kelantan. Sebagai contoh mereka tidak mahu membina masjid untuk rakyat dengan alasan rakyat mahu diajar berdikari. Berhala Budha dibina pula untuk yang duduk yang berdiri, kenapa tak ajar orang Budha berdikari juga?

Unknown said...

RAKYAT JANGAN TERLALU TAKSUB. TIADA KERAJAN YANG SEMPURNA. NAMUN HARAP RAKYAT SENDIRI DAPAT MEMPELAJARI MORAL YANG NEGERI DI BAWAH PEMBANGKANG SEJAK 2008.. APA YANG DAH JADI DENGAN MEREKA? MEREKA SERIK? DAH TERHANTUK, BARU TERNGADAH?
Husam : Antara Mungkir Janji Dan Buat Janji Baru



Dalam pada itu penulis juga tertarik dengan artikel mengenai Husam Musa yang akan bertanding di Putrajaya dan pada masa yang sama masih mempertahankan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Salor. Walaupun semua janji kosong telah ditabur pada rakyat Kelantan namun pemimpin PAS masih berani dan angkuh untuk bertanding di tempat yang sama. Ini menunjukkan betapa mereka memandang rendah akan mentaliti rakyat Kelantan yang boleh ditabur dengan janji palsu bila-bila masa sahaja.

Bermakna, Husam bertanding di dua kawasan, Parlimen Putrajaya dan DUN Salor.

Unknown said...

RAKYAT JANGAN TERLALU TAKSUB. TIADA KERAJAN YANG SEMPURNA. NAMUN HARAP RAKYAT SENDIRI DAPAT MEMPELAJARI MORAL YANG NEGERI DI BAWAH PEMBANGKANG SEJAK 2008.. APA YANG DAH JADI DENGAN MEREKA? MEREKA SERIK? DAH TERHANTUK, BARU TERNGADAH?
Husam : Antara Mungkir Janji Dan Buat Janji Baru


‘Plan Ubah Ke Putrajaya’ anjuran Pakatan di mana keputusannya adalah setiap ketua utama parti akan ditugaskan menjaga negeri yang ditarget untuk ditawan.Mengikut perancangan asal Penasihat DAP akan mengempur Johor, Datuk Seri Anwar Ibrahim akan mengempur Perak dan Pas akan menghantar salah seorang pemimpin tertinggi parti untuk ‘menjaga pintu’ Putrajaya. Dalam masa sama, Pas juga ditugaskan untuk mengempur negeri-negeri majoriti Melayu, iaitu Perlis, Terengganu dan Kedah.

DAP amat optimis dapat mengekalkan kembali Pulau Pinang dan Selangor, manakala Kelantan kekal di tangan Pas. Tetapi itu merupakan ‘Plan Perancangan Asal’ sebelum Anwar membuat keputusan kembali semula ke tempat asalnya, Parlimen Permatang Pauh.

Unknown said...

RAKYAT JANGAN TERLALU TAKSUB. TIADA KERAJAN YANG SEMPURNA. NAMUN HARAP RAKYAT SENDIRI DAPAT MEMPELAJARI MORAL YANG NEGERI DI BAWAH PEMBANGKANG SEJAK 2008.. APA YANG DAH JADI DENGAN MEREKA? MEREKA SERIK? DAH TERHANTUK, BARU TERNGADAH?
Husam : Antara Mungkir Janji Dan Buat Janji Baru


Senarai penuh calon PAS Kelantan

Tumpat

Parlimen – Datuk Kamarudin Jaffar
Kelaboran – Mohd Zaki Ibrahim
Pasir Pekan – Datuk Ahmad Yakob
Wakaf Bharu – Datuk Che Abdullah Mat Nawi

Pengkalan Chepa

Parlimen – Dr Mohd Izani Hussin (baru)
Kijang – Wan Ubaidah Omar
Chempaka – Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat
Panchor – Datuk Mohd Amar Abdullah

Kota Bharu

Parlimen – Datuk Takiyuddin Hassan (pindah)
Tanjong Mas – Rohani Ibrahim
Kota Lama – Datuk Anuar Tan Abdullah
Bunut Payong – Dr Ramli Mamat (baru)

Pasir Mas

Parlimen – Ustaz Nik Abduh Nik Abdul Aziz (baru)
Tendong – Mohd Rozi Muhammad (baru)
Pengkalan Pasir – Hanifa Ahmad
Chetok – Ustaz Abdul Halim Abdul Rahman

Rantau Panjang

Parlimen – Siti Zailah Mohd Yusoff
Meranti – Datuk Nasuruddin Daud
Gual Periuk – Ustaz Mohamad Awang
Bukit Tuku – Abdul Rasul Mohamad (baru)

Kubang Kerian

Parlimen – Ustaz Ahmad Baihaki Atiqullah (pindah)
Salor – Datuk Husam Musa
Pasir Tumbuh – Ustaz Abdul Rahman Yunus (baru)
Demit – Mumtaz Mohd Nawi (baru)

Bachok

Parlimen – Ustaz Ahmad Marzuk Saari (baru)
Tawang – Ustaz Hassan Mohamood
Perupuk – Huzaimi Che Hussin (baru)
Jelawat – Abdul Aziz Kadir

Ketereh

Melor – Dr Yusnan Mohd Yusoff (baru)
Kadok – Haji Azamin Mohd Noor
Kok Lanas – Ustaz Nik Mahadi Nik Mahmud (baru)

Tanah Merah

Bukit Panau – Datuk Abdul Fattah Mahmood
Gual Ipoh – Wan Yusoff Wan Mustafa
Kemahang – Datuk Mejar (B) Md Anizam Abdul Rahman

Pasir Puteh

Parlimen – Datuk Dr Nik Mazian Nik Mohamad (pindah)
Selising – Drs Saipul Bahrin Mohamad
Limbongan – Ustaz Nazlan Mohamad (baru)
Semerak – Wan Hassan Wan Ibrahim
Gaal – Tuan Mazlan Tuan Mat (baru)

Machang

Pulai Chondong – Zulkifli Mamat
Temangan – Datuk Dr Mohammed Fadzli Hassan
Kemuning – Ustaz Rosli Ismail (baru)

Jeli

Parlimen – Mohd Apandi Mohamad
Bukit Bunga – Sufely Abdul Razak
Air Lanas – Ustaz Abdullah Ya’kob

Kuala Krai

Parlimen – Dr Mohd Hatta Ramli
Mengkebang – Ustaz Abdul Latiff Abdul Rahman

Calon PKR untuk Parlimen dan DUN juga diumumkan iaitu Parlimen Ketereh, Ab Aziz Kadir, Dr Zawawi Wan Ismail (Machang) dan Nik Mahmud Nik Ab Aziz (Tanah Merah).

Bagi DUN pula ialah Mohd Azihan Che Seman (Nenggiri), Shahrom Ibrahim (Pengkalan Kubur) dan Ramlan Mat (Kuala Balah).


BN AKAN MENANG BESAR!

Unknown said...

RAKYAT HARUS FIKIR DENGAN SEDALAM-DALAMNYA TENTANG JANJI PAKATAN. ADAKAH MEREKA PEGANG JANJI? DI NEGERI PMBNGKNG SEBELUM NI, TIDAK.. SO, JANGAN TERMAKAN JANJI SEMANIS GULA. TAPI BILA BETUL2 DAH JADI KERAJAAN NEGERI, RAKYAT YANG BINGUNG PLAK...

SEBENARnya tiada sesuatu yang baharu dalam manifesto pakatan yang dibentangkan pada Isnin. Manifesto itu hanya tokok tambah sana sini apa yang ada pada BUKU JINGGA yang mereka lancarkan sebelum ini.

Walaupun pemimpin pakatan berkata manifesto mereka itu "tidak menjanjikan langit dan bumi" namun bagi pemerhati melihatnya manifesto itu sungguh "ambitious" semata-mata untuk bersaing dengan kemampuan dan pencapaian barisan nasional.

Pakatan cuba menggambarkan di atas kertas, bahawa mereka mampu melakukan ini dan itu, namun tidak menjelaskan cara dan bagaimana mendapatkan sumber terutama kewangan untuk membiayainya.

STILL I SAY, BN IS THE BEST.... (like)

Unknown said...

RAKYAT HARUS FIKIR DENGAN SEDALAM-DALAMNYA TENTANG JANJI PAKATAN. ADAKAH MEREKA PEGANG JANJI? DI NEGERI PMBNGKNG SEBELUM NI, TIDAK.. SO, JANGAN TERMAKAN JANJI SEMANIS GULA. TAPI BILA BETUL2 DAH JADI KERAJAAN NEGERI, RAKYAT YANG BINGUNG PLAK...

Pakatan mendakwa akan melakukan penghematan sehingga 24 peratus daripada kos mengurus serta pembangunan yang dibentangkan Bn seperti mana bajet 2013 negara (RM206bilion), dengan mengorbankan pembinaan jalanraya dan infrastruktur.

Ertinya, Pakatan tiada kelebihanpun, kerana mereka tidak mampu mempertahankan yang sudah ada, sebaliknya hanya menukar tujuan seperti membalikkan coin 50 sen, ekor ke kepala.

Manifesto Pakatan kelihatnya hanya condong kepada matalamat DAP dan PKR, seolah-olah mengenpikan Pas, kerana dalam manifesto itu tidak menyebutkan asas perjuangan Pas-meneggakkan negara islam.

Bukti Pas diketepikan melalui manifesto itu, apabila Datuk Hadi diberikan peluang berucap mewakili partinya, seolah seseorang yang hilang arah tujuan, ucapannya bukanlah merupakan ucapan akan tetapi lebih mendekati ceramah.

STILL I SAY, BN IS THE BEST.... (like)

Unknown said...

RAKYAT HARUS FIKIR DENGAN SEDALAM-DALAMNYA TENTANG JANJI PAKATAN. ADAKAH MEREKA PEGANG JANJI? DI NEGERI PMBNGKNG SEBELUM NI, TIDAK.. SO, JANGAN TERMAKAN JANJI SEMANIS GULA. TAPI BILA BETUL2 DAH JADI KERAJAAN NEGERI, RAKYAT YANG BINGUNG PLAK...

Bagi penyokong Pas, Hadi adalah calon Perdana Menteri, namun semangat untuk itu tidak terdapat pada Hadi, apabila berdepan dengan Anwar.

Bukan sahaja semangat tiada pada Hadi, akan tetapi beliau akur kepada kelemahan dirinya sendiri, kerana kurang pengetahuan dalam banyak perkara terutama ekonomi, perkembangan dunia, kerana Presiden Pas itu yang terbentur dengan pengetahuan agamanya.

Melihat manifesto pakatan yang dibentangkan semalam, entah apa sambutan rakyat terhadapnya, kerana sebenarnya Pakatan masih banyak berhutang kepada rakyat kerana kebanyakkan janji-janji manifesto tahun 2008, belum ditunaikan. Disebabkan kegagalan menunaikan janji, sehingga Menteri Besar Selangor Tan sri Khalid Ibrahim mengeluarkan kenyataan, bahawa manifesto bukanlah aku janji yang perlu ditunaikan.

Jika demikianlah pendirian Pakatan (kenyataan Khalid itu) apa kah tujuan mereka me-reka manifesto? Benarlah kata para pemimpin dan penyokong Bn, manifesto pakatan hanya berupa retorik dan janji manis, tujuannya hanya untuk menipu rakyat.

STILL I SAY, BN IS THE BEST.... (like)

Unknown said...

RAKYAT HARUS FIKIR DENGAN SEDALAM-DALAMNYA TENTANG JANJI PAKATAN. ADAKAH MEREKA PEGANG JANJI? DI NEGERI PMBNGKNG SEBELUM NI, TIDAK.. SO, JANGAN TERMAKAN JANJI SEMANIS GULA. TAPI BILA BETUL2 DAH JADI KERAJAAN NEGERI, RAKYAT YANG BINGUNG PLAK...

Melihat konvensyen kali ke empat Pakatan semalam, nampaknya sambutan pada kali ini, sungguh tidak memberansangkan, sehingga memperanjatkan penyokong tegar tiga parti itu. Bukan sahaja penyokong malah kepimpinan pakatan sendiri terkejut dengan sambutan yang begitu kurang, jika dibandingkan tahun lepas di Kedah.

Keadaan di Shah Alam, sungguh sunyi dan kelihatan tidak bermaya. Malah semasa Anwar berucap tidak kedengaran ucapan yang berapi-api tanda yakin akan merampas Putrajaya, sebaliknya meminta hadirin agar jangan terlalu yakin dan bongkak, kerana dalam politik katanya perlu adanya kesederhanaan.

Ada yang melihat lontaran kata-kata Anwar itu ditujukan kepada pemimpin DAP dan penyokong parti itu, kerana sejak akhir-akhir ini, para pemimpin DAP begitu bongkak kerana merasakan sokongan kaum cina berpihak kepada parti itu.

DAP mahu semua kawasan majoriti cina ditandingi parti itu, sehingga timbulnya perbalahan antara pemimpin akar umbi kedua parti itu, terutama di Pulau Pinang, Perak dan Johor.

Pada Isnin, walaupun Pakatan mengimpikan mahu merampas Putrajaya, namun tiada seorangpun pemimpin utama pakatan menzahirkan keyakinan itu semasa konvesyen dan pelancaran manifesto mereka. Malah Anwar tidak berani membayangkan jumlah kerusi yang bakal dimenangi pakatan longgar tiga parti itu.

STILL I SAY, BN IS THE BEST.... (like)

Unknown said...

RAKYAT HARUS FIKIR DENGAN SEDALAM-DALAMNYA TENTANG JANJI PAKATAN. ADAKAH MEREKA PEGANG JANJI? DI NEGERI PMBNGKNG SEBELUM NI, TIDAK.. SO, JANGAN TERMAKAN JANJI SEMANIS GULA. TAPI BILA BETUL2 DAH JADI KERAJAAN NEGERI, RAKYAT YANG BINGUNG PLAK...

Apa yang pelik pada ucapan Anwar itu apabila "lupa" menyebut keupayaan kerajaan Pas Kedah, sedangkan beliau begitu bersungguh-sungguh memuji Nik Aziz dan Lim Guan Eng, dan sebagai saguhati, Khalid Ibrahim juga mendapat tempias pujian walaupun dengan nada yang seperti tidak bermaya.

Nampaknya, Anwar sedar bahawa Kedah tiada harapan lagi bagi Pakatan, kerana umum mengetahui, bahawa kerajaan Pas di negeri itu diselubungi masalah sejak tahun 2008.

Anwar tahu bahawa kemenangan pakatan di Kedah pada tahun 2008 dengan majoriti yang kecil, bakal tidak akan berulang. Anwar sedar, jika kalah di Kedah, maka impian merampas Putrajaya dan menobatkannya sebagai Perdana Menteri bakal tidak menjadi.

Walaupun Anwar dijajah terutama di negeri asalnya Pulau Pinang, bahawa beliau bakal menjadi Perdana Menteri ke-7 negara, namun hakekatnya semuanya hanya buih laut, kerana beliau sedar, bahawa impian itu tidak akan menjadi kenyataan.

Atas sebab itu, setakat ini, Pakatan belum memutuskan siapa bakal Perdana Menteri, kerana memutuskannya, tiada erti, kerana ianya hanya catatan.

Atas faktor inilah, manifesto Pakatan menulis apa sahaja, kerana mereka tahu ianya bukan janji yang perlu ditunaikan, kerana mereka tahu, pakatan tidak akan menjejak Putrajaya sebagai kerajaan.

Untuk itu, KITA sebagai pengundi, jangan lah termakan semua janji-janji palsu itu, ambillah iktibar kejadian di Selangor, di mana ibu2 Tunggal dan warga mas menyaman kerajaan Selangor kerana tertipu pada tahun 2008.

STILL I SAY, BN IS THE BEST.... (like)

Unknown said...

WAHAI RAKYAT SEKALIAN...
BAGAIMANA PAKATAN MAJUKAN RAKYAT SEDANGKAN MEREKA TIDAK BERMINAT DENGAN ANDA. MEREKA TIDAK BERMINAT DENGAN RAKYAT... FIKIR-FIKIRKANLAH.. MASIH ADA MASA BEBERAPA HARI UNTUK MEMPERTIMBANGKANNYA. I URGE TO U, JANGAN MUSNAHKAN MASA DEPAN ANAK-ANAK KITA...
Manifesto Pakatan: Mereka tidak minat pada kesejahteraan Rakyat: Presiden LDP

PART 1


MELIHAT kepada Manifesto Pakatan yang diumumkan pada Isnin, jelas menunjukkan bahawa pakatan tiga parti DAP-PAS-PKR tidak minat terhadap kesejahteraan rakyat. Selain itu, manifesto hanya berupa janji manis, yang kurang perhitungan daripada segi ekonomi, demikian kata Presiden LDP VK Liew melalui Wall FBnya.

Melalui manifesto itu, VK Liew menjelaskan tiada bentuk pembelaan untuk rakyat sepertimana dilakukan kerajaan BN seperti BR1M atau seumpamanya.

Apa tah lagi, menurut Presiden LDP itu yang juga Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri pemimpin PAS seperti Nik Aziz Nik Mat, menyamakan penerima BRIM sebagai haiwan.

BRIM sudah melalui dua fasa BRIM1.0 dan BRIM2.0; Presiden LDP itu mempersoalkan, mengapa pembangkang tidak mempersoalkan BRIM1.0, mengapa pula mempersoalkan BRIM2.0?

UNDILAH BARISAN NASIONAL. YANG MAHAL DIMURAHKAN. 1 MALAYSIA!

Unknown said...

WAHAI RAKYAT SEKALIAN...
BAGAIMANA PAKATAN MAJUKAN RAKYAT SEDANGKAN MEREKA TIDAK BERMINAT DENGAN ANDA. MEREKA TIDAK BERMINAT DENGAN RAKYAT... FIKIR-FIKIRKANLAH.. MASIH ADA MASA BEBERAPA HARI UNTUK MEMPERTIMBANGKANNYA. I URGE TO U, JANGAN MUSNAHKAN MASA DEPAN ANAK-ANAK KITA...
Manifesto Pakatan: Mereka tidak minat pada kesejahteraan Rakyat: Presiden LDP

PART 2


Manifesto Pakatan hanya janji-janji retorik untuk menipu rakyat. Kini mereka membuat janji lagi, sedangkan menurut mereka manifesto tahun 2008 bukanlah aku janji yang perlu ditunaikan.

Salah satu contoh bahawa Pakatan tidak minat atau mementingkan kesejahteraan rakyat adalah penentuan gaji minima RM1,100 berbanding yang ditentukan Bn RM800 sebulan. Mereka tidak mahu tahu, bahawa walaupun pada gaji minima RM800 sebulan terlalu ramai majikan mengeluh, maka akibatnya ramai daripada mereka mengurangkan jumlah pekerja, kerana itu menimbulkan pengangguran. Bagimana pula akan berlaku pada gaji minima RM1,100? sudah tentu bakal majikan dan bakal pekerja tidak akan terpengaruh dengannya.

Berkaitan dengan perumahan mampu beli, Timbalan Menteri itu menambah, bahawa ianya merupakan idea dan pendekatan kerajaan Bn yang mentah-mentah diciplak oleh pakatan.

UNDILAH BARISAN NASIONAL. YANG MAHAL DIMURAHKAN. 1 MALAYSIA!

Unknown said...

WAHAI RAKYAT SEKALIAN...
BAGAIMANA PAKATAN MAJUKAN RAKYAT SEDANGKAN MEREKA TIDAK BERMINAT DENGAN ANDA. MEREKA TIDAK BERMINAT DENGAN RAKYAT... FIKIR-FIKIRKANLAH.. MASIH ADA MASA BEBERAPA HARI UNTUK MEMPERTIMBANGKANNYA. I URGE TO U, JANGAN MUSNAHKAN MASA DEPAN ANAK-ANAK KITA...
Manifesto Pakatan: Mereka tidak minat pada kesejahteraan Rakyat: Presiden LDP

PART 3


Pendek kata, kebanyakan isi manifesto pakatan itu, adalah ciplakan tindakan kerajaan Bn, dan tiada sesuatu yang baru, sementara itu mereka tokok tambah, sehingga tidak lojik secara ekonomi.

Antara contoh dolak dalik pembangkang dalam manifesto itu, dilihat pihak mereka menghentam kerajaan kerana kesesakan jalan, namun dilain pihak mereka menggalakan kenderan memasuki jalanraya dengan penurunan cukai import.

Mereka mengatakan menghapuskan tol, cuba fikir, daripada mereka mendapat wang untuk kos penyelenggaran jalanraya. Kesimpulannya, manifesto pakatan hanya cantik diatas kertas, tapi tiada manafaat kepada rakyat, demikain kata Liew.

UNDILAH BARISAN NASIONAL. YANG MAHAL DIMURAHKAN. 1 MALAYSIA!

Unknown said...

Manifesto PR hanya untuk menipu

1)
Manifesto Pakatan Rakyat (PR) yang dilancarkan pada Isnin bukanlah satu janji yang menjamin kesejahteraan dan kebajikan rakyat, sebaliknya semata-mata satu helah/menipu untuk meraih populariti di kalangan pengundi.

Sebagai contoh pada pilihan raya umum Mac 2008, parti pembangkang menabur pelbagai janji manis untuk meraih sokongan pengundi, bagaimanapun gagal melaksanakan janji populis itu walaupun berjaya menguasai beberapa negeri. Malah Menteri Besar Selangor pernah mengatakan bulan lalu, manifesto bukan lah janji yang perlu ditunaikan.
UNDILAH BARISAN NASIONAL. YANG MAHAL DIMURAHKAN. 1 MALAYSIA! BN TERBAIK!

Unknown said...

Manifesto PR hanya untuk menipu

Sebaliknya mereka menyalahkan Barisan Nasional (BN) atas kegagalan untuk mengota janji itu, dan kini menjelang pilihan raya umum ke-13, sekali lagi gabungan DAP-PKR-PAS menabur janji manis untuk memancing undi.

Menelusuri manifesto pakatan tidak lebih sekadar menciplak apa yang telah, sedang dan bakal dilaksanakan kerajaan BN.

Pakatan pembangkang hari ini melancarkan sepuluh manifesto menjelang PRU-13 antaranya pendidikan percuma bermula dari prasekolah sehingga menara gading, kad keahlian DAP, Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan PAS yang boleh diguna pakai di mana-mana plaza tol untuk mendapat tol percuma dan bantuan perniagaan RM10,000 kepada setiap peniaga yang berdaftar dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia.


UNDILAH BARISAN NASIONAL. YANG MAHAL DIMURAHKAN. 1 MALAYSIA! BN TERBAIK!

Unknown said...

Manifesto PR hanya untuk menipu


Salah satu yang diciplak oleh pakatan daripada program Bn adalah seperti menyediakan peluang pekerjaan baharu untuk rakyat sebenarnya telah dikenal pasti di bawah Program Transformasi Ekonomi (ETP) kerajaan BN sejak tahun 2010, dan kerajaan BN sememangnya sentiasa fokus untuk meningkatkan ekonomi negara serta menjaga kesejahteraan rakyat.

Manifesto pembangkang ini harus dilihat secara menyeluruh, kolektif dan komprehensif, kerana sehingga hari ini, mereka (pembangkang) tidak menyediakan cara-cara untuk melaksanakan janji-janji itu..

Tiada ada isu baru yang dikemukan pakatan melalui manifesto mereka yang dilancarkan hari, yang ada hanya ciplakan dengan pendekatan yang berbeza. Manifesto Pakatan jelas menunjukkan kelemahan dan ketidakmampuan pembangkang untuk membuat kerja kerana tidak mampu menawarkan kepada rakyat lebih daripada apa yang dilakukan BN.

UNDILAH BARISAN NASIONAL. YANG MAHAL DIMURAHKAN. 1 MALAYSIA! BN TERBAIK!

Unknown said...

Manifesto PR hanya untuk menipu

Pada umumnya apa yang diutarakan pembangkang kebanyakannya adalah hasil yang dilaksanakan kerajaan dan jika ada yang baharu pun ia sekadar dilihat dari persektif yang sangat kecil.

Isu pendidikan yang dibangkitkan pembangkang seperti memartabatkan bahasa Melayu, menjamin hak bahasa ibunda dan mempertingkat bahasa Inggeris telah lama diperjuangkan kerajaan BN.

Secara keseluruhannya, jika manifesto pembangkang ini, dilaksanakan akan berakibat berantai, ke arah menjahanamkan negara, misalnya melalui kenaikan paras pembayar cukai, penghapusan tol, penghapusan PTPTN, menutup projek yang berdaya maju seperti Lynas dan Rapid, menurunkan cukai kereta import dan banyak lagi.

Pendek kata, darimana pembangkang mendapat sumber untuk pembangunan, membayar gaji kakitangan awam. Apa kah melalui pinjaman luar negara? atau mencetak wang?

Manifesto pembangkang, lebih ke arah menipu rakyat, bukannya mensejahterakan rakyat atau kemajuan negara.

UNDILAH BARISAN NASIONAL. YANG MAHAL DIMURAHKAN. 1 MALAYSIA! BN TERBAIK!

Anak Sabah said...

Kota Marudu Member of Parliament Datuk Dr Maximus Ongkili is confident the seat is winnable and can be retained by the Barisan Nasional (BN) in the coming 13th General Election, with an increased majority.

Anak Sabah said...

“I’m willing to defend the seat…and we should be able to deliver it for BN, once again,” he said

Anak Sabah said...

“I’m the number two in the party (Parti Bersatu Sabah), I’m sure they know what to do with my position."

Anak Sabah said...

"We have served the people well, and the people in Kota Marudu have confidence in us in bringing about development and security aspect,” he said.

Anak Sabah said...

On whether his party had finalised the candidacy, Ongkili said, party president Tan Sri Joseph Pairin Kitingan had met the prime minister and it was being studied.

Unknown said...

MANIFESTO BN TERBAIK!

Mulai pukul 9 malam tadi, berjuta-juta pengundi di Malaysia mula berpeluang untuk membaca manifesto Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) Barisan Nasional (BN).

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak melancarkan manifesto BN itu di Stadium Putra Bukit Jalil, Kuala Lumpur dalam satu perhimpunan politik yang disemarakkan dengan lagu patriotik Inilah Barisan Kita dan lagu Anak Kampung yang telah diubah suai untuk menggambarkan semangat manifesto tersebut.

Membuka halaman manifesto itu memberikan kita gambaran mengagumkan tentang Najib dan BN: Najib menyedari betapa beratnya tugas untuk memimpin negara dan gabungan BN yang diterajuinya sentiasa berusaha memberikan yang terbaik untuk rakyat Malaysia.

Membaca manifesto itu membolehkan kita menginsafi betapa banyaknya kejayaan yang telah kita ukir selama di bawah pemerintahan BN: Ia memperlihatkan begitu kompleksnya perjuangan untuk menjadikan Malaysia sebuah negara yang hebat, dengan pendekatan keterangkuman menyatukan semua rakyat daripada pelbagai kaum, agama, budaya, negeri dan wilayah.

Meneliti manifesto itu mendedahkan kita kepada suatu persepsi yang begitu penting kepada kemanusiaan dan politik: Najib dan BN mempunyai rekod menepati janji yang tidak dapat disangkal, amat komprehensif, bersifat nasional dan mendahului zaman dari segi cara pemikirannya, adil dalam pelaksanaan dasar-dasar serta realistik dalam berjanji.

Caldina said...

PKR Sabah hampir lumpuh, lapor thestar apabila empat Ketua Cabang mengumumkan keluar parti dan menyertai UMNO iaitu Ketua Cabang Sandakan, Mazhary Nasir, Saidil Simoi (Kota Belud), Irianshah Yunus (Kalabakan) dan Abdul Zainal Atin serta Timbalannya, Zainuddin Hassan (Putatan).

Unknown said...

MANIFESTO BN TERBAIK!

Najib selaku Pengerusi BN tidak menjanjikan sesuatu yang tidak dapat ditepati. Tidak seperti mainan kata pemimpin parti pembangkang, Perdana Menteri dan BN tidak berjanji untuk memperdayakan pengundi.

Berbeza dengan para pemimpin pembangkang yang berpolitik untuk merobohkan apa yang telah dibina, kuasa yang ada, kepada Najib dan BN, adalah kesinambungan. Beliau tidak menjanjikan apa sahaja yang ada di langit dan di bumi semata-mata untuk mendapatkan kuasa.

Kandungan manifesto Menepati Janji Membawa Harapan setebal 32 muka surat itu adalah refleksi pegangan politik Najib dan corak perjuangan BN di bawah kepimpinannya. Melalui manifesto itu, kita dapat merasakan bahawa Najib ialah seorang yang dapat diyakini dan kepadanya dapat kita letakkan harapan untuk menentukan untung nasib anak cucu di tanah air yang tercinta ini.

Manifesto itu dimulakan dengan warkah Najib sebagai Perdana Menteri kepada para pengundi yang mencerminkan keperibadian dan latar belakang politiknya sebagai anak sulung Perdana Menteri kedua Malaysia, Tun Abdul Razak Hussein.

Caldina said...

Mereka menyerahkan borang penyertaan kepada Setiausaha UMNO Sabah, Datuk Yahya Hussin. Mazhary yang mengetuai kumpulan itu berkata, beliau dan rakan-rakannya meninggalkan PKR kerana mereka tidak boleh membuat sebarang keputusan secara bersendirian apabila semuanya dikawal sepenuhnya oleh PKR pusat dan Anwar Ibrahim.

Caldina said...

Datuk Seri Anwar bukan apa-apa selain seorang pemidato hebat yang boleh buat sesiapa sahaja percaya kepada cakap-cakapnya.

Unknown said...

MANIFESTO BN TERBAIK!

Dengan Dewan Rakyat telah pun dibubarkan pada 3 April lalu dan PRU-13 bakal diadakan beberapa minggu lagi, Najib memulakan warkah dalam manifesto itu dengan ayat “rakyat Malaysia yang dikasihi”.

“Masanya telah tiba untuk kita membuat keputusan. Laluan demokrasi menetapkan bahawa masa depan negara ini berada dalam tangan rakyat. Kuasa rakyat itulah cerminan pilihan raya yang bebas dan adil.

“Allahyarham ayahanda saya, Tun Abdul Razak Hussein pernah berkata, ‘Tugas kamu kepada negara adalah untuk memenuhi amanah rakyat dengan segala daya upaya’.

“Saya melangkah masuk ke bidang politik 37 tahun lalu dan ini adalah kali pertama saya memimpin gabungan BN untuk menghadapi pilihan raya umum. Ia menjadi satu cabaran besar dan tanggungjawab yang berat,” kata Najib.

Sebenarnya, tiada perkataan manifesto tertera pada dokumen manifesto yang dilancarkan oleh Najib malam tadi, tetapi beliau menegaskan dalam warkahnya bahawa para pengasas negara ini menekankan betapa pentingnya komitmen serta pengorbanan.

Rekod kerajaan BN menunaikan janji cukup jelas, tegas Najib, dan inilah rekod transformasi yang beliau mahu dikupas, direnungi dan dihayati oleh 13.29 juta pengundi pada PRU-13 nanti.

Anak Sabah said...

Puteri UMNO Kota Marudu akan mendekati setiap pengundi wanita muda di kawasan Parlimen Kota Marudu bagi memberi penjelasan dan menerangkan
setiap isu yang ditimbulkan oleh pembangkang.

Caldina said...

Mazhary dan Saidil merupakan dua tokoh dari kumpulan ‘geng 7‘ yang diketuai oleh bekas Pengerusi PKR Sabah, Ansari Abdullah. Sebelum ini Ansari menuntut kepada PKR Pusat agar membenarkan sekurang-kurangnya 7 kerusi Parlimen ditandingi oleh kumpulan mereka, iaitu beliau sendiri, selaku Ketua Cabang Tuaran bertanding di Tuaran dan Anthony Mandiau, Ketua Cabang Kota Marudu bertanding di kawasan parlimen tersebut.

Caldina said...

Daripada 7 yang dituntut, hanya 2 tokoh yang diluluskan iaitu Jonathan di Parlimen Ranau dan Anthony Mandiau diturunkan pangkat bertanding ke Dewan Undangan Negeri (DUN) Tandek dalam Parlimen Kota Marudu. Jonathan adalah adik ipar Ansari, ketua bahagian PKR Ranau, yang lebih dikenali sebagai tangan hitam di sebalik isu Anwar menerima gelaran kontroversi ‘Huguan Siou’.

Anak Sabah said...

Ketua Puterinya, Redonah Bahanda berkata, pihaknya akan mengambil pendekatan bersemuka dengan setiap pengundi wanita muda bagi menerangkan isu-isu tertentu menerusi program dari Pusat Daerah Mengundi (PDM) ke PDM.

Unknown said...

MANIFESTO BN TERBAIK!

“Daripada transformasi ekonomi, politik dan sosial, sehingga kepada menjunjung hak asasi manusia dan demokrasi, kita mara dengan penuh yakin dan mantap bagi mencapai liberalisasi yang lebih menyeluruh.

“Perubahan sebenar telah pun berlaku dan dirasai, tetapi perjalanan ke arah transformasi sepenuhnya akan mengambil masa,” kata beliau.

Dokumen manifesto Menepati Janji Membawa Harapan mengandungi tujuh bahagian.

Pertama, warkah Najib kepada pengundi; kedua, prinsip-prinsip politik BN dan kenapa pengundi perlu pilih BN; ketiga, huraian dasar umum BN untuk 17 sub topik daripada menangani kos sara hidup, menguruskan ekonomi, keselamatan dan ketenteraman awam sehingga kepada pengurusan sumber alam; keempat, apa yang telah dilakukan BN setakat ini; dan kelima, janji BN kepada rakyat dalam tempoh lima tahun akan datang.

Dokumen itu juga mengandungi dua lagi bahagian tambahan iaitu renungan petikan kata-kata Najib yang menggariskan pendekatan, gaya kepimpinan, penekanan dan keprihatinannya serta penggunaan gambar-gambar dan visual yang relevan dengan setiap sub topik manifesto tersebut.

Daripada halaman pertama manifesto itu, pendekatan BN yang mengotakan janji dan memupuk politik konsensus sejak dari zaman Tunku Abdul Rahman Putra dan Tun Razak jelas mendominasi tema kempen pilihan raya BN pada PRU-13. Politik perpaduan dan integriti pemimpin inilah yang menyalakan semangat jentera pilihan raya BN yang digerakkan oleh parti-parti yang mewakili rakyat pelbagai kaum, budaya dan agama.

Ungkapan kata-kata Najib mengenai muhibah, persefahaman, kemajuan, kemakmuran untuk semua rakyat, perpaduan kaum dan kestabilan nasional menjadikan dokumen Menepati Janji Membawa Harapan itu suatu manifestasi iltizam politik Perdana Menteri.

Najib mengharapkan manifesto yang ditampilkan oleh BN malam tadi akan menjadi topik perbincangan rakyat sebelum mereka keluar mengundi pada PRU-13. Katanya, rakyat perlu menilai BN berdasarkan merit dan apa yang BN telah sumbangkan kepada negara selama ini.

Najib menawarkan kepada rakyat gabungan BN yang begitu berpengalaman, telah teruji, satu gerakan kesederhanaan yang berkongsi kuasa secara harmoni bersama semua kaum serta memiliki rekod pencapaian yang hebat dalam memenuhi kehendak rakyat.

Caldina said...

Majoriti Ketua-ketua Cabang PKR Sabah terkilan dengan keputusan ini, parti gagal menunjukkan keikhlasan, gagal mempraktikkan autonominya kepada Sabah iaitu memberikan kuasa kepada cabang memilih calon sesuai.

Anak Sabah said...

Bagi mencapai hasrat itu, katanya, Puteri UMNO di setiap ketua PDM telah diarah untuk turun padang dengan mengemas kini data-data pengundi baru wanita dan ahli wanita muda.

Anak Sabah said...

“Puteri UMNO yakin melalui pendekatan ini akan dapat mematahkan hujah pembangkang yang kebiasaannya menggunakan kaedah provokatif dalam setiap siri ceramah yang diadakan bagi menarik simpati pengundi.

Caldina said...

Dalam pada itu, tambah Ansari, penggunaan lambang PKR oleh calon Angkatan Perubahan Sabah (APS) yang tidak berdaftar sebagai parti politik merupakan pengkhianatan kepada ahli PKR.

Unknown said...

MANIFESTO BN TERBAIK!

Dalam tempoh lima tahun akan datang, misalnya, manifesto itu menggariskan komitmen kerajaan BN untuk menarik pelaburan sebanyak RM1.3 trilion dan mencipta 3.3 juta peluang pekerjaan kepada rakyat negara ini. Dalam pada itu, golongan minoriti dan terpinggir tidak dilupakan.

Manifesto itu juga mengandungi 24 petikan kata-kata Najib, termasuk satu ungkapan yang mencerminkan falsafah kepimpinannya. Ketika membentangkan Bajet 2013 di Dewan Rakyat pada bulan Oktober lalu, Najib menegaskan prinsip keadilan sosial pentadbiran kerajaan BN dengan rangkap kata-kata berbunga yang puitis dan membawa maksud yang amat mendalam.

Beliau mengimpikan untuk melihat Malaysia digemblengkan oleh segenap lapisan masyarakat untuk menjadi sebuah negara yang istimewa: “Sebuah negara yang mana yang susah dibantu, yang lemah dilindungi, yang berada membantu, yang kuat melindungi, yang muda dikasihi, yang tua dihargai, yang memerlukan dikhidmati dan yang berbakat digilap.”

Najib, dengan pengalamannya mentadbir negara begitu lama dan liku-liku politik yang dilaluinya, telah berpuluh tahun melakukan tanggungjawab yang tersimpul dalam rangkap kata-kata itu sejak beliau menceburi bidang politik pada tahun 1976 selepas kematian Allahyarham Tun Razak.

Setelah lebih tiga dekad bergelumang dalam politik, beliau ditakdirkan menggantikan Tun Abdullah Ahmad Badawi sebagai Perdana Menteri pada 3 April 2009 selepas setahun PRU-12 berakhir. Tempohnya berkhidmat sebagai Perdana Menteri amat mencabar kerana PRU-12 pada Mac 2008 menyaksikan BN hilang majoriti dua pertiga di Parlimen dan gabungan parti itu gagal menguasai lima buah negeri.

Apabila Najib membubarkan Dewan Rakyat pada 3 April lalu, beliau sedar betapa rapuhnya politik negara selepas Mac 2008 dan dengan rendah diri beliau mengakui bahawa mandat rakyat di peti undi yang akan menentukan kedudukan BN pada PRU-13.

Caldina said...

Di samping itu, Ansari turut membayangkan beliau kemungkinan meninggalkan PKR dan menubuhkan parti lain selepas Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).

Anak Sabah said...

“Kita yakin jika Puteri UMNO berjumpa setiap pengundi dan menerangkan isu yang ditimbulkan pembangkang, pasti pengundi akan menyokong calon Barisan Nasional (BN),” katanya semasa Program Ramah Mesra Pengundi Muda Pusat Daerah Mengundi (PDM) Tingkalanon (Kg. Garuda), Kota Marudu.

Caldina said...

Sebelum ini, Berita Harian melaporkan adik Datuk Lajim Ukim bersama 250 ahli PKR mengumumkan keluar daripada parti itu dan menyertai Barisan Nasional (BN). Abdul Jarih Ukin, Ketua Cabang PKR Beaufort bertindak sedemikian kerana parti itu gagal mengotakan janji untuk melaksanakan autonomi kepada Sabah.

Unknown said...

MANIFESTO BN TERBAIK!

Inilah kali pertama Najib, 60, mengetuai BN menghadapi pilihan raya umum dengan agenda besar mengembalikan imbangan dalam politik Malaysia dan mencorakkan semula landskap politik negara yang sejak 2008 diwarnai perbalahan, konflik dan pertarungan.

Dalam manifesto BN, Presiden Umno yang juga Ahli Parlimen Pekan itu memohon mandat daripada rakyat supaya diberi peluang untuk memimpin sebuah kerajaan yang mendahulukan kepentingan dan kebajikan rakyat bagi menjayakan Agenda Transformasi Negara.

Melalui rekod pencapaian dan komitmen BN yang disenaraikan dalam manifesto yang dilancarkan malam tadi, beliau amat mengharapkan rakyat untuk turut memberi sokongan besar kepada kesemua 222 calon BN di peringkat Parlimen dan 505 di peringkat Dewan Undangan Negeri yang akan bertanding pada PRU-13 nanti.

Kenapa mandat besar diperlukan?

Najib menulis dalam manifesto BN: “Sebagai Perdana Menteri Malaysia, mandat yang saya mohon ini amat penting demi kelangsungan dan kesinambungan. Kita perlu bergerak ke hadapan meninggalkan jalan mundur yang menghalang perpaduan, kestabilan, keharmonian serta kemakmuran. Kita mesti menolak pecah belah, kelembapan, pergolakan, kekacauan, perbalahan dan krisis.

“Mandat daripada anda adalah sebuah janji yang membawa harapan, mandat untuk mencapai kecemerlangan bersama-sama sebagai satu bangsa, satu negara dan satu wawasan. Berilah peluang kepada saya untuk meneruskan khidmat bakti ini sedaya upaya saya. Saya ingin meyakinkan anda bahawa kegemilangan akan menyusul!”

Dengan aspirasi rakyat yang tergaris jelas dalam manifesto BN itu, cita-cita Najib untuk melihat penubuhan kerajaan yang lebih kukuh diharapkan akan terjelma pada PRU-13 bagi membawa Malaysia ke mercu kegemilangan baharu.

Caldina said...

Apabila kita sudah mengambil keputusan meninggalkan perjuangan PKR dan menyertai BN, kita akan pastikan pembangkang kalah dalam pilihanraya ini.

sabahterkini said...

sesuatu yang jangan dilupa" mereka mengatakan pembangkang berpecah belah tapi mereka lupa bahawa matlamat tetap sama dan kekal " TUMBANG BN". walau apa terjadi, .yang penting BN ditumbangkan dahulu".

sabahterkini said...

rekod lasiah baranting dan sarapin maganan sudah diketahui oleh rakyat sebagai wakil rakyat yang tidak berkesan? apakah rakyat dun tandek dan matunggong akan kekalkan mereka?.....isunya inilah penggal terakhir wakil rakyat yang gagal. hanya orang Kota Marudu yang tahu penderitaan mereka. bukan sesiapa. yang penting pengundi kota marudu bukan ulasan-ulasan pada macai Musa Aman

mantera said...

Datuk Dr Maximus Ongkili menyuarakan keyakinan bahawa Kota Marudu adalah kerusi boleh menang dan Barisan Nasional (BN) mampu mengekalkannya dalam pilihan raya umum ke-13 dengan majoriti yang meningkat.

mantera said...

Saya bersedia mempertahankan kerusi ini, jika saya dikehendaki mempertahankannya dan kita mampu memenanginya untuk BN sekali lagi,” katanya

mantera said...

Kami telah berkhidmat dengan baik kepada rakyat dan penduduk di Kota Marudu mempunyai keyakinan terhadap kami dalam aspek pembangunan dan keselamatan

unknown said...

Anwar has a personal agenda: Saidil

mantera said...

Datuk Seri Maximus Ongkili menafikan dakwaan pembangkang bahawa kerajaan Barisan Nasional (BN) tidak membawa pembangunan di daerah Kota Marudu, dan sebaliknya berkata “pembangkang buta hati” dan enggan menerima kenyataan.

mantera said...

kawasan Parlimen Kota Marudu sudah melalui perubahan besar menerusi pelbagai program transformasi yang dilaksanakan oleh kerajaan di bawah kepimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

mantera said...

Hampir setiap kampung di Kota Marudu menikmati infrastruktur asas yang disediakan oleh kerajaan menerusi inisiatif NKRA (bidang keberhasilan utama negara) terutama air graviti dan projek bekalan elektrik luar bandar.

mantera said...

Kini hanya 30 kampung di Kota Marudu yang belum dimasukkan dalam kemudahan grid, dan kami sedang berusaha untuk menangani masalah penduduk yang terlibat,”

mantera said...

Sambil menyebut jalan berturap yang dibangunkan oleh kerajaan BN, termasuk projek jalan Kota Marudu-Marak Parak-Ranau membabitkan kos RM360 juta, beliau berkata dakwaan pembangkang itu tidak berasas.

mantera said...

Semua orang nampak pembangunan di sini, namun pembangkang pura-pura menafikannya seolah-olah tiada apa yang berlaku di Kota Marudu,”

mantera said...

Ongkili berharap penduduk di Kota Marudu tidak mudah teperdaya dengan propaganda pembangkang “yang hanya pandai mengktitik,” namun tidak melakukan apa-apa untuk penduduk.

mantera said...

Mengenai isu royalti minyak, beliau berkata ia sudah jelas dalam manfesto BN bahawa dana khas daripada kerajaan persekutuan BN sudah melepasi 20 peratus royalti yang dijanjikan Pakatan Rakyat kepada Sabah jika berjaya mengambil alih Putrajaya.

mantera said...

Mengenai isu tanah di Kota Marudu, Ongkili berkata BN Sabah memandang serius perkara itu dan memasukkannya dalam manifesto tambahan memandangkan “urusan tanah merupakan isu sensitif kepada penduduk pribumi”.

mantera said...

Ongkili berkata kerajaan persekutuan memperuntukkan RM30 juta bagi menangani masalah tanah, terutama berhubung kerja-kerja mengukur tanah walaupun urusan tanah adalah di bawah bdiang kuasa kerajaan negeri.

mantera said...

Isu tanah berlaku di Sabah disebabkan tidak cukup duit untuk kerja mengukur, dan kerajaan persekutuan memperakuinya dan memperuntukkan RM30 juta untuk tujuan itu,” katanya menegaskan bahawa BN sabah mempunyai bilangan pemimpin anak tempatan untuk memperjuangkan hak mereka.

mantera said...

Ongkili berkata selain itu kerajaan negeri juga menimbang meluluskan geran tanah adat kepada penduduk tempatan yang layak di Kota Marudu tidak lama lagi.

mantera said...

Pada pilihan raya kali ini, Ongkili menghadapi pertandingan empat penjuru membabitkan calon daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Maijol Mahap, Majamis Timbong (STAR) dan Yuntau Kolod @ Kuntau (SAPP).

mantera said...

Pada pilihan raya 2008, Ongkili mengekalkan kerusi Kota Marudu untuk BN dengan majoriti 4,198 undi.
kali ini Ongkili pasti dpt kekalkan prestasi berikut.

unknown said...

Having former senior government officers joining their candidate line-up does not lend any credibility to the opposition’s claims that political sentiments in the district are shifting in their favour, said Datuk Masidi Manjun.

unknown said...

The state Umno deputy secretary, who will be defending his Karanaan state seat in the 13th general election next month, said the people in Ranau were still strong supporters of Barisan Nasional (BN), as shown by the positive response and huge turnout in every election campaign programme held by the BN so far

unknown said...

being a credible senior government officer does not guarantee political support in the election.

unknown said...

Najib was also able to resolve the arising issues over the allocation of seats for all the BN component parties by prioritising winnable candidates.

unknown said...

They see the parties in the opposition pact as not being cohesive or on the same wavelength when all their leaders started making one announcement after another on a candidate or seat to be contested, making the process appear disorderly.

unknown said...

Political observer and analyst Datuk Dr Zainal Kling said Najib was always open to discussion and made the decisions together with the component party leaders and state BN chairmen, which showed their oneness.

unknown said...

Prof Emeritus Datuk Dr Sulaiman Md Yassin from Universiti Putra Malaysia (UPM) said the process of naming the candidates this time showed another good democratic practice having been absorbed by the ruling coalition.

unknown said...

Universiti Kebangsaan Malaysia’s Social Science and Humanities Faculty deputy dean, Assoc Prof Dr Mohd Fuad Mat Jali said BN’s process of selecting and naming its candidates reflected strong solidarity among its component parties.

unknown said...

The manifesto is our pledge to the people of Malaysia, with the mandate to be given, Insya-Allah we will commit to undertake appropriate transformation and changes in line with our objectives

unknown said...

The manifesto is to prosper the national economy and based on the 1Malaysia philosophy, People First Performance Now, and guided by the national transformation policy and agenda

unknown said...

Najib, who is also BN chairman and Umno president said he wanted the manifesto to be appreciated and understood by the people because it represented a serious commitment by the BN government.

unknown said...

" Our overall preparation is most satisfactory, the sentiment of the BN (component parties) is very strong, our machinery is ready to go down on the ground, in fact they have already done this and all our activities will be intensified especially during the election campaign"

sabahterkini said...

Dengan rekod hanya 1000 lebih undi sejak 2004 dan 2008....... Suasana skrang belum tentu kenaikan berlaku.... Kenaikan 1000 undi bukanlah satu kebanggaan.... Ia cermin betapa sangap dab terdesaknya maximus bekerja. Itulah jadi menteri asyik nak brprojek. Hal tanah rakyat nak dekat pru baru lah nak terhegeh jadi wakil rakyat......

sabahterkini said...

Bila dah mencungap barulah umum sana umum sini. Skrang ni cabaran maximus ialah meningkatkan undi.... Tak kan 1000 lebih sahaja..... Ini menteri persekutuanlah.... Lawan calon PR 2004 pun bukanlah di kenali. But tidak dikenali pun dah mampu raih undi hanpir 8ribu..... Kali inj lawan calon di kenali maijol mahap memang orang kota marudu. Kita tgk KDM mana paling disokong. Sudah2lah menyedapkan perasaan BN...... 5 mei nanti menangislah puas puas

unknown said...

Severe action will be taken against immigrant workers who are involved in activities related to the 13th General Election (GE13).

unknown said...

The warning comes from Inspector-General of Police Secretariat assistant head (public relations) ACP Ramli Mohamed Yoosuf who stressed that the immigrant workers were barred from involvement in GE13, including putting up flags of political parties.

unknown said...

: The Barisan Nasional Government will provide an annual allocation to Chinese and Tamil schools if it wins in GE13

unknown said...

Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin said Datuk Seri Najib Tun Razak had repeatedly given the assurance that national-type schools would continue to be developed and receive assistance.

Paquin said...

Apa kata pengundi Kota Marudu pula. Biarlah para pengundi yang putuskan apa yang mereka nak.

Paquin said...

Pilihan terletak ditangan rakyat dan pastikan kita tidak mensia-siakan undi kita.

Paquin said...

Walaupun ramai yang meramal BN akan tumbang namun besar juga keyakinan pihak lain melihat BN menang besar.

Paquin said...

Apapun, kita nantikan sajalah keputusannya. Tak lama lagi tu semuanya akan tejawab.

Unknown said...

Kira-kira 1,500 anggota Parti Keadilan Rakyat (PKR) di Klias dan Kuala Penyu dijangka keluar parti dan menyertai Barisan Nasional (BN) dalam masa terdekat.

Unknown said...

Perkara itu dinyatakan bekas Ketua Cabang PKR Beaufort Abdul Jarih @ Ramli Ukin yang juga adik kepada Datuk Seri Lajim Ukin, calon PKR di kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Klias.

Unknown said...

Katanya, mereka kecewa kerana Lajim terlalu banyak campur tangan dalam urusan pentadbiran PKR negeri dan ini menimbulkan banyak masalah terutama kepada 25 orang ketua cabang PKR negeri."

Unknown said...

"Dia (Lajim) juga tidak memaklumkan kepada 15 orang ahli cabang PKR bahawa mereka tidak akan bertanding untuk PRU-13 ini meskipun beliau mendapat kuota tersebut .

Unknown said...

Ramli yang juga bekas bendahari PKR negeri, berkata mereka juga tidak berpuas hati dengan janji autonomi oleh PKR pusat.

Unknown said...

Mengikut autonomi itu, ketua cabang PKR di Sabah diberi kuasa penuh sama ada mentadbir, memilih calon dan pengerusi perhubungan negeri tetapi ia tidak dilaksanakan

Unknown said...

Ramli yang masih belum memutuskan untuk menyertai parti komponen BN yang mana, telah menyertai kempen calon BN di kerusi Parlimen Beaufort Datuk Azizah Mohd Dun.

Unknown said...

Pada Selasa lepas, Ramli mengetuai 200 anggota PKR mengumumkan keluar dan menyerahkan borang permohonan untuk menyertai BN kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak semasa lawatan beliau ke Sabah.

Unknown said...

Seramai 300 ahli Parti Keadilan Rakyat (PKR) Cabang Semporna bertindak keluar parti selepas hilang keyakinan terhadap pucuk pimpinan yang didakwa gagal memperjuangkan konsep keadilan.

Unknown said...

Timbalan Ketua Cabang PKR Semporna, Mohd. Jakarah Asmad mengisytiharkan mereka keluar PKR dan menyertai UMNO dan menyerahkan borang keahlian kepada Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal.

Unknown said...

"Saya tidak nampak bagaimana ia boleh berlaku adil kerana dalam soal pemilihan calon pilihan raya pun mereka tidak berlaku adil kepada ahlinya sendiri dengan mengenepikannya dan meletakkan calon luar yang tidak pernah buat apa-apa.

Unknown said...

"Kami juga keluar kerana manifesto BN yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menjurus ke arah kebaikan dan memberi banyak manfaat kepada rakyat.

Unknown said...

Ranting yang dibubarkan ialah ranting saya sendiri iaitu Kubang Pinang, Pukas Atas, Bait, Umadal, Terusan dan ada lagi beberapa ranting yang memaklumkan pada saya bahawa mereka akan bubar.

Unknown said...

Semakin ramai ahli PKR keluar daripada parti itu termasuk mereka yang mengasaskannya dan menyertai BN, bukan saja di Semporna tetapi di seluruh negara.

Unknown said...

Kemeriahan dapat dirasai oleh penduduk di Pekan Tenom yang jauh berada dipendalaman Sabah ini yang mana telah mendapat kunjungan daripada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak untuk menghadiri Majlis Pemimpin Bersama Rakyat.

Unknown said...

Kehadiran Perdana Menteri ini sangat dialu-alukan oleh penduduk Tenom sendiri. Beliau diiringi oleh Ketua Menteri merangkap Pengerusi BN Sabah Datuk Musa Aman.

Unknown said...

"Gelombang Biru", Itulah yang ungkapan yang dapat dijelaskan dalam majlis ini yang mana suasana yang penuh dengan sokongan daripada penduduk Sabah kepada BN.

Unknown said...

Datuk Seri Najib Razak kesal dengan tindakan pihak tertentu mencetuskan beberapa kejadian sehingga mencemarkan kempen Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).

Unknown said...

Merujuk kepada kejadian letupan di Bilik Gerakan Barisan Nasional (BN) di Nibong Tebal, dan Bilik Gerakan BN di Sekinchan yang dilempar bom petrol, Perdana Menteri berkata, ia boleh dielakkan jika semua pihak mengawal perasaan serta berkempen secara sihat.

Unknown said...

Sepatutnya tak berlaku. Kita boleh bersaing tetapi biarlah secara sihat. (Semua pihak) kena menunjukkan amalan demokrasi yang boleh dijadikan teladan kepada orang lain.

Unknown said...

Saya kesal dengan kejadian yang berlaku dan berharap semua pihak membendung perasaan supaya tidak berlaku kejadian tidak diingini, katanya selepas Majlis Pemimpin Bersama Rakyat di Kompleks Sukan Keningau di sini, semalam.

Unknown said...

Perdana Menteri berkata, pembangkang di Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan sering melaungkan kononnya mereka berjaya mentadbir negeri dengan baik, namun tiada inisiatif membentang kad laporan disebabkan takut kerana sudah mengecewakan rakyat.

Unknown said...

ebaliknya BN tunjukkan kad laporan kepada rakyat. Tiada kerajaan di dunia yang ketua kerajaannya tampil buat siaran langsung membentangkan pencapaian supaya rakyat dapat boleh menilai kad prestasi Kerajaan BN dalam tempoh empat tahun, katanya pada majlis pemimpin bersama rakyat.

Unknown said...

Perdana Menteri telah pun melancarkan Manifesto Barisan Nasional bagi Pilihanraya Umum ke 13 (PRU13) yang bertemakan ‘Menepati Janji, Membawa Harapan’. Ianya disambut baik oleh semua golongan yang jelas semakin yakin dengan kerajaan.

Unknown said...

Mengapa perlunya kita memilih Barisan Nasional (BN)? Malaysia memerlukan kerajaan yang stabil dan kuat. Kita perlu mempertahankan apa yang telah kita capai - Kita tidak boleh gadaikan apa yang dikecapi, kita tidak boleh perjudikan masa hadapan kita. Kita perlukan sebuah kerajaan kukuh yang berupaya melaksanakan Agenda Transformasi Negara ke arah mencapai status negara berpendapatan tinggi yang maju sepenuhnya.

Unknown said...

Mengapa perlunya kita memilih Barisan Nasional (BN)? Malaysia memerlukan kerajaan yang stabil dan kuat. Berkhidmat untuk rakyat - Kita percaya kepada keadilan sosial dan menjadi inklusif menyentuh hati nurani dan meningkatkan taraf hidup semua lapisan rakyat Malaysia tanpa mengira keturuan dan agama.

Unknown said...

Mengapa perlunya kita memilih Barisan Nasional (BN)? Rekod pencapai Parti Barisan Nasional. Kejayaan yang dikecapi dalam tempoh 55 tahun tidak boleh dinafikan lagi. Parti BN adalah parti yang mempunyai rekod pencapaian mantap dan menunaikan segala janji. Selama ini, Kerajaan yang diterajui BN telah membawa kemakmuran kepada segenap segmen masyarakat Malaysia.

Unknown said...

Mengapa perlunya kita memilih Barisan Nasional (BN)? Rekod pencapai Parti Barisan Nasional. Parti BN akan meneruskan rekod kecemerlangan ini - Sekarang bukan masa untuk bereksperimen. Jangan sesekali lakukan uji kaji dengan masa depan kita.Parti BN telah membuktikan - BN sentiasa melakukan penambahbaikan. Sepanjang empat tahun lalu kami mencapai banyak kemajuan besar dalam meningkatkan produktiviti dan sistem penyampaian.

Unknown said...

Mengapa perlunya kita memilih Barisan Nasional (BN)? Pengalaman Parti BN berpengalaman mengurus masyarakat pelbagai kaum, agama dan budaya - Politik parti BN adalah politik perpaduan.

Unknown said...

Mengapa perlunya kita memilih Barisan Nasional (BN)? Pengalaman Parti BN telah buktikan kemampuan menghadai cabaran dalam mengharungi kesukaran- Sudah berkali-kali, kita berjaya keluar daripada krisis dengan lebih gagah.

Unknown said...

Mengapa perlunya kita memilih Barisan Nasional (BN)? Pengalaman Parti BN adalah gabungan yang dinamik - Parti BN sesuaikan grakan dengan perubahan landskap tetapi tidak pernah mengorbankan prinsip.

Unknown said...

Mengapa perlunya kita memilih Barisan Nasional (BN)? Gerakan Kesederhanaan Parti BN amalkan formula perkongsian kuasa yang efektif - Parti BN tolak politik benci-membenci dan pecah belah. Parti BN hormat dan terima kepelbagaian agama dan kaum - Parti BN membina jambatan: Kami tidak merobohkannya.

Unknown said...

Mengapa perlunya kita memilih Barisan Nasional (BN)? Gerakan Kesederhanaan Parti BN menentang eksploitasi kaum dan agama untuk keuntungan politik - Perpaduan membuahkan kekuatan, perpecahan pula hanya membawa kemusnahan.

Unknown said...

Mengapa perlunya kita memilih Barisan Nasional (BN)? Perkongsian Kuasa Telah Teruji Gabungan pelbagai parti BN telah teruji - Selepas 55 tahun, ia masih mewakili seluruh lapisan rakyat dari semua negeri di Malaysia.

Unknown said...

Mengapa perlunya kita memilih Barisan Nasional (BN)? Perkongsian Kuasa Telah Teruji Parti BN percaya kepada kesinambungan -Para pemimpin datang dan pergi tetapi gabungna tetap utuh.

Unknown said...

Mengapa perlunya kita memilih Barisan Nasional (BN)? Memenuhi Kehendak Rakyat Memperkasa rakyat -Peralihan yang terurus ke arah masyaraka progresif, moden dan demokratik dengan iltizam untuk melindugi hak asasi manusia dan alam sekitar.

Unknown said...

Mengapa perlunya kita memilih Barisan Nasional (BN)? Memenuhi Kehendak Rakyat Menepati Janji Membawa Harapan - Memacu rakyat dan negara ke tahap baharu kecemerlangan dan perkhidmatan berasaskan gagasan Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan.

Unknown said...

Tanpa meminggirkan sesiapa dan mana-mana aspek kehidupan, manifesto BN dijangka mampu mengukuhkan lagi negara ini dari segi ekonomi, sosial dan politik

Unknown said...

Mengapa perlunya kita memilih Barisan Nasional (BN)? Apa yang BN perlukan kini hanyalah sokongan padu rakyat untuk menjadikan ‘sebuah negara yang lebih baik’, satu realiti.

zam said...

pergolakan dalaman PKR Sabah semakin kronik dan sukar untuk dibendung. Lembaran pergolakan cerita tersebut bermula apabila nama Ansari Ansari Abdullah, Ketua Cabang PKR Tuaran tidak disenaraikan sebagai calon mana-mana kerusi.

zam said...

Keadaan tersebut seterusnya telah merebak umpama virus di beberapa cabang PKR seluruh Sabah apabila Ramlee Ukin, adik kepada Datuk Lajim Ukin Ketua Cabang PKR P.177 Beaufort mengisytiharkan keluar parti pada 23 April lepas.

zam said...

Pergolakan terkini PKR adalah pada 25 April melibatkan beberapa orang Ketua Cabang PKR iaitu :
(i) Mazhry Nasir - - Ketua Cabang PKR Sandakan
(ii) Saidil Simoi - Ketua Cabang PKR Kota Belud
(iii) Irianshah Yunus - Ketua Cabang PKR Kalabakan
(iv) Abdul Zainal Atin - Ketua Cabang PKR Putatan
(v) Zainuddin Hassan - Timb. Ketua Cabang PKR Batu Sapi

zam said...

Berdasarkan pengakuan yang dibuat oleh mereka, PKR telah dikenalpasti gagal untuk menghormati perjanjian/perundingan berkaitan dengan kuasa autonomi ke atas negeri Sabah apabila kesemua keputusan parti yang melibatkan negeri Sabah diputuskan di Semenanjung.

zam said...

borang keahlian mereka untuk memasuki UMNO telah diserahkan kepada Setiausaha UMNO Negeri Sabah, Datuk Yahya Hussein pada 24 April.

zam said...

Tindakan Ketua Cabang PKR di Parlimen berkenaan sudah semestinya memberikan tamparan hebat kepada kepimpinan PKR Sabah.

zam said...

Ia secara keseluruhannya telah mengubah persepsi penyokong PKR yang selama ini menyokong penuh perjuangan PKR.

zam said...

kebanyakan penyokong PKR memang setia menyokong perjuangan PKR pada peringkat awalnya tetapi memandangkan konflik tidak dapat diselesaikan sepenuhnya, mereka telah berubah pendirian.

zam said...

Umpamanya adalah penyokong "tegar" Ansari Abdullah yang sekarang ini ada yang sudah melompat keluar daripada parti PKR. Cuma pada masa sekarang, Ansari Abdullah sahaja yang belum mengorat langkahnya untuk "reveal" pendirian sebenarnya. Tetapi Ansari telah secara rahsia telah membuat 'gerakan bawah tanah' terhadap PKR.

zam said...

disebabkan pergolakan yang tiada kesudahannya itu, keyakinan mereka boleh hilang terhadap PKR.

zam said...

jadi rakyat nilailah sendiri parti mana yang mereka mahu untuk wakili mereka.

Anak Sabah said...

Barisan Nasional (BN) adalah parti yang 'winnable' atau boleh menang di Sabah, kata Speaker Dewan Undangan Negeri Sabah Datuk Seri Salleh Said Keruak.

Anak Sabah said...

Salleh yang juga Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno negeri berkata, beliau yakin sesiapa yang diketengahkan pucuk pimpinan BN sebagai calon, akan memperoleh kemenangan pada pilihan raya umum akan datang.

Anak Sabah said...

"Saya percaya dengan adanya kerjasama padu di kalangan parti komponen, BN Sabah akan meraih kemenangan yang selesa pada pilihan raya umum ke-13 nanti.

Anak Sabah said...

"Kita kena ingat dalam pilihan raya yang ke-12 kita hanya kalah satu kerusi parlimen dan satu kerusi Dun (dewan undangan negeri)..jadi 'benchmark' kita tinggi," katanya.

Anak Sabah said...

Beliau juga yakin BN akan menang dengan majoriti dua pertiga dan Sabah sebagai 'fixed deposit' akan menjadi penyumbang besar.

Anak Sabah said...

Salleh berkata, pendekatan BN Sabah kini lebih kepada memberi penjelasan kepada rakyat agar tidak keliru dengan tohmahan dan fitnah yang dilontar parti lawan.

Anak Sabah said...

Beliau berharap semua pemimpin BN merapatkan perpaduan dan bukan sekadar "turun padang" tetapi "mengurus padang" iaitu menyelesaikan masalah rakyat.

Anak Sabah said...

"Kalau kita tidak dapat selesaikan kita perlu jelaskan kenapa ia perlu masa untuk diselesaikan dan apa yang penting kita jangan bohong rakyat," katanya.

Anak Sabah said...

"Sokong siapa sahaja yang dicalon oleh parti dan kerja kuat untuk kemenangan parti.

Anak Sabah said...

"Walaupun pada pilihan raya umum yang lepas saya tidak dipilih namun saya masih setia kepada Umno dan BN," katanya.

Blackforest said...

Ahli Parlimen Kota Marudu Datuk Dr Maximus Ongkili menyuarakan keyakinan bahawa Kota Marudu adalah kerusi boleh menang danBarisan Nasional (BN) mampu mengekalkannya dalam Pilihan Raya Umum ke-13 dengan majoriti yang meningkat.

Blackforest said...

"Saya bersedia mempertahankan kerusi ini, jika saya dikehendaki mempertahankannya dan kita mampu memenanginya untuk BN sekali lagi," katanya.

Blackforest said...

"Kami telah berkhidmat dengan baik kepada rakyat dan penduduk di Kota Marudu mempunyai keyakinan terhadap kami dalam aspek pembangunan dan keselamatan," katanya.

Blackforest said...

Timbalan Presiden Parti Bersatu Sabah (PBS) Datuk Seri Maximus Ongkili menafikan dakwaan pembangkang bahawa kerajaan Barisan Nasional (BN) tidak membawa pembangunan di daerah Kota Marudu, dan sebaliknya berkata "pembangkang buta hati" dan enggan menerima kenyataan.

Blackforest said...

Beliau berkata kawasan Parlimen Kota Marudu sudah melalui perubahan besar menerusi pelbagai program transformasi yang dilaksanakan oleh kerajaan di bawah kepimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Blackforest said...

"Hampir setiap kampung di Kota Marudu menikmati infrastruktur asas yang disediakan oleh kerajaan menerusi inisiatif NKRA (bidang keberhasilan utama negara) terutama air graviti dan projek bekalan elektrik luar bandar.

Blackforest said...

"Kini hanya 30 kampung di Kota Marudu yang belum dimasukkan dalam kemudahan grid, dan kami sedang berusaha untuk menangani masalah penduduk yang terlibat,"
katanya.Ongkili yang juga calon BN bagi kerusi Parlimen Kota Marudu pada PilihanRaya Umum ke-13, 5 Mei ini diminta mengulas mengenai isu "tiada pembangunan" dan tanah adat yang dibangkitkan oleh pembangkang pada kempen pilihan raya ini.

Blackforest said...

Sambil menyebut jalan berturap yang dibangunkan oleh kerajaan BN, termasuk projek jalan Kota Marudu-Marak Parak-Ranau membabitkan kos RM360 juta, beliau berkata dakwaan pembangkang itu tidak berasas.

Blackforest said...

"Semua orang nampak pembangunan di sini, namun pembangkang pura-pura menafikannya seolah-olah tiada apa yang berlaku di Kota Marudu," katanya.

Ongkili berharap penduduk di Kota Marudu tidak mudah teperdaya dengan propaganda pembangkang "yang hanya pandai mengktitik," namun tidak melakukan apa-apa untuk penduduk.

Blackforest said...

Mengenai isu tanah di Kota Marudu, Ongkili berkata BN Sabah memandang serius perkara itu dan memasukkannya dalam manifesto tambahan memandangkan "urusan tanah merupakan isu sensitif kepada penduduk pribumi". Ongkili berkata kerajaan persekutuan memperuntukkan RM30 juta bagi menangani masalah tanah, terutama berhubung kerja-kerja mengukur tanah walaupun urusan tanah adalah di bawah bdiang kuasa kerajaan negeri.

Blackforest said...

"Isu tanah berlaku di Sabah disebabkan tidak cukup duit untuk kerja mengukur, dan kerajaan persekutuan memperakuinya dan memperuntukkan RM30 juta untuk tujuan itu," katanya menegaskan bahawa BN sabah mempunyai bilangan pemimpin anak tempatan untuk memperjuangkan hak mereka.

Blackforest said...

Ongkili berkata selain itu kerajaan negeri juga menimbang meluluskan geran tanah adat kepada penduduk tempatan yang layak di Kota Marudu tidak lama lagi.

Baguslah kalau begitu.kena pastikan kebajikan dan kepentingan rakyat sentiasa terjaga.

joey said...

PAPAR - "Saya bersama jentera parti akan terus berjuang sehingga ke peringkat akhir dan akan berjumpa pengundi seramai yang boleh untuk memastikan kemenangan BN".

Itu adalah janji dan azam calon Barisan Nasional (BN) kawasan Parlimen Papar Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin yang yakin dapat mempertahankan kerusi parlimen itu pada Pilihan Raya Umum ke-13 Ahad ini.

joey said...

Rosnah, walaupun selesa dengan kedudukannya di Papar, berkata beliau tetap mengutamakan usaha untuk bertemu pengundi secara peribadi bagi menjelaskan sendiri mengenai serangan peribadi yang sering dilakukan pembangkang terhadap calon dan kepimpinan parti, termasuk terhadap dirinya.

joey said...

"Kami telah biasa (dengan serangan peribadi) dan ia tidak mengapa kerana merupakan sebahagian daripada proses pilihan raya, tetapi yang pasti kami (BN) tidak akan melakukannya.

joey said...

"Kami juga tidak perlu melakukannya kerana di dalam mereka sendiri telah wujud pertelingkahan yang perlu mereka selesaikan," katanya kepada pemberita selepas merasmikan penutupan majlis pemprosesan kek, bun dan biskut di dewan serbaguna Kampung Pengalat Kecil,

joey said...

Beliau berkata kerajaan BN menjalankan pelbagai program yang memberi manfaat kepada rakyat seperti pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) yang banyak
membantu meringankan kos sara hidup rakyat.

joey said...

"Ramai yang bersyukur dengan pemberian itu dan ini bukan rasuah kerana ia telah lama dilaksanakan sebelum pilihan raya," katanya.

joey said...

Ditanya mengenai agenda beliau untuk penduduk Papar, Rosnah berkata keutamaan akan diberi untuk mewujudkan seberapa banyak peluang pekerjaan di situ bagi mengurangkan kadar pengangguran.

joey said...

"Di sini terdapat ramai golongan muda, sebab itu saya mahu bawa lebih banyak agensi ke sini untuk menganjurkan kursus dan program bagi membantu golongan muda di sini," katanya.

joey said...

Pada PRU13, Rosnah ditentang calon PKR Datuk Mohd Yahya Lampong dan calon Parti Reformasi Sabah (STAR) Sylbester Balon Mujim. Pada pilihan raya umum lepas, Rosnah menang di kawasan itu dengan majoriti 9,574 undi.

mike said...

Former Kota Marudu MP Datuk George Sangkin has declared his full support for incumbent MP Datuk Seri Dr Maximus Ongkili who is defending his Kota Marudu parlimentary seat.

mike said...

Speaking at a Pesta Kaamatan gathering organised by the Kota Marudu Farmer’s Organisation, Sangkin, who is the organisation’s board chairman, said Dr Maximus has worked hard to bring development to the constituency and Kota Marudu would lose out under the opposition.

mike said...

“My support for Datuk Seri Dr Maximus is due to his track record in taking care of Kota Marudu and addressing the people’s needs.

mike said...

“He is a credible and capable leader for Kota Marudu, which needs a strong and caring leader to ensure development continues taking place,” he said.

mike said...

Sangkin added that infrastructure development which was taking place in Kota Marudu through Dr Maximus’ efforts included Jalan Marak Parak and Jalan Gana which will benefit 30,000 people and provide better connecting roads here.

mike said...

“Dr Maximus has also worked hard to ensure Kota Marudu gets more allocation for homes for the poor, economic rural development projects and the repairing and improvement of houses including under the Yayasan 1MDB as well as fishermen house repair programme under the Agriculture and Agro based Industry Ministry, both introduced last year,” he said.

mike said...

Kota Marudu has 300 homes repaired under Yayasan 1MDB to date, and 211 fishermen homes repaired in 2012.

Aside from that, the federal government has approved the rebuilding of 24 longhouses in the parliamentary constituency since 2009.

mike said...

“Our needs are big but it takes a committed leader to do the best he can to bring development to us and using his network to ensure Kota Marudu gets allocation for projects for the wellbeing of the people.

mike said...

“I believe under Dr Maximus, Kota Marudu will see more progress including through development programmes he has planned such as for the agriculture sector, the main economic activity in Kota Marudu.

mike said...

“As such, without a second thought I support him for the betterment of Kota Marudu. I believe that if the people here vote for the opposition, they are voting for Kota Marudu to go backwards,” he pointed out.

mike said...

He added that it made sense for the people to support Barisan Nasional especially as this caring government has extended a lot of aid to the lower income people such as BR1M and the setting up of Klinik 1Malaysia which is also available in Kota Marudu.

mike said...

Sangkin thus urged the people to make a wise choice and vote for Dr Maximus for continous development in Kota Marudu, “efforts of which will certainly be heightened.”

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 228   Newer› Newest»